Vraag

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:54
Mijn vraag
Het valt me op dat de omvormer van de zonnepanelen vaak maar weinig uren/dag opbrengst hebben. Dit komt vermoedelijk door de drempelspanning van 120V van de omvormer, welke met deze korte/donkere dagen vaak niet of kort gehaald wordt.

De installatie bestaat uit 10 zonnepanelen in twee strings van 5. Per string is er éen type zonnepaneel, dus in totaal twee types. Alles ligt op zuid met dakhelling van circa 40 graden. Van schaduw is geen sprake.

Ik kan deze twee strings in serie kan schakelen om de string-spanning te verhogen en daarmee het aantal uren/dag te verhogen. Eventueel wil ik ze in de lente weer parallel schakelen als dat voordeel heeft. Het in serie schakelen zou ik binnen doen bij de omvormer met de bestaande MC4 connectoren. De resulterende string van 10 panelen wordt dan op éen ingang van omvormer aangesloten.

Zie ik hierbij iets over het hoofd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Ginlong Solis S5-GR1P3K
- eerste string: 5x vergelijkbaar met de tweede string. Aanwezig vanuit de bouw, vandaar type niet bekend. Vermogen is naar mijn weten circa 300W
- tweede string: 5x JA Solar JAM60S17-325-HC-BC. Later bijgeplaatst door hetzelfde bedrijf dat de eerste string heeft geplaatst

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De panelen in de tweede string hebben een max spanning van circa 40V. Uitgaande dat de panelen in de eerste string dit ook hebben, zou de max spanning 400V zijn. De omvormer DC spanning is max 600V en MPPT bereik van 90 tot 520V. Het rated DC voltage is echter 330V.

De afgelopen dagen heb ik de spanning per string gelogd, helaas werd deze eerder niet gelogd. Afgelopen dinsdag is de omvormer dus pas om 11:30 aangegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YhPvN7ItbQHDJam1FQY4LJz_6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkDNOpJncxkBhqIc5wkBZhHJ.png?f=fotoalbum_large

Ik ben opgeleid tot elektrotechnicus, maar weinig werkervaring in de installatietechniek en beperkte kennis van regelgeving/normen mbt DC

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Alle reacties

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-12 23:28
String spanning per tracker is niet optimaal. Zeker oudere Chinese omvormers zijn nogal optimistisch met minimaal opstart spanningen. Wat je inderdaad zou kunnen doen is de strings in elkaar doorlussen en alles op 1 tracker zetten.

Dit kan zonder problemen als alles op zuid ligt ongeacht de verschillende spanningen per paneel.

Label wel even je DC kabels en zet de omvormer uit ;).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Heb je ook een plotje van de stroom, dit moet ook overeen komen.

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:31
Spanning wordt pas geregistreerd door omvormer vanaf 11u32? Dan zal de stringspanning inderdaad vaak té laag zijn om de omvormer te laten opstarten.

Verwacht in deze donkere periode echter geen superhoge opbrengsten, zelfs al komen de 10 panelen in serie te staan.

• SalexSun
jeroen3 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:41:
Heb je ook een plotje van de stroom, dit moet ook overeen komen.
Nee heb ik niet, maar ik zal het toevoegen en de komende dagen loggen.

Puur beredeneerd op basis van de vergelijkbare spanningen en rated vermogen zou de stroom ook dicht bij elkaar moeten liggen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
SalexSun schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:16:

Ik ben opgeleid tot elektrotechnicus, maar weinig werkervaring in de installatietechniek en beperkte kennis van regelgeving/normen mbt DC
De stroom karakteristiek van de 2 strings zal niet gelijk zijn. Dus dan bepaalt de set met de laagste stroom hoeveel er kan lopen, en de andere set heeft wat verlies. Dat verlies is niet lineair met de stroom beperking, want spanning van een onderbelast paneel neemt toe.

Omdat de stroom wel in de buurt van elkaar lijkt te zitten verwacht je hooguit een paar % verlies vanuit de DC.

Maar je wint wat doordat de omvormer dichterbij nominaal gaat werken… minder verlies in de DC/DC omzetting voor het aan de wisselrichter gevoerd wordt.

Zorg dat je de omvormer uitschakelt en ook even de groep uit zet: vlambogen zijn leuker op YouTube

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 05-12-2025 07:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-12 12:30
Alles in één string leggen inderdaad. Dan heb je gelijk een tracker over voor wat paneeltjes op de andere kant. Als je een beetje handig bent leg koop je die tweedehands voor weinig via Marktplaats en leg je ze met een handige buurman/vriend zelf op het dak.

• SalexSun
@Thieskee @Ronald bedankt voor de info. Ik heb een tooltje voor MC4 connector besteld. In afwachting ging ik vast kijken hoe alles nu precies zit.

Nu viel me iets op, wat me niet me niet eerder is opgevallen.
- eerste string: DC kabels en aarde gaan door een enkele buis door door de muur het dakbeschot in. Dit is maar 20cm muur voordat het dak begint. 4mm2 (voltage kan ik niet aflezen)
- tweede string: DC kabels zijn netjes gescheiden. Plus in een buis, min en aarde in een andere buis. 6mm2, 500V

Op internet lees ik dat gescheiden buizen wordt aangeraden, maar niet verplicht is, of was. De stringspanning gaat bij volledig serie omhoog tot grofweg 400V, al blijft het spanningspotentiaal over de kabels in die enkele buis gelijk.

Ziet een van jullie hier nog beren op de weg?

• Ronald
Lekker zo laten :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SalexSun
Bedoel je dan wel de twee strings in serie aansluiten, of juist niet?

• Ronald
Jawel:-)

Het wordt er niet onveiliger door wat mij betreft

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Het idee van het in twee aparte doorvoeren naar binnen brengen is dat een eventuele parallelle vlamboog dan dooft bij de muur. Als je de kabels knus naast elkaar hebt kan deze vlamboog helemaal naar de omvormer terug branden.

Dit is wel niveau zoveel in de veiligheidsmaatregels, er is al veel mis gegaan wil je dit aanspreken, maar het gebeurt

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 05-12-2025 20:28 ]

• Ronald
Omvormer zou gewoon vlamboogdetectie moeten hebben hoor.. (controleer het even)

Schakelt ie de boel gewoon af en dan is het echt einde vlamboog.

• SalexSun
Ronald schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:25:
Omvormer zou gewoon vlamboogdetectie moeten hebben hoor.. (controleer het even)

Schakelt ie de boel gewoon af en dan is het echt einde vlamboog.
Ja zit er op, maar staat niet standaard aan volgens docs. Dat zal ik iig controleren/inschakelen

• SalexSun
Gisterenavond heb ik de wijziging doorgevoerd. Zie hier het resultaat. Gevoelsmatig was gister en vandaag vergelijkbaar qua zonneschijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne_-qbEsi168cC-l4u6-g82u7Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JWHRzNr8jRJ8lcj5bQbgZ8v.jpg?f=fotoalbum_large

De wifimodule gaat regelmatig offline. Ik dacht dat dit te maken had met de omvormer welke bij lage DC spanning uitschakelen, maar daar is dus geen verandering zichtbaar. Ik ga nog onderzoeken of dit mss een probleem met wifi is.
De resulterende stringspanning is dus verdubbeld zoals bedoeld. Hierdoor zou de is de DC spanning dus langer boven de grenswaarde.

Pagina: 1