Overbruggingskrediet niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Raphisto
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-12 09:12
Hoi,

Ik ben benieuwd of hier iemand in een soortgelijke situatie heeft gezeten. Ik heb een hypotheek tegen een vrije lage rente (en ben de woningmarkt aan het verkennen, echter doet mijn hypotheekverstrekker niet aan overbruggingskredieten op de hypotheekvorm die ik heb... (dit is me destijds niet verteld) en de banken doen niet aan losse overbruggingskredieten dus volgens mij zijn dit mijn opties:

1. Nieuwe hypotheek aangaan tegen fors hogere rente
2. Een overbruggingskrediet aangaan via een particulier platform daar zijn de rente percentages 6.5 of hoger, je moet allerlei informatie aanleveren (logisch) maar lijkt me ook redelijk veel gedoe en duur
3. Woning eerst verkopen, dan nieuwe aankopen; maar dit lijkt me redelijk risicovol in deze krappe markt, ben ook benieuwd hoe je dit financieel goed regelt want je hebt een klap geld staan
4. Op dezelfde dag verkopen en aankopen; lijkt me ook bijzonder moeilijk te regelen met 2 partijen dit zou dan denk ik ook bij dezelfde notaris moeten? gezien het bedrag bij hen op de rekening moet staan?

Kortom ik ben benieuwd of iemand in een soortgelijke situatie zit/heeft gezeten of weet of ik nog iets over het hoofd zie.

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:43
Raphisto schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:16:
echter doet mijn hypotheekverstrekker niet aan overbruggingskredieten op de hypotheekvorm die ik heb... (dit is me destijds niet verteld)
Hoe ben je tot die conclusie gekomen?
Heb je hier al met een hypotheekadviseur over gesproken.

Het maakt wel nieuwsgierig naar wat voor exotische hypotheekvorm je hebt.
en de banken doen niet aan losse overbruggingskredieten dus volgens mij zijn dit mijn opties:
Het is niet onmogelijk, heb je dit al voorgelegd aan een hypotheekadviseur?
3. Woning eerst verkopen, dan nieuwe aankopen; maar dit lijkt me redelijk risicovol in deze krappe markt, ben ook benieuwd hoe je dit financieel goed regelt want je hebt een klap geld staan
En niet onbelangrijk: waar ga je wonen als je je huis verkocht hebt?
4. Op dezelfde dag verkopen en aankopen; lijkt me ook bijzonder moeilijk te regelen met 2 partijen dit zou dan denk ik ook bij dezelfde notaris moeten? gezien het bedrag bij hen op de rekening moet staan?
Dat is nagenoeg onmogelijk om te regelen.
Praktisch ook wel lastig: waar laat je je inboedel?

Spel en typfouten voorbehouden

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Kun je de rente dan wel meenemen?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:37
@Raphisto
Is het niet zo dat je van een NHG-hypotheek naar een NIET NHG-hypotheek gaat? Want ik zit ook bij een hypotheek-verstrekker die enkel NHG-hypotheken verstrekt. Daarom kan je je hypotheek niet meenemen naar een woning boven de NHG-grens.
Zou zomaar kunnen dat dat bij jou ook het geval is.

• Raphisto
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08-12 09:12
Dank voor de reacties.

@FredvZ Sorry ik had inderdaad in het topic kunnen vermelden dat ik al wel een adviseur heb gesproken dus dat is mijn bron, ook heb ik gebeld met de verstrekker. Een kredietverstrekker is niet verplicht een overbruggingskrediet te geven en de hypotheek is niet exotisch (gewoon annuiteit) maar is wel een ouder segment, dus m.i.z. een poging om mensen naar hoger rente te laten oversluiten.
En niet onbelangrijk: waar ga je wonen als je je huis verkocht hebt?
Ja dat zijn goeie vragen, volgens mij is het wel mogelijk om je inboedel tijdelijk in opslag te zetten als het voor korte duur is 1~2 weken?

@Rukapul de rente wel ja

@chrisborst ik heb geen NHG hypotheek

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:37
@Raphisto
Je vergeet volgens mij dat je hypotheek met lage rente gekoppeld is aan je huidige woning. Je kredietverstrekker zal sowieso dus moeten meewerken om dat deel mee te nemen naar een andere woning. Dus je zal het met je huidige kredietvertrekker moeten regelen.
Anders is de enige andere optie om een compleet nieuwe hypotheek te nemen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25
Hoeveel van de hypotheek van je huidige woning heb je nodig voor het financieren van de andere woning?
Als je huis namelijk bijna is afbetaald is een overbruggingshypotheek namelijk niet altijd nodig. Als je nog 5 ton te gaan hebt is het een ander verhaal...

