Geen spanning bij lichtbron plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vogelhuis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-12 14:12
Wij willen een extra plafondlamp aansluiten, daarvoor is er al een centraaldoos in ons plafond. Helaas staat er bij geen spanning op de zwarte draad. Met een spanningzoeker krijg ik maar een minimale spanning te zien.

Schakelen gaat via een dubbele schakelaar in de muur in de woonkamer. Eén van deze schakelaars bediend de lamp buiten, die werkt prima. Als ik met mijn simpele meettooltje daar de spanning bekijk staat er 220V op. De andere schakelaars moet het probleem zijn lijkt mij. Als ik met mijn tooltje die inspecteer zie ik alleen het 6V lampje aangaan. In de schakelaar gaan twee fasedraden waar allebei spanning op staat. De schakeldraad die werkt gaat naar boven naar de buitenlamp. De schakelaar die niet lijkt te werken gaat naar beneden. Waarom die naar beneden gaat weet ik niet. Bij mijn weten moeten draden zoveel mogelijk recht naar boven lopen.

Simpel schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5SINc2n36W-6R5XRUo6h-VUxiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PdMIBSla2I5ytr8RsVLPUaV7.png?f=user_large

Schakelaar die werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1_ceUe5NlFgbJznt-AVzYBSkVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6p7Y1N8y2vj9rjHibTyy3V7.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar die niet werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ydxo1m5WQN64tTPnXm1zEXWBZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwXSswGI6QItDW8GGcp1tQJW.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit mogelijk ook nog een schakelaar + centraaldoos in de keuken. Die centraaldoos gebruiken wij niet. Daar zitten drie schakelaars (één dubbele en één dimmer): één schakelt de lamp boven de eettafel, één schakelt onze spotjes en één doet nu niets. Ik heb al alle mogelijke combinaties van schakelen geprobeerd in de keuken en woonkamer, helaas zonder succes. Bij mijn weten mag de schakelaar van de keuken er ook niet voor zorgen dat de schakelaar in de woonkamer niet werkt. De lamp in onze andere centraaldoos boven de keukentafel werkt prima.

Verder werkt alles in huis goed qua elektra. Bouwjaar is 2001. Ik zou echt niet weten waarom er geen spanning in de woonkamer is. Iemand een idee of suggesties?

Edit: Ik ga vanavond eens kijken of ik een andere schakelaar kan installeren. Dat heb ik nog niet geprobeerd bedenk ik mij nu.

Meer technische installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 05-12-2025 10:08 ]

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meet voor de grap eens de andere draad bij de lamp zelf.

• Vogelhuis
Meet voor de grap eens de andere draad bij de lamp zelf.
Je bedoeld de blauwe? Daar staat geen spanning op.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:11
1. De draad die naar beneden gaat, lijkt mij sterk dat die naar de plafond lamp gaat. het zou ook kunnen dat je de draad aan de andere zijde van de schakelaar moet doen (meestal is 1 kant voeding dus bruin) aan de andere zijde de 2 schakelpunten. Je kan dit dubbelchecken, meestal staat op de achterkant van de schakelaar het schakelpatroon.

2. Probeer de draad bij de lamp eens te volgen, dat kan je doen door te kijken naar welke kant de draad gaat van uit de centraal doos in het plafond --> gaat deze de andere kant op dan deze schakelaar weet je bijna zeker dat dit het niet is.

Je kan ook eens aan de draad trekken/op en neer bewegen (zorg a.u.b. dat de groep uitstaat) Wellicht hoor je waar deze dan zit.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:11
Vogelhuis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:09:
[...]

Je bedoeld de blauwe? Daar staat geen spanning op.
er moet ook een zwarte uitkomen bij de lamp, anders hebben we het issue gevonden :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht een open deur, maar op het moment van meten, hing er toen daadwerkelijk een lamp aan het andere eind van die zwarte draad en de 0 in de doos in het plafond? Want als die draad op dat moment los hing ga je daar logischerwijs geen spanning meten.

En heb je ook getest dat de lamp in kwestie het wel doet als je 'm ergens anders ophangt, of rechtstreeks tussen fase en 0 als je die beide beschikbaar hebt in die doos in het plafond?

