Prijsalert bij een prijs-Stijging!

Pagina: 1
Acties:

• wangsken
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-01 09:36
Geachte redactie. Hardware probeer ik altijd aan bodemprijs te kopen, daarom gebruik ik prijsalert voor een prijsdaling. Als de prijs op de bodem zit, zou een prijsalert bij een prijsstijging wel handig zijn voor mij.
In augustus 32 gig ram gekocht, is nu verdubbeld in prijs. Videokaartprijzen zijn nu nog stabiel, maar er worden sterke prijsstijgingen voorspelt. Komt de Mining-gekte weer terug? Een prijsalert voor stijging van de prijs zou ik regelmatig gebruiken.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Feature requests als deze kunnen beter in Mooie Features in plaats van Geachte Redactie, dus bij deze een duwtje in de juiste richting :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KiLLerS
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Bij deze, ook vanuit mij, graag de feature voor prijsalert Prijs-stijging.
Moest vandaag een nieuwe schijf hebben, en kwam erachter dat deze 40 euro duurder is dan 6 maanden geleden. Als ik dat geweten had, had ik hem een maand geleden al besteld, want toen was hij nog 'normale' prijs.
@wangsken deze keer geen Mining-gekte, maar AI-gekte, SK Hynix heeft al aangegeven dat er tot 2028 beperkt RAM is voor consumenten: nieuws: 'SK hynix geeft voorrang aan datacenters en beperkt consumenten-dram ...
Dus de prijs voor alles wat RAM heeft zal nog wel meer gaan stijgen.

Gaming the one thing i love and do all the time. <-=SpEcS=-> There is nothing you can't do when you put your mind to it!!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
KiLLerS schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:57:
Bij deze, ook vanuit mij, graag de feature voor prijsalert Prijs-stijging.
Moest vandaag een nieuwe schijf hebben, en kwam erachter dat deze 40 euro duurder is dan 6 maanden geleden. Als ik dat geweten had, had ik hem een maand geleden al besteld, want toen was hij nog 'normale' prijs.
Maar een maand geleden had je geen alert gehad, want toen was hij nog niet gestegen. Dat is mijn probleem met een alert bij een prijsstijging: Dan was je te laat. Wil je hem voor de huidige prijs kopen, koop hem. Wil je wachten tot de prijs daalt, dan is een prijsalert handig. Wil je wachten tot de prijs gestegen is? Tja dan technisch gezien is een prijsalert ook handig, maar ik denk dat er weinig mensen zijn die willen wachten tot de prijs gestegen is voor ze iets kopen.

• KiLLerS
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ja ik heb hier ook even over na zitten denken, want het is inderdaad jammer genoeg niet zo simpel als een prijsverhogingalert. Kan wel, maar is nog steeds...mwah. Om het goed te doen, zou je naar de gemiddelde verkoopprijs moeten kijken, want dan krijg je de alert, ook als er nog een aanbieder de bodemprijs aanhoudt, omdat ze nog oude voorraad hebben.
Het grootste probleem wat ik zie, is dat bij IT producten, de trend altijd langzaam naar beneden is. De enige tijd dat dit niet waar is, is wanneer er iets bijzonders gebeurt, of dat het product tegen het einde van zijn levensduur loopt en niet meer gemaakt wordt.
Om een voorbeeld te schetsen: de schijf die ik wilde hebben zat rond de 200 euro. Ik had er liever 180 voor betaald, maar een notificatie op 210 en 220 zorgt ervoor dat ik niet 300 betaal twee/drie maanden later.
En als ik aan het sparen ben voor 4 schijven voor mijn NAS, heb ik er liever 2 of 3 voor 200 euro, en de laatste voor 300 als ik klaar ben met sparen, dan dat ik erachter kom op het moment dat ik zou willen gaan bestellen, owh ik kan toch maar 3 van 4 kopen, want ze zijn een stuk duurder geworden.
De vraag wordt dan: met 100 spaar per maand, wacht ik nog 3 maanden en koop ik ze dan allemaal met het risico dat ze nog meer duurder worden, of koop ik ze nu en de laatste over 3 maanden, om erachter te komen dat de prijs weer naar normaal gezakt is en ik voor die drie eigenlijk te veel heb betaald.
Nu moeten hebben, dan is de prijs gewoon wat hij is. Maar als je langzaam beetje bij beetje aan het sparen bent, dan is een melding dat de prijs omhoog aan het trenden is wel handig.

