advies gevraagd: Wifi access points in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:49
Mijn vraag

ik wil advies over de beste setup voor wifi in een nieuwbouwhuis met 3 woonlagen.
Het huis heeft glasvezel aansluiting, en er wordt een standaard Wifi router geleverd (woning wordt nog opgeleverd dus nog niet bekend welke type router), en geplaatst in de meterkast.
Ik verwacht standaard goede dekking te hebben op de begane grond (daar wordt de router met wifi ook geplaatst namelijk).
Het betreft overigens een standaard glasvezel met 100MBit.

Nu, de overige etages:
ik heb op iedere slaapkamer (1e etage) een loze leiding liggen. uitkomend in de meterkast. Hier zit nog geen ethernetkabel in, ik ben voornemens dit zelf aan te leggen.
Dit geldt ook voor de zolder (ook hier ligt een loze leiding).

Mijn checkvraag: ik had zelf bedacht een of 2 Wifi 6 extenders aan te schaffen (bijvoorbeeld deze). En deze te voeden met de ethernet kabel uit de loze leiding. Ik had bedacht dat één extender per etage voldoende zou moeten zijn. En er dus 2 benodigd zijn (een op de 1e etage en een op de 2e).

Nu is mijn vraag of deze setup wel gaat werken? Is dit stabiel genoeg?
Of, zou ik ook (of mischien beter) gebruik kunnen maken van het nog zwakke signaal (als dat er nog is), ipv de ethernet interface te gebruiken? Voordeel hiervan is dat ik dan geen ethernetdraden hoef te trekken natuurlijk.
Is dit ook stabiel genoeg is de verwachting?
Wat zijn de ervaringen hiermee?
Kan ik misschien beter een ander merk/type Range extender (dan deze) gaan aanschaffen?

Overige tips en ideeen hoor ik ook graag.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op Wifi extenders op coolblue.nl en daarbij deze gevonden

Alle reacties

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik ben al jaren tevreden over TP-link spul. Maar ik heb geen extenders maar access points (AP). Lijkt mij ook voor deze situatie de beste keus.
Dus per verdieping een AP op een wat centrale locatie. Dan bedraad aansluiten op de router in de meterkast. Als de meterkast erg uit het midden zit zou je eventueel nog een AP in de woonkamer kunnen plaatsen.
Ik denk dan aan zoiets als dit.

Toevoeging
Alle APs zelfde SSIS en wachtwoord geven en je bent klaar. Al dat gedoe over "managen" is voor een woonhuis volstrekt overbodig. . Ik heb mijn APs jaren geleden eenmaal ingesteld en het werkt zonder dat ik ooit iets aan hoef te doen. Ik heb wat oudere TP-link APs (EAP225)

Vergeet de mesh mess als je bedraad kan gaan. Mesh geeft een hoop inpandig draadloos netwerk verkeerd dat alleen maar vervuilend werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door Prisma16 op 06-12-2025 11:30 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pastafan schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:47:
[...]

er wordt een standaard Wifi router geleverd (woning wordt nog opgeleverd dus nog niet bekend welke type router)
Er bestaat niet zoiets als 'standaard Wifi router'. Ik geloof best dat het ongeacht type een competent apparaat zal zijn dat redelijke dekking op dezelfde verdieping zal leveren. Wat echter wel afhangt van exact type apparaat is waar het mee samen kan werken als je meerdere AP's gaat plaatsen.

Het is mogelijk om meerdere standalone AP's te plaatsen in een gebouw die samen een netwerk vormen (al blijkt steeds weer dat de juiste instellingen doen om dat een succes te maken geen sinecure is), maar zodra je managed WiFi hebt moet alles binnen zelfde systeem werken. Twee aparte manamgementsystemen werken elkaar steevast tegen. Veruit de meeste ISP's leveren tegenwoordig standaard managed WiFi.

TLDR, je hebt voor goede WiFi dus de keuze uit ofwel het systeem van de ISP gebruiken, ook elders in huis, of WiFi op gateway van je provider uitzetten en alle zelf met eigen systeem te regelen.

Is dat verstandig? Dat hangt helemaal af van wat je de ISP aanbiedt qua techniek en prijs - en wat je exact nodig hebt (ja, dekking overal, maar verdere eisen?).

Je noemt een TP-Link Deco systeem. Dat is een optie. Behoorlijk idiot-proof, maar daardoor ook nauwelijks instelbaar. Als je dat wilt, neem drie nodes en schakel WiFi op de gateway van je provider dus uit.

Oslik blyat! Oslik!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Altijd ethernet als backhaul gebruiken. Cat6 kabel kost erg weinig en zorgt voor gegarandeerde goede verbinding tussen je access point en router/modem.
Sowieso heb je de loze leiding al liggen. Dan is het helemaal een fluitje van een cent.

