Asrock B650m-HDV.M2 slaat memory training niet goed op..

Pagina: 1
Acties:

• freubelaarisbak
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
Beste Tweakers,
Zojuist nieuw systeem gebouwd met:
  • AMD 9600X
  • Asrock B650M-HDV.M2
  • Corsair 2x 16GB 6000 MT/S CL 36 EXPO for AMD
Systeem start de eerste keer prima op. BIOS setting op default: Geheugen draait op 4800 basis setting.
Geen errors met MEMtest en stabiel te gebruiken.

Vervolgens de het Expo Profiel ingeladen om op 6000 Mt/s te gaan draaien....
Na het opslaan van de bios setting gaat het systeem op zwart. CPU en DRAM led branden rood. Na enige tijd (ca 2 minuut) begint er meer te knipperen en er wordt geboot. Dit lijkt te verwachten gedrag bij wat wel een "memory training" wordt genoemd. Alles lijkt ok. Systeem is "rock solid" op 6000 geen enkel probleem.

Dan een reboot: Systeem laat weer de 2 leds continu branden. Alles verder op zwart. Alleen de CPU fan draait op een laag pitje. We wachten... en wachten... na 10 minuten nog niks. We resetten de bios en alles is weer default. Het werkt weer. Nog een poging. Weer op 6000 via expo. Na het instellen boot het systeem na de training. Dan weer uit en weer opstarten. FAIL.. Wat nu?

Ik haal de spanning er af, dus voeding uit. En weer aan. Vervolgens doet het systeem weer de memorytraining en na een minuut of 2-3 start ie op. OK?!?! das gek. Daarna weer reboot en weer malheur.Het lijkt er op dat de output van de memory training niet goed wordt verwerkt en opgeslagen. Hij kan er niet meer overweg bij een herstart.

Ook geprobeerd om te suspenden. Ook dan komen we bij resume uit op de situatie met 2 brandende leds... forever.......

We weten ons even geen raad behalve draaien op 4800, maar dat wat niet de bedoeling. Wie weet waar we het moeten zoeken? CPU ? MOBO of de ram zelf?

Nogmaals:
-systeem draait stabiel op 6000 vanuit EXPO als het lukt om op te starten
-systeem boot alleen de eerste keer na het instellen daarvan.
-systeem post niet meer bij opvolgende boot, tenzij we het even spanningsvrij maken van de voren

Ik heb al even MCR uitgezet (dat is het geheugen van de RAM traing data) Dan start hij meestal wel op maar moet je elke keer heel lang wachten.

Ik hoor graag of iemand wat goed tips heeft.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:50

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou zeggen: wellicht kun je een bios update doen.
Maar ik ben dan ook weer huiverig om je dat te adviseren als het systeem nu niet helemaal lekker werkt.
Blijft het systeem gewoon aan/werken op default en wanneer je het een tijd in de bios omgeving laat staan?
Zo ja, dan kun je denk wel ik wel een bios update wagen.

Probeer dit anders eerst nog even:
Wat doet het systeem als je met het met 1 geheugenmodule probeert?
En probeer dan ook eens beide geheugensloten afzonderlijk.

Misschien is het ram niet helemaal compatible.
Probeer met bios defaults / ram op 4800 ook eens een bootable memtest te laten draaien (met een usb stick).

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2025 10:40 ]

• freubelaarisbak
BIOS is al geupdate van 3.4 naar 3.5, de laatst versie van 26 sept 2025

Ik zal de test met 1 ram module nog doen.

Ik heb geheugen met beide snelheden kunnen testen met bootable memtest86 en geen fouten gevonden
Ook hebben we een uur lang intensief gegamed em geen fouten gehad op 6000. Ram werkt dus goed met systeem. Alleen het posten levert problemen op.....

[ Voor 67% gewijzigd door freubelaarisbak op 04-12-2025 10:43 . Reden: aanvulling ]

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

freubelaarisbak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:40:
BIOS is al geupdate van 3.4 naar 3.5, de laatst versie van 26 sept 2025
Dank voor de info, dan de andere tips even proberen!
Ik zie nu ook dat je memtest al geprobeerd had... dan heb ik geen idee op dit moment. Kan iets mis zijn alle van de 3 componenten.
Misschien nog even met 1 module/1 ram slot proberen en dan afwisselend.

Het makkelijkste/snelste is anders om te testen met ander geheugen, dus daar zou ik zelf beginnen met uitsluiten.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2025 10:44 ]

• freubelaarisbak
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:41:
[...]

