Radiator aansluiten op eenleidingssysteem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-12 15:57
In het huis ligt een dikwandig eenleidingssysteem. Hier wil ik graag in een kamer een radiator op aansluiten. Ik heb een onderblok gekocht met een thermostaatkraan.

Als ik de radiator in serie aan zou sluiten heeft het hele huis geen verwarming als de radiator dicht staat.
In parallel heb ik er een hard hoofd in dat de radiator warm zou worden. De radiator "overslaan" is namelijk veel minder restrictie.

Ik vraag me af hoe ik dit aansluit zodat de radiator wel warm wordt maar niet dat het hele huis geen CV heeft als de radiator uit staat?

Beste antwoord (via mrgnex op 11-12-2025 15:56)

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Je hebt speciale bypassventielen. Die moet je errtussen zetten.

Als je dan de verwarming dichtdraait gaat ie via de bypass. Te vinden bij de betere warmte winkel. Bv warmteservice

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:36
Beetje zelf opzoeken mag wel
https://bouwencyclopedie....inition/Eenleidingsysteem

Radiator moet in serie met een extra bypass ventiel

Acties:
  • Beste antwoord

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Als je dan de verwarming dichtdraait gaat ie via de bypass. Te vinden bij de betere warmte winkel. Bv warmteservice

• mrgnex
Ricko1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:15:
Beetje zelf opzoeken mag wel
https://bouwencyclopedie....inition/Eenleidingsysteem

Radiator moet in serie met een extra bypass ventiel
Jammer van zo'n reactie. Bedankt voor de info.
prein2 schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:20:

Thanks! Ik kon alleen doorstroom ventielen vinden die voor een geheel systeem werkten o.i.d. heb er niet super veel ervaring mee. Geweldig!

Edit: misschien iets te vroeg gesproken of ik snap het nog niet helemaal. Dit is de enige radiator met een thermostatische kraan. Is het bypassventiel dan nog steeds de manier? Het lijkt erop dat die op het gehele systeem aangesloten wordt en dan ook wanneer elke radiator een thermosthaatkraan heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door mrgnex op 07-12-2025 15:40 ]

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12 20:47
je radiator gaat tussen het een leiding systeem (zoals alle andere radiatoren in dit systeem) en de bypas tussen de aanvoer en afvoer van deze radiator.
Radiator open, bypass gesloten, radiator dicht, druk neemt toe dus bypass gaat open.

• mrgnex
hfolkers schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:07:
je radiator gaat tussen het een leiding systeem (zoals alle andere radiatoren in dit systeem) en de bypas tussen de aanvoer en afvoer van deze radiator.
Radiator open, bypass gesloten, radiator dicht, druk neemt toe dus bypass gaat open.
Bedankt! Ventiel is besteld. Nu uitzoeken hoe die ingeregeld wordt. Ik ga ermee aan de slag!
Pagina: 1