• dendek
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12-01 15:58
Een beetje laat ....
Maar wat is wijs? Mijn retour is 2 graden lager als de aanvoer en de pomp draai ongeveer 2 uur en na een uur gaat hij weer 2 uur draaien . Temperatuur in huis is goed maar hoe krijg ik de retour op de aanbevolen-5 lager dan aanvoer ? Flow verminderen met het gevolg dat de ruimtes niet goed op temperatuur komen dan dus aanvoer verhogen . Of flow verhogen wat de retour temperatuur laat stijgen?

• dendek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNfURbveQWzEYC2b4c6O7n429iw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ws6OzskAbY1bng32oDhnNSdH.jpg?f=fotoalbum_large

• dendek
Een beetje laat ....
Maar wat is wijs? Mijn retour is 2 graden lager als de aanvoer en de pomp draai ongeveer 2 uur en na een uur gaat hij weer 2 uur draaien . Temperatuur in huis is goed maar hoe krijg ik de retour op de aanbevolen-5 lager dan aanvoer ? Flow verminderen met het gevolg dat de ruimtes niet goed op temperatuur komen dan dus aanvoer verhogen . Of flow verhogen wat de retour temperatuur laat stijgen?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:42:
Een beetje laat ....
De grafiek is wat lastig te interpreteren omdat het je totale stroomverbruik lijkt van je hele woning. Ik ga ervanuit dat het een L/W warmetpomp betreft aangezien ik geen gasverbruik zie. Maar dat is gissen, want je geeft verder geen enkele informatie.

Een dT van 2 graden is inderdaad te laag. Al weet ik niet wat je aanvoertemperatuur is.. stel tA is 24 graden en tR is 22 graden, dan is dat al wat minder erg dan een aanvoer van 38 met retour van 36. Maar in de basis is het een afgifte probleem, er wordt te weinig warmte afgegeven aan de woning. Dus afgifte verhogen (alles volle bak open, flinke flow, geen naregeling). De basis moet goed zijn, het gaat bijvoorbeeld al snel fout als een 8kw warmtepomp maar 40m² vloerverwarming heeft als afgifte.

Daarnaast is er echt meer informatie nodig. Welke warmtepomp? Wat is aan de aanvoer en retour? Wat is de pompsnelheid en flow? Hoeveel (pomploze?) vvw verdelers en hoeveel m² is dat? Naregeling en/of buffervat? etc etc

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 04-12-2025 10:17 ]

• dendek
Ja klopt een lucht warmtepomp . De binnen unit is een nefit envile en buiten een compress 7400i. De stooklijn staat op voetpunt 20⁰ bij een buiten temperatuur van 20⁰ en eindpunt op 35⁰ bij -10.
Pomp snelheid regelt de enviline zelf zover ik het begrijp. Beneden 11 zones boven 5 met henco zoneregeling 50 liter buffervat buderus pomp die staat op snelheid 2 . 140m² de flow heb ik afgestemd op wat de berekening van de vloerverwarmings installateur staat totaal zo'n 24 liter per minuut . De aanvoer is rond de 30⁰ retour is rond de 28⁰/29⁰

• dendek
Je zegt alles vol open en geen naregeling.
Als ik alles vol open zet haal ik ongeveer 2.5 liter per minuut in elke zone . Is het dan niet zo als ik alles open zet het dan uiteindelijk net zo warm terugkomt als het erin gaat? . En de zoneregeling op 30⁰ zetten zodat deze niet de retour knijpt?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:32
Waarom wil je perse naar een delta T van 5 graden?

Als je de flow lager zet wordt het systeem trager, als je dat geen probleem vind dan zal de delta T groter worden en waarschijnlijk zal de pomp langer gaan draaien.
Je kun ook de aanvoer temperatuur verhogen dan zal de delta T ook groter worden.

