Toon posts:

[OC] Kleine R134a/R22 compressoren

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om eens een beetje met phase-change te spelen, zoek ik eigenlijk de onderdelen van een bestaand koelsysteem, en dan voornamelijk de compressor, de watervanger, en het bijbehorende capillair. Nu heb ik al wel eens zitten kijken naar oude koelkastcompressoren, maar die dingen zijn meestal vrij groot. Er bestaan echter ook wat kleinere compressoren.

Weet een van jullie misschien een merk en type van een koelkast, vriezer of airco waar zo'n kleinere compressor inzit? Dan kan ik gericht gaan zoeken naar een goedkoop 25e hands dingetje om wat mee te spelen.
Of heeft een van jullie toevallig nog zo'n ding staan?

Verwijderd

He, dat is goed werk. ;)

Als je nu hiero eerst eens uitlegt wat dat precies is:

Verwijderd

op mijn werk hadden we zo'n mini koelkastje staan maar dies kapot gegaan hij staat nu ergens buiten zou je daar iets van kunnen gebruiken? ik snap niet echt veel van alle termen die je used maar zeg maar als je er iets van nodig hebt dan kijk ik ff of hij er ligt en sloop hem ff

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 15:22 schreef Demoman het volgende:
op mijn werk hadden we zo'n mini koelkastje staan maar dies kapot gegaan hij staat nu ergens buiten zou je daar iets van kunnen gebruiken? ik snap niet echt veel van alle termen die je used maar zeg maar als je er iets van nodig hebt dan kijk ik ff of hij er ligt en sloop hem ff
mini koelkasten hebben meestal peltier elementen in zich maar je kunt altijd ff kijken, wij hebben nog een vriezer staat ik al ff kijken wat voor ding daar in zit en of dat een beetje een leuk maatje is.

Verwijderd

ik weet niet of hij peltier used er zit achterop soort tankje en eeb buizen frametje (radiator achtig) van 4mm buis ofzo

Verwijderd

Das dus geen pelt. :)

Bestaat er zoiets als een koelkasten sloop?

Maakt het nog uit of je er eentje heb van een koelkast, of van een vrieskist?

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 15:36 schreef MrK het volgende:
Das dus geen pelt. :)
idd, duidelijk geeen pelt :P

Verwijderd

zo'n idee had ik al :P

maar is er interrese in onderdelen

Verwijderd

Ik heb wel interesse in die compressor.

Ai, Dabit was al eerder in zijn openingspost. :(

Verwijderd

Damens en heren, it may be your lucky day!

Ik ben even naar beneden gelopen en heb de vriezer eens van dicht bij bekeken (vriezer met een inhoud van 75*75*60 cm). Daarin vond ik een pompje met dit op het etiket:
code:
1
2
3
4
5
6
7
VA36 AJG

R 12   220V  50 Hz 1PH

TERMALLY PROTECTED

0 880919

De maten van met bakje zijn ongeveer 25x20x20 cm (iets kleiner denk ik)

Als een van jullie tweakers geinteresseerd is laat het maar weten!

H A W K

Verwijderd

Als ik deze dan mag overnemen?

Ben nu naar de les.

Zie mijn profile voor de mail, jouw mail is niet zichtbaar.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:22 schreef MrK het volgende:

Ben nu naar de les.
ik denk dat wij elkaar vanavond wel zien op icq :)

Verwijderd

Mijn hdd's zijn leeg thuis, dus ICQ gaat niet werken.
Mail me maar voor jouw adres, OK?

Verwijderd

Even zomaar een gedachte, maar is een kleine compressor niet te klein om een hete dondervogel te koelen?

In een andere draad (ook van de topic starter) gaat het op een gegeven moment over COP waarden. Oftewel het aantal eenheden energie die je kunt ontrekken per eenheid energie die je erin moet stoppen. Een peltier heeft een cop van 0,3 (waarde uit andere draad) een goede airco van 5 (waarde ook klakeloos uit andere draad genomen) en een eventueel zelfbouw systeem zou eventueel een cop van 0,8 kunnen hebben. Deze waarde lijkt me erg laag, maar goed.

Een modale koelkast compressor heeft een vermogen van 100 watt. Hiermee kan je dan een dondervogel lekker koel houden. Als je cop goed hoog is zelfs ijs en ijs koud...

Maar een kleine compressor heeft waarschijnlijk een te laag vermogen, hoe ga je dat oplossen?

(ascii leest z'n proza eens na en heeft het vermoeden dat dit een wazige post is, sorry)

Verwijderd

Eeeuh, ik heb er niets over te zeggen hoor, maar...
Op woensdag 19 september 2001 15:58 schreef MrK het volgende:
Ik heb wel interesse in die compressor.

Ai, Dabit was al eerder in zijn openingspost. :(
Komt niet echt overeen met deze reply.
Op woensdag 19 september 2001 16:22 schreef MrK het volgende:

Ben nu naar de les.

