Games zijn laggy ondanks +200 fps

Pagina: 1
Acties:

• MysticTeka
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-12 18:43
Ik heb een maand geleden een nieuwe pc gebouwd. Ik heb een amd 9070xt met een amd 7 9700x en 32gb ram. Op de games (bf6, cs2, valorant) haal ik meer dan 200 fps. Ik heb tot gisteren geen problemen gehad. Gisteren begon mijn spel na een tweetal uur te spelen plots te laggen, dit terwijl ik nog 200 fps haalde en mijn temps de volgende waren:
Gpu 48 graden met load van 95%
Cpu 55 graden met load van 40%

Deze waarden zijn dezelfde als normaal. Nadat ik het spel opnieuw had opgestart was alles terug normaal, dit tot na een drietal uur spelen, dan was het spel terug laggy.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Alvast bedankt!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je dit met 1 van de spellen of met alle 3?
Heb je toevallig een niet geactiveerde Windows?

• MysticTeka
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:50:
Heb je dit met 1 van de spellen of met alle 3?
Heb je toevallig een niet geactiveerde Windows?
Ik heb dit enkel getest met bf6 en CS2, nog niet met Valorant. Ik heb een geactiveerde versie.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

MysticTeka schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb dit enkel getest met bf6 en CS2, nog niet met Valorant. Ik heb een geactiveerde versie.
Klinkt als een soort memory leak issue...
Je GPU load temp is wel erg laag maar dat is denk ik een moment opname en niet het maximum.

Misschien een stuk software wat op de achtergrond draait/gaat draaien?

Bios, chipset drivers, videokaart drivers allemaal up-to-date?

Probeer eens het gebruik van de verschillende componenten uit te lezen middels een programma met grafieken.
Misschien kun je dan zien wat er in kakt of juist over belast raakt wanneer je de framedrops constateert.

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-12-2025 10:20 ]

• MysticTeka
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:13:
[...]

Klinkt als een soort memory leak issue...
Je GPU load temp is wel erg laag maar dat is denk ik een moment opname en niet het maximum.

Misschien een stuk software wat op de achtergrond draait/gaat draaien?

Bios, chipset drivers, videokaart drivers allemaal up-to-date?

Probeer eens het gebruik van de verschillende componenten uit te lezen middels een programma met grafieken.
Misschien kun je dan zien wat er in kakt of juist over belast raakt wanneer je de framedrops constateert.
Alle drivers zijn up to date en er was niets in de achtergrond bezig aan het draaien die een hoog verbruik had. Het probleem is dat ik dus geen framedrops vast kan stellen, mijn fps blijft tussen de 200 - 210 terwijl het voelt alsof ik maar 20 fps heb..

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

MysticTeka schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:26:
[...]

Alle drivers zijn up to date en er was niets in de achtergrond bezig aan het draaien die een hoog verbruik had. Het probleem is dat ik dus geen framedrops vast kan stellen, mijn fps blijft tussen de 200 - 210 terwijl het voelt alsof ik maar 20 fps heb..
Kijk eens met de AMD monitoring software en/of/anders GPU-Z naar je GPU usage.
Als je de AMD monitoring open laat staan op de achtergrond dan kun je daar zien wat de grafieken doen.
Ingame kun je anders ctrl + shift + o doen maar dan krijg je geen grafieken.
Wellicht kun je daarmee wel zien of je gpu / cpu usage ineens inkakt.

Ik zou het verder niet weten.
Start je de pc wel eens opnieuw op?

Misschien niet de oplossing die je zoekt maar anders voor die 3 uur dat je er tegen aan loopt je game/pc opnieuw opstarten.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-12-2025 10:31 ]

• freaky35
  • Laatst online: 00:08
BF6 heeft sowieso memory leak problemen.

Maar ik vrag me af is het bv niet je verbinding,draaien ooffline games wel goed?

[ Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 06-12-2025 10:31 ]

• MysticTeka
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:30:
[...]

Kijk eens met de AMD monitoring software en/of/anders GPU-Z naar je GPU usage.
Als je de AMD monitoring open laat staan op de achtergrond dan kun je daar zien wat de grafieken doen.
Ingame kun je anders ctrl + shift + o doen maar dan krijg je geen grafieken.
Wellicht kun je daarmee wel zien of je gpu / cpu usage ineens inkakt.

Ik zou het verder niet weten.
Start je de pc wel eens opnieuw op?

Misschien niet de oplossing die je zoekt maar anders voor die 3 uur dat je er tegen aan loopt je game/pc opnieuw opstarten.
Mijn pc wordt elke dag opnieuw opgestart. Het is echt heel raar. Als ik het voor had en het spel afsloot en terug opstartte dan was alles terug normaal. Ik moet zelfs mijn pc niet opnieuw opstarten ervoor.

• MysticTeka
freaky35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:30:
BF6 heeft sowieso memory leak problemen.

Maar ik vrag me af is het bv niet je verbinding,draaien ooffline games wel goed?
Inzake offline games kan ik het niet zeggen. Moest het mijn verbinding zijn, zou het dan kunnen dat ik het kon oplossen door het spel opnieuw te starten?

