CV-leiding, wat voor kraantje is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn vraag
Ik wil de CV-leiding naar mijn losstaande schuur afsluiten om een vermoedelijk lek op te sporen in de leiding die onder mijn terras naar schuur ligt.

Dit is het enige kraantje dat ik vinden kan.
Hoe kan ik hiermee de leiding afsluiten en dat dichtdraaien gaat dat wel werken om het lek te constateren?

Ik heb het nu in de WD40 gezet omdat het waarschijnlijk al meer dan 10 jaar niet is aangeraakt en stukmaken geen optie is.

Het zit op een rotplek en een goede foto maken lukte niet echt. Ik hoop dat ie duidelijk genoeg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HYtdhVUviRh5rJrjhxleJixuAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POLnbEGZk0bSxmnUT64NJ8wR.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dat is een aftap kraantje, daar ga je die leiding niet mee kunnen afsluiten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Boeryepes
  • Niet online
Ok, hmm. Er zou toch ergens een afsluiter moeten zitten of is dat te naïef gedacht?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12

pistole

Frutter

De kans is klein dat er afsluiters zitten, tenzij die er bewust tussen zijn gezet bij het installeren. Als het een leiding naar buiten is (?) dan ligt het wel voor de hand dat er afsluiters zouden zitten, maar die zien er eerder als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x94d8c_8ZV5Z-UOIm68rHxkXBNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QxyZU0zG0YWK2mq1S0jIGRqC.png?f=user_large

Ik frut, dus ik epibreer

• Boeryepes
  • Niet online
Die heb ik in de schuur wel zitten. Huis is uit 1978 en ik probeer erachter te komen of mijn vermoeden juist is voordat ik mijn terras openbreek en de loodgieter laat komen.

• Ronald.42
  • Niet online
Boeryepes schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:20:
Die heb ik in de schuur wel zitten. Huis is uit 1978 en ik probeer erachter te komen of mijn vermoeden juist is voordat ik mijn terras openbreek en de loodgieter laat komen.
Toch een loodgieter laten komen om 2 afsluiters te plaatsen binnenshuis in die beide leidingen?
Dan kun je daarna al dan niet uitsluiten dat je moet graven.
Of je plaatst ze zelf, maar gezien de eerste vraag vermoed ik dat je niet zo enthousiast bent wat betreft dat zelf te doen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Boeryepes
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:25:
[...]
Toch een loodgieter laten komen om 2 afsluiters te plaatsen binnenshuis in die beide leidingen?
Dan kun je daarna al dan niet uitsluiten dat je moet graven.
Of je plaatst ze zelf, maar gezien de eerste vraag vermoed ik dat je niet zo enthousiast bent wat betreft dat zelf te doen?
Dat kan ik niet zelf en bovendien wordt het na 50 jaar wel tijd om de boel te vervangen. Niet weten of het lek er zit is vervelend maar misschien moet ik het maar accepteren dat ik niet vooraf te weten kom.

• Ronald.42
  • Niet online
Boeryepes schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:48:
[...]

Dat kan ik niet zelf en bovendien wordt het na 50 jaar wel tijd om de boel te vervangen. Niet weten of het lek er zit is vervelend maar misschien moet ik het maar accepteren dat ik niet vooraf te weten kom.
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar als die leidingen al 50 jaar in de grond zitten is de kans vrij groot dat er wat loos is.
Als je verder alles uitgesloten hebt zoals bijv. een lekke wisselaar in de ketel zelf dan misschien maar door de zure appel heen bijten en nieuwe leidingen leggen.
Of de schuur afsluiten en daar een andere vorm van verwarming plaatsen zoals bijv. Een airco.

• Boeryepes
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:57:
[...]

Ik ken de situatie natuurlijk niet maar als die leidingen al 50 jaar in de grond zitten is de kans vrij groot dat er wat loos is.
Als je verder alles uitgesloten hebt zoals bijv. een lekke wisselaar in de ketel zelf dan misschien maar door de zure appel heen bijten en nieuwe leidingen leggen.
Of de schuur afsluiten en daar een andere vorm van verwarming plaatsen zoals bijv. Een airco.
Inderdaad alles al zoveel als mogelijk uitgesloten en het leek wordt erger.

De radiator in schuur houdt ik liever alhoewel de airco er ook is.

Pagina: 1