Koude retourleiding vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nieuwkoop94
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-12 14:19
Beste Tweakers,

Vorig jaar heb ik vloerverwarming laten plaatsen tijdens onze woning renovatie. Dit is een vloerverwarming met een open verdeler. Verder zijn er geen radiatoren in huis, boven verwarmen wij d.m.v. een airco.

De verdeler bestaat uit 7 groepen waarvan ze allemaal warm worden op 1 na. Het maakt niet uit hoe lang ik de vloerverwarming aan laat staan, bij deze groep blijft de retourleiding koud. Volgens de flowmeter stroomt er wel gewoon warm water in, de aanvoertemperatuur is 40 graden.

Heeft iemand een idee waarom er 1 groep is die niet warm wordt terwijl er volgens de flowmeter wel gewoon water doorstroomt, de leiding met de aanvoer van die groep voelt ook gewoon warm, alleen de retour blijft koud.

Groet,

MathijsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AM48CkNn8N6hSdklfh73ZIF4nso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um6fUrrzoPLd8ePDeuyfJk0x.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:03
Staat je retour open? Vaak kun je die ook nog afsluiten om zo de flow te regelen. De flow die er door stroomt is natuurlijk heel weinig.

6.8 kWp op zuid en west

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:10
Het flowverschil tussen die 2 is wel groot.
Is de flow niet gewoon te laag op die ene groep dat die alle warmte afgeeft en het er dus weer koud uitkomt?

Als je ze allemaal eens dichtzet behalve die ene?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37
Heb je de temperatuur gemeten met een losse thermometer (IR, of contact).

Blijft de zone die het betreft ook koud?

• Nieuwkoop94
Gdzr schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:02:
Staat je retour open? Vaak kun je die ook nog afsluiten om zo de flow te regelen. De flow die er door stroomt is natuurlijk heel weinig.
Sorry het gaat om de meest rechtse groep die dus volledig open staat. Dit om te kijken of het verschil maakt. Maar met een volledige flow blijft de retourleiding koud, ook na meerdere dagen continue stoken op die ene groep.

• Nieuwkoop94
S-te-fan schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:02:
Het flowverschil tussen die 2 is wel groot.
Is de flow niet gewoon te laag op die ene groep dat die alle warmte afgeeft en het er dus weer koud uitkomt?

Als je ze allemaal eens dichtzet behalve die ene?
De groep die nu als enige openstaat, de meest rechtse is juist de groep die niet warm wordt.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:24
Zijn er niet gewoon 2 retour slangen omgewisseld? Word de retour van een groep zonder flow wel warm misschien?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Nieuwkoop94
Rukapul schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:03:
Heb je de temperatuur gemeten met een losse thermometer (IR, of contact).

Blijft de zone die het betreft ook koud?
De zone blijft koud. Ik heb alleen gevoelsmatig gemeten maar de retourleiding blijft koud na meerdere dagen continue stoken.

• Nieuwkoop94
Makrolon schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:18:
Zijn er niet gewoon 2 retour slangen omgewisseld? Word de retour van een groep zonder flow wel warm misschien?
Als alle groepen open staan werkt alles goed behalve die ene groep. Er worden ook geen andere retourleidingen warm.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:10
En alle retourleidingen staan ook goed open? Er zit nog een knop onder de blauwe kapjes toch?

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:03
Nieuwkoop94 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:15:
[...]

Sorry het gaat om de meest rechtse groep die dus volledig open staat. Dit om te kijken of het verschil maakt. Maar met een volledige flow blijft de retourleiding koud, ook na meerdere dagen continue stoken op die ene groep.
Ik bedoel dan ook de blauwe dop van dezelfde groep. Staat die open?

6.8 kWp op zuid en west

• Nieuwkoop94
S-te-fan schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:47:
En alle retourleidingen staan ook goed open? Er zit nog een knop onder de blauwe kapjes toch?
Alle retourleidingen staan open. Ik zie geen knop onder de blauwe kapjes. Als ik de retourleiding dicht draai van de meest rechtse groep, gaat de flowmeter naar 0.

• Nieuwkoop94
Gdzr schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:56:
[...]

Ik bedoel dan ook de blauwe dop van dezelfde groep. Staat die open?
Die staat open. Als ik deze dicht zet gaat de flowmeter naar 0, als ik hem weer open draai heb ik weer de maximale flow op die groep.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12 20:47
Zit er ergens lucht in de leiding?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nieuwkoop94 schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:03:
[...]

Die staat open. Als ik deze dicht zet gaat de flowmeter naar 0, als ik hem weer open draai heb ik weer de maximale flow op die groep.
Heel raar probleem. De aanvoer staat open, er is >2L flow en de aanvoerslang wordt warm. Retour staat open, maar de slang blijft koud. Misschien wel handig om eens de temperatuur objectief te meten van de retour slang, dan weet je of het daadwerkelijk koud is of 'lauw'.

Ik heb geen idee wat je nog zou kunnen proberen. Wellicht ontluchten of de verdeler eens volledig groep voor groep doorspoelen. Als de probleemgroep net zo goed doorspoelt als de rest dan weet je in ieder geval zeker dat er geen blokkades zijn. Meer ideeën zou ik niet hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 08-12-2025 11:00 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
Ik zou de temperatuur eens objectief meten, van zowel aanvoer als retour. Weet je hoelang die groep is en waar die ligt?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12 11:09
Het is normaal dat de retour van je vloerverwarming maar enkele graden boven de ruimtetemperatuur ligt, en ~22°C voelt inderdaad koud aan. Naast de bovenstaande opmerkingen dat je een temperatuur moet meten om er iets zinnigs over te kunnen zeggen(zwart plakbandje aan de leidingen, en met een IR thermometer checken) zou ik eerder zeggen dat de groepen die warme retour hebben een te hoge flow hebben.

- Heb je een legplan? Is er veel verschil in leidinglengte?
- Wordt de ruimte waar de "verdachte" lus ligt even vlot warm als de andere ruimtes?
- Zit er verschil in de vloer (kelder, dikkere isolatie), kamertemperatuur (badkamer), vloerbedekking (parket en hoogpolig tapijt) op de verschillende lussen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1