Management Vlan Netgear GS108PEv3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:00
Hey allemaal,

Ik heb bovenstaande netgear op de kop getikt om een AP te voorzien van PoE en wat vlans in te richten.

Dit lukt allemaal prima, maar ik zag dat ik nergens het management VLAN in kon stellen. Nu heb ik de switch uiteraard een IP adres gegeven in de range van het management VLAN en kan deze ook benaderen, maar feitelijk stelt de switch het webmanagementportaal bloot aan iederen poort en ieder vlan. Je kan dus feitelijk de range wijzigen van een van de aangesloten apparaten en de webportal benaderen.

Dit is toch een securityflaw? Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe je dit beter kan beveiligen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 13:52
Hoe je de vlans verderdeeld?
Heb op de router/firewall die het verkeer tussen de vlans regelt al iets ingesteld?

Spel en typfouten voorbehouden

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

De GS108PE is een zogenaamde “smart” switch waar een basale VLAN implementatie in zit. Bij de concullega’s van Tp-Link is deze beperking er ook, daar mag je een poort niet eens uit VLAN1 halen (maar moet je op PVID sturen). Al met al normaal voor dergelijk consumentenspul.

Eigenlijk is je management VLAN dus altijd of VLAN1 of het VLAN dat je zonder tag meegeeft aan de switch, dat wordt dan in de switch zelf VLAN1. Je kunt dan met VLAN tags uiteraard andere VLAN’s verder verdelen over de poorten.
Als je doel is om de webinterface te verbergen, zet dan de HTTP/HTTPS poorten naar het management IP dicht in je firewall regels voor andere netwerken. Uiteraard ook een sterk wachtwoord erop ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 06-12-2025 21:46 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:00
Dank voor je reactie! Die maatregelen heb ik al genomen 😁. Blijft raar dat zoiets simpels niet toegevoegd is aan een switch die vlans ondersteund. Zeker met het idee dat je vlan1 liever niet wilt gebruiken 🤔

Mijn GS108T ondersteund het wel, dus ging ik er vanuit dat deze switch dat ook zou doen..

[ Voor 17% gewijzigd door gwabber op 07-12-2025 07:35 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:58
<knip> Dit ontlokt alleen een discussie en zonder onderbouwing valt er ook weinig te discussiëren. Daarnaast is dit ook niet de juiste plek.

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 08-12-2025 15:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.