Slimme watermeter van Brabant Water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-04 11:37
Ik kreeg recent een brief van Brabant Water dat ze een slimme watermeter willen installeren. Ze beginnen met klanten > 200 m3. Dat is al weer 3 jaar geleden dat ik dat gebruikte maar soit.

Vervelende is alleen dat ik nu een Home wizard watermeter heb geinstalleerd.

Op zich best een mooi initiatief, maar nu ga ik functionaliteit verliezen.
https://www.brabantwater.nl/slimmewatermeter
De FAQ geeft dit aan:
Krijg ik met een slimme watermeter meer inzicht in mijn watergebruik?
Met de slimme watermeter hoeft u geen meterstanden meer door te geven en ontvangt u altijd een nauwkeurige jaarrekening. Maar daar blijft het niet bij. We werken hard aan een nieuwe functionaliteit waarmee u regelmatig inzicht krijgt in uw watergebruik. Zo kunt u straks eenvoudig zien hoeveel water u gebruikt en ontvangt u praktische tips om water te besparen.

Deze uitbreiding vraagt om zorgvuldige voorbereiding en technische ontwikkeling. We verwachten deze gebruiksinzichten in de loop van 2026 te kunnen aanbieden. Dank voor uw geduld. We kijken ernaar uit om u binnenkort nog beter van dienst te zijn.
Ik had liever gehad dat ze eerst het uitlezen op orde hadden en dan de meter gingen vervangen. Het is ook niet duidelijk welke meter geïnstalleerd gaat worden. Zijn er hier al mensen die de meter hebben? Welke is het en hoe werkt dit eigenlijk?

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de brief nog niet gehad, kreeg vandaag alleen een mail dat ze de algemene voorwaarden gaan aanpassen en er stond een stukje in over de digitale slimme meter.

Ben verder ook wel benieuwd welke het gaat worden en of er integratie met Domoticz / HA mogelijk is. Ik heb nu een zelf geknutselde ESP erop zitten: rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 5".

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
maxtrash schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:51:
Zijn er hier al mensen die de meter hebben? Welke is het en hoe werkt dit eigenlijk?
Op de jouw gelinkte pagina staan de twee meters die worden geïnstalleerd toch vermeldt? De Kamstrup flowIQ2200/3200 en de Sagemcom Siconia.

Ben wel nieuwsgierig naar de batterijduur, die van Home Wizard gaat ongeveer 6 maanden mee, tenminste, dat is mijn ervaring ermee.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 05-12-2025 13:19 ]

• Kiekiek
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-04 23:34
Recent heb ik de slimme meter van Brabant Water geinstalleerd gekregen, waardoor mijn superhandige HomeWizard meter nu nutteloos op mijn bureau ligt helaas.

De slimme meter van BW is in mijn geval een Kamstrup FlowIQ 2200. Wat ik er online over lees is het een prachtig ding met veel mogelijkheden. Kamstrup levert zelf ook uitleesmodules, maar er is een Nederlands bedrijf dat daar een lezer voor heeft t.w. Smartgateways. Deze heb ik inmiddels succesvol gekoppeld aan mijn Homey. "Mooi !", dacht ik totdat bleek dat hij alleen maar 0-waarden doorgaf. Ik heb daarna contact opgenomen met Smartgateways en zij vermoeden dat BW iets "aan" moet zetten aan hun kant zodat deze waarden lokaal ook via de IR-sensor zijn uit te lezen. De eerste en tweede lijns telefonisten van BW geven mij tot nu toe echter aan dat wat ik vraag óf niet kan óf dat BW dit vooralsnog niet toestaat. Wel kan men vertellen dat er nu gewerkt wordt aan een mogelijkheid om maandelijks online je verbruik te lezen... op een website... per maand... |:(

Brabant Water heeft mij toegezegd dat ik deze week terugggebeld wordt door een expert, die mij beter te woord kan staan. Wordt vervolgd.

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:45
Ik heb sinds december een slimmer watermeter en wil deze ook weer aan Home Assistant koppelen. Ik heb 2 maal een poging gedaan via het contact formulier om meer info te krijgen, maar het blijft volledig stil.
Heb jij al iets vernomen van BW @Kiekiek ?

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 16:00
Zit in dezelfde situatie, ik denk dat ik zelf een extra analoge watermeter ga plaatse achter die van BW zodat ik weer mijn verbruik kan zien in de HW app (en dus ook in HA)

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-04 12:07
Misschien voor de volgende die zo'n domme slimme watermeter van brabantwater krijgt om te vragen om bij de vervanging de oude meter te laten zitten (na de nieuwe meter)....
Ik denk niet dat brabantwater of de installateur nog iets met die oude meter gaat doen, dan kunnen ze hem ook wellicht gewoon laten zitten...

