Advies all-round pc (ter vervanging 11 jaar oude pc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:18
Hoi tweakers!

Mijn ondertussen 11 jaar oude pc (met een Intel 4790k als kloppen hart) is langzaam toe aan vervanging. Niet het ideale tijdstip gezien de huidige RAM prijzen, maar wie had gedacht dat deze op zo korte tijd zo zouden exploderen...
Jullie advies wordt zeer op prijs gesteld.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een all-round pc worden: administratie, wat fotobewerking, wat development, mogelijk ook wat videobewerking en af en toe een spelletje (football manager, CIV).
Ik gebruik trouwens geen Windows, wel Ubuntu.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Belangrijkste is 'bang for buck'.
Liefst niet meer dan € 1.500, maar een echte harde grens is er niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een Gigabyte RTX 4060 Windforce OC 8G. Doel is deze op termijn (binnen één of twee jaar) door een snellere te vervangen (misschien de RTX 5070 Super).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier vind je een lijstje van componenten die ik momenteel op m'n shortlist heb staan. Suggesties en opmerkingen zijn meer dan welkom.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenMSI MAG Z890 TOMAHAWK WIFI€ 289,-€ 289,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Chalk White€ 129,90€ 129,90
1WaterkoelingMSI MPG CORELIQUID P13 360 Zwart€ 196,46€ 196,46
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G56C46U5€ 219,99€ 219,99
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 850W€ 139,90€ 139,90
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 158,90€ 158,90
Totaal€ 1.428,14
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet uiteindelijk een goed en toekomstbestendig all-round systeem zijn, wat de komende jaren mee kan.
Linux compatibiliteit is belangrijk, aangezien ik geen Windows gebruik.

Ga je overklokken?
Neen (al denk ik er wel aan om het systeem eventueel een beetje te undervolten).

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik volg tweakers dagelijks, maar ben niet op de hoogte van alle reviews van elke component. Ik hoop dat jullie m'n voorstel willen bekijken, en suggesties geven wat beter kan. Ook graag een melding indien er bepaalde onderdelen niet compatibel zijn met elkaar (of slecht werken onder Linux).

Ik twijfel vooral nog over volgende onderdelen:
  • Moederbord: de MSI MAG Z890 TOMAHAWK is een heel populair Z890 moederbord. Zijn er betere alternatieven in dezelfde prijscategorie? Ik heb ook nog de ASRock Z890 LiveMixer WiFi, ASRock Phantom Gaming Z890 Riptide WiFi en de GIGABYTE Z890 AORUS Pro ICE op m'n shorlist staan.
  • CPU koeler: luchtkoeler of waterkoeler? Heb tot nu toe enkel luchtkoelers gehad.
    Past de MSI MPG CORELIQUID P13 360 in de Fractal Design North? Alternatief eventueel de Arctic Liquid Freezer III Pro 360?
  • Voeding: Waarschijnlijk voldoet een 750W voeding ook prima.
    Als alternatief voor de be quiet! Power Zone 2, eventueel de be quiet! Pure Power 13 M of de NZXT C850 Gold Core?
  • Behuizing: ik heb momenteel naar alle tevredenheid een Fractal Design Define kast. De North is heel populair, maar betere kasten (die er goed uitzien en goed koelen / niet te luid zijn) neem ik natuurlijk ook graag in overweging.
    Mij bevalt trouwens het uiterlijk met houtaccenten wel.
  • RAM geheugen: gezien de geëxplodeerde prijzen een standaard JEDEC compliant kitje genomen, maar aangezien de prijzen zo sterk schommelen, kies ik misschien last-minute voor iets anders. Overklokken doe ik niet, daarom lijkt me de Crucial Pro CP2K16G56C46U5 kit ruim voldoende (en ik vermoed / hoop compatibel met het moederbord).
Dank alvast voor jullie heel gewaardeerde feedback!

Experience the mountains!

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom wil je Intel ipv AMD 7700 bijvoorbeeld?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• melwasul
Ik heb de laatste generatie processors van zowel AMD als Intel bekeken, en hoewel AMD overall de snelste processors heeft op dit moment, zijn de prestaties die je terugkrijgt voor jouw geld momenteel gewoon heel goed bij Intel. Zeker als je focus niet op gaming ligt.

In de algemene prijs-prestatieverhouding komt de 265K er in het prijssegment 250-350 euro heel goed uit, ongeveer op hetzelfde niveau als de (goedkopere) Ryzen 7 9700x en de (duurdere) Ryzen 9 7900x.

