FE WP Nefit Bosch 5800i 12 kw: wel/niet/alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J_MB
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-01 19:24
Mijn vraag
Beste Tweakers,

Sinds half november wonen wij in onze nieuwe oude woning uit 1925. Wij zijn druk bezig met het isoleren en ramen en dakkapellen worden vervangen door triple glas. De vloer is al geïsoleerd en beneden ligt vloerverwarming (met honeywell zoneverdeling). Boven in de slaapkamers radiatoren. Het woonoppervlakte is nu 180 m2 maar wordt nog uitgebreid (nieuwe aanbouw). Cv (2023) + (oude) zonnepanelen.

Zoals velen van jullie willen wij ook van het gas af. Wij hebben ons verdiept in de verschillende opties en zijn uitgekomen bij de full electric warmtepomp. Ons is de Nefit Bosch 5800i 12 kw geadviseerd.

In dit forum lees ik dat vooral Daikin en Mitsubishi worden aangeraden.

Omdat het een giga investering betreft (offertes van € 22.500 - 26.500) en wij er zelf nul verstand van hebben is mijn vraag: hebben jullie tips, aanraders, do's en donts? Ik voeg een overzicht toe.

Hopelijk kunnen/willen jullie deze blinde in wp-land wat vooruit helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EefUSHBG7khXgGFiD0dtEK3xG38=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CjMFF0hCW8y7gGDAVNQaL1Vo.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-01 17:54
Ik weet dat er veel installateurs zijn die alleen daikin installeren, dat komt ook omdat die installateurs van enig formaat al geruime tijd ingeschakeld worden door energiemaatschappijen bij een klantvraag voor een warmtepomp.

De bosch 5800i is redelijk recent, de markt moet dus nog wennen aan het product. De belofte is dat deze stil (en dat is zo) is en vooral bedoeld om als het moet een aanvoertemp te geven van 50 graden. Zo is deze in de markt gezet als vervangingspomp voor niet heel goed geïsoleerde woningen/renovatiewoningen. Voor jouw huis dus de beste oplossing.

Ik heb hem goed onderzocht en wilde toen bij aangegeven installateurs vanuit bosch een offerte uit de buurt. Die kwamen toen ook terug met Daikin r32 oplossingen. Beetje vreemd wel als je een lead vanuit leverancier krijgt en dan de concurrent gaat aanbieden. Gewoon gevalletje routinematig offertes eruit gooien.

Er zijn nu genoeg tweakers die hem hebben draaien. Dus het het kan wel.

• Stuurman_Kim
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 00:14
In ons huis uit 1997 hebben we vorig jaar ongeveer deze set, maar dan de 7kW versie, laten installeren ter ervanging van de CV ketel. Juist omdat deze propaan gebruikt en veel minder belastend is voor het milieu, er alleen maar warm water in en uit het huis loopt en geen gassen en dit een van de stilste oplossingen is.

De buitenunit staat op de garage en de buren zeggen de pomp nooit te horen. Heb vanmiddag wel even gecontroleerd of de sneeuw die van de zonnepanelen afgegleden is niet de luchtstroom bij de unit blokkeerde, maar was nog vrij. Vanmiddag na bad en douche was de legionella run, waarbij de 300l water naar 65 graden opgestookt wordt. Dat kost samen ca 4kWh. Op een koude dag verbruiken we in totaal 40 tot 60 kWh zonder het laden van de auto. Het hele huis is in de nacht minimaal 18 en overdag 20 tot 21 graden.

We zijn erg tevreden met deze warmtepomp. Gebruikte onderdelen:

1 x Bosch Compress 5800i AW all-electric warmtepompset Monoblock 7 kW (binnen + buitendeel)
1 x Nefit Buffervat 50 liter
1 x WP boiler HR300
1 x Temp. sensor Bosch R60 12K
1 x Bosch RT800 afstandsbediening
1 x Dauwpuntvoeler voor koelen
1 x Verwarmingslint CS5800iAW 2,5m
1 x HS25/6 pompgroepunit Buderus
1 x Bosch Aansluitslangen (200 - 400mm)
1 x CANbus kabel 30m 2×2×0,75mm2
1 x Installatie: arbeid, tilwerk, hoogwerker
1 x Installatie materiaal: leidingwerk, elektra, koppelingen, appendages
1 x Inbedrijfstellen door Nefit Bosch
1 x Service-onderhoudscontract (jaarlijks gefactureerd)
In de grafiek van Bosch is de bovenste lijn de temperatuur van het warmwater, de paarse daaronder de aanvoer T en de rode de kamertemperatuur. De onderste de gemiddelde buiten T.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if58JLxNXYwW8XxmrTw0kumWA7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7I5qpo7a6emLolrYAL47V0kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAnr4my_xQpbOVMDYpnA6MyN5sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELHWkqJfNC9OV6SuL1neXSkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBKQX6Ht-tzRCd3maXFYG8XRM0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDUbrWNGMQSsR9PX8cRds0VJ.jpg?f=fotoalbum_large