Vraag

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Componenten in de pckast (mobo, cpu, ram en ssd) die 24/7 kunnen draaien. Bedrijfszeker zijn en liefst weer 10 jaar meegaan. Het is voor een stalpc (staat in een kantoor, maar voor een agrarisch bedrijf) waarop software draait die 24/7 aanstaat en wat administratieve taken worden gedaan. Dit ter vervanging van onderstaande componenten daar deze niet meer voor Windows 11 geschikt zijn. Ik denk alleen het moederbord, cpu, ram en ssd te vervangen.

Huidige pc:
wenslijst: Smale
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRDs9U0JZ8DFMc3yHpSUUdTlcDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lk8fY2fiNwMC0QVshLajFXpR.png?f=fotoalbum_large

Wat is je budget?
Liefst budget, maar bedrijfszekere componenten

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is voor een stalpc (staat in een kantoor, maar voor een agrarisch bedrijf) waarop software draait die 24/7 aanstaat en wat administratieve taken worden gedaan. .

Stap 3:
Heb best buy guides doorgelezen, gezocht op het forum naar zelfde soort (recente) situaties, maar weinig gevonden.

Zelf denk ik wederom aan een Intel cpu van de laatste generatie, zoals:
Intel Core i5-14600K Boxed

Moederbord: Gigabyte B760M DS3H DDR4
uitvoering: Gigabyte B760M DS3H DDR4

2x nieuwe SSD in RAID1. Mocht er een SSD kapot gaan, dan kan het systeem blijven draaien. (Maandelijks wordt er een externe systeembackup gemaakt)

[ Voor 73% gewijzigd door O_Tiby op 06-12-2025 13:24 ]

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

Tazzios

..

stap 1 en 2 van het CKA beleid heb je gedaan maar de stappen er onder nog niet.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als de PC bedrijfszeker moet zijn zou ik sowieso de voeding vervangen. Heb vaak zat gezien dat ze de 10 jaar niet halen, laat staan nog eens 10 extra.

🖥️ | 🚗

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:09
De CPU op de ASRock N100M is krachtiger dan je huidige processor, met een reepje G.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS ben je klaar vooor Windows 11. De i5 die je noemt is overkill, let er ook op als je die toch wilt dat je ook een nog een CPU koeler moet kopen, die wordt bij dit type niet meegeleverd.

Ik zou ook de voeding en SSD vervangen als het weer lang mee moet gaan, bv met een be quiet! Pure Power 12 550W (heeft 10 jaar fabrieksgarantie) en een WD Green SN350 (TLC) 250GB.

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 06-12-2025 13:36 ]

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28
martyw schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:28:
De CPU op de ASRock N100M is krachtiger dan je huidige processor, met een reepje G.Skill Aegis F4-3200C16S-16GIS ben je klaar vooor Windows 11. De i5 die je noemt is overkill, let er ook op als je die toch wilt dat je ook een nog een CPU koeler moet kopen, die wordt bij dit type niet meegeleverd.

Ik zou ook de voeding en SSD vervangen als het weer lang mee moet gaan, bv met een be quiet! Pure Power 12 550W (heeft 10 jaar fabrieksgarantie) en een WD Green SN350 (TLC) 250GB.
Dank, maar een N100 voelt voor mij niet erg toekomstgericht? Stel je bent een 8 jaar verder, zou deze dan nog krachtig genoeg zijn? (En ik zie dat singlecore is de N100 inderdaad sneller, maar multi-core de i5-4440 ietsjes, maar dit terzijde)

[ Voor 4% gewijzigd door O_Tiby op 06-12-2025 14:28 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:09
O_Tiby schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:23:
[...]

Dank, maar een N100 voelt voor mij niet erg toekomstgericht? Stel je bent een 8 jaar verder, zou deze dan nog krachtig genoeg zijn? (En ik zie dat singlecore is de N100 inderdaad sneller, maar multi-core de i5-4440 ietsjes, maar dit terzijde)
Dat hangt van je software af, en of daar plannen bij zijn om die drastisch te upgraden/op andere systemen over te gaan. Voor lichte administratie en stal monitoring software zijn mijns inziens de eisen erg laag.
Pagina: 1