In de productiviteit prijs-prestatieverhouding presteert de 265K dan weer duidelijk beter dan de (goedkopere) Ryzen 7 9700x en gelijkwaardig aan de (duurdere) Ryzen 9 7900x.

Enkel in games presteert ie duidelijk minder, maar dit is niet m'n belangrijkste use-case (elke moderne CPU kan een potje football manager of CIV zonder problemen aan :)).
Indien je geen game pc bouwt, lijkt de 265K heel veel bang for buck te geven (daarom ook m'n keuze voor de 265K).

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:48
Ik zou kijken naar individuele benchmarks voor de programma's die je gebruikt en niet zo zeer de algemene score in dit geval. Zo zijn Ryzen 9000 chips bijvoorbeeld een stuk sneller in photoshop, maar is Core Ultra weer sneller in andere programma's.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-12 23:48
Een AIO-koeler monteer je het beste aan de bovenzijde en in de standaard North past maximaal een 240 radiator. Dan kun je net zo goed een flinke cpu-koeler nemen met 7 heatpipes, zoals een Thermalright Phantom Spirit. In de grote North XL past bovenin wel een 360 radiator.

Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenASRock Z890 Steel Legend WiFi€ 246,50€ 246,50
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Wit€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingLian Li HydroShift LCD 360S White€ 175,70€ 175,70
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF572C38RWK2-32€ 295,68€ 295,68
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 101,58€ 101,58
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 152,-€ 152,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.385,35
In de Lancool past aan de bovenzijde een 360 radiator en deze heeft standaard 5 fans.
Een wit Z890 moederbord met zware stroomvoorziening, 4x snelle M2 sloten, goede audiochip etc.
Zeer snel Kingston 7200CL38 geheugen. Kingston geeft aan dat het geheugen compatibel is met dit moederbord. https://www.kingston.com/...city=32&kits=kit%20of%202
Luxe AIO 360 radiator met pomp met display en 5jaar garantie.
Goedkopere Tier-A ATX3.1 Gold voeding met 7jaar garantie. De duurdere BQ 13M is het stilst.

• melwasul
Miyazono schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:42:
Ik zou kijken naar individuele benchmarks voor de programma's die je gebruikt en niet zo zeer de algemene score in dit geval. Zo zijn Ryzen 9000 chips bijvoorbeeld een stuk sneller in photoshop, maar is Core Ultra weer sneller in andere programma's.
Ik heb niet één specifieke software, maar verschillende, die bovendien door de jaren heen wel eens durft wisselen :) Sowieso is de vraag in hoeverre Windows benchmarks 1-op-1 overeenkomen met de prestaties op Linux. Net daarom is een gemiddelde prestatiescore over verschillende benchmarks heen in mijn geval waarschijnlijk relevant. Om een idee te geven van de software die ik gebruik(t heb):
  • Handbrake (voor video encoding)
  • fre-ac (voor audio encoding: FLAC, Opus)
  • Virtual Box
  • Gimp
  • LibreOffice, Firefox, Thunderbird
  • OpenShot
  • Java / Python
  • Steam (sim games zoals Football Manager en Civilization)
  • ...
Phoronix heeft trouwens een kleine twee weken geleden de 285K opnieuw gebenchmarkt onder Linux (240+ benchmarks) om te kijken hoeveel de prestaties na één jaar zijn verbeterd (door BIOS updates en betere kernelondersteuning). Weliswaar niet 1-op-1 overdraagbaar op de 265K, maar wel een goede indicatie.
Gemiddeld -over alle benchmarks heen- presteert de 285K t.o.v. een jaar geleden 9% beter, en verbruikt 15% minder. Als je dan ook de prijs mee in rekening brengt, dan krijg je gewoon heel veel waar voor je geld (zeker wanneer gaming niet de belangrijkste use-case is).

