Vraag

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-12 19:41
Medetweakers,

De ouwelui gebruiken de Ziggo Mediabox voor zowel televisie kijken als radio luisteren. Om het mogelijk te maken dit te doen zonder dat de televisie aan moet blijven heb ik er een aantal jaar geleden een Sound Bar bij gekocht. Op deze manier kon de televisie uit als de radio aanstaat. Mooie bijkomstigheid was destijds ook dat pa beter de televisie kon verstaan (hij heeft gelukkig tegenwoordig een gehoorapparaat dus televisie op volume 40 is niet meer nodig).

Echter, nu blijken ze al een paar weken geen gebruik meer te kunnen maken van deze set-up. Ze zetten nog steeds de Mediabox op een radio zender (Radio 5, Radio 10, Radio M) maar geen audio output via de soundbar meer.

Aan de hele opzet is niets veranderd, de kabels zijn niet verplaatst en het meubel ook niet.

Nu ben ik er al een aantal middagen mee bezig geweest. Eerst maar eens alle kabels gecontroleerd of het nog goed vast zat. Een aantal power off-power on cycles op zowel de Media Box als de Sound Bar. Alle instellingen gecontroleerd, helemaal niets.De Sound Bar neemt nog wel prima een input aan via Bluetooth.

Het lijkt erop dat in een recente update vanuit Ziggo de optie om de audio uit te voeren via SPDIF is verdwenen. De enige audio output instellingen die ik nog kan doen op de Media Box is of ik Double Digital, Stereo of een audio vertraging wil.

Ben ik nu gek geworden en kan ik de instelling gewoon niet (meer) vinden?

Iemand een idee waar ik nog naar kan/moet kijken?

Beste antwoord (via Genosha op 08-12-2025 19:03)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-12 10:48

FeaR

In GoT we trust

Genosha schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:42:
Het lijkt erop dat in een recente update vanuit Ziggo de optie om de audio uit te voeren via SPDIF is verdwenen.
Of heeft Ziggo er niets mee te maken en is de kabel dan wel input van de sound bar defect? Komt er licht uit de optische uitgang van de mediabox? Licht aan de andere kant van de kabel? Andere bron met optisch op de sound bar geprobeerd?
Google geeft mij topics uit 2020/2021 waaruit lijkt dat er nooit een optie is geweest om de Audio Out van de Ziggo Mediabox Next te selecteren. In andere woorden, op Optical Out zit altijd signaal.

De mogelijkheid dat de sound bar de aangeboden track niet snapt omdat de soundbar bijvoorbeeld geen Dolby decoders heeft en er daarom geen geluid is lijkt me ook niet aan de orde aangezien radio 2.0 PCM is en elke sound bar daarmee om kan gaan.
Geen idee welke TV er aanwezig is, mocht deze Optical Out hebben: Ziggo Mediabox met HDMI naar de TV (beeld en geluid). Is er dan wel geluid? Zo ja, connect de Optical Out van de TV naar de sound bar om met een andere bron te testen. Is er dan wel geluid dan neigt het naar een defecte Optical Out van de Mediabox. Is er dan ook geen geluid neigt het naar een issue in de sound bar dan wel bekabeling.

[ Voor 70% gewijzigd door FeaR op 06-12-2025 15:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je de boel testen met iets anders dan de soundbar?
Kabel er goed in neem ik aan /open deur ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-12 10:48

FeaR

In GoT we trust

Het lijkt erop dat in een recente update vanuit Ziggo de optie om de audio uit te voeren via SPDIF is verdwenen.
Of heeft Ziggo er niets mee te maken en is de kabel dan wel input van de sound bar defect? Komt er licht uit de optische uitgang van de mediabox? Licht aan de andere kant van de kabel? Andere bron met optisch op de sound bar geprobeerd?
Google geeft mij topics uit 2020/2021 waaruit lijkt dat er nooit een optie is geweest om de Audio Out van de Ziggo Mediabox Next te selecteren. In andere woorden, op Optical Out zit altijd signaal.

De mogelijkheid dat de sound bar de aangeboden track niet snapt omdat de soundbar bijvoorbeeld geen Dolby decoders heeft en er daarom geen geluid is lijkt me ook niet aan de orde aangezien radio 2.0 PCM is en elke sound bar daarmee om kan gaan.
Geen idee welke TV er aanwezig is, mocht deze Optical Out hebben: Ziggo Mediabox met HDMI naar de TV (beeld en geluid). Is er dan wel geluid? Zo ja, connect de Optical Out van de TV naar de sound bar om met een andere bron te testen. Is er dan wel geluid dan neigt het naar een defecte Optical Out van de Mediabox. Is er dan ook geen geluid neigt het naar een issue in de sound bar dan wel bekabeling.

[ Voor 70% gewijzigd door FeaR op 06-12-2025 15:56 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Het lijkt erop dat in een recente update vanuit Ziggo de optie om de audio uit te voeren via SPDIF is verdwenen. De enige audio output instellingen die ik nog kan doen op de Media Box is of ik Double Digital, Stereo of een audio vertraging wil.

'Het lijkt erop.....' Wat zegt de helpdesk van Ziggo ervan? Die kan dit toch bevestigen of ontkrachten?

do or do not, there is no try

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-12 14:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Eerst checken of deze echt uitgeschakeld is en de suggesties hierboven natuurlijk.. mocht dit zo zijn (balen natuurlijk), dan kun je nog altijd het audiosignaal aftappen van hdmi of omzetten met een converter. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:05
Is de LED niet kapot? Toslink gebruikt 650nm, oftewel gewoon zichtbaar rood licht.

• Genosha
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-12 19:41
Vanmiddag na 't werk toch even langsgegaan bij de oudjes om alles nog maar eens door te lopen.
Na alles nog een keer losgemaakt te hebben (en ja, de optical gaf mooi rood licht aan beide kanten) was ik het toch zat. Toch nog maar een keer zitten klooien met de instellingen. En toen bedacht ik mij wat @FeaR zei;
. Wat blijkt dus; de oude heer moest toegeven dat hij zelf met de instellingen had zitten rommelen "om te kijken of er mooier geluid mogelijk was".

Puntje bij paaltje is er dus al die tijd niets aan de hand geweest behalve meneer die zegt dat het niet meer werkt en ik die hem op z'n blauwe ogen geloofde.

Probleem is dus niet een verwijderde functie, maar pa die op een vrije middag met instellingen heeft zitten klooien -dit blijkbaar vergeten was- en mij een zelfgemaakt probleem laat oplossen.

Ik had verder moeten kijken , en mijn geheugen dat er een instelling was voor optical out bleek incorrect.

Allen bedankt voor de tips, maar uiteindelijk was pa het probleem.
Pagina: 1