Wifi ‘dode hoek’ op veranda buiten eenvoudig verhelpen

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb 3 TP Link Deco’s in huis (mesh, bedraad aangesloten) waarmee ik overal in huis goed bereik heb. Ik merk alleen op de veranda (overdekt terras) tegen het huis aan dat op de plek waar de tuintafel staat opeens praktisch geen bereik is. Waarschijnlijk zit er isolatie in de buitenmuur en ramen die het signaal geheel blokkeert (als ik aan de andere kant van het raam test heb ik zeer goed signaal).
De Deco op de benedenverdieping en het dichts bij de veranda is hemelsbreed zo’n 10 meter van de veranda vandaan. Die kan ik niet op een andere plek zetten (heb hem alleen wat hoger kunnen zetten), omdat geen netwerkkabels door de woonkamer kan trekken (iets met ‘WAF’ ;) ) Op de kamer daarboven staat ook een Deco, maar daarvan wordt het signaal ws. door het plafond geblokkeerd.
Ter test heb ik vlakbij het raam binnen grenzend aan de veranda een Deco neergezet, die dan met een draadloze backhaul werkt. Dan heb ik op de veranda een acceptabel goede verbinding. Kennelijk perst ie van zo dichtbij net even wat meer signaal door de isolatie dan die Deco die verderop in de woonkamer staat.

Ik neig er dus naar om een Deco op die laatst genoemde plek te zetten. Nadeel is alleen dat de apparaten in huis daar dan ook allemaal mee gaan verbinden en omdat ie een draadloze backhaul heeft is dat in theorie allemaal wat minder stabiel/snel dan als er wordt geconnect met die bedrade Deco elders in de woonkamer.

Zijn er nog alternatieven om een goed signaal op de veranda buiten te krijgen, zonder kabels door de muur oid te moeten trekken/boren? Jaren geleden heb ik powerline gehad. Dat werkte niet heel stabiel, maar kwam ws. ook door het matige kwaliteit setje dat ik destijds had (de oudste standaard volgens mij). Ik heb op de veranda een stopcontact dat overdekt is. Zou dat nog een optie zijn? Het voordeel is dat dat signaal ook lekker buiten blijft en ik binnen via mijn regulier Deco’s werk. Zo’n powerline integreert weer niet zo super met het Deco mesh netwerk, dus ws. Moet ik hem dan een aparte SSID geven en op onze telefoons/tablets dat SSID handmatig toevoegen.

Nog alternatieven?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:52
Je kan ook een buiten- unit neerzetten. Die geef je een andere naam, zodat je apparaten er niet zomaar mee verbinden. Kabel leg je dan buiten je huis in een geul langs je huis.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 07-12-2025 10:08 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Maakt twee SSID's, een voor de 2,4Ghz band en een voor de 5Ghz band.
Gebruik voor buiten enkel een SSID op de 2,4Ghz en laat de devices binnen alleen met een 5GHz SSID verbinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:26
Heb je geen kruipruimte onder het huis waar je een kabel door kan leggen?

Spel en typfouten voorbehouden

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:55
Kan je geen Deco op de bovenverdieping bij een raam plaatsen? Ik zou voor buiten ook wel genoegen nemen met een draadloze backhaul, er zullen doorgaans niet de meest kritische toepassingen gebruikt worden, lijkt me.

TP-link heeft trouwens ook een outdoor variant van de Deco's:
uitvoering: TP-Link Deco X50-Outdoor
Wellicht kan je die vanaf de bovenverdieping een draad langs de dakrand naar buiten leiden en deze daar op aansluiten.

iRacing Profiel

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:07:
Je kan ook een buiten- unit neerzetten. Die geef je een andere naam, zodat je apparaten er niet zomaar mee verbinden. Kabel leg je dan buiten je huis in een geul langs je huis.
FredvZ schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:15:
[...]

Heb je geen kruipruimte onder het huis waar je een kabel door kan leggen?
Dank voor de tips. Kabel buiten het huis zou dan via een kruipruimte moeten, maar die hebben we niet (meer). Is bij een recente verbouwing volgestort met schuimbeton. Had ik van te voren natuurlijk wel iets mee kunnen doen (loze leiding doorheen leggen oid), maar toen speelde het probleem met slechte wifi op het terras nog niet. Vermoedelijk is de isolatie in de onlangs gerealiseerde uitbouw veel beter dan voorheen en blokkeert dat de straling.

En ook dank voor de andere tips. Ik ga eens kijken of ik iets kan doen 2,4 / 5GHz en anders voor buiten gewoon een andere SSID gebruiken. Al vind ik het wel fijn dat ik nu in het hele huis 1 SSID heb en geen gedoen met handmatig wisselen van netwerk als je binnen het huis beweegt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:51
Ik heb in mijn tuin ook praktisch geen Wifi om dezelfde reden.
Echter, toen ik een nieuwe schutting liet plaatsen en de crew trok "per ongeluk" de stroomkabel van mijn tuinschuur stuk, heb ik bij de nieuwe stroomkabel gelijk een extra buis met netwerkkabel laten trekken.
Access point in de tuinschuur en ik heb geweldige dekking in mijn tuin.
Als ik naar binnen loop, wisselt mijn telefoon automatisch van AP, mede omdat de overgang best heftig is in signaal sterkte

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:51
Palomar schreef op zondag 7 december 2025 @ 10:03:
Zo’n powerline integreert weer niet zo super met het Deco mesh netwerk, dus ws. Moet ik hem dan een aparte SSID geven en op onze telefoons/tablets dat SSID handmatig toevoegen.
Het functioneert dan toch gewoon als een extra AP als op je bestaande netwerk?
Zelf heb ik bij diverse mensen ook powerline AP's geïnstalleerd als eenvoudige oplossing/aanvulling voor WiFi in tuin/schuur.
Vaak ook nog spul van MP/V/A/Kringloop. :)
Maar als je zoiets gebruikt, Powerline of anders , wil je toch wel iets wat tegen vocht bestand is als deze niet in een schuur o.i.d zijn geplaatst.
Palomar schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:12:
En ook dank voor de andere tips. Ik ga eens kijken of ik iets kan doen 2,4 / 5GHz en anders voor buiten gewoon een andere SSID gebruiken. Al vind ik het wel fijn dat ik nu in het hele huis 1 SSID heb en geen gedoe met handmatig wisselen van netwerk als je binnen het huis beweegt.
Eén gemeenschappelijk SSID is gewoon het meest logische/makkelijke, dat gebruik ik ook altijd hier.
Clients zullen dan normaal gesproken overschakelen naar een sterker AP en/of kunnen wisselen tussen 2,4/5GHz.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 08-12-2025 13:40 ]

Pagina: 1