• melwasul
Woezik schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:06:
Een AIO-koeler monteer je het beste aan de bovenzijde en in de standaard North past maximaal een 240 radiator. Dan kun je net zo goed een flinke cpu-koeler nemen met 7 heatpipes, zoals een Thermalright Phantom Spirit. In de grote North XL past bovenin wel een 360 radiator.
Dank voor de info! Ik had al ergens zoiets gelezen, wist echter niet dat je een AIO-koeler best bovenaan monteert. Misschien een meer algemene vraag: waterkoeling, of presteren die AIO-koelers niet veel beter dan een goede luchtkoeler? Dit was met name ook de conclusie van de AIO waterkoeler round-up, dat een goede luchtkoeler meestal een even goede optie is.
Woezik schreef op maandag 8 december 2025 @ 00:06:
In de Lancool past aan de bovenzijde een 360 radiator en deze heeft standaard 5 fans.
Een wit Z890 moederbord met zware stroomvoorziening, 4x snelle M2 sloten, goede audiochip etc.
Zeer snel Kingston 7200CL38 geheugen. Kingston geeft aan dat het geheugen compatibel is met dit moederbord. https://www.kingston.com/...city=32&kits=kit%20of%202
Luxe AIO 360 radiator met pomp met display en 5jaar garantie.
Goedkopere Tier-A ATX3.1 Gold voeding met 7jaar garantie. De duurdere BQ 13M is het stilst.
De Lian Li Lancool 217 bevalt me eveneens heel erg qua uiterlijk, dank voor de tip! Hoe zou je deze kast inschatten, in directe vergelijking met de Fractal North XL?

Wat is de reden om voor de Lian Li HydroShift te kiezen i.p.v. de MSI MPG CORELIQUID P13 360 (die eveneens in wit verkrijgbaar is, met LCD schermpje)? Men heeft die jammer genoeg niet meegenomen in de waterkoeler round-up...

En hoe verhoudt de XPG Core Reactor II VE zich t.o.v. de 3 alternatieven uit m'n opening post? Ik lees met name veel positieve berichten van de Be Quiet en de NZXT.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 18:59
melwasul schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:30:
[...]
Phoronix heeft trouwens een kleine twee weken geleden de 285K opnieuw gebenchmarkt onder Linux (240+ benchmarks) om te kijken hoeveel de prestaties na één jaar zijn verbeterd (door BIOS updates en betere kernelondersteuning). Weliswaar niet 1-op-1 overdraagbaar op de 265K, maar wel een goede indicatie.
Gemiddeld -over alle benchmarks heen- presteert de 285K t.o.v. een jaar geleden 9% beter, en verbruikt 15% minder. Als je dan ook de prijs mee in rekening brengt, dan krijg je gewoon heel veel waar voor je geld (zeker wanneer gaming niet de belangrijkste use-case is).
Ik vermoed dat je alleen de Intel-kant bekeken hebt. Wanneer je de resultaten van de AMD Ryzen 7 9700X bekijkt, zie je dat de Core i9-14900K zo'n 5,5% sneller is dan de Ryzen 7 9700X, wat niet veel is. Bovendien is het stroomverbruik met gemiddeld 73W en maximaal net over 100W, een stuk lager dan bij de Core Ultra 9 285K, waar het gemiddeld 116W is en maximaal ~ 250W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O3go6w3tlPvoqe7WrH6krvlYQo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9mD121RpC4eF8DeXnxHhZlmT.png?f=fotoalbum_large

Voor meer info, zie dit artikel: https://www.phoronix.com/review/ryzen-9600x-9700x

Onderstaand systeem is ~ € 250 goedkoper dan jouw voorstel, ietsje sneller (vooral het geheugen, dat is 6000 MT/s, CL36 tov jouw 5600MT/s, CL46) en een stuk zuiniger.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 237,66€ 237,66
1MoederbordenASRock B850 LiveMixer WiFi€ 192,63€ 192,63
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 71,99€ 71,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,22€ 29,22
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 375,75€ 375,75
1VoedingenNZXT C750 Gold Core€ 98,68€ 98,68
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 172,64€ 172,64
Totaal€ 1.178,57

• Woezik
melwasul schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]

Dank voor de info! Ik had al ergens zoiets gelezen, wist echter niet dat je een AIO-koeler best bovenaan monteert. Misschien een meer algemene vraag: waterkoeling, of presteren die AIO-koelers niet veel beter dan een goede luchtkoeler? Dit was met name ook de conclusie van de AIO waterkoeler round-up, dat een goede luchtkoeler meestal een even goede optie is.

[...]

De Lian Li Lancool 217 bevalt me eveneens heel erg qua uiterlijk, dank voor de tip! Hoe zou je deze kast inschatten, in directe vergelijking met de Fractal North XL?

Wat is de reden om voor de Lian Li HydroShift te kiezen i.p.v. de MSI MPG CORELIQUID P13 360 (die eveneens in wit verkrijgbaar is, met LCD schermpje)? Men heeft die jammer genoeg niet meegenomen in de waterkoeler round-up...

