Laatste sanity-check op 4K Gaming / Thuiskantoor build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Razzstep
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met dit nieuwe systeem wil ik gamen in een dual-boot opstelling. Hoofdzakelijk voor Linux waar het kan en Windows waar het helaas niet anders kan. Qua kwaliteit mik ik op net-wel / net-niet 60fps op 4K.

De games die ik in gedachten heb:
  • Anno 117
  • Anno 1800 / 1404
  • Battlefield 4
  • Gemiste AAA games van de afgelopen 5 jaar (bijv. Cyberpunk 2077)
  • Oudere games zoals Company of Heroes 1 en 2
Daarnaast wil ik dit systeem ook inzetten om een proef te draaien in hoeverre ik mijn IT-werk zonder problemen, met gelijke kwaliteit en gemak kan uitvoeren vanaf een Linux-omgeving. In de praktijk komt dit neer op rapporten schrijven, spreadsheets verwerken, presentaties maken, programmeren in JavaScript en Rust en systeembeheer op wat docker containers. Als dit bevalt, kan mijn thuiskantoor over naar dit systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximumprijs. Een upgrade van een component moet waarde toevoegen voor wat ik met het systeem wil. Een 5090 is bijvoorbeeld overkill voor de gewenste net-wel, net-niet 60 fps op 4K.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk aan de volgende samenstelling (zonder case):
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 354,99€ 354,99
1MoederbordenASUS ROG Strix X870-I GAMING WIFI€ 385,99€ 385,99
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 639,99€ 639,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5 chromax.black€ 56,54€ 56,54
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 252,50€ 252,50
1VoedingenCooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1€ 129,91€ 129,91
2Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 199,-€ 398,-
Totaal€ 2.217,92
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merken uit of met een hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Wil die gekken zo weinig mogelijk sponsoren. Vanuit Linux-first oogpunt een sterke voorkeur voor AMD voor zowel CPU en GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet overweg kunnen met de ingebouwde dockingfunctionaliteit van de Dell U4025QW; ethernet, toetsenbord en muis. Beeld kan eventueel via een aparte (displayport)kabel, als dat niet over de USB-C kabel kan.

Ga je overklokken?
Hooguit de GPU wat afstemmen met door de fabrikant beschikbaar gestelde tooling. Bijvoorbeeld undervolting.

Wat verwacht je van ons?
Een kritische check op de componenten. Ik zit nog met de volgende vragen:
  • Ik kies voor een duurdere chipset omdat ik gebonden ben aan de Mini ITX formfactor en echt twee M2 SSD's wil. Als ik de handleidingen voor de B850 borden goed begrijp, is het of 1x M2 SSD + 1x PCI 5 GPU of 2x M2 SSD?
  • Als ik het systeem aansluit via de Thunderbolt / USB-C kabel van het scherm op een USB4 poort op het moederbord, werkt dat dan net zo als dat ik mijn Macbook in plug?
  • Tips of suggesties voor andere componenten?
Thanks!

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
Ik zou een moderne ATX 3.0 of 3.1 voeding pakken zoals uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1

Waarom perse twee ssd's en niet eentje? Je kan altijd de ssd opsplitsen in twee partities als je dingen gescheiden wilt hebben toch?
Ook zijn er genoeg goedkopere ITX borden met 2 M.2 sloten en een pcie 5 slot, zoals uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI

Als je geen Amerikaanse bedrijven wilt zou ik ook geen SSD van WD nemen (en ook AMD niet natuurlijk, maar dan word het best moeilijk met de processor en videokaart :P)
Pak dan uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB (of de 4TB variant)

Voor een tientje extra heb je ook nog uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT welke een betere koeler heeft dan de Asus Prime.

Behuizing heeft in de standaard configuratie ruimte voor een 51mm hoge processor koeler. Je kan dus ook bijvoorbeeld https://amzn.eu/d/1hcIEWw pakken welke 47mm hoog is en met 4 heatpipes. Gaat denk ik een stuk beter koelen dan de Noctua koeler

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:59
Een 9070 xt gaat geen 4k runnen, dan kan je beter geen x3d cpu pakken en wel een 5080 of zelfs 5090... maar die zit buiten budget.
Voor rest eens met myia

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:22

Format-C

Tracing Rays

Denk dat hij met die 9070XT met upscaling (FSR) wel redelijk uit de voeten kan. Zelfs op/ met als doel 4k60. Je zal hier en daar misschien wat graphics moeten verlagen of moeten tweaken, maar over het algemeen denk ik dat die kaart de meeste games (en de voorkeur voor AMD) die de ts voor ogen heeft wel goed kan draaien. Edit: en AMD schijnt een stuk beter te zijn in Linux dan nVidia. (Dat lees en zie ik hier en daar...Maar daar heb ik zelf verder geen ervaring mee)

(Edit: maar als de ts een goedkoper moederbord neemt en 1 ssd neemt zoals @Miyazono al aangeeft zou ie misschien idd ook voor de 5080 kunnen gaan met het geld dat ie daar uitspaart. )

[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 08-12-2025 01:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31
FSR4 is echt extreem goed, heb zelf een 9070XT en zeer tevreden mee.
Zou wel een dikkere voeding nemen en idd 3.1 of 3.2.
Als ik nog zou moeten kiezen had ik een 5080 genomen (38" Gsync monitor)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Urdnot Wrex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:05
Kijk eens nog een keer goed naar die ram. Die wordt pas over 6-7 maanden verstuurd.