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:33:
[...]

Juridisch gezien is dit wel mogelijk. Dat heet een Baarns beslag-situatie. Dan krijgt de verkoper kort gezegd eerder beschikking over de gelden dan dat mag. Kost wel wat, maar niet onmogelijk. Hoeft ook niet perse bij dezelfde notaris overigens.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
FredvZ schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:33:
Vrienden van me hebben op 1 dag hun woning verkocht en hun nieuwe aangekocht.
Op vrijdag alle meubels en spullen laten inladen door de verhuizers. Vrachtwagen reed eind van de middag weg en geparkeerd in de loods van de verhuizers.
Het weekend sliepen ze bij de kinderen, maandag naar notaris 1 voor verkoop. Naar notaris 2 voor aankoop. En maandagmiddag kwam de verhuiswagen met hun spullen al weer voor rijden.

Wel wat geregel, ook bij de notaris volgens mij. Maar op zich best te doen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
overbruggingshypotheek is een kortlopende financiering met relatief hoog risico (want in de regel niet voldoende dekking vanuit inkomen) en dus duurder. Als het met de financiering van TS mogelijk is die mee te nemen naar een nieuwe woning, dan is een niet-bancaire overbruggingsfinanciering wellicht een goede oplossing.
Maar uiteindelijk is dat natuurlijk een kwestie van vergelijken: wat zijn de meerkosten van een nieuwe hypotheek, inclusief overbrugging en wat zijn de kosten van een niet-bancaire overbruggingsfinanciering.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:46

In België wordt dit een "pandwissel" genoemd.
Hoeft niet bij dezelfde notaris.
In wezen is dit de ideale situatie, maar omdat koper en verkoper mogelijk andere termijnen hebben (en soms zelf aan beide kanten verkopen en kopen) vaak niet mogelijk.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:46
Pat911 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:59:
[...]

Vrienden van me hebben op 1 dag hun woning verkocht en hun nieuwe aangekocht.
Op vrijdag alle meubels en spullen laten inladen door de verhuizers. Vrachtwagen reed eind van de middag weg en geparkeerd in de loods van de verhuizers.
Het weekend sliepen ze bij de kinderen, maandag naar notaris 1 voor verkoop. Naar notaris 2 voor aankoop. En maandagmiddag kwam de verhuiswagen met hun spullen al weer voor rijden.

Wel wat geregel, ook bij de notaris volgens mij. Maar op zich best te doen.
Hier exact hetzelfde gedaan half jaar geleden. Is dus zeker niet onmogelijk maar vereist wel goede afstemming tussen notarissen en eigen planning.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:39
Ik ben benieuwd of hier iemand in een soortgelijke situatie heeft gezeten. Ik heb een hypotheek tegen een vrije lage rente (en ben de woningmarkt aan het verkennen, echter doet mijn hypotheekverstrekker niet aan overbruggingskredieten op de hypotheekvorm die ik heb... (dit is me destijds niet verteld) en de banken doen niet aan losse overbruggingskredieten
Soms is het ook niet mogelijk om je hypotheekvoorwaarden mee te verhuizen. Weet je zeker dat dat hier wel kan? Ik vind het wat gek dat een overbruggingshypotheek niet mogelijk is op basis van je huidige hypotheek. Enig idee om welke voorwaarden het dan gaat? Mag ook in DM als je dat niet wilt vermelden hier. Ik probeer mee te denken.
Een overbrugging bij een andere bank is inderdaad niet zo gangbaar, omdat het risico dan veel hoger is. Daarom liever alles bij elkaar
Dit kan prima, als je het geld gebruikt voor de volgende woning. Eerst verkopen geeft je meer zekerheid over noodzaak en hoogte overbruggingshypotheek en dat kan in je voordeel werken.
Dit hoeft allemaal niet op exact dezelfde dag. Je kunt je spullen ergens laten opslaan en zelf 1-2 weken in een vakantiehuisje gaan zitten. Iets huren tussen verkoop en koop kan in jouw geval ook een prettige oplossing zijn.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Toke_gt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:51:
[...]