En hoe verhoudt de XPG Core Reactor II VE zich t.o.v. de 3 alternatieven uit m'n opening post? Ik lees met name veel positieve berichten van de Be Quiet en de NZXT.
Als je AIO-koeler aan de bovenkant monteert, dan wordt de warme lucht direct de behuizing uitgeblazen.
Als je een AIO-koeler aan de voorkant monteert, dan gaat dit ten koste van de lengte van de videokaart en wordt de warme lucht van de cpu naar de videokaart geblazen en moet je de opgewarmde lucht ook weer uit de behuizing afvoeren.

Ik denk dat je de capaciteit van een 240mm AIO-koeler goed kunt vergelijken met een goede luchtkoeler met 6 of 7 heatpipes. Een 265K heeft een flink piekverbruik (238W), dat is te koelen met een luchtkoeler, maar dan zit je wel aan de max. Een 280/360 AIO-koeler heeft een veel groter oppervlak, warmt minder snel op en heeft meer capaciteit om warmte af te voeren. Dat piekverbruik haal je eigenlijk alleen in een cinebench test, want er zijn maar weinig toepassingen die alle cores vol weten te belasten.

De Lian Li Lancool schat ik kwalitatief gelijkwaardig aan de Fractal North XL, maar is iets kleiner (57,7 liter versus 61,5 liter). De Lian Li wordt standaard geleverd met 2x 17cm frontfans en een 12cm rearfan. Op de voedingtunnel zitten ook 2x 12cm fans om de videokaart te koelen, maar die lijken mij niet echt noodzakelijk. De North XL heeft 3x 14cm frontfans. Het zijn pwm fans met flink wat capaciteit, maar op hoge snelheid niet bijzonder stil. Inbouwmogelijkheden voor HDD's is bij beide goed, maar bij de gewone North (geen XL) beperkt. Bij de courante Nederlandse webshops is de Lancool aanzienlijk goedkoper.

De Lian Li Hydroshift is goedkoper, heeft dikkere fans (27mm vs 25mm) die langzamer kunnen draaien (200rpm vs 500rpm). De temperatuur aanduidingen op het LCD display vind ik ook informatiever dan de tribal bij MSI. De waterslangen zijn bij Lian Li ook mooi weggewerkt aan de zijkant.
Review: https://www.techpowerup.c...liquid-cpu-cooler/10.html

Voor een generieke vergelijking van voedingen is de Tier rating lijst handig: https://docs.google.com/s...EPsMH8LqXOg#gid=931697732
De XPG is een Tier-A rating voeding met hele goede value voor het geld: https://hwbusters.com/psu...ii-ve-850w-psu-review/11/
Voor meer geld zijn luxere voedingen te koop, zoals de BQ 13M die onder full load slechts 17,8db produceert volgens Be Quiet. Dat is beter dan de oudere Power Zone 2.
De NZXT Gold zal ook goed zijn, maar de fabrikant HEC is mij wat minder bekend als CWT (Adata XPG, Corsair RMx/HX) en FSP (Be Quiet).

• melwasul
LievenD schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:47:
[...]

Ik vermoed dat je alleen de Intel-kant bekeken hebt. Wanneer je de resultaten van de AMD Ryzen 7 9700X bekijkt, zie je dat de Core i9-14900K zo'n 5,5% sneller is dan de Ryzen 7 9700X, wat niet veel is. Bovendien is het stroomverbruik met gemiddeld 73W en maximaal net over 100W, een stuk lager dan bij de Core Ultra 9 285K, waar het gemiddeld 116W is en maximaal ~ 250W.
Nog wat meer duiding.

Zoals je in onderstaande grafiek kan zien, presteert de Ryzen 7 9700X met een score van 91,33 punten 8% beter dan de Intel Core Ultra 5 245K met 84,64 punten. De Intel Core Ultra 9 285K scoort met 107,47 punten dan weer 18% beter dan de Ryzen 7 9700X.
Phoronix heeft de Intel Core Ultra 7 265K weliswaar niet getest, maar aangezien deze qua prestatie tussen de 245K en de 285K zit, zal de 265K naar alle waarschijnlijkheid iets beter presteren dan de Ryzen 7 9700X (stand oktober 2024).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCbFYoHJtGKDBNpyTZ9DXgCnFOg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CGcbRXONJaptvTW0Pt3I4hNi.png?f=fotoalbum_medium

