Potentieel van kant en klare radiator ventilators?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-12 10:57
Ik wil graag convectoren ophangen en uitrusten met Heatfan ventilatoren.Ik weet dat zelfbouw bestaat gezien het uitgebreide forum hier, maar heb niet die ambitie. De Jaga DBE is dan weer boven mijn budget. Mijn vraag is, wat is een realistische opbrengst van Heatfan ventilatoren als we uitgaan van een twin convector bij 35/30/20.

Ik zie hier een ander forumlid deze data gebruiken om te zien wat een Strada met eigen ventilator zou moeten opleveren. Joove in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Ik vind dat echter vrij forse cijfers. Ik heb gezocht naar andere voorbeelden maar kon dit niet vinden.

Bijvoorbeeld een type 11 convector Jaga Strada gaat bij 35/30/20 van passief 417watt naar 1136watt bij de Jaga Strada Hyrbid met DBE. Dat is een factor 2,72 oftewel een stijging van 172%. Dat vind ik vrij fors.

Ik begrijp dat de opbrengst bij dergelijke lage temperatuur relatief groter is dan bij hogere temperatuur. Maar kan ik er vanuit gaan dat ik met een Heatfan vergelijkbare resultaten kan behalen? Heatfan belooft bv 25% besparing, maar ik ben dan benieuwd of die opbrengst hoger is omdat we het dus over deze lage temperaturen hebben?

Beste antwoord (via FrisoBaaij op 09-12-2025 09:55)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
De Heatfan meet slechts 7 cm incl behuizing. Dus daar zitten misschien 60mm fans in...

Het extra vermogen dat je kan behalen is vrij stevig in verhouding met de luchtverplaatsing. Met die 60mm fans gaat dat niet veel zijn (zeker bij 'geluidsloos') en dat zie je dus ook in de lage winst die Heatfan aangeeft.

Jaga gebruikt zo te zien 96mm (T10/11) of 140mm fans (T15/16/20/21). Dat gaat dus heel veel meer doen. (Zie je ook in de calculator van Jaga). Ze trekken er domweg heel veel meer lucht door dan Heatfan. (Daarnaast heeft de Jaga warmtewisselaar heel veel oppervlak, dus ook heel veel potentieel)

Ik denk dat lezen dat je Jaga's wil installleren?
Laat jezelf dan niet gek maken door de idioterie oplossingen (incl mijn eigen die het op de Frontpage gemaakt heeft)... Het kan zo simpel zijn als tiewraps om een rits te maken van de fans (Arctic PST komen met verlengkabel) en wat tochtstrip tegen contactgeluid. Je hangt het geheel aan een heatmeister en je bent gewoon snel klaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43
De Heatfan meet slechts 7 cm incl behuizing. Dus daar zitten misschien 60mm fans in...

Het extra vermogen dat je kan behalen is vrij stevig in verhouding met de luchtverplaatsing. Met die 60mm fans gaat dat niet veel zijn (zeker bij 'geluidsloos') en dat zie je dus ook in de lage winst die Heatfan aangeeft.

Jaga gebruikt zo te zien 96mm (T10/11) of 140mm fans (T15/16/20/21). Dat gaat dus heel veel meer doen. (Zie je ook in de calculator van Jaga). Ze trekken er domweg heel veel meer lucht door dan Heatfan. (Daarnaast heeft de Jaga warmtewisselaar heel veel oppervlak, dus ook heel veel potentieel)

Ik denk dat lezen dat je Jaga's wil installleren?
Laat jezelf dan niet gek maken door de idioterie oplossingen (incl mijn eigen die het op de Frontpage gemaakt heeft)... Het kan zo simpel zijn als tiewraps om een rits te maken van de fans (Arctic PST komen met verlengkabel) en wat tochtstrip tegen contactgeluid. Je hangt het geheel aan een heatmeister en je bent gewoon snel klaar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-12 10:57
Haa Ronald,

Dank voor je antwoord. Ja het lijkt mij inderdaad eigenlijk vrij logisch. De Heatfans hebben een veel kleiner oppervlakte en daarmee rendement. Nu snap ik dat zelfbouw vrij simpel kan en je er ook goed mee kunt besparen. Dus ik ga er toch nog eens goed over nadenken. Echter denk ik dat gemak het gaat winnen van kostenbesparing. Zit namelijk met een nieuw huis en jonge kinderen. Dus er zijn veel klussen en tegelijkertijd is de tijd om te klussen schaars, dus dan kies ik soms toch maar om te veel geld uit te geven....

Maar zeker bedankt voor de tip.