Gaming the one thing i love and do all the time. <-=SpEcS=-> There is nothing you can't do when you put your mind to it!!

• wangsken
Het zijn tegenwoordig speciale tijden. Net als bij de bitcoingekte, is het nu AI die de prijzen van harde waren verkracht. En dat gebeurde zo snel, dat veel mensen het niet door hadden.
In augustus kocht ik dit geheugen https://tweakers.net/pric...venom-pvv532g600c30k.html . Op zeer korte tijd x4.
Wat mij op dit moment interesseert zijn videokaarten. Er wordt een prijsstijging voorspeld, vandaag zijn die prijzen nog stabiel. Wat ik vooral wil vermijden is, dat als ik een tijd niet naar prijzen kijk, ik moet vaststellen dat de prijs verdubbeld is, zoals bij geheugen gebeurt is. Zonder prijsalert bij stijging moet ik nu dagelijks langs de pricewatch passeren.
Het is door de snelheid van prijsstijgingen vandaag, dat zo een waarschuwing bij een stijging nuttig en makkelijk is, in normale tijden veel minder.
Als je in de buurt van de bodemprijs kan kopen, geeft dat nadien toch een goed gevoel. :9

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar nogmaals, als je een videokaart wil, de prijzen zijn nu stabiel, waarom wil je dan wachten tot de prijzen hoger worden voor je hem koopt? Zeker als je het erover hebt dat je anders elke dag de prijs bij moet houden, betekend het dat je bij de eerste de beste stijging moet gaan kopen.

In de prijsgrafiek van de populairste GPU nu heb ik omcirkelt wanneer je hem dan in het verleden zou hebben gekocht, dat is toch niet logisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p60Za1ZXMOOBLOMcTF9cYEcSjM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fE25ScNDWT1SAEKOXcXmjERn.png?f=user_large

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:43

Kheos

FP ProMod
wangsken schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:22:
Wat mij op dit moment interesseert zijn videokaarten. Er wordt een prijsstijging voorspeld, vandaag zijn die prijzen nog stabiel.
Waarom dan wachten op de prijsstijging?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Een alert bij een prijsstijging is eigenlijk niks waard want dan ben je al te laat…

Eigenlijk zou je een alert bij een verwachte prijsstijging moeten krijgen maar dat is natuurlijk niet te doen ;)

• wangsken
1) de prijzen kunnen nog dalen?(binnenkort solden)
2) Het is niet dringend bij mij, mijn huidige videokaart is vandaag voldoende. Maar als je de voorspellingen mag geloven kan dat AI gezeik nog jàren duren. Personen die dringend aan een nieuwe pc toe zijn, kunnen dan vermijden dat dat ze bovenop duur ddr, ook nog een dure videokaart moeten batalen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat zou de definitie zijn van een prijsstijging? Goedkoopste, duurste, gemiddelde, mediaan: volgens mij hebben ze allemaal nadelen, gegeven de veranderingen over de tijd in welke winkels het verkopen.
En vergeleken met gemiddelde prijs van die een week, maand of kwartaal: te kort is te volatiel, te lang is niet meer zinvol.
Dat ene specifieke model (even grote kans dat je dan ondertussen het goedkopere betere model kunt vinden) of de hele markt (waar prijzen ook stijgen als de specs stijgen)?

Je gaat volgens mij vooral veel niet-relevante stijgingen gemaild krijgen. Althans buiten deze uitzonderlijke periode.
• Black friday maand (sic) is over -> goedkoopste en gemiddelde stijgt. Maar dat is niet wat je bedoelt want geen reden om nu te kopen.
• Goedkoopste stopt met verkoop -> goedkoopste en gemiddelde stijgt maar dat is niet wat je bedoelt want geen reden om nu te kopen.
• Model veroudert, meeste winkels stoppen met verkoop, paar dure winkels blijven over voor de paar mensen die precies dit ene model willen -> goedkoopste en gemiddelde stijgt. Vooral reden om naar een nieuwer product te gaan kijken
• Hoge uitzondering: alle producten in de hele categorie worden al wekenlang steeds duurder en de verwachting is dat dat nog maanden gaat aanhouden -> nu kopen

Voor die ene uitzondering per decennium dat dit over alle producten geldt (althans meer dan inflatie), ben je volgens mij beter af met artikels als .plan: Bizarre prijsstijgingen geheugen: hoe vind je de laatste goedkope kits?

Rood kleurtje maar reagerend als bezoeker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1