Sometimes you need to plan for coincidence
Omdat het een securityrating is, net als High bijvoorbeeld. Die schrijven we met een hoofdletter.
Ik vraag me af op basis van welke regel der Nederlandse taal dat dan is, maar het is ook niet heel consequent....
nieuws: FortiSIEM bevat kritieke kwetsbaarheid die actief misbruikt wordt
nieuws: Fortinet fixt kritieke zeroday in FortiWeb-firewall na weken van acti...
nieuws: FortiSIEM bevat kritieke kwetsbaarheid die actief misbruikt wordt
nieuws: Fortinet fixt kritieke zeroday in FortiWeb-firewall na weken van acti...
Klopt, het is in het verleden meermaals anders gedaan. Ik laat hem voor nu even staan en overleg maandag met de eindredactie over welke lijn we nu willen trekken. Ik snap dat het nu voor mensen verwarrend kan zijn.
We hebben de stijlregel aangescherpt. De verwarring is begrijpelijk: Imre heeft een punt dat 'Kritiek' (Critical) de officiële naam van de rating is, waardoor je neigt naar een hoofdletter.
Maar je hebt gelijk dat het in lopende tekst ('een kritieke kwetsbaarheid') grammaticaal als bijvoeglijk naamwoord fungeert en dus met een kleine letter moet. Omwille van de leesbaarheid en consistentie houden we in de lopende tekst de kleine letter aan. We gebruiken de hoofdletter alleen nog als we specifiek naar het label verwijzen (bijvoorbeeld: 'De kwetsbaarheid valt in de categorie Kritiek').
Maar je hebt gelijk dat het in lopende tekst ('een kritieke kwetsbaarheid') grammaticaal als bijvoeglijk naamwoord fungeert en dus met een kleine letter moet. Omwille van de leesbaarheid en consistentie houden we in de lopende tekst de kleine letter aan. We gebruiken de hoofdletter alleen nog als we specifiek naar het label verwijzen (bijvoorbeeld: 'De kwetsbaarheid valt in de categorie Kritiek').
Duidelijke uitleg, dank!
Pagina: 1