Wat zou de definitie zijn van een prijsstijging? Goedkoopste, duurste, gemiddelde, mediaan: volgens mij hebben ze allemaal nadelen, gegeven de veranderingen over de tijd in welke winkels het verkopen.
En vergeleken met gemiddelde prijs van die een week, maand of kwartaal: te kort is te volatiel, te lang is niet meer zinvol.
Dat ene specifieke model (even grote kans dat je dan ondertussen het goedkopere betere model kunt vinden) of de hele markt (waar prijzen ook stijgen als de specs stijgen)?
Je gaat volgens mij vooral veel niet-relevante stijgingen gemaild krijgen. Althans buiten deze uitzonderlijke periode.
• Black friday maand (sic) is over -> goedkoopste en gemiddelde stijgt. Maar dat is niet wat je bedoelt want geen reden om nu te kopen.
• Goedkoopste stopt met verkoop -> goedkoopste en gemiddelde stijgt maar dat is niet wat je bedoelt want geen reden om nu te kopen.
• Model veroudert, meeste winkels stoppen met verkoop, paar dure winkels blijven over voor de paar mensen die precies dit ene model willen -> goedkoopste en gemiddelde stijgt. Vooral reden om naar een nieuwer product te gaan kijken
• Hoge uitzondering: alle producten in de hele categorie worden al wekenlang steeds duurder en de verwachting is dat dat nog maanden gaat aanhouden -> nu kopen
Voor die ene uitzondering per decennium dat dit over alle producten geldt (althans meer dan inflatie), ben je volgens mij beter af met artikels als
.plan: Bizarre prijsstijgingen geheugen: hoe vind je de laatste goedkope kits?
Rood kleurtje maar reagerend als bezoeker.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)