Nieuwe PC voor foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:12
Goedemiddag Allemaal,

Mijn pa bewerkt graag foto’s op zijn computer met programma’s zoals lightroom.

Nu is zijn huidige pc er mee op gehouden en zoeken we voor vervangende onderdelen zoals mobo, cpu, gpu en ram geheugen.

Dit heeft hij er nu in zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HEa01ZNX25CMJr7FeBwKEd8bPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMrkZy8AnNyh7JETvvnSh5gB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat raden jullie aan qua Mobo, CPU, GPU en Ram geheugen zodat mijn pa weer foto’s kan bewerken?

Paar dingen om rekening mee te houden:
- ram dat er nu inzit is 32gb DDR4 2400/MT/s is dit nog voldoende?
- Intel heeft wel de voorkeur w.b de CPU.
- Mobo met bluetooth/wifi
- budget 1700€

[ Voor 3% gewijzigd door REDN4S op 07-12-2025 15:08 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:48
Ermee opgehouden. Wat doet de pc wel en wat doet ie niet?
Heb je onderdelen uitgewisseld met je eigen systeem?
Zonde om nieuwe onderdelen te halen als je niet weet wat er exact aan mankeert, zeker niet met de woekerprijzen van RAM en de stijgende ssd prijzen van vandaag de dag. Onderzoek is dus echt nodig.

• REDN4S
Uszka schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:37:
Ermee opgehouden. Wat doet de pc wel en wat doet ie niet?
Heb je onderdelen uitgewisseld met je eigen systeem?
Zonde om nieuwe onderdelen te halen als je niet weet wat er exact aan mankeert, zeker niet met de woekerprijzen van RAM en de stijgende ssd prijzen van vandaag de dag. Onderzoek is dus echt nodig.
Nee heb nog niet gekeken wat er mis is. Maar we willen een nieuwe pc samenstellen omdat de pc al wat langer “traag” was volgens mijn pa. Wat ik hoorde was dat windows opstart tot inlogscherm en dan de pc uitvalt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:58
Dat kan door van alles komen, het kan een hardwarematige oorzaak hebben, zoals brak RAM geheugen, een versleten SSD, etc., maar het kan ook een softwarematige oorzaak hebben, zoals verkeerde GPU driver, een corrupt user profile, Windows update die de boel verstiert etc.

Boot Windows nog in safe mode?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:19

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou toch zelf ook eens kijken of dit nu nog te repareren is. Een pc met 32GB ram en deze specs kan op zich nog best mee. Als het makkelijk te fiksen is, scheelt het je een bak geld en kun je de aanschaf doorschuiven naar een moment waarin de prijzen weer wat gekalmeerd zijn.

youtube.com/@hisrep

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-12 15:50
Kijk wat het prijs verschil is tussen Intel Pc Vs Mac
Wellicht is Mac duurder in aanschaf maar als die langer mee gaat ben je goedkoper uit.
Kijk of de software die je wil gebruiken op de Mac beschikbaar is en wat die eventueel kost

<GOT>DrOPje #2516

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:20

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

De processoren en mb komen uit november 2021... de huidige setup zal dus in geen geval ouder dan 4 jaar zijn en vermoedelijk wel wat jonger.
32GB DDR-4 ram is ook ruim voldoende.
Het lijkt me erg raar om enkel voor wat fotobewerking met Lightroom gelijk een hele nieuwe PC aan te willen schaffen op een vaag "hij doet het niet meer" of "hij is al wat langer 'traag''" en niet te kijken wat er precies nu gebeurt is dat het niet meer gaat.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:23
Een upgrade kan lonen voor fotobewerking, zelf ook ondervonden. Maar ik sluit me grotendeels aan bij de andere reacties: eerst analyseren waar de bottleneck zit. De timing is helaas erg slecht omdat DDR5 RAM en ook ssd's heel duur zijn. Misschien is volgende zomer een beter moment voor een flinke upgrade.

Met extra tweedehands DDR4 RAM (optioneel) en nieuwe of tweedehands gpu kom je denk ik een heel eind.

32GB is op zich genoeg. Ik ging zelf voor 64GB (DDR5), want Lightroom + Photoshop + Bridge + Windows en apps zoals Edge gebruiken bij mij samen 30GB. Als je toch wilt upgraden, zou ik vanwege de huidige bizarre DDR5-prijzen tweedehands DDR4 bij kopen, minimaal 3200MHz. Denk dat snel geheugen prettiger werkt, o.a. met previews aanmaken en edits.

Welke gpu heeft je vader nu? Kan je vader die niet voorlopig meenemen? Ik koos voor een stille en snelle Sapphire Pulse Radeon RX 9070 (non-XT). Die zijn ongeveer dezelfde prijs gebleven, zie ik. Als je vader grote bestanden (40+ megapixels) bewerkt en veel zware edits doet (denoise, ai, veel masks), loont dat denk ik wel. Als hij enkel de igpu van de 12700K gebruikt, is een dedicated kaart een must voor een prettige beleving ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Randfiguur op 12-12-2025 16:10 ]

• REDN4S
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik ga morgen langs om te kijken of we hem aan de praat krijgen.

• Ylsavelion
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17:20
Klinkt verstandig om eerst te checken wat er precies stuk is. Die setup kan nog prima mee voor Lightroom, dus misschien valt het met een kleine fix al op te lossen. Benieuwd wat je morgen vindt ;)
Pagina: 1