Geen spanning bij lichtbron plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Vogelhuis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:06
Wij willen een extra plafondlamp aansluiten, daarvoor is er al een centraaldoos in ons plafond. Helaas staat er bij geen spanning op de zwarte draad. Met een spanningzoeker krijg ik maar een minimale spanning te zien.

Schakelen gaat via een dubbele schakelaar in de muur in de woonkamer. Eén van deze schakelaars bediend de lamp buiten, die werkt prima. Als ik met mijn simpele meettooltje daar de spanning bekijk staat er 220V op. De andere schakelaars moet het probleem zijn lijkt mij. Als ik met mijn tooltje die inspecteer zie ik alleen het 6V lampje aangaan. In de schakelaar gaan twee fasedraden waar allebei spanning op staat. De schakeldraad die werkt gaat naar boven naar de buitenlamp. De schakelaar die niet lijkt te werken gaat naar beneden. Waarom die naar beneden gaat weet ik niet. Bij mijn weten moeten draden zoveel mogelijk recht naar boven lopen.

Simpel schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5SINc2n36W-6R5XRUo6h-VUxiE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PdMIBSla2I5ytr8RsVLPUaV7.png?f=user_large

Schakelaar die werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1_ceUe5NlFgbJznt-AVzYBSkVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6p7Y1N8y2vj9rjHibTyy3V7.jpg?f=fotoalbum_large

Schakelaar die niet werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ydxo1m5WQN64tTPnXm1zEXWBZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwXSswGI6QItDW8GGcp1tQJW.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit mogelijk ook nog een schakelaar + centraaldoos in de keuken. Die centraaldoos gebruiken wij niet. Daar zitten drie schakelaars (één dubbele en één dimmer): één schakelt de lamp boven de eettafel, één schakelt onze spotjes en één doet nu niets. Ik heb al alle mogelijke combinaties van schakelen geprobeerd in de keuken en woonkamer, helaas zonder succes. Bij mijn weten mag de schakelaar van de keuken er ook niet voor zorgen dat de schakelaar in de woonkamer niet werkt. De lamp in onze andere centraaldoos boven de keukentafel werkt prima.

Verder werkt alles in huis goed qua elektra. Bouwjaar is 2001. Ik zou echt niet weten waarom er geen spanning in de woonkamer is. Iemand een idee of suggesties?

Edit: Ik ga vanavond eens kijken of ik een andere schakelaar kan installeren. Dat heb ik nog niet geprobeerd bedenk ik mij nu.

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meet voor de grap eens de andere draad bij de lamp zelf.

• Vogelhuis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:06
Meet voor de grap eens de andere draad bij de lamp zelf.
Je bedoeld de blauwe? Daar staat geen spanning op.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:03
1. De draad die naar beneden gaat, lijkt mij sterk dat die naar de plafond lamp gaat. het zou ook kunnen dat je de draad aan de andere zijde van de schakelaar moet doen (meestal is 1 kant voeding dus bruin) aan de andere zijde de 2 schakelpunten. Je kan dit dubbelchecken, meestal staat op de achterkant van de schakelaar het schakelpatroon.

2. Probeer de draad bij de lamp eens te volgen, dat kan je doen door te kijken naar welke kant de draad gaat van uit de centraal doos in het plafond --> gaat deze de andere kant op dan deze schakelaar weet je bijna zeker dat dit het niet is.

Je kan ook eens aan de draad trekken/op en neer bewegen (zorg a.u.b. dat de groep uitstaat) Wellicht hoor je waar deze dan zit.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:03
Vogelhuis schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:09:
[...]

Je bedoeld de blauwe? Daar staat geen spanning op.
er moet ook een zwarte uitkomen bij de lamp, anders hebben we het issue gevonden :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht een open deur, maar op het moment van meten, hing er toen daadwerkelijk een lamp aan het andere eind van die zwarte draad en de 0 in de doos in het plafond? Want als die draad op dat moment los hing ga je daar logischerwijs geen spanning meten.

En heb je ook getest dat de lamp in kwestie het wel doet als je 'm ergens anders ophangt, of rechtstreeks tussen fase en 0 als je die beide beschikbaar hebt in die doos in het plafond?

Een andere schakelaar gaat niets oplossen, je meet juist spanning als de schakelaar uit staat. Je meet dan immers de spanning tussen de fase en de schakeldraad die via de lamp aan de 0 hangt. Als de schakelaar aan staat dan weet ik zo uit m'n hoofd niet helemaal wat je qua meting zou verwachten, maar dan heb je beide pennen effectief tegen dezelfde draad.

Als je geen spanning meet tussen fase en schakeldraad en de lamp die er aan hangt doet het niet, dan is of de lamp stuk, of de schakeldraad ergens onderbroken (of het is toch een andere schakeldraad).

Even aannemende dat de nul in de centraaldoos wel in orde is, heb je dat al gecheckt (tegen een fasedraad als je die hebt in die centraaldoos)?

[ Voor 64% gewijzigd door Orion84 op 04-12-2025 14:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1