• Razzstep
Miyazono schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:05:
Ik zou een moderne ATX 3.0 of 3.1 voeding pakken zoals uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1

Waarom perse twee ssd's en niet eentje? Je kan altijd de ssd opsplitsen in twee partities als je dingen gescheiden wilt hebben toch?
Ook zijn er genoeg goedkopere ITX borden met 2 M.2 sloten en een pcie 5 slot, zoals uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI

Als je geen Amerikaanse bedrijven wilt zou ik ook geen SSD van WD nemen (en ook AMD niet natuurlijk, maar dan word het best moeilijk met de processor en videokaart :P)
Pak dan uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB (of de 4TB variant)

Oeps. In mijn hoofd was Western Digital Taiwanees. Blijkbaar niet :+ Vervangen voor Samsung

Voor een tientje extra heb je ook nog uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT welke een betere koeler heeft dan de Asus Prime.

Kaart in te breed voor de case. Volgens de fabrikant passen alleen de volgende kaarten:
  • ASRock RX 9070 XT Steel Legend
  • Asus RX 9070 XT PRIME OC
  • Gigabyte RX 9070 XT GAMING OC
  • Sapphire RX 9070 XT PULSE
Behuizing heeft in de standaard configuratie ruimte voor een 51mm hoge processor koeler. Je kan dus ook bijvoorbeeld https://amzn.eu/d/1hcIEWw pakken welke 47mm hoog is en met 4 heatpipes. Gaat denk ik een stuk beter koelen dan de Noctua koeler

Ga ik naar kijken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bad Brains schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:57:
FSR4 is echt extreem goed, heb zelf een 9070XT en zeer tevreden mee.
Zou wel een dikkere voeding nemen en idd 3.1 of 3.2.
Als ik nog zou moeten kiezen had ik een 5080 genomen (38" Gsync monitor)
Het probleem van FSR 4 is niet zozeer de prestaties, maar meer de ondersteuning. En dat gaat natuurlijk in de loop der tijd beter worden, maar het loopt alsnog zwaar achter op DLSS.

Maar in principe kan je daar uiteraard best op 4k mee spelen, de vraag is met welke settings. Zelf vind ik vaak het verschil tussen high / ultra ook gerommel in de marge, en zelfs medium vaak nou niet zoveel slechter (alleen low wordt het wel echt minder).

Als ik zo snel door de handleiding van het goedkoopste B650 moederbord blader vind ik niet direct terug dat hij maar één M2 slot kan gebruiken met GPU. Wel heb je dan geen PCIe 5.0 GPU slot. Maar hoeveel je dat merkt met een 9070XT?

En ja AMD is natuurlijk een Amerikaans bedrijf/

• Razzstep
Sissors schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:24:
[...]

Het probleem van FSR 4 is niet zozeer de prestaties, maar meer de ondersteuning. En dat gaat natuurlijk in de loop der tijd beter worden, maar het loopt alsnog zwaar achter op DLSS.

Maar in principe kan je daar uiteraard best op 4k mee spelen, de vraag is met welke settings. Zelf vind ik vaak het verschil tussen high / ultra ook gerommel in de marge, en zelfs medium vaak nou niet zoveel slechter (alleen low wordt het wel echt minder).

Als ik zo snel door de handleiding van het goedkoopste B650 moederbord blader vind ik niet direct terug dat hij maar één M2 slot kan gebruiken met GPU. Wel heb je dan geen PCIe 5.0 GPU slot. Maar hoeveel je dat merkt met een 9070XT?

En ja AMD is natuurlijk een Amerikaans bedrijf/
Kijkend naar bijvoorbeeld dit bordje, kon ik deze opmerking niet plaatsen:
* The PCIEX16 slot can only support a graphics card or an NVMe SSD.
Mocht AMD volgend jaar met een fantastisch nieuwe generatie kaarten komen, zou ik wel graag de mogelijkheid hebben om te upgraden.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:59
Dit betekent dat hij niet kan lanesplitsen. Je kan dus of een videokaart of een ssd erin steken, niet allebei tegelijk.
Je ziet soms van die uitbreidingsset jes waar ze in 1 PCIe slot een verloopje doen waardoor er ineens 4 PCIe sloten beschikbaar zijn.

