Wat is een betrouwbare calculator voor verwarming vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:57
Mijn vraag
Ik ben bezig met de aanschaf van nieuwe verwarming voor een slaapkamer en een studeerkamer. Nu ben ik al meer dan een week bezig om helder te krijgen wat de nodige wattages van deze ruimtes zijn. Wat is een betrouwbare calculator of met welke grove cijfers werken jullie zoal? Ik begrijp dat deze cijfers van veel factoren afhankelijk zijn, maar ik zie echt grote verschillen. Waar is een goede calculator te vinden die rekening houdt met mijn situatie, o.a. triple glas en spouwmuur isolatie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Tweakers afgestruind, kwam bv in dit topic ook iemand tegen die er geen wijs uit kon worden. Helaas geen antwoord in dat topic. Bommes in "Nieuwe radiatoren voor huiskamer en kantoorruimte" > Mocht iemand een relevant topic hebben is dat welkom uiteraard.
- Diverse calculators geprobeerd. Bijvoorbeeld voor de slaapkamer van 31m3. Maar daar komen zulke afwijkende cijfers uit
Hudson Reed, daar komt met wat meer vragen over ruimte en isolatie 773watt uit: https://nl.hudsonreed.com...iator-vermogen-calculator > dit betekent 25watt per m3
CV Totaal, daar komt met een beperkte vragenset over ruimte en isolatie 1816watt uit. https://www.cvtotaal.nl/radiatoren/berekenen > dit betekent dan
- Diverse websites bekeken, met schemas voor wattages
Radiator voordeel zegt bv 77watt per m3 voor 20 graden, Noemt geen isolatie
Abel&co zegt bij "Zeer goed en HR ++ glas dat je moet denken aan 45watt per m3 voor 20 graden. > Maar ik heb bv triple glas in die kamer... Dus dat maakt het ook al anders..

Help mij alsjeblieft met in ieder geval een indicatie van wat ik moet aanhouden! Dank alvast!

Beste antwoord (via FrisoBaaij op 04-12-2025 20:29)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
Warmteverlies is een functie van temperatuurverschil, oppervlak en isolatiegraad van de constructiedelen.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Dit is voor hele huis, maar warmteuitwisseling tussen vertrekken binnen de thermische schil is groot.

Als je de oppervlakten alleen invoert voor de bouwdelen van de slaapkamer met temperatuur verschil dan moet je wel een indicatie krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Warmteverlies is een functie van temperatuurverschil, oppervlak en isolatiegraad van de constructiedelen.

Dit is voor hele huis, maar warmteuitwisseling tussen vertrekken binnen de thermische schil is groot.

Als je de oppervlakten alleen invoert voor de bouwdelen van de slaapkamer met temperatuur verschil dan moet je wel een indicatie krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FrisoBaaij
Ronald schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:15:

Dat ziet er grondig uit ja. Ik ga deze eens proberen. Dank.

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:29
Ben ook van plan om mijn radiatoren in de slaapkamers te gaan vervangen en heb vorige week wat onderzoek gedaan. Naast was hierboven word gezegd over de warmte verlies berekening, moet je ook kijken op welke temperatuur je stookt. Een hogere temperatuur betekend ook meer vermogen dan een lagere temperatuur, maar dan stook je ook anders. Ben zelf een beetje op het onderstaande uitgekomen voor een huis met matige isolatie en kijkende naar in de toekomst een warmptepomp: dus wat dezelfde radiator aan vermogen geeft op verschillende temperatuur regimes

Watt per m3
75/65/20 (W) 120
65/55/20 (W) 90
55/45/20 (W) 60
45/35/20 (W) 35

[ Voor 10% gewijzigd door Kelvern op 04-12-2025 13:36 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:30
Het is inderdaad een kwestie van isolatiegraad en hoeveel buitenmuren/ramen etc. Maar als stelregel kun je beginnen bij 100W/m2 als je erg safe wilt zitten. goed geisoleerde moderne woningen zitten vaak rond de 50 W/m2. Dus een standaard slaapkamertje krijg je bijna altijd wel warm met 1000W, heb je veel buitenmuur of veel slecht glas dan rond je wat naar boven af.

• FrisoBaaij
Kelvern schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:34:
Ben ook van plan om mijn radiatoren in de slaapkamers te gaan vervangen en heb vorige week wat onderzoek gedaan. Naast was hierboven word gezegd over de warmte verlies berekening, moet je ook kijken op welke temperatuur je stookt. Een hogere temperatuur betekend ook meer vermogen dan een lagere temperatuur, maar dan stook je ook anders. Ben zelf een beetje op het onderstaande uitgekomen voor een huis met matige isolatie en kijkende naar in de toekomst een warmptepomp: dus wat dezelfde radiator aan vermogen geeft op verschillende temperatuur regimes

Watt per m3
75/65/20 (W) 120
65/55/20 (W) 90
55/45/20 (W) 60
45/35/20 (W) 35
Dit snap ik niet helemaal denk ik. Bij een lagere keteltemperatuur geeft dezelfde radiator inderdaad minder warmte af. Maar de warmtevraag is aan wattage toch hetzelfde?

• Ronald
FrisoBaaij schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:49:
[...]

Dit snap ik niet helemaal denk ik. Bij een lagere keteltemperatuur geeft dezelfde radiator inderdaad minder warmte af. Maar de warmtevraag is aan wattage toch hetzelfde?
Ik kan de lijst van @Kelvern ook niet plaatsen.

Voor Jaga's heeft jaga een calculator op basis van de modellen. Voor traditionele paneelradiatoren kun je met die van radson werken. Bij beide kun je het gewenste temperatuur regime ingeven. Voor warmtepomp zo laag mogelijke Ta, voor CV zo laag mogelijke retour... Beide gaan lastig samen met veel vermogen.

• Kelvern
Ronald schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:00:
[...]

Ik kan de lijst van @Kelvern ook niet plaatsen.

Voor Jaga's heeft jaga een calculator op basis van de modellen. Voor traditionele paneelradiatoren kun je met die van radson werken. Bij beide kun je het gewenste temperatuur regime ingeven. Voor warmtepomp zo laag mogelijke Ta, voor CV zo laag mogelijke retour... Beide gaan lastig samen met veel vermogen.
Als bijvoorbeeld de warmteverlies berekening zegt dat je 1000 Watt nodigt hebt om de toko warm te houden, moet je daar een radiator bij zoeken. Veel radiator worden gespecificeerd met een bepaalde temp regime. Die moet je even herberekenen met chatgpt naar je eigen regime, om te kijken of die wel die 1000 watt haalt. Niet dat je nu een radiator ophangt die het prima doet op de hoge temp van je cv ketel en dat wanneer je overstapt op een warmtepomp erachter komt dat je tekort schiet.

• Ronald
Die berekeningen zou ik gewoon met knappe tools doen, niet een AI-goksite. Sorry, maar AI is niet het antwoord op alles, zeker niet voor iets wat fabrikanten op een eenduidige, betrouwbare manier beschikbaar maken.

• Kelvern
Dat is wel de kern van de boodschap ja 🤡 AI valt of staat bij interpretatie, wat hier wel weer blijkt
Pagina: 1