Problemen KPN met eigen modem, lijkt locatie issue

Pagina: 1
Acties:

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-12 15:59
Van de week 2 TP-Lik Archer BE550 routers op de kop getikt en in een mesh setup gezet. Het doel is elk jaar te kunnen wisselen van provider en maximale korting te pakken zonder telkens alles opnieuw in te hoeven stellen. Jarenlang een mesh setup met Asus routers gehad maar met Black Friday was de BE550 wel erg aantrekkelijk. Voor mij was de setup van 2 routers met de aanvullende instelmogelijkheden toch wel een pre tov een kant-en-klare mesh setup.

Na alles ingesteld te hebben werkt het goed zonder het modem van KPN ertussen. VLAN ingeregeld net als PPoE conform de settings van KPN. Het werkt allemaal goed maar met wat hikjes die een soort van locatie gebonden lijken te zijn. Ik kom er helaas niet helemaal uit.

F1TV op mijn GoogleTV Streamer werkt niet meer en komt niet voorbij het startscherm. F1TV op mijn telefoon (S24) via Wifi werkt wel en ik kan streamen naar de GoogleTV Streamer. Buienradar werkt op de telefoon heel traag en lijkt niet lekker te laden op Wifi maar wel op mobiel netwerk. KPN router er weer voor en alles werkt perfect.

Enige wat ik kon verzinnen is dat beide apps iets met een locatie check doen en er nog ergens iets in de router omgezet moet worden om dat op te lossen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe staan je multicast settings?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat betreft IPTV kan ik je niet helpen, geen ervaring mee, maar dat andere doet mij aan MTU denken.

edit: Zet IPv6 eens uit? Kijken of het daar zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 06-12-2025 10:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Rugby82
Raven schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:48:
Wat betreft IPTV kan ik je niet helpen, geen ervaring mee, maar dat andere doet mij aan MTU denken.

edit: Zet IPv6 eens uit? Kijken of het daar zit.
IPv6 had ik al uitgezet, dat was mijn eerste gedachte maar hielp niet. MTU staat op 1480 (standaard) dus onder de 1500 maximale grootte volgens de instellingen van KPN. Hieronder de settings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-9JL9FDbUEFHd7N8onc1lEDJIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNT47E2gtDwIgnX9WkEJht4t.jpg?f=fotoalbum_large

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Rugby82
Juup schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:42:
Hoe staan je multicast settings?
Hieronder de settings van VLAN en Multicast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUfQbUxY2Ma9-tphH6TxUu3bcPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHaIGzsB2PuYTrFupzVm6GAZ.jpg?f=fotoalbum_large

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:20
Edit, heb je internet wel op VLAN6 geconfigureerd (PPPoE) en IPTV op VLAN4 (DHCP)?
Het lijkt erop dat alles via VLAN6 loopt namelijk

[ Voor 71% gewijzigd door Methew op 06-12-2025 13:18 ]

• Rugby82
Methew schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:11:
Edit, heb je internet wel op VLAN6 geconfigureerd (PPPoE) en IPTV op VLAN4 (DHCP)?
Het lijkt erop dat alles via VLAN6 loopt namelijk
Was een stukje van de screenprint weggevallen met aan elkaar plakken.

Internet staat op VLAN6 met prioriteit 1 en TV op VLAN4 met prioriteit 5. PPoE is alleen in te stellen voor internet dus dat lijkt ook goed te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHU176xD8exbii2tqcAd_i4Yzyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXJkp83DNhreY7eMLzIywrm6.jpg?f=fotoalbum_large

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:20
Heb je wellicht een mogelijkheid om het MAC adres te wijzigen? Je kan nog pogen om hier op een van de interfaces een ander MAC adres te zetten mochten deze hetzelfde zijn.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:53
Welk KPN kastje heb je?
Heb je zo’n Android tv kastje of nog zo’n hele oude, zijn die nog in omloop?

• Rugby82
joke_name schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:22:
Welk KPN kastje heb je?
Heb je zo’n Android tv kastje of nog zo’n hele oude, zijn die nog in omloop?
Het KPN modem is de nieuwe Experia box V12 maar die was er juist tussenuit en heeft er dus niks mee te maken aangezien de TP-Link router direct op de KPN ONT zitten. Alles is net geen jaar oud. De Android TV Box van KPN is ook de nieuwe variant maar die is er nu ook tussenuit.

Ik gebruik normaal gesproken alleen mijn eigen Google TV Streamer. Omdat F1TV nogal gevoelig is voor waar je het abo hebt afgesloten en buienradar met opstarten ook iets met locatie wil doen was mijn vermoeden dat daar iets zou zitten dat de locatie niet goed doorkomt waardoor ze niet verder willen.

Zonder KPN modem werkt alles perfect op die 2 dingen na en heel soms zijn apps wat trager dus ergens zit nog iets. Zelfs de TV Box van KPN werkt zonder de Experia box V12 ertussen met de huidige VLAN instellingen op de BE550 en dat schijnt nogal een problematisch ding te kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Rugby82 op 06-12-2025 18:25 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Rugby82
Methew schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:12:
Heb je wellicht een mogelijkheid om het MAC adres te wijzigen? Je kan nog pogen om hier op een van de interfaces een ander MAC adres te zetten mochten deze hetzelfde zijn.
MAC adres is alleen voor internet aan te passen met PPoE actief. Ik denk dat ik dan nu moet klonen met de Experia Box V12 ertussen? Of toch handmatig instellen maar waarop? Dan kan ik daarna de Experia box er weer tussenuit slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8O-PTMeFEFqCQYp6ca_87ts2b1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqXFZ3WgageAzz8WWGRJRNjg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rugby82 op 06-12-2025 18:28 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Rugby82
Wat lopen spelen met het MAC adres maar dat maakte niks uit. Uiteindelijk systematisch andere dingen testen en de IPTV VLAN uitzetten en alleen de Internet VLAN aan bleek de oplossing te zijn! Alles draait nu geweldig en de IPTV VLAN heb ik niet nodig want ik gebruik de app van KPN op mijn Google TV Streamer en die werkt gewoon goed.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-12 18:18
Als je dergelijke problemen hebt, dan heeft KPN op zijn forum een rubriek "je eigen modem". Helaas is de meest deskundige gebruiker er niet meer, maar daar kun je veel beter terecht dan op Tweakers. Je krijgt dar ook iets beter advies, want het zijn gebruikers en KPN-medewerkers. Desalniettemin, er was een topic dit jaar dat een ervaren KPN-forumlid hier een item opende, waar de reacties toch iets opleverden.

• Rugby82
Na wat gezocht te hebben op het forum vond ik het niveau vrij laag, vandaar dat ik hier een topic was gestart. Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in de Tweakers onder ons. Ik vraag me ook af of een KPN medewerker zelf op deze vraag een antwoord zou hebben gegeven of gewoon gezegd dat ik hun modem maar moet gebruiken gezien het iets heel specifieks was.

Ik snap nog steeds niet waarom dit de oplossing was omdat het eigenlijk niets uit zou moeten maken. De VLAN op IPTV openzetten is puur om TV op een bepaalde ethernet-poort werkende te krijgen en zou niets met de VLAN voor Internet moeten doen. Alleen omdat beide signalen gescheiden zijn zou dit uit moeten maken. Maar gelukkig heb ik die voor IPTV niet nodig.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

Pagina: 1