[ Voor 22% gewijzigd door Homer-Simpson op 05-12-2025 21:11 ]

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:09
Homer-Simpson schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:07:
Altijd ethernet als backhaul gebruiken. Cat6 kabel kost erg weinig en zorgt voor gegarandeerde goede verbinding tussen je access point en router/modem.
Sowieso heb je de loze leiding al liggen. Dan is het helemaal een fluitje van een cent.
En dan wel goed kijken dat je 100% koper kabels koopt en geen aluminium/staal met koper laagje (cca).

Ik zou een ucg ultra nemen, een poe lite en twee poe acces points van UniFi.
Dan heb je je eigen systeem dat goed werkt en kun je elk jaar overstappen voor de nieuwe klantenkorting. (Dan hoef je alleen een paar instellingen in je router te veranderen en ben je weer online in 2 minuten)

Btw de bouw is nagenoeg klaar? Anders zou ik op elke verdieping een aansluitpunt centraal in het plafond maken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11
In theorie kunnen die wifi extenders prima werken maar je loopt wel tegen het probleem aan dat je ze apart moet instellen waar wat problemen mee zijn:
- Het is foutgevoelig
- Management op meerdere plekken

Verder wil je je provider wifi mee laten doen. Als je dat roam technisch goed wil inrichten moet je de juiste instellingen doen en moet het qua features compatbiel zijn (bv provider modem die wpa3 doet vs accesspoint die dan misschien niet kunnen?)

Voor een consumenten oplossing adviseer ik daarom liever:
- koop bij je provider een aantal extenders en sluit deze bedraad aan
- Koop een multi-ap systeem en zet op iedere verdieping een node neer, inclusief de bg (dus wifi provider uit)

2x een losse repeater die je voorstelde is 130 euro.
Voor 149 euro koop je bv een Deco x50, daar zitten dan 3 nodes bij.

Wil je eea mooier wegwerken kun je ook voor x50-PoE nodes gaan, is alleen 100 euro duurder + losse poe switch.

Wil je voor een budget oplossing gaan die toch goed is:
Scoor op marktplaats 3x een deco m4 voor wifi 5. Ja het is oudere techniek dan wifi 6 maar voor een tientje of 5 koop je dan 3x een wifi 5 node die bekabeld gewoon netjes 400mbit gaat halen. Voor jouw verbinding zat

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2025 07:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Bij bijna elke provider kun je voor een klein bedrag extra wifi punten huren. Sluit die bekabeld aan op de router van je provider en je bent klaar.

Ik begrijp niet zo goed dat er ubiquity spul wordt geadviseerd voor iemand die weinig kennis heeft van netwerken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:02
Het beste is een zoals al de anderen gezegd op elke verdieping een bedraad AP te plaatsen.
Welk merk doet er eigenlijk niet zo heel veel toe.
Ondanks het feit dat er veel geroepen wordt dat mixen van verschillende merken af te raden is, zie ik dat persoonlijk meer als een onderbuik gevoel dan dat het ergens op gebaseerd is.

Dus de wifi samen met AP's van een ander merk heb ik nog nooit als problematisch ondervonden.
De wifi clients zijn tenslotte ook allemaal verschillende merken en die werken ook allemaal over het algemeen.
En als je de boel bedraad aansluit zou ik zeker niet voor een mesh set gaan, dat levert dan potentieel alleen maar problemen op en voegt niets toe.

Ook het feit dat je bij losse AP's de instelling van wachtwoord en security type bij op elk AP moet doen in lijkt mijn geen echt argument voor een mesh set.

Mijn persoonlijk voorkeur zou HP Aruba Instant On zijn of TP-link.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nafofella
jongetje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:52:
Bij bijna elke provider kun je voor een klein bedrag extra wifi punten huren. Sluit die bekabeld aan op de router van je provider en je bent klaar.

Ik begrijp niet zo goed dat er ubiquity spul wordt geadviseerd voor iemand die weinig kennis heeft van netwerken.
Je moet het spul dan weer huren en het zal niet het beste spul zijn.

en in principe is unifi behoorlijk simpel als je het basic laat.
Het herkent elkaar en laat zich adopteren waarna het zichzelf instelt.
beetje youtube filmpjes of hier vragen.
En het blijft stabiel draaien.

• Prisma16
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:12:
....

Mijn persoonlijk voorkeur zou HP Aruba Instant On zijn of TP-link.
Die HPE Networking Instant On lijken mij interessante en scherp geprijsde APs. Alleen denk ik te lezen dat je deze kastje alleen via de cloud kan configureren. Is dat zo? Zo ja, dan zou ik deze niet aanraden. Voor eenvoudige thuisnetwerkjes is overbodig om moeilijk dingen in de cloud te doen.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:35
Ben(V) schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:12:
En als je de boel bedraad aansluit zou ik zeker niet voor een mesh set gaan, dat levert dan potentieel alleen maar problemen op en voegt niets toe.

Ook het feit dat je bij losse AP's de instelling van wachtwoord en security type bij op elk AP moet doen in lijkt mijn geen echt argument voor een mesh set.
Ik begrijp de weerzin tegen mesh niet helemaal. Ja, je kunt er draadloze repeating mee doen en dat kan onstabiel zijn. Maar daar heb je geen last van met bekabelde AP's. Het belangrijkste van mesh is voor mij de naadloze roaming door het huis. Met losse AP's plakt de telefoon aan een punt op een andere verdieping ondanks dezelfde SSID. Dat is pas irritant.

