Geheugen uitbreiding advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sanchopanza
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 24-12 00:35
Mijn vraag
Mijn doel is om mijn computer (desktop) een upgrade te geven op het gebied van geheugen.
Graag zou ik dingen vlotter en vloeiender kunnen, vermoedelijk zou een upgrade van mijn geheugen een goed idee zijn. Ik heb vrijwel geen ervaring op dit gebied.
Soms speel ik Baldur's gate 3 en gebruik ondertussen andere programma's zoals chrome (deze gebruikt momenteel rustig 3 GB, terwijl ik niks spannends doe?) of discord.
Of bijvoorbeeld word om tekst te verwerken. Dit gaat soms wat haperiger.

Een (van de?) knelpunten lijkt het geheugen te zijn.
Ook maak ik soms dingen in Blender (3D objecten) en ben wat bezig in Unity.
Hierbij zou ik voor mijn gevoel ook baat hebben bij wat meer geheugen.

Helemaal zeker ben ik er niet van, dus corrigeer mij gerust als het niks zou helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows 11 pro
Hardware:
Intel Core i5 10400F
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugen
Asrock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8G Videokaart
WDC WDS200T2B0C-00PXH0 (SSD harde schijf)
Gigabyte B560M DS3H V2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Al wat dingen op gezocht op internet, ik word er een beetje wijzer van.
Blijkbaar is de het moederbord (Gigabyte B560M) de beperkende factor voor wat er qua RAM soort in kan.
Ook lijkt het niet zinvol te zijn om alle 4 de plekken voor de RAM te gebruiken (nauwelijks voordeel omdat er maar 2 effectief benut kunnen worden door de CPU/ moederbord).

Eigen voorstel:
2x 16GB er bij. Deze op de huidige plek van de 2x 8GB. En de 2x 8GB opschuiven?
Die 2x8GB zullen dan wellicht niet veel benut worden?

1x 8GB houden. En 1x32GB er bij (als vervanging van de huidige 2e 8GB) en die opschuiven.
Kan dat? Of is dat vragen om problemen?

Limiterende factor is wel de prijs, boven de € 300,- houdt het wel een beetje op.
Als het te weinig toevoegt kan ik het natuurlijk bewaren voor de nieuwe toekomstige PC.
Als ik met deze upgrade weer een paar jaar vooruit kan ben ik anderzijds wel weer tevreden.

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je 4 modules erin zet, is het niet zo dat ze niet benut zouden worden.
4 modules is alleen wel wat lastiger voor de geheugencontroller, dus wat je dan ziet is dat de snelheid een eind naar beneden moet om het stabiel te krijgen. Maar het is wel mogelijk om 4 modules te gebruiken.

Ik zou niet met 1x 32 en 1x 8 gaan werken. Je wilt beide kanalen bij voorkeur dezelfde hoeveelheid geheugen geven, zodat je alles in dual channel kunt draaien.

Met de gestegen prijzen, zou ik eerst eens kijken welke opties dat je hebt. Maar een 32GBkitje zou sowieso in budget moeten passen.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:49
Ik zou gaan voor 2 x 16GB modules en de rest eruit.

Vergelijkbaar wat je nu al hebt:

uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12 13:33

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor sommige dingen zal meer geheugen absoluut helpen
Maar als je vertraging merkt in een tekstverwerker. zou ik toch eerst eens uitzoeken waar dat vandaan komt, wat dat zou met 16GB absoluut niet geheugen gelimiteerd moeten zijn

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Voor RAM zou ik gebruikt kijken dan ben je met €100 -€120 aanzienlijk goedkoper uit voor een 2x16GB kit. v&a aangeboden: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN bijvoorbeeld.

Nieuw zou je uitvoering: Patriot Viper Steel PVS432G320C6K kunnen nemen als voordelige optie.

[ Voor 38% gewijzigd door Uszka op 08-12-2025 17:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uitstekend topicstart maar: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Ik verplaats even: Move PMG -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

heuveltje schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:39:
Voor sommige dingen zal meer geheugen absoluut helpen
Maar als je vertraging merkt in een tekstverwerker. zou ik toch eerst eens uitzoeken waar dat vandaan komt, wat dat zou met 16GB absoluut niet geheugen gelimiteerd moeten zijn
Dit, en niet anders...

De invloed van geheugengrootte op prestaties is heel simpel: heb je te weinig, dan geeft wat extra geheugen veel prestatiewinst. Heb je genoeg, dan maakt meer geheugen geen verschil. En voor tekstverwerken zou 16GB meer dan genoeg moeten zijn. Dus als je tekstverwerker hapert is daar iets raars aan de hand. Het zou zonde zijn om 200 euro uit te geven om er dan achter te komen dat dat het probleem niet was.

De prijzen van geheugen zijn trouwens absurd hoog momenteel, en dat gaat nog wel even duren. DDR4 is nog iets beter dan DDR5, maar toch. Voor <200 euro had ik een paar jaar geleden 64GB.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-12 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe vol is je SSD? Zo’n oudere SATA SSD verliest ook behoorlijk wat gang als hij meer dan 80% gevuld wordt.

Je zou over kunnen stappen op een NVMe SSD, die zorgen ook weer voor een voelbaar verschil t.o.v. SATA.

uitvoering: WD Blue SN5000 1TB
uitvoering: Lexar NQ790 1TB

Als je meer geheugen nodig denkt te hebben, kijk dan ook concreet hoeveel geheugen je gebruikt wanneer je vertragingen merkt. Meten is weten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Sanchopanza , laat je in elk geval niet misleiden door 'sneller' geheugen want dat verschil zal je zeker bij de gewone taken absoluut niet gaan merken dus in die zin is je moederboard niet direct de beperkende factor qua geheugenkeuze. Wel kan in bepaalde gevallen méér intern geheugen zinvol zijn maar niet b.v. zoals bij programma's als Word en 16 GB meer als voldoende is.

Dan ja qua geheugenbanken is het niet zo dat maar 2 banken dual channel vormen en die andere 2 banken dan niet. Als je er b.v. dan 4 dimms in zet dan werken alle 4 de dimms als dual channel, veelal verdeeld in bank 1 en 3 en 2 en 4 maar soms ook gewoon 1 en 2 en 3 en 4. Wel is het dan zinvol om 4 gelijke dimms te pakken en dus niet dan b.v. 2 x 8 en 2 x 16 GB.

Denk ook dat je beter eens naar die ssd kan kijken en vooral dan hoeveel ruimte er nog vrij is want ssd's houden er niet van als er te weinig ruimte vrij is en ze dan snel gaan vertragen. Maar ook zou je eens kunnen kijken hoe het met de koeling gesteld is en hoe warm je cpu word bij b.v. Blender, kan best zijn dat je cpu af en toe throttled.
Pagina: 1