Een andere schakelaar gaat niets oplossen, je meet juist spanning als de schakelaar uit staat. Je meet dan immers de spanning tussen de fase en de schakeldraad die via de lamp aan de 0 hangt. Als de schakelaar aan staat dan weet ik zo uit m'n hoofd niet helemaal wat je qua meting zou verwachten, maar dan heb je beide pennen effectief tegen dezelfde draad.

Als je geen spanning meet tussen fase en schakeldraad en de lamp die er aan hangt doet het niet, dan is of de lamp stuk, of de schakeldraad ergens onderbroken (of het is toch een andere schakeldraad).

Even aannemende dat de nul in de centraaldoos wel in orde is, heb je dat al gecheckt (tegen een fasedraad als je die hebt in die centraaldoos)?

[ Voor 64% gewijzigd door Orion84 op 04-12-2025 14:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Vogelhuis
er moet ook een zwarte uitkomen bij de lamp, anders hebben we het issue gevonden :+
Gelukkig heb ik net genoeg kennis om te weten dat de zwarte draad ook nodig is ;) Er is een zwarte en blauwe draad, alleen op de zwarte lijkt minimale spanning te staan.
2. Probeer de draad bij de lamp eens te volgen, dat kan je doen door te kijken naar welke kant de draad gaat van uit de centraal doos in het plafond --> gaat deze de andere kant op dan deze schakelaar weet je bijna zeker dat dit het niet is.
Ga ik naar kijken. Al is dit lastig te zien aangezien de centraaldoos nogal vol zit.

• Vogelhuis
Wellicht een open deur, maar op het moment van meten, hing er toen daadwerkelijk een lamp aan het andere eind van die zwarte draad en de 0 in de doos in het plafond? Want als die draad op dat moment los hing ga je daar logischerwijs geen spanning meten.

En heb je ook getest dat de lamp in kwestie het wel doet als je 'm ergens anders ophangt, of rechtstreeks tussen fase en 0 als je die beide beschikbaar hebt in die doos in het plafond?
Ik heb dit gecontroleerd inderdaad. Lamp werkt op een andere plek wel. Er zit geen losse fasedraad in de centraaldoos. Maar ik vind je suggestie wel goed om eens te testen tussen een fasedraad en de 0-draad.Dan weet ik iig meer dan nu. Huiswerk voor het weekend.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vogelhuis schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:16:
[...]

Ik heb dit gecontroleerd inderdaad. Lamp werkt op een andere plek wel. Er zit geen losse fasedraad in de centraaldoos. Maar ik vind je suggestie wel goed om eens te testen tussen een fasedraad en de 0-draad.Dan weet ik iig meer dan nu. Huiswerk voor het weekend.
Er hoort ook geen losse fasedraad in je centraaldoos te hangen natuurlijk :P

Je kan meten tussen de lasklem waar de fasedraden in zitten en de 0 die je aan de lamp wilde hangen.

En wat meet je in de centraaldoos tussen de schakeldraad en de 0 (bij beide standen van de schakelaar)?

PS: nu ik je topicstart nog eens lees: je geeft aan dat er twee fasedraden in die schakelaar zitten? Dat is ook vreemd. En ik zie je op de foto's ook niet beide meetpennen verplaatsen? Dus je hebt gemeten van één fase draad, naar beide schakeldraden?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23-12 08:00
Maak het niet te moeilijk. Als je nu eerst de schakeldraad die misschien naar het plafond leidt op de plek zet waar nu die van de buitenlamp zit dan zou je ook spanning op de schakeldraad bij de lichtbron moeten kunnen meten. Zo niet, dan moet je de spanningsbron op een andere plek zoeken dan deze schakelaar.

Als je wel spanning meet is je huidige aansluitschema niet goed. Of je schakelaar defect.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

LtApocalypse schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:07:
Maak het niet te moeilijk. Als je nu eerst de schakeldraad die misschien naar het plafond leidt op de plek zet waar nu die van de buitenlamp zit dan zou je ook spanning op de schakeldraad bij de lichtbron moeten kunnen meten. Zo niet, dan moet je de spanningsbron op een andere plek zoeken dan deze schakelaar.