Soms is het ook niet mogelijk om je hypotheekvoorwaarden mee te verhuizen. Weet je zeker dat dat hier wel kan? Ik vind het wat gek dat een overbruggingshypotheek niet mogelijk is op basis van je huidige hypotheek. Enig idee om welke voorwaarden het dan gaat? Mag ook in DM als je dat niet wilt vermelden hier. Ik probeer mee te denken.
Een overbrugging bij een andere bank is inderdaad niet zo gangbaar, omdat het risico dan veel hoger is. Daarom liever alles bij elkaar

[...]

Dit kan prima, als je het geld gebruikt voor de volgende woning. Eerst verkopen geeft je meer zekerheid over noodzaak en hoogte overbruggingshypotheek en dat kan in je voordeel werken.

[...]

Dit hoeft allemaal niet op exact dezelfde dag. Je kunt je spullen ergens laten opslaan en zelf 1-2 weken in een vakantiehuisje gaan zitten. Iets huren tussen verkoop en koop kan in jouw geval ook een prettige oplossing zijn.
Of je spreekt met de koper af dat je nog twee weken het huis van hun huurt zodat je wat anders kan kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:37
Is het niet zo dat als je je huis verkoopt dan de hypotheek daarvan afgelost wordt en dat je een nieuwe hypotheek moet nemen tegen de huidige rente?
Kan je niet bij de nieuwe hypotheek een overbruggingskrediet regelen? (is een hoger risico maar er staat wel een woning tegenover en risico is laag tegenwoordig door tekort)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Ollie_NL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:21:
Is het niet zo dat als je je huis verkoopt dan de hypotheek daarvan afgelost wordt en dat je een nieuwe hypotheek moet nemen tegen de huidige rente?
Dat was vroeger de enige optie, maar tegenwoordig zijn er verstrekkers die het mogelijk maken de hypotheek mee te nemen naar een nieuwe woning. En dan krijg je dus de bijzondere situatie dat de huidige verstrekker een overbruggingsfinanciering zou moeten verstrekken, maar dat ligt dat vooral op het gebied van zorgplicht weer heel lastig.

[ Voor 19% gewijzigd door StevenK op 09-12-2025 12:51 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Toke_gt
Ollie_NL schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:21:
Kan je niet bij de nieuwe hypotheek een overbruggingskrediet regelen? (is een hoger risico maar er staat wel een woning tegenover en risico is laag tegenwoordig door tekort)
Als je je hypotheek meeneemt, dan wordt de oude afgelost en neem je een nieuwe hypotheek met een deel tegen de oude voorwaarden (+ rente) en een eventueel hoger deel tegen nieuwe voorwaarden (+ rente). Als je nu een lage rente hebt is zo’n meeneemregeling vaak een aantrekkelijke optie, maar daar kunnen dus voorwaarden aan zitten zoals @Raphisto nu ervaart.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:20
Ik snap banken wel hoor, just een slimme zet om die hypotheken met 1% rente niet te willen voorzetten....die leveren niets op. Dus stellen ze allerlei vervelende voorwaarden om het "onmogelijk" te maken.

Maare.hoeveek rente betaal.je op je hypotheek? (En is het nog een groot bedrag wat staat)? Stel er zou nog 50.000 staan dan is dat niet zo interessant voor een bank om daar moeilijk over te doen. Maar stel er staat nog 300.000 vast tegen die extreem lage rente...dan

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:55

Clush

Do as I say...

Hebben we het nu over een overbruggingskrediet of over meeneemrente? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Een overbruggingskrediet is altijd duur, maar eindigt weer op het moment dat je je oude woning hebt verkocht. De 6.5% die je noemt is volgens mij redelijk gangbaar, ook bij banken (niet gecheckt).

... not as I do.

• Toke_gt
Clush schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:01:
Hebben we het nu over een overbruggingskrediet of over meeneemrente? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Een overbruggingskrediet is altijd duur, maar eindigt weer op het moment dat je je oude woning hebt verkocht. De 6.5% die je noemt is volgens mij redelijk gangbaar, ook bij banken (niet gecheckt).
@Raphisto heeft het over een overbruggingskrediet en ik stelde vervolgens de vraag of zeker is dat meenemen mogelijk is. Want als overbruggingskrediet vervolgens niet mogelijk is volgens de voorwaarden, dan kun je de hypotheekvoorwaarden en rente alleen meenemen als je een huis koopt waarvoor je geen hogere hypotheek nodig hebt. Dat lijkt me ongebruikelijk, vandaar de vraag.
Maar het zijn zeker twee verschillende dingen.

• Orkaan
6% overbrugging is trouwens idd heel gangbaar....niets raars aan.