Zie update ;-)

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:23
Technisch gezien ondersteunt de CPU maar 5600Mt/s, al is er veel bewijs dat 6000Mt/s bij de meeste werkt. Het is eigenlijk dus een kleine overclock.

Ik lees dat het normaal werkt op 4800Mt/s, werkt het RAM ook normaal als je het draait op 5600Mt/s?

EDIT: Daarnaast welk setje van Corsair RAM gebruik je precies?

[ Voor 11% gewijzigd door KilleBladhark op 04-12-2025 10:53 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zat ook nog te denken dat je wellicht pech kan hebben met de cpu.
Sommige maandagmorgen modellen kunnen niet eens 6000Mt/s halen.
Asrock/AMD heeft met een aantal bios updates ook wat voltages omlaag gebracht volgens mij.
Maar dan is het, zoals je zegt, dat je alles stabiel kan draaien en kan gamen totdat je reboot ook vreemd.

Is het gedrag hetzelfde met een reboot vanuit het bios versus een reboot vanuit het besturingssysteem?
Als dat niet zo is dan heeft het wellicht iets met fast startup te maken en/of dan met je PSU.

Welke PSU heb je eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2025 10:58 ]

• freubelaarisbak
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:41:
[...]

Ik zie nu ook dat je memtest al geprobeerd had... dan heb ik geen idee op dit moment. Kan iets mis zijn alle van de 3 componenten.
Misschien nog even met 1 module/1 ram slot proberen en dan afwisselend.

Het makkelijkste/snelste is anders om te testen met ander geheugen, dus daar zou ik zelf beginnen met uitsluiten.
Het probleem met het geheugen momenteel is de markt. Ik ben blij dat we nog voor een fatsoelijke prijs geheugen hebben bemachtigd. Als we wat anders moeten hebben wordt het erg duur. Dus even wat ander modules halen is best lastig...

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

freubelaarisbak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:55:
[...]

Het probleem met het geheugen momenteel is de markt. Ik ben blij dat we nog voor een fatsoelijke prijs geheugen hebben bemachtigd. Als we wat anders moeten hebben wordt het erg duur. Dus even wat ander modules halen is best lastig...
Als je op een gegeven moment niet verder komt zul je toch onderdelen moeten gaan uitsluiten.
Misschien kun je ergens want lenen.
Een goede webshop zal je toch ook wel willen helpen met een ruil voor geheugen wat wel (goed) compatible is... als dat inderdaad je euvel is.

• freubelaarisbak
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:55:
Ik zat ook nog te denken dat je wellicht pech kan hebben met de cpu.
Sommige maandagmorgen modellen kunnen niet eens 6000Mt/s halen.
Asrock/AMD heeft met een aantal bios updates ook wat voltages omlaag gebracht volgens mij.
Maar dan is het, zoals je zegt, dat je alles stabiel kan draaien en kan gamen totdat je reboot ook vreemd.

Is het gedrag hetzelfde met een reboot vanuit het bios versus een reboot vanuit het besturingssysteem?
Misschien heeft het dan iets met fast startup te maken en/of dan met je PSU.

Welke PSU heb je eigenlijk?
Dank voor je reactie. We hebben een nieuwe 750 Watt PSU van Sharkoon. We hebben ditr gedrag met reboot vanuit OS en met opstarten met de startknop. Ik zal er eens een andere voeding aan hangen.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

freubelaarisbak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:58:
[...]

Dank voor je reactie. We hebben een nieuwe 750 Watt PSU van Sharkoon. We hebben ditr gedrag met reboot vanuit OS en met opstarten met de startknop. Ik zal er eens een andere voeding aan hangen.
Als je het bios instelt en vervolgens opslaat en vanuit het bios opnieuw opstart dan krijg je dus een tijdje niets te zien i.v.m. memory training (dat is normaal).
Als je dan beeld krijgt en het systeem snel reset vóórdat je het OS laad scherm ziet, krijg dan weer een tijd niets te zien/weer memory training?

• freubelaarisbak
HugoBoss1985 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:59:
[...]

Als je het bios instelt en vervolgens opslaat en vanuit het bios opnieuw opstart dan krijg je dus een tijdje niets te zien i.v.m. memory training (dat is normaal).
Als je dan beeld krijgt en het systeem snel reset vóórdat je het OS laad scherm ziet, krijg dan weer een tijd niets te zien/weer memory training?
Ik zal dat vanavond proberen. dus resetten voor laden os... ok.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

freubelaarisbak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:01:
[...]

