Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met dit nieuwe systeem wil ik gamen in een dual-boot opstelling. Hoofdzakelijk voor Linux waar het kan en Windows waar het helaas niet anders kan. Qua kwaliteit mik ik op net-wel / net-niet 60fps op 4K.
De games die ik in gedachten heb:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximumprijs. Een upgrade van een component moet waarde toevoegen voor wat ik met het systeem wil. Een 5090 is bijvoorbeeld overkill voor de gewenste net-wel, net-niet 60 fps op 4K.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk aan de volgende samenstelling (zonder case):
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merken uit of met een hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Wil die gekken zo weinig mogelijk sponsoren. Vanuit Linux-first oogpunt een sterke voorkeur voor AMD voor zowel CPU en GPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet overweg kunnen met de ingebouwde dockingfunctionaliteit van de Dell U4025QW; ethernet, toetsenbord en muis. Beeld kan eventueel via een aparte (displayport)kabel, als dat niet over de USB-C kabel kan.
Ga je overklokken?
Hooguit de GPU wat afstemmen met door de fabrikant beschikbaar gestelde tooling. Bijvoorbeeld undervolting.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische check op de componenten. Ik zit nog met de volgende vragen:
Met dit nieuwe systeem wil ik gamen in een dual-boot opstelling. Hoofdzakelijk voor Linux waar het kan en Windows waar het helaas niet anders kan. Qua kwaliteit mik ik op net-wel / net-niet 60fps op 4K.
De games die ik in gedachten heb:
- Anno 117
- Anno 1800 / 1404
- Battlefield 4
- Gemiste AAA games van de afgelopen 5 jaar (bijv. Cyberpunk 2077)
- Oudere games zoals Company of Heroes 1 en 2
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximumprijs. Een upgrade van een component moet waarde toevoegen voor wat ik met het systeem wil. Een 5090 is bijvoorbeeld overkill voor de gewenste net-wel, net-niet 60 fps op 4K.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Dell U4025QW - Thunderbolt 4, 40" Ultrawide Monitor
- Thor Zone NanoQ S Mini-ITX Case
Ik denk aan de volgende samenstelling (zonder case):
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 354,99 | € 354,99 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix X870-I GAMING WIFI | € 385,99 | € 385,99 |
| 1 | Videokaarten | ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 | € 639,99 | € 639,99 |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9a-AM5 chromax.black | € 56,54 | € 56,54 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 252,50 | € 252,50 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1 | € 129,91 | € 129,91 |
| 2 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 199,- | € 398,- |
| Totaal | € 2.217,92 | |||
Geen merken uit of met een hoofdkantoor in de Verenigde Staten. Wil die gekken zo weinig mogelijk sponsoren. Vanuit Linux-first oogpunt een sterke voorkeur voor AMD voor zowel CPU en GPU.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet overweg kunnen met de ingebouwde dockingfunctionaliteit van de Dell U4025QW; ethernet, toetsenbord en muis. Beeld kan eventueel via een aparte (displayport)kabel, als dat niet over de USB-C kabel kan.
Ga je overklokken?
Hooguit de GPU wat afstemmen met door de fabrikant beschikbaar gestelde tooling. Bijvoorbeeld undervolting.
Wat verwacht je van ons?
Een kritische check op de componenten. Ik zit nog met de volgende vragen:
- Ik kies voor een duurdere chipset omdat ik gebonden ben aan de Mini ITX formfactor en echt twee M2 SSD's wil. Als ik de handleidingen voor de B850 borden goed begrijp, is het of 1x M2 SSD + 1x PCI 5 GPU of 2x M2 SSD?
- Als ik het systeem aansluit via de Thunderbolt / USB-C kabel van het scherm op een USB4 poort op het moederbord, werkt dat dan net zo als dat ik mijn Macbook in plug?
- Tips of suggesties voor andere componenten?