Als je het energieverbruik bekijkt, eveneens stand oktober 2024, verbruikt de Ryzen 7 9700X tijdens het uitvoeren van alle benchmarks gemiddeld 73,35 watt, de 245K 77,84 watt en de 285K 138,82 watt. De 265K ligt hiertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzSbZ62f7031WfeBaIyO3ZEys8Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/hSSAtSyYVnmheP6VisE0E4jr.png?f=fotoalbum_medium

Als je de verbeteringen in BIOS en de Linux kernel meerekent 1 jaar later (9% meer prestaties en 15% minder energie), dan kan je volgende conclusies trekken.
  1. De 245K presteert 1 jaar later ongeveer gelijk met de 9700X.
  2. De 245K verbruikt 1 jaar later waarschijnlijk gemiddeld minder dan de 9700X.
  3. De 265K presteert 1 jaar later beter dan de 9700X.
  4. De 265K verbruikt 1 jaar later waarschijnlijk gemiddeld wat meer dan de 9700X.
  5. Volgens de tweakers.net review van de Core Ultra processors verbruiken deze idle minder dan de helft dan de Ryzen tegenhangers (en het merendeel van de tijd is een pc idle aan het draaien).
Disclaimer 1: de procentuele verbetering kan voor de 265K en 245K anders uitvallen, maar aangezien de 265K en 285K evenveel P-cores ter beschikking hebben, vermoed ik dat de verbeteringen redelijk gelijklopend zullen zijn.
Disclaimer 2: ook de Ryzen 9700X kan 1 jaar later eveneens beter presteren, maar aangezien deze geen radicaal andere architectuur heeft t.o.v. zijn voorgangers (en de kernelondersteuning bijgevolg reeds goed was bij release), vallen deze vermoedelijk een stuk minder uit.

De prijzen van beiden variëren, maar liggen (in Duitsland - ik woon in Oostenrijk) heel dicht bij elkaar. De 265K biedt bijgevolg heel veel waar voor z'n geld. De 9700X ook trouwens :)

• melwasul
Woezik schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:16:
[...]

Ik denk dat je de capaciteit van een 240mm AIO-koeler goed kunt vergelijken met een goede luchtkoeler met 6 of 7 heatpipes. Een 265K heeft een flink piekverbruik (238W), dat is te koelen met een luchtkoeler, maar dan zit je wel aan de max. Een 280/360 AIO-koeler heeft een veel groter oppervlak, warmt minder snel op en heeft meer capaciteit om warmte af te voeren. Dat piekverbruik haal je eigenlijk alleen in een cinebench test, want er zijn maar weinig toepassingen die alle cores vol weten te belasten.
Dank voor de uitgebreide info! Dan hou ik het momenteel bij een AIO waterkoeler.
[...]

De Lian Li Lancool schat ik kwalitatief gelijkwaardig aan de Fractal North XL, maar is iets kleiner (57,7 liter versus 61,5 liter). De Fractal wordt standaard geleverd met 2x 17cm frontfans en een 12cm rearfan. Op de voedingtunnel zitten ook 2x 12cm fans om de videokaart te koelen, maar die lijken mij niet echt noodzakelijk. De North XL heeft 3x 14cm frontfans. Het zijn pwm fans met flink wat capaciteit, maar op hoge snelheid niet bijzonder stil. Inbouwmogelijkheden voor HDD's is bij beide goed, maar bij de gewone North (geen XL) beperkt. Bij de courante Nederlandse webshops is de Lancool aanzienlijk goedkoper.
Ik vermoed dat ergens in de uitleg (bij het aantal meegeleverde fans) de Fractal en de Lian Li door elkaar zijn gehaald :) Waarschijnlijk bedoel je in de tweede zin de Lian Li, en niet de Fractal?
Als ik juist heb gelezen, dan zijn de Lian Li fans pwm fans?
Ik wou oorspronkelijk de normale North, omdat ie kleiner is dan de XL. De Lancool zit daartussen, dus in principe een prima alternatief!
[...]

De Lian Li Hydroshift is goedkoper, heeft dikkere fans (27mm vs 25mm) die langzamer kunnen draaien (200rpm vs 500rpm). De temperatuur aanduidingen op het LCD display vind ik ook informatiever dan de tribal bij MSI. De waterslangen zijn bij Lian Li ook mooi weggewerkt aan de zijkant.
Qua prijs is de MSI in Duitsland ca. € 25 goedkoper dan de Lian Li, dus misschien toch een optie in mijn geval...
[...]