Ik zal dat vanavond proberen. dus resetten voor laden os... ok.
Je kan ook voor het gemak/de zekerheid even de ssd loskoppelen/verwijderen.
Misschien is het ver gezocht maar dan kun je iets met een slaapstand/fast startup issue m.b.t. het OS uitsluiten.

Ik zou toch zelf beginnen met ander ram testen, daarvoor hoef je het minste te demonteren/uit te bouwen.
De tip van @KilleBladhark is ook wel handig.
Daarmee kun je volgens mij redelijk helder je moederbord uitsluiten.
Dan rest nog de CPU en/of het RAM. CPU lijkt mij ook goed als je ermee kan stresstesten/gamen.
Dus dan rest het RAM volgens mij.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 04-12-2025 11:07 ]

• KilleBladhark
Graag hoor ik nog wel welk setje Corsair RAM je precies hebt.
Meestal hebben deze een productcode zoals "CMW16GX4M2C3200C16W"

• freubelaarisbak
KilleBladhark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:16:
Graag hoor ik nog wel welk setje Corsair RAM je precies hebt.
Meestal hebben deze een productcode zoals "CMW16GX4M2C3200C16W"
ik zal vanavond even kijken

• freubelaarisbak
KilleBladhark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:52:
Technisch gezien ondersteunt de CPU maar 5600Mt/s, al is er veel bewijs dat 6000Mt/s bij de meeste werkt. Het is eigenlijk dus een kleine overclock.

Ik lees dat het normaal werkt op 4800Mt/s, werkt het RAM ook normaal als je het draait op 5600Mt/s?

EDIT: Daarnaast welk setje van Corsair RAM gebruik je precies?
OK dat is eigenlijk een interessante actie op uit te proberen . ik heb 5800 al wel geprobeerd. 5600 nog niet.

Iets anders: We gebruiken linux, en daar kan ik met een RAM uitlees tool zien dat hij vindt dat het geheugen op 1,1 V draait. 1,35 staat ingesteld... dat is ook een beetje vreemd maar ik twijfel of die uitlezing wel klopt.

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

freubelaarisbak schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:01:
[...]

OK dat is eigenlijk een interessante actie op uit te proberen . ik heb 5800 al wel geprobeerd. 5600 nog niet.

Iets anders: We gebruiken linux, en daar kan ik met een RAM uitlees tool zien dat hij vindt dat het geheugen op 1,1 V draait. 1,35 staat ingesteld... dat is ook een beetje vreemd maar ik twijfel of die uitlezing wel klopt.
Zal vast niet kloppen, ik denk niet dat het ram/het systeem überhaupt zou posten met 1,1 V op die EXPO instelling :P

• KilleBladhark
Kan best kloppen als het geheugen op een lagere snelheid draait. 4800Mt/s zal minder voltage nodig zijn dan 5600Mt/s of 6000Mt/s.

• freubelaarisbak
Modules hebben de volgende codering:
CMK32GX5M2D6000Z36 versie 5.33.01

Ik heb nog even wat getest en heb de zgn Buildzoid timings voor Hynex modules erin gezet. Het is gewoon echte rete snel en rete stabiel op 6000 MT/s. Maar zodra ik Memory Context Restore enable (om sneller te booten) aan zet, komt hij niet door post heen en blijf ik hangen met die 2 brandende leds.

Zucht. Dus nu MCR maar even uitgezet en dus ca 1 minuut wachten op de training....

Stapje verder:
Nu beide sticks per 1 tegelijk in de slot het verst van de CPU getest. MCR aan en voila het start als een tierelier op. Dus met beide enkel gaat het goed...
met 2 stuks gaat het eerste weer niet goed. dan komt hij zo het lijkt niet door post...... wacht. hij start toch door. na deze actie gaat dat ook goed ineens.. beats me. Vreemd gedrag hoor. Nog even fingers crossed, maar het lijkt nu toch te gaan werken.

Belangrijk: itt meerdere berichten op Internet, heb ik juist "power down enable" op disabled gezet in de bios. Dit op 2 plekken gedaan want er werden 2 gevonden met de zoekfunctie. Mogelijk is dat de echte reden dat het nu werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door freubelaarisbak op 04-12-2025 23:04 ]

Pagina: 1