Anoniem gebruik van guestnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:28
Doordat ik van kabel naar glasvezel overga en reeds bij ziggo heb opgezegd (ik ben al van de lijn) heb ik even geen internet want KPN kwam er nu achter dat er geen glasvezel aansluiting in mijn huis is aangebracht. Daar komt dan weer een ander bedrijf voor maar dit kan even duren. Nu zie ik bij mijn wifi netwerk op mijn thuisadres ook een questnetwerk erbij staan en dit is niet gekoppeld aan een wachtwoord. Ik heb dit even geprobeerd en dat werkt gewoon om internet te ontvangen. Weet niet van wie dat netwerk is in de straat maar het zou voor even ter overbrugging een perfecte uitkomst zijn. Ik zelf zit achter een vpn. Is dit veilig om zo je mails binnen te halen en kan men ergens zien dat ik gebruik maak van het netwerk?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Veilig, ja mits jouw VPN dienst niet gratis is. ;)

Kunnen ze zien dat je op dat guest netwerk zit, ja.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:28
Nordvpn. Tja, ik ben zowel even uit de brand totdat KPN de glasvezel aansluiting hier in huis heeft gelegd. Als ze me dus niet kunnen traceren ga ik even vandat questnetwerk gebruik maken. Als ik wist van wie dat was zou ik hem wel vragem om toestemming en een kleine vergoeding geven. Maar ze kunnen daar dan toch niet bij mijn gegevens en het is veilig?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je geen VPN gebruikt kunnen ze wel zien welke sites je bezoekt (eg tweakers.net, of stoutevrouwen.nl), maar kunnen ze nog steeds niet bij jouw gegevens. Dat is tegenwoordig allemaal versleuteld. Met VPN kunnen ze ook niet zien welke websites je bezoekt.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
Zonder toestemming is dat, strikt genomen, computervredebreuk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CalvinStengs schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:47:
Doordat ik van kabel naar glasvezel overga en reeds bij ziggo heb opgezegd (ik ben al van de lijn) heb ik even geen internet want KPN kwam er nu achter dat er geen glasvezel aansluiting in mijn huis is aangebracht. Daar komt dan weer een ander bedrijf voor maar dit kan even duren. Nu zie ik bij mijn wifi netwerk op mijn thuisadres ook een questnetwerk erbij staan en dit is niet gekoppeld aan een wachtwoord. Ik heb dit even geprobeerd en dat werkt gewoon om internet te ontvangen. Weet niet van wie dat netwerk is in de straat maar het zou voor even ter overbrugging een perfecte uitkomst zijn. Ik zelf zit achter een vpn. Is dit veilig om zo je mails binnen te halen en kan men ergens zien dat ik gebruik maak van het netwerk?
Wie vertrouw je meer? Je VPN-boer of de aanbieder van het "guest-netwerk"? De gemiddelde persoon die een gastennetwerk openzet naar de wereld doet ook geen mega deep-packet-inspection-actie.

En gezien nagenoeg alles tegenwoordig versleuteld is, wat gaat een aanbieder zien? DNS verkeer, en IP-adressen. Zeker nu de halve wereld achter cloudflare en dergelijke zit (en je dus eigenlijk geen link meer kan leggen tussen een publiek IP en de website erachter) en DoH gemeengoed wordt denk ik dat gewoon plat 'tappen' niet echt interessant meer is.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 06-12-2025 14:53 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

hcQd schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:37:
https://wetten.overheid.n...z=2025-07-01&g=2025-07-01

Dat is wel extreem vergezocht. Van binnendringen is geen sprake en dan moet het wederrechtelijke ook nog eens worden bewezen.
Is het een netwerk met 'gast' in de SSID wordt het nog veel moeilijker om aan te tonen dat het zowel wederrechtelijk als binnendringen is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hcQd schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:37:
Nee, het is een open netwerk met naam guest, hier is niets vredebreuk aan

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

True schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:12:
[...]

https://wetten.overheid.n...z=2025-07-01&g=2025-07-01

Dat is wel extreem vergezocht. Van binnendringen is geen sprake en dan moet het wederrechtelijke ook nog eens worden bewezen.
Is het een netwerk met 'gast' in de SSID wordt het nog veel moeilijker om aan te tonen dat het zowel wederrechtelijk als binnendringen is.
Het probleem zit hem er niet zozeer in dat het niet mag, immers is er geen commerciele noodzaak/service om dit aan te bieden in een woonwijk, dus je kan het argument aanvoeren dat het enkel voor jouw gasten is. (Zie ook het beroemde voorbeeld, als de deur openstaat en je loopt zonder toestemming naar binnen is het nog steeds huisvredebreuk.) Dus volgens de letter is het wel degelijk computervrede break.

Het probleem zit hem inderdaad in het aantoonbaar maken daarvan. Daarom is er ook zo weinig jurispedentie hierover , de jurispendentie die eris gaat voornaamelijk over aansprakelijkheid als de verbinding misbruikt wordt: https://www.juridict.nl/j...nbieden-aan-je-bezoekers/

Er zijn wel wat artikelen die dit omschrijven zoals hier https://netwerkbro.nl/wat...oegang-tot-wifi-netwerken
Wat zijn de juridische implicaties van ongeautoriseerde toegang tot wifi-netwerken?
Ongeautoriseerde toegang tot wifi-netwerken is strafbaar en kan leiden tot juridische gevolgen zoals boetes en strafrechtelijke vervolging. In Nederland wordt dit beschouwd als computervredebreuk onder artikel 138ab van het Wetboek van Strafrecht. Overtreders riskeren een gevangenisstraf tot één jaar of een geldboete van de derde categorie. Het is belangrijk om te begrijpen dat zowel het gebruik als het faciliteren van dergelijke toegang juridische consequenties kan hebben.
De clue zit hem erin dat "Ongeautoriseerde toegang" toegang niet gelijk is aan er moet beveiliging opzitten, en dus ook toepasbaar is op een gast netwerk waar je niks te zoeken hebt.

Mijn gast wifi netwerk wordt bijvoorbeeld gemonitored, afhankelijk van hoe de eigenaar het heeft ingericht, kan dat hier ook het geval zijn, kan het de link leggen met jouw mac adres/device en geen toestemming zou hij daar een punt van kunnen maken. ( met de nadruk op "kunnen" ).

Als ik de TS was, zou ik gewoon even informeren in de buurt app van wie die is en of iemand hem even uit de brand kan helpen, dan voorkom je al het gezeur en is iedereen blij en heb je geen boze blikken of zoiets op de buurt bbq.

[ Voor 41% gewijzigd door ShadowBumble op 06-12-2025 15:31 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zolang je de lijn niet dichttrekt met torrents en je je mail etc normaal gebruikt zal niemand het merken. Of men moet bewust kijken/zoeken. Zou me er dus niet te druk over maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:30
CalvinStengs schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:47:
[...] kan men ergens zien dat ik gebruik maak van het netwerk?
Dat ligt eraan hoe jij je apparaten hebt genoemd. Heet je telefoon bijvoorbeeld "iPhone van Calvin Stengs" dan verschijnt dat ook zo in de router van de eigenaar van het netwerk.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1