Dus als je gaat upgraden moet je helaas afscheid nemen van je oude gpu. Maar ja, tegenwoordig is 2 gpus totaal niet meer normaal (en past ook niet in jouw kast.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat @99ruud99 zegt, je huidige build is niet sterk genoeg voor echt solide toekomstbestendig 4K. Het kan best bij veel games hoor, maar zeker omdat ik je bijv. Cyberpunk of Anno 117 zie noemen zou ik beginnen met een upgrade naar een 5070 Ti vanwege een stuk betere raytracing van die kaart. In jouw geval is die upgrade het dus sowieso waard. Daarnaast heb je een érg prijzig moederbord. Zolang AMD op AM5 blijft kun je ook prima voor een B650 moederbord gaan, zelf vind ik deze altijd prima, heeft zelfs PCI-e 5.0 voor de GPU hoewel dat in jouw build nog overkill is. uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI

De geschiedenis leert dat je niet de modernste chipsets nodig hebt om nog een CPU upgrade te kunnen doen, op een B350 bordje kun je prima de snelste AM4 processor plaatsen, daar heb je geen X570 (twee generaties later) voor nodig. Het nadeel is dat die B350 standaard nog met een PCI-e 3.0 GPU slot kwam, maar dat is op te lossen door goed te kijken wat de moederbordfabrikant doet met die aanbevolen specs vanuit AMD, vandaar dus bovenstaande tip, een prima B650 bord met PCI-e 5.0 GPU poort ;)

Als ik jouw budget en wensen zo optel zou ik daar dus wat besparen en zelfs wel voor een RTX 5080 gaan denk ik, er is al een prima OC variant daarvan voor €1029. Dan kun je echt lekker vooruit, alles met fullforce raytracing 4K ultra gaat hem niet worden maar ik kan je zeggen dat zonder DLSS mijn RTX 5090 Anno 117 nog niet vloeiend alles op Ultra 4K / 120FPS kan draaien, en hoewel er wat klachten zijn over de optimalisatie van dat spel en er ongetwijfeld nog patches volgen, is dat is momenteel simpelweg best een forse eis mocht je dat echt bedoelen. Als je dat toch echt wil zou ik nog even doorsparen en hopen/wachten tot de 5090 Founders Edition bij nvidia weer langskomt voor €2099.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-12-2025 10:25 ]

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
Nvidia draait alleen niet zo lekker op Linux.
TS zegt genoegen te nemen met 60 fps op 4k. Volgens techpowerup haalt de 9070 XT gemiddeld 77 fps. Dus zolang niet alles op ultra graphics moet gaat het volgensmij gewoon goed komen met een 9070 XT. Maar wil je idd alles op maximale graphics met ray tracing etc dan is dat natuurlijk een ander verhaal.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Miyazono ja dat is idd wel een goede aanvulling. Misschien is de 5070 Ti dan wel de sweet spot. Op zich draait het hier in linux (mint) wel hoor, toevallig heeft nvidia ook net weer een nieuwe driver uitgebracht. Maar als ik lees wat @Razzstep er zoal mee doet gaat dat niet over grafische zaken met de gpu, dan is nvidia echt geen enkel probleem.

Ik denk dan wel dat als je Anno 117 met alle slingers, bellen en ray tracing tierelantijn wil draaien de RTX 5080 nog steeds de to go kaart is, met een eis van 60FPS kom je een aardig eind maar zelfs dan zal het krap worden. 5070 Ti gaat dat niet trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 08-12-2025 11:02 ]

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
@Razzstep nog even gecheckt, de Powercolor kaart gaat gewoon passen. Nano S ondersteunt de lengte van de kaart. Beide hoogte en breedte zijn beide kleiner dan de Asus :)
En zo te zien is er met een 49 / 50mm dikke kaart ruimte voor een 61mm hoge cpu koeler. Dan past dus deze https://nl.aliexpress.com/item/1005007476425998.html van ID-Cooling met 120mm fan en 5 heatpipes.

Mocht een RTX 5080 voor gaming gewoon fijn werken met Linux dan is dat zeker het overwegen waard.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Tray€ 334,-€ 334,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 238,99€ 238,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC€ 1.046,99€ 1.046,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5600J3636C16GX2-FX5€ 334,13€ 334,13
1VoedingenCooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1€ 129,91€ 129,91
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 310,-€ 310,-
Totaal€ 2.394,02
De processor is nu 250 euro bij Ali https://nl.aliexpress.com/item/1005007941464394.html. Koeler heb je daar dan ook https://nl.aliexpress.com/item/1005007476425998.html
Moederbord ondersteunt gewoon 2 M.2 ssd's icm pcie 5 voor de videokaart.
Geheugen lijkt op voorraad te zijn en past ook onder de koeler. Het is wat aan de langzamere kant, maar icm een X3D processor zou dat niet echt uit moeten maken. Anders is er ook nog het geheugen uit je originele lijstje, is alleen wel 45 euro duurder :P
RTX 5080 welke in de Nano S past en ruimte heeft voor de processor koeler.
Enkele 4TB SSD, stuk goedkoper dan twee aparte 2TB SSD's. Je kan hem gewoon in partities opsplitsen voor dual-boot en dergelijke.
Pagina: 1