Als je wel spanning meet is je huidige aansluitschema niet goed. Of je schakelaar defect.
Hoe kan het een probleem zijn van de schakelaar? Je meet tussen de fasedraad en de schakeldraad (die via een lamp aan de 0 hangt). Als de schakelaar contact maakt dan zou de lamp het moeten doen, als de schakelaar geen contact maakt, dan zou je spanning moeten meten tussen die twee punten.

Er is imho geen situatie waarbij de staat van de schakelaar verklaart dat de lamp het niet doet én er geen (noemenswaardige) spanning tussen fase en schakeldraad te meten is.

Ik zou eerder mijn geld er op zetten dat die schakeldraad gebroken is of naar een ander punt gaat dan waar TS verwacht dat ie heen gaat.
edit:
tenzij het meten met zo'n duspol meter niet betrouwbaar is als er ook nog een lamp (wat tegenwoordig ook meer is dan simpelweg een gloeidraad) in de kring zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 05-12-2025 10:17 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
Er zit geen blauwe ader bij de schakelaar. Als je spanning meet dan is dat dus tussen de fase en, via een lamp, de nul. Zoals @Orion84 al schreef. Zie ik op de foto een metalen cv leiding? Gebruik die dan eens als nul. Meet tussen de cv leiding en de aders bij de schakelaar.
Zitten de bruine aders wel aangesloten op de aansluiting waar een P bij staat?

[ Voor 68% gewijzigd door devriesjande op 05-12-2025 10:39 ]

• Vogelhuis
Er hoort ook geen losse fasedraad in je centraaldoos te hangen natuurlijk :P

Je kan meten tussen de lasklem waar de fasedraden in zitten en de 0 die je aan de lamp wilde hangen.
Een losse fasedraad zou wel heel heftig zijn inderdaad. Er komen nogal wat draden samen in de centraaldoos, maar ik ga proberen een meting te doen.
PS: nu ik je topicstart nog eens lees: je geeft aan dat er twee fasedraden in die schakelaar zitten? Dat is ook vreemd. En ik zie je op de foto's ook niet beide meetpennen verplaatsen? Dus je hebt gemeten van één fase draad, naar beide schakeldraden?
Voor zover ik nu kan zien zijn de twee fasedraden nodig om door te lussen. Ik weet even niet uit mijn hoofd waar de fasedraden heen gaan.
Dus je hebt gemeten van één fase draad, naar beide schakeldraden?
Ik heb naar beide fasedraden gemeten in de schakelaar en dat geeft geen verschil.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb net zelf hier ook even een schakelaar van een lamp doorgemeten en daar zie ik inderdaad ook geen 230V op de duspol tussen fase en schakeldraad. Bij mij zakt ie niet naar de 6V, maar naar de 50V indicatie.

Met de schakelaar ingeschakeld meet je 0 spanning (logisch, want dan zitten de twee gewoon met elkaar verbonden).

Het zou dan dus inderdaad kunnen dat simpelweg je schakelaar stuk is of verkeerd bedraad en dat je met een lamp in de stroomkring gewoon nooit 230V gaat meten op die manier (afhankelijk van het soort lamp).

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 05-12-2025 10:41 ]

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
Orion84 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:40:
Ik heb net zelf hier ook even een schakelaar van een lamp doorgemeten en daar zie ik inderdaad ook geen 230V op de duspol tussen fase en schakeldraad. Bij mij zakt ie niet naar de 6V, maar naar de 50V indicatie.
De spanning die je meet is afhankelijk van de interne weerstand van het meettoestel. Je zet immers de meter in serie met de lamp.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

devriesjande schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:49:
[...]

