[KPN Glasvezel] Update oude Asus apparatuur - meningen?

Pagina: 1
Acties:

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Sinds een jaar of 2 zit ik bij KPN, waarbij de Experia V12 box nooit is gebruikt en ipv daarvan een Asus RT-AX88U (released 2028) met een aantal Asus RT-AC68U (released 2013) in een mesh staan. Maar vanaf dag 1 regelmatig problemen die ik niet opgelost heb gekregen. Dit is mijn eerste keer KPN en tevens eerste keer AIMesh. Ligt het aan KPN? Is Asus AIMesh gewoon matig? Is de apparatuur gewoon te oud? Of een combinatie?
Teveel om uit te zoeken dus wil het over een ander boeg gooien. Na een paar dagen zoeken en lezen twijfel ik over de opties. In het kort de situatie:
  • Alle satellieten zijn bekabeld aangesloten op de router. Ik dacht dat mesh opstelling met ethernet backhaul dan alsnog preferabel was tov APs ivm betere roaming. Maar na lezen van een aantal topics lijkt dat misschien twijfelachtig.
  • De satellieten hebben bij voorkeur een 3 of 4 poort switch ingebouwd zodat separate switch niet nodig is. Bijv. Ubiquiti en KPN wifi punten lijken daarmee af te vallen.
  • Graag zou ik de multicast richting de 2 TV-boxen behouden
  • Ik overweeg een aparte VLAN in te richten voor IoT stuff. Maar dat vergt meer functionaliteiten van de netwerk componenten en kom hier geregeld commentaren tegen dat dit eigenlijk weinig tot niks toevoegt voor een huisnetwerk. Maar toch...
  • Er zit niet veel complexiteit in het netwerk. Geen smart home zaken behalve wat verlichting en huishoudelijke apparaten de met WIFI te bedienen zijn.
  • Wifi 7 (6 GHz) zou leuk zijn. 2,5/5/10Gbit WAN/LAN klinkt ook leuk maar betwijfel eerlijk gezegd sterk of binnen een aantal jaar meer dan één device in huis dat daadwerkelijk gaat vragen.
1) Een nieuwe router die Multicast aan kan (Asus, Frits!box) en nieuwe APs/Mesh points kopen
2) Experia box gebruiken en Mesh/APs aan koppelen
3) Experia box gebruiken en een router+APs of mesh systeem achter de KPN box instellen als router.

Eerlijk gezegd neig ik naar 3), waarbij een mesh systeem als bijv de TP-Link Deco BE65 wellicht nog het meest voordelig en makkelijkst is, gekeken ook naar de specs. Een moderne router met twee dedicated APs met dergelijk specs lopen denk ik harder in de papieren. Wat een beetje tegenstrijdig is want ik heb gene WIFI backhaul nodig. Ik heb een schemaatje proberen te maken hoe ik het nu voor me zie (waarbij de Deco's slechts een voorbeeld zijn).
Graag hoor ik of er facetten/overwegingen/opties zijn die ook interessant zijn om mee te wegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRS8WmNcRauW6T9TpNc2bEoehek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iWygNBkSfgjTbCtPOMnbIaUS.png?f=fotoalbum_large

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik mis welk probleem je eigenlijk probeert op te lossen. En Gigabit of meer via Wifi (7). Wat is de usecase daarvan?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:24
Ray-zor schreef op zondag 7 december 2025 @ 01:33:
Sinds een jaar of 2 zit ik bij KPN, waarbij de Experia V12 box nooit is gebruikt
Waarom heb je die keuze gemaakt? Wat had je hiervoor en werkte dat dan wel goed?
Maar vanaf dag 1 regelmatig problemen die ik niet opgelost heb gekregen.
Tegen welke problemen loop je aan? Bij welke toepassingen treed het probleem op?
Alle satellieten zijn bekabeld aangesloten op de router. Ik dacht dat mesh opstelling met ethernet backhaul dan alsnog preferabel was tov APs ivm betere roaming. Maar na lezen van een aantal topics lijkt dat misschien twijfelachtig.
Dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn. Als je zorgt dat de AP's een bepaald oppervlak tot hun rekening nemen en niet teveel overlap hebben. Dan kan je met de huidige apparaten goed door een woning lopen zonder een verbinding te verliezen. Maar is het nodig?
Er zit niet veel complexiteit in het netwerk. Geen smart home zaken behalve wat verlichting en huishoudelijke apparaten de met WIFI te bedienen zijn.
Wat heb je nodig voor de smarthome apparaten? Dus welke wifi-protocollen? Je kan wel voor het snelste van het snelste willen gaan maar als die niet verder komen dan 2,4 gHz dan schiet het nog niet op.
Wifi 7 (6 GHz) zou leuk zijn. 2,5/5/10Gbit WAN/LAN klinkt ook leuk maar betwijfel eerlijk gezegd sterk of binnen een aantal jaar meer dan één device in huis dat daadwerkelijk gaat vragen.
Wifi7 wordt overschat is mijn mening. Voor een snelle verbinding moeten alle omstandigheden helemaal goed zijn. Als er ook maar iets tussen staat of stoort gaat de snelheid om laag. Beter is een goede stabiele verbinding. Daar heb je meer aan.
Graag hoor ik of er facetten/overwegingen/opties zijn die ook interessant zijn om mee te wegen.
Heb je echt veel AP's nodig om het netwerk te bedienen? Of het aan KPN ligt kan je alleen testen door KPN voor in de plaats te nemen. Dan kan je eens kijken hoe het bereik is. En of het in combinatie in je bestaande AP's werkt.