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Gewoon weigeren als je niet zo'n meter wil. Met een "slimme" watermeter zou je gedrag in detail kunnen registreren, nog meer zelfs dan bij een elektriciteitsmeter. Je zou dan o.a. inzicht krijgen in wanneer je thuis bent, wanneer je opstaat, in bad gaat, een douche neemt, een kleine of grote boodschap doorspoelt, tanden poetst, de vaatwasser aanzet, de was doet, de waterkoker of de koffiemachine vult, een glas water vult en op vakantie gaat. Misschien vinden ze dat heel interessant om je gedrag te bestuderen, maar ik denk niet dat het in het belang is van de klant want dat is een inbreuk op privacy, zelfs bij een grotere meetinterval. Ze zouden ook gewoon op wijkniveau de druk kunnen meten of een met behulp van een flowmeter. Dat is ruim voldoende voor efficiënt beheer en om eventuele lekken op te sporen en te localiseren.

Er wordt aan de lopende band data gelekt en dit is zeer interessante informatie voor bijvoorbeeld het dievengilde en zelfs voor ontvoeringen, aanslagen en afpersingen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 02:20:
Gewoon weigeren als je niet zo'n meter wil. Met een "slimme" watermeter zou je gedrag in detail kunnen worden geregistreerd, nog meer zelfs dan bij een elektriciteitsmeter. Je zou dan o.a. inzicht krijgen in wanneer je thuis bent, wanneer je opstaat, in bad gaat, een douche neemt, een kleine of grote boodschap doorspoelt, tanden poetst, de vaatwasser aanzet, de was doet, de waterkoker of de koffiemachine vult, een glas water vult en op vakantie gaat. Misschien vinden ze dat heel interessant om je gedrag te bestuderen, maar ik denk niet dat het in het belang is van de klant want dat is een inbreuk op privacy, zelfs bij een grotere meetinterval. Ze zouden ook gewoon op wijkniveau de druk kunnen meten of een met behulp van een flowmeter. Dat is ruim voldoende voor efficiënt beheer en om eventuele lekken op te sporen en te localiseren.

Er wordt aan de lopende band data gelekt en dit is zeer interessante informatie voor bijvoorbeeld het dievengilde en zelfs voor ontvoeringen, aanslagen en afpersingen.
Zo en zet nu dat alu-hoedje maar weer af. Hou toch op met die sprookjes van dieven die slimme meters gaan hacken om te zien of iemand thuis is. Die kijken wel of de auto's voor de deur staan, de lampen aan staan, er beweging in huis is en bellen al dan niet gewoon een keertje aan. Als je de slimme meter kunt hacken dan zijn er andere manieren om geld te verdienen die een stuk lucratiever zijn dan inbreken.

De hele discussie is daarnaast juist dat de meter geen details door lijkt te geven, ipv te veel details.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@Oilman
De hele database van stroomafnemers is al eens een keer gestolen. Als je dat mogelijk maakt is er niet goed nagedacht over beveiliging (zoals recent bij Odido).

Netbeheerders zijn zonnekoningen (want monopolisten) en wanen zich onaantastbaar. Dat zag je ook al toen enkele jaren terug de meters betrapt werden wegens verkeerd meten en men bij hoog en laag bleef volhouden dat er niets aan de hand was. De wetenschappers aan de universiteit die het probleem hadden aangetoond hadden al het bewijs op tafel gelegd.

Wat jij nou hier zegtimpliceert is dat waterbedrijven goed werk doen. Je moest eens weten. Ik heb al eens een waternutsbedrijf moeten wijzen op wat er fout zat in hun privacyverklaring. Ze hadden een manier gevonden om pseudoanonimisatie nog minder anoniem te maken. Hun privacyjurist had geen idee tot ze een voorbeeld voorgeschoteld kreeg.

Jouw argumentatie raakt kant noch wal en is gewoon een opsomming van een arsenaal aan drogredenen: ad hominem, non sequitur, tu quoque, en nog een non sequitur.

• waltervl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22-04 12:07
mrmrmr schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:17:
@Oilman
Wat jij nou hier zegt is dat waterbedrijven goed werk doen.
Dat wordt er helemaal niet gezegd.
Kan je me vertellen hoe ik die nieuwe brabant watermeter zou moeten weigeren? Ik vermoed dat dat niet kan....

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Misschien kan iemand hier de brief en documentatie posten over die meter? De afnemer moet wettelijk goed geïnformeerd worden over dataverzamelen: wat, hoe, wanneer en waar. Dat heb ik niet gevonden op de website van Brabant Water en ook niet in de handleiding van de meter. De AVG heeft het over verwerken 1, elke handeling die gaat over het verwerken van data.

1 AVG art 4.2 definitie van verwerken:
een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens

200 m3 is een grote hoeveelheid bij een beperkt aantal bewoners en particulier gebruik, maar het wijst niet per se op een lek. Je kan ook een zwembad of jacuzzi hebben, of je hebt een beregeninginstallatie zonder wateropvang.

