Sinds een jaar of 2 zit ik bij KPN, waarbij de Experia V12 box nooit is gebruikt en ipv daarvan een Asus RT-AX88U (released 2028) met een aantal Asus RT-AC68U (released 2013) in een mesh staan. Maar vanaf dag 1 regelmatig problemen die ik niet opgelost heb gekregen. Dit is mijn eerste keer KPN en tevens eerste keer AIMesh. Ligt het aan KPN? Is Asus AIMesh gewoon matig? Is de apparatuur gewoon te oud? Of een combinatie?
Teveel om uit te zoeken dus wil het over een ander boeg gooien. Na een paar dagen zoeken en lezen twijfel ik over de opties. In het kort de situatie:
2) Experia box gebruiken en Mesh/APs aan koppelen
3) Experia box gebruiken en een router+APs of mesh systeem achter de KPN box instellen als router.
Eerlijk gezegd neig ik naar 3), waarbij een mesh systeem als bijv de TP-Link Deco BE65 wellicht nog het meest voordelig en makkelijkst is, gekeken ook naar de specs. Een moderne router met twee dedicated APs met dergelijk specs lopen denk ik harder in de papieren. Wat een beetje tegenstrijdig is want ik heb gene WIFI backhaul nodig. Ik heb een schemaatje proberen te maken hoe ik het nu voor me zie (waarbij de Deco's slechts een voorbeeld zijn).
Graag hoor ik of er facetten/overwegingen/opties zijn die ook interessant zijn om mee te wegen.
Teveel om uit te zoeken dus wil het over een ander boeg gooien. Na een paar dagen zoeken en lezen twijfel ik over de opties. In het kort de situatie:
- Alle satellieten zijn bekabeld aangesloten op de router. Ik dacht dat mesh opstelling met ethernet backhaul dan alsnog preferabel was tov APs ivm betere roaming. Maar na lezen van een aantal topics lijkt dat misschien twijfelachtig.
- De satellieten hebben bij voorkeur een 3 of 4 poort switch ingebouwd zodat separate switch niet nodig is. Bijv. Ubiquiti en KPN wifi punten lijken daarmee af te vallen.
- Graag zou ik de multicast richting de 2 TV-boxen behouden
- Ik overweeg een aparte VLAN in te richten voor IoT stuff. Maar dat vergt meer functionaliteiten van de netwerk componenten en kom hier geregeld commentaren tegen dat dit eigenlijk weinig tot niks toevoegt voor een huisnetwerk. Maar toch...
- Er zit niet veel complexiteit in het netwerk. Geen smart home zaken behalve wat verlichting en huishoudelijke apparaten de met WIFI te bedienen zijn.
- Wifi 7 (6 GHz) zou leuk zijn. 2,5/5/10Gbit WAN/LAN klinkt ook leuk maar betwijfel eerlijk gezegd sterk of binnen een aantal jaar meer dan één device in huis dat daadwerkelijk gaat vragen.
2) Experia box gebruiken en Mesh/APs aan koppelen
3) Experia box gebruiken en een router+APs of mesh systeem achter de KPN box instellen als router.
Eerlijk gezegd neig ik naar 3), waarbij een mesh systeem als bijv de TP-Link Deco BE65 wellicht nog het meest voordelig en makkelijkst is, gekeken ook naar de specs. Een moderne router met twee dedicated APs met dergelijk specs lopen denk ik harder in de papieren. Wat een beetje tegenstrijdig is want ik heb gene WIFI backhaul nodig. Ik heb een schemaatje proberen te maken hoe ik het nu voor me zie (waarbij de Deco's slechts een voorbeeld zijn).
Graag hoor ik of er facetten/overwegingen/opties zijn die ook interessant zijn om mee te wegen.