Welk desktop-dock voor Gaming PC & werk laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:07
Beste Tweakers,

Alvast bedankt voor het meedenken. Mijn vriendin en ik gaan 1 desk sharen in onze woning en hierop willen wij twee apparaten gaan gebruiken. (1) mijn Gaming PC. Deze staat op een vaste plek naast het bureau en (2) de werklaptop van mijn vriendin die zij thuis en buitenshuis gebruikt.

Ik ben op zoek naar een desktop oplossing waarmee zij makkelijk in/uit kan pluggen zodat ze gebruik kan maken van dezelfde schermen. Ik ben een beetje bekend met de USB-C docks op mobiele werkplekken (zij maakt hier ook gebruik van op haar werk) maar is dit te combineren met een vaste PC? En zo ja, gaat dit dan ten koste van de display kwaliteit? Idealiter ben ik op zoek naar een dock waar mijn PC standaard op aangesloten is, zij haar laptop met 1 kabel kan aansluiten en dan met 1 druk op de knop van het ene apparaat naar de ander geswitched kan worden.

Ik gebruik twee AOC schermen van 27" met een refreshrate van 144h en een resolutie van 1440p die momenteel allebei aangesloten zijn op mijn GPU met 2 displayport kabels. Ze hebben ook een HDMI aansluiting indien nodig. De 2x 1440p/144hz configuratie wil ik hoe dan ook behouden voor mijn PC.

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag, ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen in de digitale zee van docks.

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08
In praktisch alle monitors kunnen 2 kabels. Eentje kan naar een dock voor de laptop, de andere rechtstreeks in de PC. Universele docks in overvloede in de pricewatch

• Discodave1990
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:07
Dekar, bedankt voor je toelichting. Ik ben inderdaad afgestapt van het idee om mijn PC ook via de dock te laten lopen.

Een daardoor ontstaan probleem is echter dat mijn PC met DisplayPort kabels aangesloten is en er daardoor enkel HDMI aansluitingen over zijn op de monitors. En alle docks die ik zie met 2x HDMI vereisen installatie van de DisplayLink software. Dit gaat helaas niet lukken omdat de werklaptop van mijn vriendin dit niet toestaat.

Heeft iemand een suggestie?

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:26

Jorissie87

No diggity

Ik gebruik een simpele USB switch tussen mijn werk laptop en gamepc. Mijn ene scherm is dedicated voor mn pc en andere monitor heeft DP kabel naar pc en HDMI naar laptop. Als ik thuiswerk dan stop ik de oplader, HDMi en switchkabel in mn laptop, druk ik op de knop van de switch en verander ik op mn monitor het inputsignaal naar hdmi. Ik werk dan op mn tweede scherm en laptopscherm die in een standaard staat. Dat is bij elkaar nog geen 10 seconden werk. Je zou zelfs nog een switch kunnen gebruiken die gelijk de laptop op kan laden en monitoren gebruiken die hun eigen input kunnen herkennen zodat je niet handmatig hoeft te wisselen.
EDIT: USB switch gebruik ik dus voor keyboard, muis, headset en heb er ook een usb stick in zitten om makkelijk bestanden tussen werklaptop en pc over te kunnen zetten

[ Voor 18% gewijzigd door Jorissie87 op 13-12-2025 09:59 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:04

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je niet voldoende hebt aan de usb poorten of de hdmi/displayport van de monitor om makkelijk te wisselen, is de traditionele oplossing die hiervoor gemaakt is een KVM switch.

Ik denk dat in dit geval de meest populaire (en ook goedkope) oplossing, de Ugreen, al prima gaat werken. Er zijn daar overigens op Amazon, bol en Ali wel goedkopere en modernere varianten van te vinden ook. Je moet dan een "2 in ... X out" hebben. Want de 2 staat voor het aantal pc's.

categorie: KVM-switches

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 13-12-2025 10:41 ]

youtube.com/@hisrep