Met behulp van een gewone (niet-slimme) moderne watermeter kun je zelf vaststellen of er sprake is van een lek, dan zie je de meter voortdurend draaien. Als het nooit stilstaat heb je waarschijnlijk een lek, bijvoorbeeld het doorlopen van een wc is soms nauwelijks te zien, behalve aan een kalkspoor als de wc weinig wordt schoongemaakt. Lekkende kranen of slangen binnen en buiten komen ook voor.

• misteriks
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:45
Ik ben net terug gebeld door Brabant Water, maar ze willen geen ondersteuning bieden aan het zelf uitlezen van de water meter.

In zweden zijn ze wat verder hiermee en kan je als je de encryptie key krijgt van je eigen water meter de meter zelf draadloos uitlezen
https://remne.tech/wimbib/

Hier wordt eea getest met een infrarood reader op de Kamstrup flowIQ 2200
https://community.home-as...rup-flowiq-2200/403109/26
Ik weet nog niet of de IR sensor op de meters die Brabant Water levert uit te lezen is.

https://www.kamstrup.com/...flowiq-2200#tab=Kenmerken

• Kiekiek
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09-04 23:34
Ik ben (na wat aandringen eindelijk) teruggebeld door een expert van BW die mijn vraag begreep en mij overigens keurig te woord stond. Kort gezegd kwam het er op neer dat de IR-sensor van de generatie van de Kamstrup FlowIQ 2200 waar BW mee werkt na inschakeling standaard na circa 4 minuten weer automatisch uitschakelt om de batterij te sparen. Dit is niet op afstand op een andere wijze in te stellen of te wijzigen.

Hij gaf aan hierover ook contact te hebben gehad met Kamstrup, die hem er voorts (en dat was voor hem kennelijk ook nieuw) op wees dat wanneer een gebruiker zelf dit type meter kan uitlezen, deze ook de volledige gedetailleerde historie van de meter kan uitlezen wat weer tot allerlei privacy-complicaties leidt wanneer na een verhuizing de nieuwe bewoner bij de gegeven van de vorige bewoner kan. Naast de technische is er dus ook een juridische reden waarom dit niet gaat werken met deze meters.

De techneut/expert was het overigens met me eens dat het toch erg gek is dan domme watermeters met b.v. een HomeWizard-lezer voor de consument een stuk slimmer te maken zijn dan de slimme watermeter die alleen voor het waterbedrijf slimmer is maar voor de consument juist dommer dan dom. Hij gaf aan dat vanuit het perspectief van BW toen beleidsmatig de keus werd gemaakt om naar slimme meters te gaan de vrees vooral was dat er veel weerstand zou zijn bij mensen, zoals ze dit ook hadden gezien bij de eerste slimme eletrameters. Maar nu is er in hoog tempo een groeiende groep consumenten die met P1-meters en slimme watermeters in de weer zijn en dit willen koppelen aan smart home systemen. Die bekritiseren BW (zoals ik) dat ze niet snel genoeg gaan. Mijn signaal nam hij mee omdat dit intern bij hen kennelijk ook onderwerp van gesprek is, maar daar heb ik zelf nu natuurlijk niet zoveel aan.

Smartgateways heb ik ook geïnformeerd over deze terugkoppeling. Zij gaven aan dat niet-BW klanten met een Kamstrup FlowIQ 2200 wèl hun IR-lezer kunnen gebruiken. Ik mocht alsnog mijn aangeschafte IR-lezer retourneren en krijg mijn geld terug. Zeer klantvriendelijk en uitstekende service daar dus.

Wellicht dat degene waar nog een slimme meter geplaatst moet worden BW zo ver kunnen krijgen dat ze de slimme meter voor de oude meter plaatsen en je de analoge meter mag houden voor je HomeWizard-lezer?

[ Voor 3% gewijzigd door Kiekiek op 09-04-2026 23:34 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
Ik zit niet bij BW, maar Ik was van plan om een Mbus watermeter bij te plaatsen: https://www.energie-zaehler.com/epages/61422236.sf/de_DE/?ViewAction=View&ObjectID=157355757&PageSize=30&OrderBy=ListPrice&OrderDesc=0&FocusReference=ep-SortOrder

ik lees al een Kamstrup warmtemeter op Mbus uit… dus een tweede meter op die bus gaat niet zo lastig zijn denk ik. Wel jammer dat die flowiq duurder is dan de multical 303 die ook gewoon debiet meet…

Uit de multical haal ik overigens geen historie…

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 13-04-2026 07:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MHV642
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:54
Bij mij (in belgie) communiceert mijn slimme watermeter met de elektriciteitsmeter, en kan ik de waarden uitlezen via de p1 poort. Nog zo gemakkelijk !
Pagina: 1