electrische jaloezien: doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-12 19:40
Mijn vraag
ik overweeg electrische jaloezien te nemen in mijn nieuwbouwwoning. Vooral het kunnen bedienen met mijn stem spreekt mij aan.
Ik heb een offerte voor electrisch bedienbare jaloezien (voorzien van batterij), voor zo';n 700 euro incl. BTW.

Ik vraag mij een beetje af of dergelijke systemen al volwassen/stevig genoeg zijn.
Een andere vraag die ik heb is of er misschien al systemen zijn die handmatige jaloezien electrisch kunnen maken (zoals de Slide bijvoorbeeld voor gordijnen). En ik dan beter nu eerst handmatige kan aanschaffen en deze later kan "verslimmen".

Zijn er mede tweakers die ervaringen hebben met electrisch bedienbare (met afstandsbediening en/of stem) jaloezien? Misschien specifieke merken/ specifieke ervaringen?

Andere tips of ideeen zijn ook welkom.

Ik hoor het graag.

Alle reacties

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
ik heb ze van somfy, en ik vind het systeem super handig, maar wel een beetje afhankelijk van hoe je het wil bedienen.

Hier gaan ze via de somfy rts met homeassistant vanzelf open en dicht en bedienen we ze zelden met de hand. Elke keer met de afstandsbediening lijkt me best lang duren.

met een somfy hub krijg je ze dan weer wel op stem.

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:14

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Zo te zien geen elektrische jaloezieën bij Tuiss.

Halverwege het jaar heb ik 6 rolgordijnen op batterij besteld bij Tuiss. Bediening op stem is één optie welke ik zelf nog niet gebruikt heb. Met de app kan ik iedere rolgordijn bedienen of scènes aanmaken welke op tijdstip automatisch op of neer gaan. Home assistant kan ook, maar ben daar nog niet mee bezig geweest.
DaTimMan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:58:
Elke keer met de afstandsbediening lijkt me best lang duren.
Je kan bij Tuiss ook een afstandsbediening bijkopen, zelf er niet voor gekozen. In de app de juiste scène aanklikken is zo gedaan. Klik en je kijkt er niet meer naar om.

[ Voor 38% gewijzigd door Pjottski op 06-12-2025 18:13 ]

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:32
Ik heb in 2018 voor de gehele woning elektrisch bedienbare luxaflex besteld, 4 ramen op 230V en twee rolgordijnen op 8x AA batterijen per stuk. Die op batterijen gaan per dag 1x open en 1x dicht, heel soms even handmatig nog een open/dicht actie, zitten oplaadbare batterijen in en gaan hier zo'n 8-12 maanden mee voordat ze weer opgeladen moeten worden.

Allen zijn uitgevoerd met Somfy RTS motoren, toentertijd was Somfy IO net uit en had teveel beperkingen (zoals gesloten ecosysteem) dus voor RTS gekozen.
Als ik nu nieuw zou kopen zou ik 100% voor Somfy IO motoren gaan gezien die nu ook lokaal aan te sturen zijn via de API.

Bij mij gaat alles volledig automatisch op basis van zonsopgang/ondergang en een lichtsensor, dus hoef echt zelden iets handmatig te doen. Mocht ik ze toch open of dicht willen hebben druk ik de knop op de tablet (in elke ruimte hang er een). Als het hele systeem plat gaat qua communicatie (1x voorgekomen door hardwaredefect) kan ik nog de afstandbediening als backup gebruiken.

Zijn allemaal via home-assistant gekoppeld, een eventuele spraakbediening zou je daarop kunnen koppelen. Ik heb geen ervaring met kant en klare producten waar spraakbediening meteen ingebouwd is.

Het was in 2018 al volwassen en zeer stabiel, ik kan een woning zonder niet meer voorstellen.

Enige waar ik voor zou waken (tenzij je het bewust wil) zijn allerlei gesloten ecosystemen met aparte apps via de cloud etc. Dat is op de lange termijn gewoon risico qua ondersteuning en werking, zeker integraties van spraakassistenten die vaak verplicht via de cloud verbonden moeten zijn, voor je het weet is dat spul achterhaald en zit je met spullen die niet meer werken.

[ Voor 12% gewijzigd door drocona op 06-12-2025 18:41 ]

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Bij mij komt er in principe ook niets in wat niet lokaal kan. De cloud verplichtingen hebben altijd tot gevolg dat het niet meer werkt, of nog erger , je er voor moet betalen.

Nest , Tadoo etc.

Maar somfy RTS , daar komt niemand meer aan. Die ene update die de tahoma lokale api sloopte , dat heb je niet met RTS. zelfs met de lokale api op tahoma heb je nog de cloud nodig voor een token.

De plisse, en zeker de dubbele gaan super fijn, met een voorkeur stand ook altijd even hoog open.

voor alles idd ook een backup met de afstandsbediening.

[ Voor 5% gewijzigd door DaTimMan op 06-12-2025 19:12 ]

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-12 19:40
Dank voor de reacties.

Ik heb offerte liggen bij de plaatselijke stoffeerder voor de raamdecoratie. De elektrische zijn van het merk het (eigen huismerk) Tintz.

Weet iemand daar toevallig wat voor merk/model/type electrische motor in zit?
Iemand ervaringen met dit merk?

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-12 22:58
Als je ooit overweegt verder te gaan met domotica, blijf weg van alles wat Thread heeft. Functies werken in vele systemen, zoals Homey en Home Assistant, niet (batterij status e.d.), de werking is onstabiel en de systemen zijn volstrekt onlogisch met koppelen.
Pagina: 1