Voor een generieke vergelijking van voedingen is de Tier rating lijst handig: https://docs.google.com/s...EPsMH8LqXOg#gid=931697732
De XPG is een Tier-A rating voeding met hele goede value voor het geld: https://hwbusters.com/psu...ii-ve-850w-psu-review/11/
Voor meer geld zijn luxere voedingen te koop, zoals de BQ 13M die onder full load slechts 17,8db produceert volgens Be Quiet. Dat is beter dan de oudere Power Zone 2.
De NZXT Gold zal ook goed zijn, maar de fabrikant HEC is mij wat minder bekend als CWT (Adata XPG, Corsair RMx/HX) en FSP (Be Quiet).
Dank voor de link! Moet ik mij nog even wat meer in verdiepen.

• Woezik
Alle 5 fans van de Lian Li zijn pwm fans en zijn aangesloten op een meegeleverde ARGB/Fan-hub.
Zie voor een review: https://www.techpowerup.com/review/lian-li-lancool-217/

PS: de 265K zit qua prestaties veel dichter bij een 285K, dan bij een 245K:
Zie de single/multicore Cinebench prestatieverschillen: https://tweakers.net/pric.../2119264;2119262;2119254/

• melwasul
[...]
Ik zie dat er ook een Lian Li HydroShift II LCD-C 360TL bestaat, als opvolger. Die zou nog wat beter presteren. Iemand ervaring mee?

Heb je de L-Connect 3 software van Lian Li nodig voor de HydroShift waterkoeling? Want een Linux versie bestaat zover ik weet niet. Wat mis ik, indien ik deze software niet gebruik?

• Woezik
Je mist grotendeels de aansturing van fans, verlichting en in beperkte mate het LCD scherm op je pomp. Ik denk dat je het kunt vergelijken met de "No USB" functionaliteit: https://lian-li.com/product/hydroshift-ii/
Kortom: zonde om dan zo'n dure AIO-koeler te kopen.

• melwasul
Kleine update.
Na heel wat opzoekwerk en vele tips, is dit de huigide stand van zaken.
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 283,99€ 283,99
1MoederbordenGigabyte Z890 AORUS PRO ICE€ 279,-€ 279,-
1BehuizingenLian Li Lancool 217 Wit€ 119,90€ 119,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 360 A-RGB Wit€ 100,56€ 100,56
1Geheugen internCrucial Pro CP2K24G56C46U5€ 384,97€ 384,97
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 119,-€ 119,-
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 310,-€ 310,-
Totaal€ 1.597,42
De keuze van sommige onderdelen wordt mede bepaald door de beschikbaarheid en prijzen waar ik woon (Oostenrijk). Dit geldt o.a. voor hat RAM geheugen. Afhankelijk van beschikbaarheid en prijs kan vooral dit onderdeel (RAM) nog veranderen.
  • SSD: gewisseld voor de Lexar NM790, die als beste koop uit de tweakers SSD test kwam. De oorspronkelijke WD black is hier in prijs redelijk sterk gestegen.
  • Moederbord: gezien de geringe meerprijs t.o.v. de Asrock, dit witte bord van Gigabyte. (Zinvolle) extra's t.o.v. Asrock: netwerkaansluiting van 5gbps. Bovendien VCore-powerstages van 90A i.p.v. 80 A (al zal dit weinig uitmaken, vermoed ik).
  • Behuizing: dank voor de Lian Li tip! Ziet er een top kast uit.
  • Waterkoeling: aangezien ik de Windows software van Lian Li niet kan gebruiken (wegens Linux / Ubuntu), de Arctic Liquid Freezer III Pro 360. Deze stel je zover ik kan zien in via het BIOS.
    Jammer van de Windows software voor de configuratie van de HydroShift, anders had ik deze genomen.
  • Voeding: de stille be quiet! Pure Power 13 M.

• melwasul
Ik overweeg verder nog alsnog een nieuwe graka te kopen. Gezien de sterk stijgende RAM prijzen, vrees ik dat uiteindelijk ook de graka's duurder worden. Of loont het alsnog een jaartje te wachten, op bv. de Nvidia Super kaarten?

Heb eventueel deze kaart in het vizier: Gigabyte GeForce RTX 5070 EAGLE OC ICE SFF 12G.
Als alternatief de ASUS Prime GeForce RTX 5070 OC White, maar deze is momenteel een stuk duurder.

Pagina: 1