Computer crasht nog steeds bij games na upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Shantii
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:38
Dus ik heb samen met mijn vriend mijn computer in elkaar gezet.
Ik had er eerst een i5 inzitten maar omdat mijn computer elke keer crasht heb ik hem geupgrade naar een i7
Ik zal gelijk de specs geven:
Basisbordproduct MAG Z590 TOMAHAWK WIFI (MS-7D08)
Processor Intel(R) Core(TM) i7-10700KF CPU @ 3.80GHz, 3792 MHz, 8 core('s), 16 logische processor(s)
RAM 32,0 GB
Videokaart NVIDIA GeForce RTX 3060
2TB SSD
850W powersupply

Nu zou ik gewoon baldurs gate moeten kunnen spelen, of cities skylines 2.. of zelfs planet coaster. Maar de pc blijft maar crashen met de melding:
Error: DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED
Description: Hardware device removed.
Reason: DXGI_ERROR_DEVICE_HUNG

Ik heb de bios geupdate omdat dit een mogelijke crash zou kunnen zijn maar nu ben ik eigenlijk ten einde raad. Heb ik voor niks die upgrade erin gedaan?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:09
De vraag is wat er crasht,gezien je de crashes ook al had met de andere cpu,lijkt het me dat het niet de cpu is.
Had je toen trouwens ook dezelfde crashes?

De meldingen die je krijgt zijn eerder bv van de gpu,dat zijn direct x chrashes bv

Verder welke ssd en voeding heb je erin zitten?

Verder heb je bv al eens de driver geupdate van de 3060? of aeen andere driver geprobeerd?
bij welke games heb je dit?Alle games?

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2025 19:08 ]

• Shantii
Ik denk persoonlijk dat mijn videokaart crasht, maar waarom snap ik niet. hij moet gewoon voldoende krachtig zijn om dit te kunnen draaien.
Er zijn een paar spellen die ik wel kan draaien maar die zijn erg licht zoal risk of rain 2, dwarf fortress, rimworld.
Maar grote spellen kan hij echt niet handelen.
Drivers heb ik geupdate, schone installatie zelfs geprobeerd. windows opnieuw geïnstalleerd.
ssd die ik erin heb zitten is een: Samsung SSD 980 1TB
en de powersupply: Gigabyte GP-P850GM 850W PSU PC voeding

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:20
GeForce drivers verwijderen met DDU en vervolgens de meest recente drivers downloaden en installeren.

Wat zegt CrystaldiskInfo over de ssd? Firmware van die ssd up to date?

• Shantii
Dankjewel voor je tips. Ik heb de drivers geupdate van de ssd, heeft helaas niet geholpen.
Crystaldiskinfo zegt dat de schijf goed werkt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:20
Firmware is niet hetzelfde als driver.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Shantii schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:48:
Ik heb de bios geupdate omdat dit een mogelijke crash zou kunnen zijn maar nu ben ik eigenlijk ten einde raad. Heb ik voor niks die upgrade erin gedaan?
Waarschijnlijk was het inderdaad voor niets.
Shantii schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:30:
Ik denk persoonlijk dat mijn videokaart crasht, maar waarom snap ik niet. hij moet gewoon voldoende krachtig zijn om dit te kunnen draaien.
Blijkbaar heb je het idee dat een computer crasht omdat ie niet krachtig genoeg is. Dat is bijna nooit het geval. Als de computer niet krachtig genoeg was dan zou het spel gewoon traag zijn, soms crasht het spel, maar de computer zelf mag niet crashen. Crashes zijn vrijwel altijd gevolg van defecte spullen of software problemen (zoals firmware, drivers, etc).

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:09
Shantii schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:37:
Dankjewel voor je tips. Ik heb de drivers geupdate van de ssd, heeft helaas niet geholpen.
Wat @Uszka firmware is wat anders als driver.Download samsung magician maar eens en kijk of er een firmware update beschikbaar is.

En wat @Hell-Slave zegt die voeding is troep helaas,zou die echt vervangen

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:27
Shantii schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:37:
Denk persoonlijk dat de voeding onstabiel is geworden, gezien de kwaliteit van die bommen.
Vooral bij games heb je meer vermogen nodig, wat waarschijnlijk die voeding niet (meer) kan leveren.
Als die voeding gaat kan het ook andere componenten mee het graf in nemen, dus vervangen!!
Pagina: 1