SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Vraag
Beste antwoord (via DaWizza op 06-12-2025 15:34)
Het mooiste, maar ook het meeste werk is nieuwe leidingen infrezen vanaf de huidige doos naar de plaats waar je de aansluiting wil hebben.
Alle reacties
Accesspoints kopen die op inbouwdozen passen en gewoon op de muur monteren over de bestaande inbouwdoos? Ik zou niet gaan prutsen met p25 gootjes richting plafond. Zeker niet in een nieuwbouwwoning.DaWizza schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:26:
Binnenkort mag ik in 2 huizen netwerkkabels gaat trekken en aansluiten. Beide hebben ze verschillende loze leidingen die uitkomen bij blindplaten in de muur vanaf de meterkast.
Ik kan ze monteren op RJ45 dozen, dan nog moeten er kabels naar het plafond om de APs aan te sluiten (PoE).
Loze leidingen in het plafond was geen optie bij de bouw![]()
Hoe krijg ik de kabels netjes weggewerkt uit de muur? Een P25 goot werkt prima, alleen voor het stuk van de RJ45 doos naar boven niet.
De gevonden verloopstukken bieden geen oplossing. Wie heeft er een goed idee voor een strakke afwerking?
Dan is het gewoon een kwestie van stekker op de kabel monteren. Of een keystone op de kabel deze in de inbouwdoos wegdrukken met een patchkabeltje er aan met haakse connector.
Het mooiste, maar ook het meeste werk is nieuwe leidingen infrezen vanaf de huidige doos naar de plaats waar je de aansluiting wil hebben.
Je lijkt te denken dat een AP altijd aan het plafond moet worden gemonteerd maar je heb ook access points die je op de muur bevestigd zoals @PotatoChip hierboven al aangeeft.DaWizza schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:26:
Binnenkort mag ik in 2 huizen netwerkkabels gaat trekken en aansluiten. Beide hebben ze verschillende loze leidingen die uitkomen bij blindplaten in de muur vanaf de meterkast.
Ik kan ze monteren op RJ45 dozen, dan nog moeten er kabels naar het plafond om de APs aan te sluiten (PoE).
Loze leidingen in het plafond was geen optie bij de bouw![]()
Hoe krijg ik de kabels netjes weggewerkt uit de muur? Een P25 goot werkt prima, alleen voor het stuk van de RJ45 doos naar boven niet.
De gevonden verloopstukken bieden geen oplossing. Wie heeft er een goed idee voor een strakke afwerking?
Ik heb ze zelf van Ubiquiti uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall

Maar zijn vast ook van andere fabrikanten te vinden. Zoek eens op “in-wall access point”
Ik was ook te laat met loze leidingen in het plafond voor AP's in mijn nieuwbouwwoning. Ik heb dit uiteindelijk creatief opgelost:
Onze vloeren bestaan uit kanaalplaatvloeren (dus met holle kanalen erin). Ik heb vervolgens op strategische plaatsen naar dat kanaal geboord in het plafond en vervolgens ergens dicht bij een muur (niet te ver ervandaan) op de bovengelegen verdieping weer een gat in de vloer in datzelfde kanaal. Vervolgens met een beetje prutsen en een haakje daar een kabel doorheen gehaald en dan vervolgens achter de plint naar een inbouwdoos met netwerkaansluiting getrokken.
Valt eigenlijk nergens op dat we het op deze manier gedaan hebben en de AP's hangen overal netjes aan het plafond.
Onze vloeren bestaan uit kanaalplaatvloeren (dus met holle kanalen erin). Ik heb vervolgens op strategische plaatsen naar dat kanaal geboord in het plafond en vervolgens ergens dicht bij een muur (niet te ver ervandaan) op de bovengelegen verdieping weer een gat in de vloer in datzelfde kanaal. Vervolgens met een beetje prutsen en een haakje daar een kabel doorheen gehaald en dan vervolgens achter de plint naar een inbouwdoos met netwerkaansluiting getrokken.
Valt eigenlijk nergens op dat we het op deze manier gedaan hebben en de AP's hangen overal netjes aan het plafond.
Ik zou iig niet moeilijk gaan doen naar het plafond toe. Of lekker zoals bovenstaande aan de muur, of als er bijvoorbeeld toch een bureau komt te staan waarbij ook vast internet nodig is, zet je daar een regulier access point neer met switch functionaliteit (eg TPLink Deco bedoel ik dan).
[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 06-12-2025 14:31 ]
De APs voor aan het plafond zijn al aanwezig. Vervangen voor andere APs is geen optie ivm de indeling vd woningen en de locatie vd loze leidingen.
Het idee is wel mooi, ik wist niet dat ze op inbouwdozen kunt installeren
Het frezen is nog de beste aangedragen optie voor nu. Niet alles maar een beginnetje is wel te doen en dan kan de goot daarover heen vallen met een eindstuk.
Allen dank voor het meedenken, mocht er nog een ander idee komen dan lees ik die graag.
Het idee is wel mooi, ik wist niet dat ze op inbouwdozen kunt installeren
Het frezen is nog de beste aangedragen optie voor nu. Niet alles maar een beginnetje is wel te doen en dan kan de goot daarover heen vallen met een eindstuk.
Allen dank voor het meedenken, mocht er nog een ander idee komen dan lees ik die graag.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Pagina: 1