• Prisma16
  • Niet online
Sendak239 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:56:
knipknip
Met losse AP's plakt de telefoon aan een punt op een andere verdieping ondanks dezelfde SSID. Dat is pas irritant.
Hier heb ik alleen, lang geleden, iets van gemerkt toen ik nog een Iphone van mijn werk moest gebruiken. Nu merk ik nooit iets van AP-plakken. Overschakelen gaat ongemerkt, zowel op telefoons/tablets (android), laptops (chromebook, windows en linux) en speelgoed ( steamdeck, switch)

• Ben(V)
Prisma16 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:42:
[...]

Die HPE Networking Instant On lijken mij interessante en scherp geprijsde APs. Alleen denk ik te lezen dat je deze kastje alleen via de cloud kan configureren. Is dat zo? Zo ja, dan zou ik deze niet aanraden. Voor eenvoudige thuisnetwerkjes is overbodig om moeilijk dingen in de cloud te doen.
Aruba Instanton kenmerkt zich juist door de eenvoudige configuratie en de zeer prettige gebruikers interface.
En ja dat werkt via de Cloud, maar dt is beter dan weer zo'n dure cloudkey aan te moeten schaffen zoals bij unifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ben(V)
[...]

Ik begrijp de weerzin tegen mesh niet helemaal. Ja, je kunt er draadloze repeating mee doen en dat kan onstabiel zijn. Maar daar heb je geen last van met bekabelde AP's. Het belangrijkste van mesh is voor mij de naadloze roaming door het huis. Met losse AP's plakt de telefoon aan een punt op een andere verdieping ondanks dezelfde SSID. Dat is pas irritant.
Sticky clients heeft dus echt helemaal niet met mesh te maken, roaming wordt door de client zelf bepaalt en niet door AP's.
En juist bij bedrade AP's is mesh volkomen onzinnig, mesh is niets anders dan een wifi backhaul (repeaters dus) met een centrale configuratie en als je daar een verkeerde switch tussen zet werkt de boel niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 06-12-2025 13:21 ]

• nafofella
Ben(V) schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:17:
[...]

Aruba Instanton kenmerkt zich juist door de eenvoudige configuratie en de zeer prettige gebruikers interface.
En ja dat werkt via de Cloud, maar dt is beter dan weer zo'n dure cloudkey aan te moeten schaffen zoals bij unifi.
Inmiddels heeft unifi de ucg ultra, max en fiber waardoor een afzonderlijke cloud key niet meer nodig is.
Voordeel is dat je hem zowel van binnen als buiten je netwerk makkelijk kunt monitoren en wijzigen.
[...]

Meestal word mesh geen daverend succes als hij het signaal moet doorgeven van een accespoint die zich aan de andere kant van een (betonnen) vloer of wand bevind.

Het plakken kun je in unifi tegengaan door de stresshold aan te passen voor je wifi waardoor hij word gedwonen te switchen naar een betere AP.

• Ben(V)
Die threshold aanpassen werkt dus contraproductief.
De client wordt dan van de AP gekickt en probeert dan daar meteen weer mee te verbinden, want dat had zijn voorkeur als hij zelf niet ergens anders naar wilde roamen.
En zo blijft dat spelletje doorgaan, want bij twijfel heeft de laatste connectie altijd de voorkeur van een client.

De enige manier om stick client tegen te gaan is de juiste decking's overlap van je AP's te hebben zodat clients zelf netjes roamen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 06-12-2025 13:39 ]

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:49
Dank voor alle adviezen.

Toch wel wat onzeker geworden.
Ik heb inderdaad weinig verstand van netwerken, gewoon basis niveau.

Wat is Mesh en hoe verhoudt zich dat tot Wifi accesspoints? Raden jullie aan om Mesh te nemen of juist niet?
Het gaat overigens niet om zwaar belast Wifi gewoon doorsnee gebruik.

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
pastafan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:49:
Wat is Mesh en hoe verhoudt zich dat tot Wifi accesspoints? Raden jullie aan om Mesh te nemen of juist niet?
Het gaat overigens niet om zwaar belast Wifi gewoon doorsnee gebruik.
Mesh is beetje een consumenten term dat de Accesspoints draadloos met elkaar verbinden, en vaak hebben ze nog wat features zodat ze centraal ingeregeld kunnen worden. Aangezien jij kabels gaat trekken is dit 1) nie van toepassing en 2) is het relatief eenvoudig door bekabeld op elke etage een Accesspoint te plaatsen op een handige plek. Meestal moet dit toereikend zijn. Klaar. Je kan het verder zo gek of simpel mogelijk maken. De uiteindelijke werking is hetzelfde.

Kies een Accesspoint binnen je budget, geef ze allemaal hetzelfde SSID en wachtwoord combinatie en klaar is kees.

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 06-12-2025 16:20 ]

Pagina: 1