Draadloos bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Autopilot
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03:33
Mijn vraag
Mijn router zit in de meterkast en in de woonkamer heb ik geen ontvangst. Ik heb 250 mb/s glasvezel internet. Wat is de beste manier om mijn bereik te vergroten en om ervoor te zorgen dat ik ook in de woonkamer goed en snel internet heb? ik stream regelmatig grote bestanden van mijn NAS (aangesloten op de router) naar de TV dus de verbinding moet uitstekend zijn om dit zonder haperingen mogelijk te maken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezel modem Fritzbox
4x dvs1200 devolo's
utp kabels
Netgear switch

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf een devolo set dvs1200 (4 stuks). Ik heb in de woonkamer een DSL en COAX aansluiting die beiden naar de meterkast lopen waar de router zit. Ik heb ook gekeken naar mesh wifi en moca adapters. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Is het meest verstandige om 1 mesh wifi aan te sluiten op de moca adapter in de woonkamer? Ethernet aansluiting van mijn tv is max 100 mb/s en wifi veel hoger. dus een ethernetkabel trekken naar de tv is geen optie.

Tesla Model 3 SR+ Metallic Blue, Black, Aero

Beste antwoord (via Autopilot op 06-12-2025 21:01)

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:16
Autopilot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:36:
[...]

Dat zou goed kunnen. Hoe kan ik zien of de DSL aansluiting UTP is?
Als het 8 aders zijn, per 2 getwist met de kleuren oranje/oranje-wit, groen/groen-wit, blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit dan heb je UTP ...

En dan is de volgende vraag hoe je daar een RJ45 plug aan krijgt, ik neem aan dat je geen krimptang hebt gezien de vraag. Dan is iets als deze niet goedkoop, maar wel makkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Houtenklaas op 06-12-2025 20:42 ]

Alle reacties

• Houtenklaas
100Mb is meer dan zat voor streaming TV. Begrijp ik dat de DSL glas binnenkomt in de kamer? Zet daar dan de router neer, en gebruik de huidige verbinding om je NAS in de meterkast bedraad aan te sluiten. TV bedraad aansluiten en je hebt strak beeld.

Anyway, bestaande DSL pijpje gebruiken om je router eventueel in de kamer te plaatsen, scheelt de aanschaf van een extra Accesspoint in je kamer. Door 1 buisje kunnen zeker 2 UTP aansluitingen. Kan de NAS in de meterkast blijven staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Houtenklaas op 06-12-2025 20:28 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met 100Mbit kan je prima vanaf de NAS een filmpje kijken. Trek een kabel, steek die in een switch en plaats een accesspoint in de woonkamer voor wifi op je laptop/telefoon.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je de wifi op 2,4 of 5GHz (of beide) ingesteld? Indien 5GHz of automatisch probeer dan eens alleen 2,4GHZ.

• Autopilot
Houtenklaas schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:23:
100Mb is meer dan zat voor streaming TV. Begrijp ik dat de DSL glas binnenkomt in de kamer? Zet daar dan de router neer, en gebruik de huidige verbinding om je NAS in de meterkast bedraad aan te sluiten. TV bedraad aansluiten en je hebt strak beeld.
Als ik de tv aansluit op ethernet via de devolo dan kom ik niet verder dan 30 mb/s. Glas komt de meterkast binnen, DSL komt de meterkast binnen maar heb ook een aansluiting in de woonkamer.

• Autopilot
jadjong schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:24:
Met 100Mbit kan je prima vanaf de NAS een filmpje kijken. Trek een kabel, steek die in een switch en plaats een accesspoint in de woonkamer voor wifi op je laptop/telefoon.
Ik heb niet de mogelijkheid om een kabel te trekken maar ik zou wel de bestaande coax kabel kunnen gebruiken (met moca adapters) en die via ethernet aan te sluiten op de accesspoint

• Houtenklaas
Devolo niet gebruiken, extra UTP trekken door je DSL pijp naar de meterkast. Bedraad aansluiten heeft - indien mogelijk - altijd de voorkeur boven WiFi of Devolo ...