Zie mijn profile voor de mail, jouw mail is niet zichtbaar.
Tja, ;(

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:25 schreef MrK het volgende:
Mijn hdd's zijn leeg thuis, dus ICQ gaat niet werken.
Mail me maar voor jouw adres, OK?
TUUUUUDDUUUUUU

You've got mail @ mark@overclockers.nl

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
ik loop ook al een tijd te kijken, nu hebben we bij ons @ het werk van die melkdispensers waar 10literpakken in gaan, en laat daar nou een prachtig mooi compressorke in zitten. als ze weg gaan mag ik ze hebben. alleen ze worden nog volop gebruikt...

Als ik zelf zo'n systeempje bouw, wil ik eigenlijk ook wel een goede compressor, hoe duur zijn die dingen nieuw eigenlijk?

*lampje boven hoofd* Ik heb ook nog een adres van een koelkastensloper liggen herinner ik me nu. morgen denkik maareens een trip maken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
grmbl, let ik ff niet op, word me weer een compressor door m'n neus geboord :(

Maareuh, als dat koelkastje kapot is, wat werkt er dan niet? Als de compressor dood is, dan is het nog knap waardeloos.

MrK: als je met dat compressortje gaat experimenteren, gebruik dan een mengsel van 60% propaan en 40% iso-butaan. Dan heb je een koelmiddel dat zich ongeveer net zo gedraagt als R12, compatible is met de gebruikte olie, en slechts een beetje minder efficient is. Puur butaan is geen optie, tenzij je kunt leven met een verdampertemperatuur die niet onder de 10 graden mag komen...

edit:

Nog meer info: de maximale hoeveelheid vocht in je systeem mag 200ppm bedragen.
De maximale druk in je condenser mag oplopen tot ca. 23 bar.

Verwijderd

nee hij wekte wel maar her deurtje flikkerde eraf :P

toen heb ik gezegd dat er nieuwe en groter moet komen.

maar het kan zijn dat ze hem weggegooid hebben ik kijk morgen

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:27
Op woensdag 19 september 2001 17:19 schreef DaBit het volgende:
Maareuh, als dat koelkastje kapot is, wat werkt er dan niet? Als de compressor dood is, dan is het nog knap waardeloos.
Die dingen staan te wankelen op hun poten. elke keer als er iemand een glas melk uit haalt denk ik... nu valt ie om op zn tenen... maar dat is nog niet gebeurd, helaas. en saboteren (gaatje in een buis maken ofzo) is ook weer zo lame :)

hee verrek, er staan ook nog een paar installaties voor grote koelruimtes bij ons buiten... ook de moeite waard om te inspecteren misschien...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

rustig maar hoor dabit, hij is nog niet weg. ik vind dat onze oude vriezer een goede bestemming moet krijgen. daarom wil ik jullie allebei een kans geven om te vertellen wat jullie van plan zijn. en wat hij voor jullie waard is. (ik blijf een nederlander)

voor de duidelijkheid de compressor is nog free for sale.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 17:19 schreef DaBit het volgende:
grmbl, let ik ff niet op, word me weer een compressor door m'n neus geboord :(
He jullie lezen niet.

Er was iemand die een compressor had,

Hierop reageerde ik en zag toen dat DaBit eerder was, dit schreef ik ook.

DAARNA kwam die hawk met de zijne.

Lees mensen, lees

/me Wil niemand iets door zijn/haar neus boren

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 15:22 schreef Demoman het volgende:
op mijn werk hadden we zo'n mini koelkastje staan maar dies kapot gegaan hij staat nu ergens buiten zou je daar iets van kunnen gebruiken? ik snap niet echt veel van alle termen die je used
... maar zeg maar als je er iets van nodig hebt dan kijk ik ff of hij er ligt en sloop hem ff
Deze bedoel ik. :Z

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf de andere kant: ik heb er geen haast mee. Ik ben waarschijnlijk toch nog niet in staat om een phase-change koeling te bouwen met niet-brandbaar gas die het langer volhoud dan een paar weken. Dus eerst eens rustig experimenteren, de zuurgraad van de olie bijhouden, etc. Als ik voldoende gespeeld heb, dan gaan we voor de -40 :)

edit:

MrK: je hebt gelijk. Er werden 2 koelkastunits aangeboden (hawk666 en demoman). Excuses: op 't werk klop ik alleen op GoT als ik toch weer op een putertje moet wachten, en dan is de aandacht niet 100%

Overigens vind ik 't ook helemaal niet erg om de 1e versie van een PC koelsysteem met z'n tweeen te bouwen. Als ik eenmaal weet hoe het een beetje werkt, dan kan ik wel een versie 2 bouwen. Zo'n systeem werkend krijgen is 1 ding, maar er dan ook nog voor zorgen dat-ie het langer volhoud dan een paar weken is ook belangrijk.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 23:27 schreef MrK het volgende:

[..]

He jullie lezen niet.

Er was iemand die een compressor had,

Hierop reageerde ik en zag toen dat DaBit eerder was, dit schreef ik ook.