Maar aangezien de mensen naar een duurder huis gaan hebben ze dus een bank nodig die de overbrugging geeft...en waarbij je de oude hypotheek rente voor deel x kunt meenemen en tegen de nieuwe voorwaarden voor deel y

• Toke_gt
Orkaan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:41:
6% overbrugging is trouwens idd heel gangbaar....niets raars aan.

Maar aangezien de mensen naar een duurder huis gaan hebben ze dus een bank nodig die de overbrugging geeft...en waarbij je de oude hypotheek rente voor deel x kunt meenemen en tegen de nieuwe voorwaarden voor deel y
Doorgaans blijf je bij de bank die je had. Een nieuwe bank gaat je niet jouw oude rente cadeau doen. Dus meenemen betekent rente meenemen in een nieuwe hypotheek, maar wel bij dezelfde bank/geldverstrekker.

• Orkaan
Ja dus daarom lopen sommige nu tegen dit probleem aan, lekker slim van die betreffende bank😎. Zo leg je het meenemen van de rente dus compleet aan banden:-)

• Toke_gt
Orkaan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:48:
Ja dus daarom lopen sommige nu tegen dit probleem aan, lekker slim van die betreffende bank😎. Zo leg je het meenemen van de rente dus compleet aan banden:-)
Nou, ze mogen die voorwaarden niet ineens veranderen. Dus dat is ook een kwestie van opletten bij het afsluiten.
Maar goed, voor zover hier gemeld is meenemen wel een optie, maar daarbij een overbrugging niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 09-12-2025 19:13 ]

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:48
Toke_gt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:53:
[...]

Als je je hypotheek meeneemt, dan wordt de oude afgelost en neem je een nieuwe hypotheek met een deel tegen de oude voorwaarden (+ rente) en een eventueel hoger deel tegen nieuwe voorwaarden (+ rente). Als je nu een lage rente hebt is zo’n meeneemregeling vaak een aantrekkelijke optie, maar daar kunnen dus voorwaarden aan zitten zoals @Raphisto nu ervaart.
Maar kan dat wel als je eerst je huidige woning verkoopt en overdraagt? Bij mijn weten kun je de hypotheek alleen meenemen als je die ook meteen meeneemt naar een nieuwe woning en niet als je eerst alles aflost en later een keer een nieuw huis koopt.

Mijn geld zit in stenen... :')

• Toke_gt
STLT schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:38:
[...]

Maar kan dat wel als je eerst je huidige woning verkoopt en overdraagt? Bij mijn weten kun je de hypotheek alleen meenemen als je die ook meteen meeneemt naar een nieuwe woning en niet als je eerst alles aflost en later een keer een nieuw huis koopt.
Jawel, dat kan meestal wel, maar er zit wel een limiet aan de termijn (3-6/12maanden). Het is altijd goed om je bank te informeren voordat je gaat kopen, zodat je zeker weet wat wel en niet kan met de hypotheek die je hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Toke_gt op 10-12-2025 12:02 ]

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:34

icecreamfarmer

en het is

Toke_gt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:12:
[...]

Nou, ze mogen die voorwaarden niet ineens veranderen. Dus dat is ook een kwestie van opletten bij het afsluiten.
Maar goed, voor zover hier gemeld is meenemen wel een optie, maar daarbij een overbrugging niet.
Ze kunnen wel allerlei barrières strenger gaan handhaven.
Bij een vriend van mij werd gezegd dat het niet mogelijk was want de schuur van het nieuwe huis zou ook als AirBNB kunnen dienen en paste dus niet meer bij de voorwaarden.

Slaat nergens op maar je bent een jaar verder voordat je die rechtszaak gewonnen hebt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• STLT
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:48
Toke_gt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:23:
[...]

Jawel, dat kan meestal wel, maar er zit wel een limiet aan de termijn (3-6/12maanden). Het is altijd goed om je bank te informeren voordat je gaat kopen, zodat je zeker weet wat wel en niet kan met de hypotheek die je hebt.
Interessant. Niet dat het heel erg fijn is om eerst je huidige huis over te dragen en dan in de onzekerheid te zitten of je binnen die termijn wel het juiste huis voor de juiste prijs weet te bemachtigen, naast dat je voor onbepaalde tijd een andere plek moet hebben voor de tussentijd, maar het is dan dus wel een optie. Inderdaad wel eerst op papier hebben, zodat je weet waarvoor je dit allemaal doet.

Mijn geld zit in stenen... :')

Pagina: 1