Vraag

• koosr1946
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10:59
Op de site www.online-begraafplaatsen.nl krijg is sinds een tijdje de melding:

Je browser blokkeert functionele cookies

Ik weet niet wat ik moet doen, ik vind cookies een hele ondoorzichtige onderwerp

Relevante software en hardware die ik gebruik
Firefox en Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
alles wat in mijn vermogen ligt

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

koosr1946 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:41:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
alles wat in mijn vermogen ligt
Dan blijft er per definitie niets over dus is er geen vraag nodig ;) Vandaar dat het handig is altijd aan te geven wat geprobeerd. Zo had hun cookie scherm een verwijzing naar waar de Firefox instellingen zijn te vinden.

Maar goed, in dit geval niet nodig om naar Firefox te kijken: ik kreeg het ook bij weigeren van alle cookies. Dat neemt deze site meer letterlijk dan iedere andere site die dat leest als 'alle weigeren behalve technisch vereiste'. Mijn onderbuik zegt dat het een stiekeme manier is om mensen te duwen naar accepteren van tracking / advertentiecookies. Maar goed.

He is op te lossen door op https://www.online-begraafplaatsen.nl/cookies.asp opnieuw een keuze te maken en dan alleen "technische cookies" aan te vinken en opslaan. Dat kan zo te zien zonder privacy-risico's. Of meer aanvinken als je ook ad cookies etc wilt natuurlijk. Voordeel: website-aanbieder krijgt wat centen, nadeel: klein beetje privacy-inbreuk (Google weet dat je op die site zit).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• koosr1946
Sorry dat ik het te gemakkleijk opgevat had, maar zal ook met mijn leeftijd te maken hebben.
In elk geval bedankt voor je snelle reactie, alleen als ik op de link klik, dan krijg ik een soort tabel en ook daar moet je ergens op klikken, alleen dat reageert niet.
Daarom kan ik waarschijnlijk "technische cookies" niet aanvinken.

Is dit alleen bij firefox of ik bij de andere browsers?

• koosr1946
Als ik wil loggen dan krijg ik deze boodschap:
CSRF is onjuist (code=csrf31), probeer het nog eens of kijk op deze link
Je browser blokkeert functionele cookies, hierdoor werkt de website op sommige punten niet (o.a. Inloggen, Zoeken, Bladeren)
Als ik op de link klik dan komt dit scherm:
CSRF foutmelding
CSRF (Cross Site Request Forgery) is een hackertechniek om onbedoeld formulieren te gebruiken om in te breken in websites en databases.
Om criminelen voor te zijn is er op de site een techniek gebruikt waarbij dat inbreken niet meer lukt.
Deze techniek leunt op twee peilers:

Het gebruik van functionele cookies
Tijdgebondeheid

Er zijn dus "nadelen" aan deze techniek: Je moet functionele cookies toestaan en niet te lang wachten tussen het invullen van een formulier en het klikken op de "bewaar" knop.

Gaat het mis, en krijg je de CSRF melding dan zijn er twee opties:

Probeer het nog een keer (tip: vaak kun je de ingevulde gegevens terughalen door op het "terug pijltje" van je browser te klikken)
Kijk naar je cookie instellingen, als je alle cookies blokkeert zal de site niet gaan werken. Een instructie om je cookie instellingen aan te passen vindt je achter de link op de inlogpagina.

Is het misschien beter om deze site gewoon te gebruiken zonder wat aan te passen?
Ik krijg nog wel te zien wat er op een grafsteen staat en waar de grafsteen staat.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
koosr1946 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:50:
Sorry dat ik het te gemakkleijk opgevat had, maar zal ook met mijn leeftijd te maken hebben.
In elk geval bedankt voor je snelle reactie, alleen als ik op de link klik, dan krijg ik een soort tabel en ook daar moet je ergens op klikken, alleen dat reageert niet.
Daarom kan ik waarschijnlijk "technische cookies" niet aanvinken.

Is dit alleen bij firefox of ik bij de andere browsers?
De link die gepost is geeft een tabel maar die is enkel informatief.
Je kan de voorkeuren aanpassen door op de onderste zwarte balk op "Aanpassen" te klikken. Die balk staat echt helemaal onderaan het venster.

• koosr1946
Bedoel je dit: Klik hier om opnieuw je keuze te maken.
Verder kan ik niet naar beneden, maar die link reageert niet bij mij
Pagina: 1