DAARNA kwam die hawk met de zijne.

Lees mensen, lees

/me Wil niemand iets door zijn/haar neus boren
Ascii heeft een nieuw brilletje nodig. |:(

( 8-) aha, gevonden )

Verwijderd

Zo even voor ascii een totaal lijstje maken, die begint warm te lopen voor extreme koelingen.

Nodig voor een goed koelsysteem:

Een R22 compressor, heeft m'n zwager misschien nog nieuw in z'n garage staan (ja nieuw, was spare voor een koelkast die op wereldreis ging)

Propaan en iso butaan, Oef, propaan en butaan zijn te koop voor branders, maar iso butaan...

Boel koper voor leidingen, moet lukken.

Soldeer spullen, check zal wel zilversolderen worden ben ik bang.

Dan een iets voor op de proc... Juist ja, eens zoeken voor meer info.

En dan nog een testsysteem (eerst met een oud systeem), isolatiespullen, tijd (ai... heb net een nieuwe woning) en dan nog voldoende lef (eeeeuh, oef, check?)

Zijn er nog onvolledigheden? Anyway ik vertrouw het wel aan jullie toe dat er een uitstekende beschrijving komt.

Verwijderd

Topicstarter
Zilversolderen of hardsolderen is een NOODZAAK. Gewoon soldeer is te zwak en te poreus.

Isobutaan is nog wel te krijgen als brandstof voor branders op grote hoogte. Maar ik wil helemaal geen brandbare stoffen gebruiken. Bovendien ben je wettelijk verplicht om zware anti-explosie maatregelen te nemen zoals het gebruik van kevlar schilden als je koolwaterstoffen als koelmiddel gebruikt. In Amerika is het gebruik van koolwaterstoffen in consumentenkoelapparatuur helemaal verboden, en staat er een boete van minstens $25000 op als je betrapt word door de EPA. Hier weet ik de hoogte van de boete niet precies, maar aangezien je voor moord 240 uur werkstraf krijgt als je Marco Bakker of Patrick Kluivert heet, zal het wel een tientje of 2 zijn denkik. Misschien nog wel voorwaardelijk ook nog.

Het is niet voor niets dat je een licentie moet hebben hier in Nederland voordat je met koelsystemen bezig mag gaan.

Voordat je gaat hobbyen met die zooi: laat eens een colafles uit elkaar knallen met 20 bar druk. Dat maakt gegarandeerd voldoende indruk (de hele buurt kan meegenieten), zodat je zeker niet in de verleiding komt om maar wat aan te klungelen als je je realiseert dat de druk in een compressorkoelsysteem nog wat hoger oploopt.

Verwijderd

ik ben al 3 dagen beetje ziekig drom zo veel thuis als ik me strax beter voel zal ik ff voor koelkastje kijken

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 10:10 schreef DaBit het volgende:
Vanaf de andere kant: ik heb er geen haast mee. Ik ben waarschijnlijk toch nog niet in staat om een phase-change koeling te bouwen met niet-brandbaar gas die het langer volhoud dan een paar weken. Dus eerst eens rustig experimenteren, de zuurgraad van de olie bijhouden, etc. Als ik voldoende gespeeld heb, dan gaan we voor de -40 :)
Helemaal mijn idee. ;)
Overigens vind ik 't ook helemaal niet erg om de 1e versie van een PC koelsysteem met z'n tweeen te bouwen.
Nou deel alle info, dan denk ik mee.

Verwijderd

Topicstarter
[..]

Nou deel alle info, dan denk ik mee.
Zal ik doen. Alleen ff tijd vinden om zo'n gruwelijke berg text te kloppen.

Verwijderd

is het niet mogelijk een koelkast de compresor en de verdamper er af te halen. hier bij zal het gas onsnappen *duh*. laat na de verdamper het water direct door je koelblok lopen en daarna door de compresor daarna door een radiator met eventueel een windtunnel en die weer aan de ingang van de verdamper nu zit er op elke compresor van een koelkast een vul buisje die zal normaal wel gebruikt zijn voor de olie die er in zit maak dit buisje open zal ik zeggen en zorg natuurlijk dat olie blijft zitten zoek een oude binnen band van een fiets haal het schroef draad er af waar je het ventiel in draait koppel het schroef draad met de soldeer brander aan het open vul systeem draai naar afkoelen er een ventiel in gebruik nu je vul bus van je aan steker die er precies in pas nu vul je hem als een aansteker dus je kan hem nu leeg en vol gooien waneer je wil maar zal dit gaan werken 8-)??

beetje vaag verhaal maar hoop dat jullie me kunnen helpen.
ow ja en nog een opmerking over zoon compresor hou hem altijd recht op bij het aan staan want anders spuit de olie om je oren ik heb er varing mee :r

Verwijderd

hé wat dachten jullie van een frigobox met koeling op 12v of 24v zit daar niet iets bruikbaar in? :P
Pagina: 1