Meerdere ADSL verbindingen load balancen

Pagina: 1
Acties:

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Topicstarter
Men neme
- Twee fast ADSL aansluitingingen
- Drie netwerkkaarten
- 1 Server met Win2k Advanced Server

Nu wil met behulp van Routing en Remote Access het verkeer naar buiten netjes verdelen over de twee lijnen. VPN verbindingen zijn persistent en werken.
Nu wil ik met de NLB services de twee VPNs aan elkaar knopen. Dit lukt me echter niet. Heeft iemand enkele tips?

• wouter93
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vraag me af of dit wel kan met vpn's. Lopen die vpn's parallel, dus tussen dezelfde 2 locaties?

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Topicstarter
nee,
VPN 1 is XS4all
VPN 2 is PLanet
2 verschillende telefoonlijnen

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hmm, ik weet niet of het met behulp van RRAS gaat lukken, dan zul je hard moeten gaan defenieeren op basis van IP welk verkeer over welke lijn gaat enzo.

Wel zijn er programmatjes in omloop waarmee je je dataverkeer van meerdere netwerkkaartjes kun trunken, ga ik binnenkort ook mee aan de slag (alleen dan niet met twee ADSL - en dus vpn - lijntjes) dus als je iets gevonden hebt hoor ik het graag ;)

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Topicstarter
ik heb het nu zo

routetable
0.0.0.0/0.0.0.0 metric1 VPN1
0.0.0.0/0.0.0.0 metric1 VPN2
192.168.x.x/255.255.x.x metric1LAN

nu kiest de router random welke route hij neemt. dit moet ook anders kunnen denk ik.

• wouter93
  • Niet online
Je kunt met slim routen in ieder geval even en oneven splitsen. Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet overigens, maar leuk is het wel.
route add 0.0.0.0/0.0.0.1 VPN1
route add 0.0.0.2/0.0.0.1 VPN2

En als je deze ook omgekeerd met metric 2 aanmaakt, houd je zelfs je redundantie.

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Topicstarter
lol, creatief met routeren.

maar ik denk niet dat isa server (dat ga ik er bovenop draaien dat leuk vind. Ik geef namelijk bepaalde servers weer prioriteit. En dat gaat weer met elkaar conflicteren.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Op woensdag 19 september 2001 16:22 schreef Judaz het volgende:
lol, creatief met routeren.

maar ik denk niet dat isa server (dat ga ik er bovenop draaien dat leuk vind. Ik geef namelijk bepaalde servers weer prioriteit. En dat gaat weer met elkaar conflicteren.
<OFFTOPIC>Zou TuX dit niet kunnen?</OFFTOPIC>

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Topicstarter
Verder niemand die er ervaring mee heeft?

• wouter93
  • Niet online
Ik heb zelf nog nooit met nlb onder win2000 gewerkt, maar het lijkt me sterk dat dit niet zou kunnen. volgens microsoft maak je een soort virtual device aan op je server, die vervolgens netjes routeert over de onderliggende dial-up verbindingen. (VPN is een dialup-verbinding). Bij microsoft is er wel e.e.a. over te vinden.

Verwijderd

Natuurlijk kan je het ook met linux doen :) Een nieuwe kernel bakken met de optie 'CONFIG_IP_ROUTE_MULTIPATH' erin (met 'make menuconfig' zit dat onder networking options -> TCP/IP networking -> IP: advanced router -> IP: equal cost multipath)
Dan kan je gewoon twee default gateways opgeven die dan automatisch gebalanced worden. Let er dan wel op dat alleen het uitgaande verkeer gebalanced wordt.
Als je de terugweg ook wilt balancen, dan kan je dat doen door twee tunnels te maken naar een andere machine op internet, daar hetzelfde doen, en je bent klaar :)
Pagina: 1