Met coax omzetters kloten is niet de beste optie ... Knoop er UTP aan en trek die Coax er uit (naar de meterkastt neem ik aan). En dan TV bedraad met UTP aansluiten. Netflix op de beste resolutie trekt nog geen 20Mb. Er is een reden dat TV's geen 1Gb ethernet hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Houtenklaas op 06-12-2025 20:31 ]

• Houtenklaas
Autopilot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:29:
[...]
Ik heb niet de mogelijkheid om een kabel te trekken maar ik zou wel de bestaande coax kabel kunnen gebruiken (met moca adapters) en die via ethernet aan te sluiten op de accesspoint
Hoezo? Coax en DSL lopen naar de meterkast zeg je hierboven. Dan kan je die buis toch gebruiken? Grote kans dat die DSL aansluiting al UTP is ...

• Autopilot
Houtenklaas schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:33:
[...]

Hoezo? Coax en DSL lopen naar de meterkast zeg je hierboven. Dan kan je die buis toch gebruiken? Grote kans dat die DSL aansluiting al UTP is ...

Acties:
  • Beste antwoord

• Houtenklaas
Autopilot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:36:
[...]

Als het 8 aders zijn, per 2 getwist met de kleuren oranje/oranje-wit, groen/groen-wit, blauw/blauw-wit en bruin/bruin-wit dan heb je UTP ...

En dan is de volgende vraag hoe je daar een RJ45 plug aan krijgt, ik neem aan dat je geen krimptang hebt gezien de vraag. Dan is iets als deze niet goedkoop, maar wel makkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Houtenklaas op 06-12-2025 20:42 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:44
Welke Devolo 1200's zijn dat precies?
Hebben deze WiFi?
Heb je ook het het Devolo cockpit tool gebruiken om de Powerline verbinding te monitoren?

• Autopilot
Houtenklaas schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:38:
[...]

Het is inderdaad een UTP kabel (cat 5E). Met een UTP wandcontactdoos eraan en via UTP koppelen aan een access point is mijn probleem denk ik verholpen. Dank voor jullie hulp!

• Houtenklaas
En mocht er een zendamateur in de buurt zitten, die is je gruwelijk dankbaar als je die Devolo's NIET gebruikt :)

Dit kan ook nog een optie zijn, heb je nog wel een losse punchtool nodig, maar zal goedkoper zijn dan die complete dozen ...

En doe jezelf een plezier, sluit die TV even bedraad aan zonder WiFi en je zal zien dat dat retestabiel werkt. Geen AP daarvoor nodig ...

[ Voor 62% gewijzigd door Houtenklaas op 06-12-2025 20:58 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:24
Autopilot schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:48:
[...]
Het is inderdaad een UTP kabel (cat 5E). Met een UTP wandcontactdoos eraan en via UTP koppelen aan een access point is mijn probleem denk ik verholpen. Dank voor jullie hulp!
Dan is je probleem wel opgelost. Neem gewoon keystones die je zonder de gereedschap kan gebruiken. Heb ik ook in huis. Werkt al meer dan 15 jaar zonder problemen. Voor de keystones kan je een wandcontactdoos gebruiken opbouw of inbouwvariant. Aan de andere zijde ook.

• jadjong
  • Niet online
Je hebt altijd nog een zijkniptang nodig.

• Autopilot
Dank voor jullie reacties en hulp allemaal. Ik heb de ene zijde van de kabel aangesloten aan een wandcontactdoos cat7 en daarop een kabel aangesloten naar de AP. De AP werkt nu (met POE+). Maar…

Aan de andere zijde heb ik een utp connector gekoppeld met een utp krimptang en die in de netgear switch aangesloten (Netgear POE+ switch) en die switch aangesloten op de router.

Het probleem is nu dat de draadloze verbinding van de router de volledige 250 mb/s haalt maar de AP haalt max 100-120 mb/s. Dit zou ook minimaal 200 mb/s moeten zijn. Heb ik de connector verkeerd aangesloten? Heb hem op de T568B manier aangesloten.

Wandcontactdoos
UTP connector
AP = Extreme Networks AP410C-WR
Switch = Netgear 1Gb/s GS308EP

[ Voor 35% gewijzigd door Autopilot op 09-12-2025 22:45 ]

• jadjong
  • Niet online
Connectie tussen AP en switch is wel 1Gbps?
Pagina: 1