De spanning die je meet is afhankelijk van de interne weerstand van het meettoestel. Je zet immers de meter in serie met de lamp.
Juist, daar maakte ik eerder inderdaad een denkfout. En het is dan dus afhankelijk van de verhouding tussen de weerstand van de meter en de weerstand van de lamp. Nu is de interne weerstand van zo'n duspol meter volgens mij heel hoog? Waardoor in theorie alsnog een groot deel van de spanning op de duspol zou moeten vallen, maar mogelijk is de interne weerstand van sommige hedendaagse lampen ook relatief hoog, waardoor je uiteindelijk dus dit soort op eerste gezicht 'vreemde' metingen krijgt (als je gewoon 230V verwacht te meten).

Ook gezien de topicstarter dus bij de schakelaar van de buitenlamp wel 230V meet, wat je op het verkeerde been zet. Maar daar zal dan dus een lamp met een veel lagere interne weerstand in zitten?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat dat betreft dus wel zo handig om gewoon te meten tussen schakeldraad en 0 in de doos in het plafond waar de lamp moet komen. Dan ben je niet aan het meten met die lamp in de kring.

En dan evt. gewoon die schakelaar even by-passen door gewoon fase en schakeldraad uit de schakelaar te trekken en met een lasklem te verbinden. Dan dus wel de fasedraad nemen die gevoed wordt en niet degene die wordt gebruikt om door te lussen (als dat inderdaad de reden is dat er 2 fasedraden achter die schakelaar zitten).

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:02
Zou ten eerste eens meten met een multimeter dan zie je teminste een getal ipv het is 6v of minder maar of dat nu 1 of 4 volt is wel een groot verschil :D. Daarnaast was de schakelaar voor de tweede draad aan toen je mat of was hij uit ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:12:
1. De draad die naar beneden gaat, lijkt mij sterk dat die naar de plafond lamp gaat. het zou ook kunnen dat je de draad aan de andere zijde van de schakelaar moet doen (meestal is 1 kant voeding dus bruin) aan de andere zijde de 2 schakelpunten. Je kan dit dubbelchecken, meestal staat op de achterkant van de schakelaar het schakelpatroon.

Je kan ook eens aan de draad trekken/op en neer bewegen (zorg a.u.b. dat de groep uitstaat) Wellicht hoor je waar deze dan zit.
Ik zet erop in dat ze de schakelaar verkeerd hebben aangesloten. Bruin en zwart omwissen van de werkende lamp dus. Controleer eevoudig of de bruine draad in "L1" zit (zie achterkant schakelaar).
edit: De Berker dubbelpolige schakelaar heeft de fase rood gemarkeerd. Na wat inzoomen lijkt het erop dat hij goed zit bij jouw.

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 05-12-2025 14:07 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

lordgandalf schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:37:
Zou ten eerste eens meten met een multimeter dan zie je teminste een getal ipv het is 6v of minder maar of dat nu 1 of 4 volt is wel een groot verschil :D.
Hoe maakt dat een groot verschil voor dit soort meetwerk? Zeker zo lang je in serie aan het meten bent met de lamp, ga je toch geen heel betekenisvolle meting krijgen anders dan "er is iets van spanning" of "er is geen spanning".

Met een multimeter meten aan je 230V installatie is tricky. Als je 'm per ongeluk in de verkeerde stand hebt staan frituur je de boel.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-12 12:02
de meter die hij nu heeft geeft alleen aan er is iets tussen 0 en 6volt ik zie liever er staat x volt op. En ja je voltmeter kan kapot gaan inderdaad maar dat is iets wat je kan voorkomen. Ik controleer dat voordat ik meet.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-12 13:59
De beste meting op 220v doe je overigens met een spanningszoeker, niet met een multimeter.

• Vogelhuis
edit: De Berker dubbelpolige schakelaar heeft de fase rood gemarkeerd. Na wat inzoomen lijkt het erop dat hij goed zit bij jouw.
Klopt, de fasedraden zitten allebei bij het rood gemarkeerde.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24

Dido

heforshe

Meester_J schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:09:
De beste meting op 220v doe je overigens met een spanningszoeker, niet met een multimeter.
Precies. Gewoon controleren of er spanning staat waar je het verwacht, in plaats van raar gaan meten tussen verschillende punten op je schakelaar.

Simpeler, met 1 hand meten, en met een spanningszoekertje (of, zoals mijn vader dat ding noemde, fittingschroevendraaier) van een paar euro.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1