Vraag
Alle reacties
Maar: ze zijn in serie geschakeld, dus als je het snoer halveert en de draden op de juiste wijze weer met elkaar verbindt, branden de resterende lampjes tweemaal zo fel en leven een stuk korter.
[ Voor 73% gewijzigd door CodeCaster op 08-12-2025 07:25 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
@snifrrr wat zijn de specifcaties die op de led-adapter staan? Hoe ziet het uiteinde van de hoofd-tak eruit? Mijn vermoeden is dat het idee van @CodeCaster om maar gewoon de schaar erin te zetten niet eens zo heel gek is. Maar wel goed om dat even zeker te weten.
Bij het inkorten moet je namelijk exact weten (of meten) hoe de schakeling in elkaar zit. Dat is heel veel gedoe voor amper resultaat.
[ Voor 30% gewijzigd door RiDo78 op 08-12-2025 08:40 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7WIXZSl3DTMHxgsJmbBgznkt.jpg?f=user_large)
Die kun je niet zonder meer inkorten. Mijn advies is, houdt de lichtketting zoals die is.
Technisch gezien is het wel mogelijk om de ketting in te korten maar dat is ingewikkeld omdat je een vervangende weerstand moet aanbrengen. Klopt het dat er een kleine transformator / voeding bij deze ketting zit die de 230 Vac uit het lichtnet omzet naar iets van 32 Vdc?
Het is sowieso. Niet zo wie zo, zws, of sowiezo. Of andere varianten. Dus gewoon sowieso.
Is het niet mogelijk om een aantal van die stukken die lopen van 2 tot 2 draadjes er tussen uit te halen?
:strip_exif()/f/image/3cYmWkoD7LphXVgV5ESWs8wM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1YYvda5MZ2mhxOf6Ec41HgFF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door snifrrr op 10-12-2025 19:00 ]
404 Signature not found
Op de voedingsadapter staat:snifrrr schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:58:
Elke 1,5 meter ongeveer loopt hij met 2 draden door, de andere stukjes zijn allemaal 3 draden.
Is het niet mogelijk om een aantal van die stukken die lopen van 2 tot 2 draadjes er tussen uit te halen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
U rated = 31V
P rated = 6 W
U out = 34 W
Deze opgave doet me vermoeden dat het een Constant Current voeding is. Wat inhoudt dat de voeding probeert 6 Watt aan output te geven. Lukt dat niet bij 31 Volt dan gooit de voeding er maximaal 10% bovenop totdat die in de buurt komt van die 6 Watt.
Stel je hebt nu een ketting met 60 lampjes en die kort je in naar 50 lampjes. Dan zal de voering diezelfde 6 Watt nu in die 50 lampjes proberen te persen hierdoor worden ze op 120% belast waardoor ze vermoedelijk minder lang mee zullen gaan.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 11-12-2025 12:53 . Reden: typo's ]
En het voltage wordt over die 8 strings verdeeld, 3.3V per lampje, x 8 strings 26.4V dus er zit nog speling in voor de max. 31V
Maar ik denk dat als je er een stuk uit trekt dat hij het niet meer bij kan regelen en er dus te veel vermogen door de leds gaat.
Conclusie: Koop een korter snoer en hang deze ergens anders...
:strip_exif()/f/image/sgJxrk5cwyaKm0vjazLg5bYG.jpg?f=fotoalbum_large)