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik besef dat er wat context miste, die had ik bewust weggelaten om de hoeveelheid tekst te beperken. Maar alsnog
valkenier schreef op zondag 7 december 2025 @ 08:31:
Ik mis welk probleem je eigenlijk probeert op te lossen. En Gigabit of meer via Wifi (7). Wat is de usecase daarvan?
Ik heb om de paar dagen wel problemen. Trage wifi, geen internet, disconnected satelliet, stotterende TV. Ik heb zelfs een slimme stekker bj de router geplaatst die om de paar minuten de wifi connectie naar de router checkt en 10 sec uit gaat als verbinding is verbroken. Dit vangt slecht een deel van de problemen op dus ong 1x in de week sta ik in de meterkast de stroom even van de router te halen.
Aaangezien de apparatuur aan de leeftijd is, voelde ik er meer voor de boel eens te vernieuwen in plaats van dagen/weken trouble shooten. Uiteraard heb ik wel internet afgezocht en ik ben zeker geen uniek geval. Echter alle suggesties die potentieel zouden helpen, halen niks uit.

Ik meende begrepen te hebben dat wifi 7 niet alleen sneller is maar ook meer stabiliteit brengt. Voor mijn use case is dat laatste belangrijker dan het eerste.

RonnieKo schreef op zondag 7 december 2025 [~ i.Stijn]10:08:
[...]
Waarom heb je die keuze gemaakt? Wat had je hiervoor en werkte dat dan wel goed?
[...]
Hiervoor had ik ziggo met de modem in bridge modus en daarachter het asus spul in router-ap setup. Zonder problemen. Dus toen ik overstapte naar KPN glasvezel en leerde dat het KPN modem niet in bridge modus kan, leek het mij het makkelijkst om de asus als modem in te zetten, incl de dhcp range die ik gewend was. Helemaal omdat met Merlin er gewoon multicast TV gekeken kan worden. Tijdens de setup kwam ik de ai mesh setup tegen en dacht: dat kan alleen maar beter zijn.
[…]
Tegen welke problemen loop je aan? Bij welke toepassingen treed het probleem op?
[...]
Zie hierboven.
[…]
Dat hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn. Als je zorgt dat de AP's een bepaald oppervlak tot hun rekening nemen en niet teveel overlap hebben. Dan kan je met de huidige apparaten goed door een woning lopen zonder een verbinding te verliezen. Maar is het nodig?
[...]
“Nieuwbouw” (2011) huis met gewapend beton. De wifi uit de meterkast dekt de 1ste verdieping erboven niet geheel, laat staan de 2de. Ik gok dat ik met een goede router in de meterkast en 1 satelliet het net moet redden, maar 2 of zelfs 3 lijkt me verstandiger
[…]
Wat heb je nodig voor de smarthome apparaten? Dus welke wifi-protocollen? Je kan wel voor het snelste van het snelste willen gaan maar als die niet verder komen dan 2,4 gHz dan schiet het nog niet op
[...]
Wat iPhones (15 en 17), iPads, en een oudere laptop. Qua IoT wat Siemens huishoudelijk apparaten, Govee sierverlichting en nog wat Chinees spul. Snelheid is niet de hoofd prioriteit, meer stabiliteit en een beetje voorbereid zijn op de toekomst.
[…]
Wifi7 wordt overschat is mijn mening. Voor een snelle verbinding moeten alle omstandigheden helemaal goed zijn. Als er ook maar iets tussen staat of stoort gaat de snelheid om laag. Beter is een goede stabiele verbinding. Daar heb je meer aan.
[...]
Stabiliteit lijkt mij ook het belangrijkste, maar dacht dat wifi7 daar aan be zou dragen door o.a. de mogelijkheid om alle banden te gebruiken. Welke feature set zou ik dan het beste op kunnen letten in de netwerk componenten?
[…]
Heb je echt veel AP's nodig om het netwerk te bedienen? Of het aan KPN ligt kan je alleen testen door KPN voor in de plaats te nemen. Dan kan je eens kijken hoe het bereik is. En of het in combinatie in je bestaande AP's werkt.
Zie hierboven over aantal APs. Aangezien ik toch al over wil stappen op nieuwe apparatuur, hoopte ik de tijd en moeite van verder netwerk testen te besparen. Beetje lui, weet ik.

