• Tuktop
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:05
Hoi allemaal, ik heb zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet met o.a. een 9800X3D, gekoeld met een Arctic Freezer 36 luchtkoeler. Om deze zo efficient mogelijk te laten draaien, wil ik een noob-friendly PBO undervolt uitproberen. Beginnen op -10, stress testen, en kijken tot hoever ik stabiel kom.

Maar het gekke is dat de temperatuur van de CPU, nog zonder undervolt, na 5 minuten AIDA64 Extreme System Stability Test niet boven de 70 graden uitkomt. Dat zou toch rond de 80 graden moeten zitten? Of zou het met de koelere ambient temp te maken hebben (nu zo'n 18 graden hier binnen).

Ik vraag het, omdat ik ook niet zeker weet of ik wel de juiste temperature sensor heb gekozen, hij heet namelijk niet CPU, maar 'CPU diode'. Andere optie is 'CCD #1'. Dank alvast voor jullie input!

Edit: ah sorry, ik had deze vraag beter in een verzameltopic kunnen stellen bedenk ik me nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Tuktop op 04-12-2025 09:30 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-12 13:33
Maak eens een screenshot van HWiNFO tijdens het draaien van AIDA64 Extreme, dan kunnen we meekijken met wat je ziet.

Daarnaast wat zijn je volledige specs?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Tuktop
@KilleBladhark dank voor je reactie! ScreenshoT van HWiNFO tijdens AIDA64:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeFb8Xxj_ok4__q4ZfrgDfViXsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Grg28U40zu2QhSZjDIFKQ335.png?f=fotoalbum_large

Volledige specs:
  • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D Tray
  • CPU-koeler: Arctic Freezer 36 (Black)[/li\
  • Moederbord: ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI7
  • GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition
  • Casefan 1x: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm
  • Casefan 2x: Noctua NF-A14x25 G2 PWM Sx2-PP chromax.black, 140mm
  • Geheugen: Patriot Viper Venom PVV532G600C30K
  • PSU: Corsair RM850x (2024)
  • SSD: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB
  • Monitor: Dell Plus S2725QC Zilver
  • Case: Lian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black

• KilleBladhark
Dit is het systeemoverzicht van HWiNFO, ik doel meer op het temperatuur/sensoren gedeelte van het programma. In dit overzicht zie je alle temperaturen, voltages etc.

• Tuktop
@KilleBladhark Ah stom, natuurlijk. Hierbij, dit is na ruim 7 minuten stresstest bij een ambient temp van ~18C. Kwam nu wel wat boven de 70C, zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiSIEojigD_HfugmihuXDmO6zbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/INkyFBJnryiwoTOOMod3clsn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tuktop op 04-12-2025 10:53 ]

• KilleBladhark
Ik vind het op zich geen rare resultaten eerlijk gezegd. Test eens andere benchmarks zoals Cinebench, 3D mark, CoreCycler, Prime95 etc. Daarnaast kun je ook games testen om te kijken hoe hij daar mee omgaat.

Daarnaast ben ik niet thuis atm, dus kan niet bij mijn eigen 9800x3d checken wat de voltages precies zijn tijdens zo'n test, maar die op zich ligt aan de lage kant. Is dit een screenshot na de PBO aanpassingen of niet? Heb je daarnaast nog andere dingen aangepast in de BIOS?

• Tuktop
KilleBladhark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:10:
Ik vind het op zich geen rare resultaten eerlijk gezegd. Test eens andere benchmarks zoals Cinebench, 3D mark, CoreCycler, Prime95 etc. Daarnaast kun je ook games testen om te kijken hoe hij daar mee omgaat.

Daarnaast ben ik niet thuis atm, dus kan niet bij mijn eigen 9800x3d checken wat de voltages precies zijn tijdens zo'n test, maar die op zich ligt aan de lage kant. Is dit een screenshot na de PBO aanpassingen of niet? Heb je daarnaast nog andere dingen aangepast in de BIOS?
Dit is zonder PBO of andere tweaks. Enige dat ik in de BIOS gedaan heb is EXPO II geactiveerd met de juiste timings en kloksnelheid.
Nee ja, ik vind het ook niet per se rare resultaten, maar had eigenlijk verwacht dat de temperatuur hoger zou oplopen met stock settings. Eens kijken wat PBO doet :)

Interessant: als ik via de Curve optimizer All Cores op negative 10 zet, schiet AIDA64 meteen in error.

[ Voor 7% gewijzigd door Tuktop op 04-12-2025 12:36 ]

• KilleBladhark
All core negative offset is een best luie manier om PBO in te stellen. Het kan namelijk zijn dat een van je cores totaal niet overweg kan met -10 terwijl andere cores hier makkelijk mee overweg kunnen. Daarnaast test ik het zelf met CoreCycler en dan per core een negative offset in te stellen en dan per core testen.

Tenzij je je stoort aan de temperaturen / noise levels, zou ik niet veel meer moeite erin steken. De temps zijn goed.

• Tuktop
KilleBladhark schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:00:
All core negative offset is een best luie manier om PBO in te stellen. Het kan namelijk zijn dat een van je cores totaal niet overweg kan met -10 terwijl andere cores hier makkelijk mee overweg kunnen. Daarnaast test ik het zelf met CoreCycler en dan per core een negative offset in te stellen en dan per core testen.

Tenzij je je stoort aan de temperaturen / noise levels, zou ik niet veel meer moeite erin steken. De temps zijn goed.
Top, dank voor je advies. Ik dacht idd op basis van een aantal YouTube-filmpjes makkelijke winst te behalen met een All core negatieve PBO. Daar leek het vaak alsof -10 altijd wel lukt, en zelfs -30 zou vaak ook wel kunnen. Maar logischerwijs ligt het natuurlijk wat complexer. Zal me er verder in verdiepen, mocht dat nodig blijken. Nu idd al tevreden met de stock performance temps! Dank.
Pagina: 1