• freaky35
Als het elke keer pas na zo lange tijd is moet het haast wel een memory leak zijn,zeker als het oplost als je de pc bv opnieuw opstart.

Ik weet bv van bf6 dat deze vram leak heeft,als je deeze game op overkill settings draait,dan zie je de vram gebruik ook oplopen gedurende een match

Dat is mijn eerste gok,tis lastig met dit soort problemen,wat het nou precies is.
je kan bv met de ingame monitor van bf6 kijken wat er gebeurd,of de vram en ook systeem geheugen gebruik oploopt en of die de ram en vram die je hebt overschrijd.

Bf6 is nog lange na niet perfect hoor,er zitten zoveel bugs in nog plus performance wisseld bij mij in elk geval per moment en tijdstip op de dag.Er komt dinsdag een patch aan,ik hoop dat die eindelijk vooral dingen oplost..

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 06-12-2025 11:14 ]

• MysticTeka
freaky35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:06:
Als het elke keer pas na zo lange tijd is moet het haast wel een memory leak zijn,zeker als het oplost als je de pc bv opnieuw opstart.

Ik weet bv van bf6 dat deze vram leak heeft,als je deeze game op overkill settings draait,dan zie je de vram gebruik ook oplopen gedurende een match

Dat is mijn eerste gok,tis lastig met dit soort problemen,wat het nou precies is.
je kan bv met de ingame monitor van bf6 kijken wat er gebeurd,of de vram en ook systeem geheugen gebruik oploopt en of die de ram en vram die je hebt overschrijd.

Bf6 is nog lange na niet perfect hoor,er zitten zoveel bugs in nog plus performance wisseld bij mij in elk geval per moment en tijdstip op de dag.Er komt dinsdag een patch aan,ik hoop dat die eindelijk vooral dingen oplost..
Het rare is dat ik mijn pc niet opnieuw hoef op te starten. Enkel uit de game gaan en het spel terug opstarten is voldoende. Ik was bv in CS2 een match aan het spelen. Ik heb CS beëindigd, het spel terug opgestart en dan was het probleem weg. Mijn RAM gebruik lag rond de 17GB als ik me niet vergis.

• freaky35
kijk vooral ook naar het vram gebruik,dus van de gpu,die loopt op met bepaalde settings in bf6

• MysticTeka
freaky35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:51:
kijk vooral ook naar het vram gebruik,dus van de gpu,die loopt op met bepaalde settings in bf6
Ok, zal ik morgen eens bekijken. Ik geef dan nog een update. Bedankt alvast!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-12 16:13
Gebruik je toevallig de AMD Adrenalin software? Daar kun je tijdens het spel namelijk kiezen uit verschillende settings, soms staat die bij mij ook verkeerd en dan moet ik switchen naar Quality oid, en dan is alles weer goed.

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:21
-

[ Voor 100% gewijzigd door MRiesje op 06-12-2025 17:57 . Reden: Vraag niet nodig ]

• MysticTeka
CrazyFool schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:36:
Gebruik je toevallig de AMD Adrenalin software? Daar kun je tijdens het spel namelijk kiezen uit verschillende settings, soms staat die bij mij ook verkeerd en dan moet ik switchen naar Quality oid, en dan is alles weer goed.
Ja ik gebruik de AMD software. Ik zal eens de instellingen bekijken. Ik had hier nog geen aandacht aan gegeven omdat alles goed gaat de eerste 2 uur.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:06
MysticTeka schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:45:
Ik heb een maand geleden een nieuwe pc gebouwd. Ik heb een amd 9070xt met een amd 7 9700x en 32gb ram. Op de games (bf6, cs2, valorant) haal ik meer dan 200 fps. Ik heb tot gisteren geen problemen gehad. Gisteren begon mijn spel na een tweetal uur te spelen plots te laggen, dit terwijl ik nog 200 fps haalde en mijn temps de volgende waren:
Gpu 48 graden met load van 95%
Cpu 55 graden met load van 40%

Deze waarden zijn dezelfde als normaal. Nadat ik het spel opnieuw had opgestart was alles terug normaal, dit tot na een drietal uur spelen, dan was het spel terug laggy.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? Alvast bedankt!
40% op de cpu zeg je, maar wat is de belasting per core? Ik weet niet hoe goed BF6 en CS2 schaalt op meerdere core maar misschien dat er een enkele core op 100% belasting zit, dan krijg je ook dit soort problemen.

En op welke resolutie speel je en welk scherm heb je precies? (type nr scherm)

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-12 12:08

Eren

Boss of this gym

Ik had in Battlefield 2042 problemen met mijn 9070XT bij de release lage fps en stutters. Probeer eens Resizable BAR aan te zetten; bij mij was het probleem daarmee verholpen. Ik heb wel een 5700X3D en 3200 CL16 RAM geheugen, dus waarschijnlijk was het bij mij wel nodig.

4HEad

Pagina: 1