• valkenier
Ik heb om de paar dagen wel problemen. Trage wifi, geen internet, disconnected satelliet, stotterende TV. Ik heb zelfs een slimme stekker bj de router geplaatst die om de paar minuten de wifi connectie naar de router checkt en 10 sec uit gaat als verbinding is verbroken. Dit vangt slecht een deel van de problemen op dus ong 1x in de week sta ik in de meterkast de stroom even van de router te halen.
Aaangezien de apparatuur aan de leeftijd is, voelde ik er meer voor de boel eens te vernieuwen in plaats van dagen/weken trouble shooten.
Tja, ik ben er nu nog niet uit wat het probleem is, behalve dat je geregeld de router aan het rebooten bent. En dat dezelfde apparatuur met Ziggo wél naar tevredenheid was. Ik snap niet dat je een grote investering wilt doen zonder de root cause boven tafel te hebben. Straks ligt het gewoon aan KPN, dan schiet je toch niks op?
Zoek eerst maar eens goed uit wat er misgaat in je huidige verbinding.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:24
Heb je logs in je router? Kan je daarin zien wat er met de verbinding gebeurd. Wil je het proberen met de kpn Experiabox en de rest als ap? Dan kan je zien wat er gebeurd. Je kan gewoon in je Experiabox de juiste range en SSID instellen. Heb ik zelf ook. Doe het om te testen.

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Nogmaals dank voor de reacties. Het probleem kan ik niet helderder maken. De richting waarnaar ik aan het kijken ben, was meer een “laten we het verleden vergeten en opnieuw beginnen” gedachte. Maar ik snap de vraagtekens erbij als niet duidelijk is wat nu gebeurt.
De logs heb ik wel bekeken maar mij ontbreekt de expertise. De logregels met termen als failed, deauthication en veelvuldig herhalende meldingen heb ik opgezocht. Daarbij werd andermaal duidelijk dat ik niet de enige ben met asus mesh problemen, maar tot een oplossing heeft het niet geleid.

Ik ga eest maar eens de mesh uitzetten en de satellieten als AP inzetten. En eventueel daarna de experia box ertussen zetten. Van daaruit maar eens verder naar een upgrade pad kijken.

• valkenier
De logs heb ik wel bekeken maar mij ontbreekt de expertise. De logregels met termen als failed, deauthication en veelvuldig herhalende meldingen
Waarom post je die meldingen niet even hier? Werpt vast meer licht op e..e.a.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:44
Ik heb slechte ervaringen met eigelijk alle Mesh setups (ook Deco's) als je ze gewoon bedraad aan gaat sluiten. Indien je ze draadloos aansluit (omdat het echt niet anders kan), alleen dan kán een mesh setup wat toevoegen.

De Decos die ik had waren niet altijd stabiel en de snelheid liet de wensen over. Daarnaast bepaald de client en niet je AP waarmee ie verbinding maakt. De mesh units kunnen een apparaat niet zomaar naar een andere unit sturen.

Mesh is dus eigenlijk meer een marketing term dat voor een setje AP's die vaak nog een 3e radio hebben die de gebruikt word voor de verbinding tussen de units. Dát is mijn inziens de enige toegevoegde waarde tov van een gewoon accespoint. Als kerst op de taart hebben die mesh setups vaak een mooie App met verplichte login en fancy graphics maar eigenlijk maar belabbert en beperkte functionaliteit...

Sluit je ze bekabeld aan heb je veel meer aan losse AP's van goede kwaliteit (ubiq, aruba) die je vervoglens op de juiste plek insteld met passende instellingen (niet te hard zenden, stel een minimale linkspeed in zodat je clienten sneller gaan roamen, goed verdeeld door het huis).
Geeft ze allemaal dezelfde ssid en passphrase, maar wel voor 2.4 en 5 ghz apart.

Dan zijn ze vaak sneller, stabieler, hebben meer functies en zitten rond dezelfde prijs. Plus je hebt dan een fatsoenlijke beheerinterface ipv een app van het "My first wifi" niveau...

[ Voor 13% gewijzigd door kwibox op 08-12-2025 01:38 ]

Pagina: 1