Mijn vraag
Mijn doel is om mijn computer (desktop) een upgrade te geven op het gebied van geheugen.
Graag zou ik dingen vlotter en vloeiender kunnen, vermoedelijk zou een upgrade van mijn geheugen een goed idee zijn. Ik heb vrijwel geen ervaring op dit gebied.
Soms speel ik Baldur's gate 3 en gebruik ondertussen andere programma's zoals chrome (deze gebruikt momenteel rustig 3 GB, terwijl ik niks spannends doe?) of discord.
Of bijvoorbeeld word om tekst te verwerken. Dit gaat soms wat haperiger.
Een (van de?) knelpunten lijkt het geheugen te zijn.
Ook maak ik soms dingen in Blender (3D objecten) en ben wat bezig in Unity.
Hierbij zou ik voor mijn gevoel ook baat hebben bij wat meer geheugen.
Helemaal zeker ben ik er niet van, dus corrigeer mij gerust als het niks zou helpen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows 11 pro
Hardware:
Intel Core i5 10400F
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugen
Asrock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8G Videokaart
WDC WDS200T2B0C-00PXH0 (SSD harde schijf)
Gigabyte B560M DS3H V2
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Al wat dingen op gezocht op internet, ik word er een beetje wijzer van.
Blijkbaar is de het moederbord (Gigabyte B560M) de beperkende factor voor wat er qua RAM soort in kan.
Ook lijkt het niet zinvol te zijn om alle 4 de plekken voor de RAM te gebruiken (nauwelijks voordeel omdat er maar 2 effectief benut kunnen worden door de CPU/ moederbord).
Eigen voorstel:
2x 16GB er bij. Deze op de huidige plek van de 2x 8GB. En de 2x 8GB opschuiven?
Die 2x8GB zullen dan wellicht niet veel benut worden?
1x 8GB houden. En 1x32GB er bij (als vervanging van de huidige 2e 8GB) en die opschuiven.
Kan dat? Of is dat vragen om problemen?
Limiterende factor is wel de prijs, boven de € 300,- houdt het wel een beetje op.
Als het te weinig toevoegt kan ik het natuurlijk bewaren voor de nieuwe toekomstige PC.
Als ik met deze upgrade weer een paar jaar vooruit kan ben ik anderzijds wel weer tevreden.
Mijn doel is om mijn computer (desktop) een upgrade te geven op het gebied van geheugen.
Graag zou ik dingen vlotter en vloeiender kunnen, vermoedelijk zou een upgrade van mijn geheugen een goed idee zijn. Ik heb vrijwel geen ervaring op dit gebied.
Soms speel ik Baldur's gate 3 en gebruik ondertussen andere programma's zoals chrome (deze gebruikt momenteel rustig 3 GB, terwijl ik niks spannends doe?) of discord.
Of bijvoorbeeld word om tekst te verwerken. Dit gaat soms wat haperiger.
Een (van de?) knelpunten lijkt het geheugen te zijn.
Ook maak ik soms dingen in Blender (3D objecten) en ben wat bezig in Unity.
Hierbij zou ik voor mijn gevoel ook baat hebben bij wat meer geheugen.
Helemaal zeker ben ik er niet van, dus corrigeer mij gerust als het niks zou helpen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Windows 11 pro
Hardware:
Intel Core i5 10400F
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugen
Asrock Radeon RX 6600 XT Challenger D 8G Videokaart
WDC WDS200T2B0C-00PXH0 (SSD harde schijf)
Gigabyte B560M DS3H V2
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Al wat dingen op gezocht op internet, ik word er een beetje wijzer van.
Blijkbaar is de het moederbord (Gigabyte B560M) de beperkende factor voor wat er qua RAM soort in kan.
Ook lijkt het niet zinvol te zijn om alle 4 de plekken voor de RAM te gebruiken (nauwelijks voordeel omdat er maar 2 effectief benut kunnen worden door de CPU/ moederbord).
Eigen voorstel:
2x 16GB er bij. Deze op de huidige plek van de 2x 8GB. En de 2x 8GB opschuiven?
Die 2x8GB zullen dan wellicht niet veel benut worden?
1x 8GB houden. En 1x32GB er bij (als vervanging van de huidige 2e 8GB) en die opschuiven.
Kan dat? Of is dat vragen om problemen?
Limiterende factor is wel de prijs, boven de € 300,- houdt het wel een beetje op.
Als het te weinig toevoegt kan ik het natuurlijk bewaren voor de nieuwe toekomstige PC.
Als ik met deze upgrade weer een paar jaar vooruit kan ben ik anderzijds wel weer tevreden.