Hoi tweakers!
Mijn ondertussen 11 jaar oude pc (met een Intel 4790k als kloppen hart) is langzaam toe aan vervanging. Niet het ideale tijdstip gezien de huidige RAM prijzen, maar wie had gedacht dat deze op zo korte tijd zo zouden exploderen...
Jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een all-round pc worden: administratie, wat fotobewerking, wat development, mogelijk ook wat videobewerking en af en toe een spelletje (football manager, CIV).
Ik gebruik trouwens geen Windows, wel Ubuntu.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Belangrijkste is 'bang for buck'.
Liefst niet meer dan € 1.500, maar een echte harde grens is er niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Gigabyte RTX 4060 Windforce OC 8G. Doel is deze op termijn (binnen één of twee jaar) door een snellere te vervangen (misschien de RTX 5070 Super).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier vind je een lijstje van componenten die ik momenteel op m'n shortlist heb staan. Suggesties en opmerkingen zijn meer dan welkom.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet uiteindelijk een goed en toekomstbestendig all-round systeem zijn, wat de komende jaren mee kan.
Linux compatibiliteit is belangrijk, aangezien ik geen Windows gebruik.
Ga je overklokken?
Neen (al denk ik er wel aan om het systeem eventueel een beetje te undervolten).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik volg tweakers dagelijks, maar ben niet op de hoogte van alle reviews van elke component. Ik hoop dat jullie m'n voorstel willen bekijken, en suggesties geven wat beter kan. Ook graag een melding indien er bepaalde onderdelen niet compatibel zijn met elkaar (of slecht werken onder Linux).
Ik twijfel vooral nog over volgende onderdelen:
Mijn ondertussen 11 jaar oude pc (met een Intel 4790k als kloppen hart) is langzaam toe aan vervanging. Niet het ideale tijdstip gezien de huidige RAM prijzen, maar wie had gedacht dat deze op zo korte tijd zo zouden exploderen...
Jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een all-round pc worden: administratie, wat fotobewerking, wat development, mogelijk ook wat videobewerking en af en toe een spelletje (football manager, CIV).
Ik gebruik trouwens geen Windows, wel Ubuntu.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Belangrijkste is 'bang for buck'.
Liefst niet meer dan € 1.500, maar een echte harde grens is er niet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Gigabyte RTX 4060 Windforce OC 8G. Doel is deze op termijn (binnen één of twee jaar) door een snellere te vervangen (misschien de RTX 5070 Super).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier vind je een lijstje van componenten die ik momenteel op m'n shortlist heb staan. Suggesties en opmerkingen zijn meer dan welkom.
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core Ultra 7 265K Boxed | € 293,99 | € 293,99 |
| 1 | Moederborden | MSI MAG Z890 TOMAHAWK WIFI | € 289,- | € 289,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Waterkoeling | MSI MPG CORELIQUID P13 360 Zwart | € 196,46 | € 196,46 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Pro CP2K16G56C46U5 | € 219,99 | € 219,99 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Power Zone 2 850W | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Interne SSD's | WD_Black SN7100 2TB | € 158,90 | € 158,90 |
| Totaal | € 1.428,14 | |||
Niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet uiteindelijk een goed en toekomstbestendig all-round systeem zijn, wat de komende jaren mee kan.
Linux compatibiliteit is belangrijk, aangezien ik geen Windows gebruik.
Ga je overklokken?
Neen (al denk ik er wel aan om het systeem eventueel een beetje te undervolten).
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik volg tweakers dagelijks, maar ben niet op de hoogte van alle reviews van elke component. Ik hoop dat jullie m'n voorstel willen bekijken, en suggesties geven wat beter kan. Ook graag een melding indien er bepaalde onderdelen niet compatibel zijn met elkaar (of slecht werken onder Linux).
Ik twijfel vooral nog over volgende onderdelen:
- Moederbord: de MSI MAG Z890 TOMAHAWK is een heel populair Z890 moederbord. Zijn er betere alternatieven in dezelfde prijscategorie? Ik heb ook nog de ASRock Z890 LiveMixer WiFi, ASRock Phantom Gaming Z890 Riptide WiFi en de GIGABYTE Z890 AORUS Pro ICE op m'n shorlist staan.
- CPU koeler: luchtkoeler of waterkoeler? Heb tot nu toe enkel luchtkoelers gehad.
Past de MSI MPG CORELIQUID P13 360 in de Fractal Design North? Alternatief eventueel de Arctic Liquid Freezer III Pro 360? - Voeding: Waarschijnlijk voldoet een 750W voeding ook prima.
Als alternatief voor de be quiet! Power Zone 2, eventueel de be quiet! Pure Power 13 M of de NZXT C850 Gold Core? - Behuizing: ik heb momenteel naar alle tevredenheid een Fractal Design Define kast. De North is heel populair, maar betere kasten (die er goed uitzien en goed koelen / niet te luid zijn) neem ik natuurlijk ook graag in overweging.
Mij bevalt trouwens het uiterlijk met houtaccenten wel. - RAM geheugen: gezien de geëxplodeerde prijzen een standaard JEDEC compliant kitje genomen, maar aangezien de prijzen zo sterk schommelen, kies ik misschien last-minute voor iets anders. Overklokken doe ik niet, daarom lijkt me de Crucial Pro CP2K16G56C46U5 kit ruim voldoende (en ik vermoed / hoop compatibel met het moederbord).
Experience the mountains!
/f/image/9mD121RpC4eF8DeXnxHhZlmT.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CGcbRXONJaptvTW0Pt3I4hNi.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/hSSAtSyYVnmheP6VisE0E4jr.png?f=fotoalbum_medium)