Het is gewoon een afweging tussen rendement en comfort.
Hoge flow en hoge temperatuur is meer comfort, want het systeem wordt sneller.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gaat het om een warmtepomp wellicht?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:04

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek Een beetje weinig informatie . . .
Bij mij lukt het ook niet met een deltaT van 5 grd over de vloerverwarming,
maar de 2 K heeft andere redenen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dendek
De binnen unit is een nefit envile en buiten een compress 7400i. De stooklijn staat op voetpunt 20⁰ bij een buiten temperatuur van 20⁰ en eindpunt op 35⁰ bij -10.
Pomp snelheid regelt de enviline zelf zover ik het begrijp. Beneden 11 zones boven 5 met henco zoneregeling 50 liter buffervat buderus pomp die staat op snelheid 2 . 140m² de flow heb ik afgestemd op wat de berekening van de vloerverwarmings installateur staat totaal zo'n 24 liter per minuut .

• dendek
@Ben(V) lees overal dat de pomp het beste werkt met een retour die 5 graden lager is als de aanvoer . De flow verlagen zal de ruimtes niet goed op temperatuur krijgen

• dendek
@dunklefaser wat bedoel je met de 2 k ?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:53:
@Ben(V) lees overal dat de pomp het beste werkt met een retour die 5 graden lager is als de aanvoer . De flow verlagen zal de ruimtes niet goed op temperatuur krijgen
Maar dan moet die afgiftemogelijkheid er wel zijn.
Als het te zacht is buiten met dergelijke Ta, dan is er gewoon weinig afgifte, want weinig warmteverlies wat te compenseren is.

Als je de flow drastisch verlaagt krijg je vanzelf een groter dT, maar dat is ook maar tijdelijk.

M.a.w.
Als het kouder wordt en je Ta moet stijgen, dan stijgt het dT vanzelf.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dendek
@paQ dus conclusie....niks meer aan doen dus ...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:32
@dendek
Nee de vloer wordt nog steeds warm alleen duurt het initiële opwarmen langer, want het systeem wordt trager, maar je geeft het water meer tijd om de warmte over te dragen op de vloer waardoor dus de delta T groter wordt.
Daarom slaat de pomp ook af.

Uiteraard is alles afhankelijk van hoeveel warmte je huis verliest en dat is mede afhankelijk van het weer.
Een goede installatie regelt dat zelf door de flow en de water temperatuur aan te passen aan wat nodig is.

Maar een delta T van maar 2 graden veroorzaakt pendeling van het systeem.
Dit is ook een van de grote nadelen van een zone regeling.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek 2 K(elvin) - en bij een aanvoer van 25 °C is een deltaT van 5 K niet realiseerbaar
iig niet bij een kamertemperatuur van 21 °C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:06:
@paQ dus conclusie....niks meer aan doen dus ...
Met 10 graden buiten niet echt het juiste moment nee :)
Althans, er vanuit gaand dat je nu een Ta van 25~26 hebt en het in huis rond de 21 zal zijn.

• dendek
@Ben(V) de pomp draait 2 uur en dan stopt hij voor een uur en gaat hij weer 2 uur draaien . Is dat pendelen? Huis is aaa+ uit 2022 isolatie is wel in orde

• dendek
@paQ aanvoer temperatuur wat de buderus meter aangeeft is zo'n 30⁰ en de kamerthermostaat geeft aan dat het 22.8⁰ is

• paQ
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:39:
@paQ aanvoer temperatuur wat de buderus meter aangeeft is zo'n 30⁰ en de kamerthermostaat geeft aan dat het 22.8⁰ is
Bij Ta30 en Tr bijv 28, is er maar weinig ruimte tot ca 23 om warmte kwijt te raken.
Ta 30 kan het momenteel ook al zijn omdat de wp zijn warmte niet kwijtraakt en dus steeds verder oploopt, terwijl zijn setpoint nu eigenlijk bijv 26.8 zou zijn.

Runs van 2 uur is absoluut geen pendelen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 15:41 ]

• dendek
@paQ misschien de stooklijn verlagen als dat een optie is ?

• paQ
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:06:
@paQ misschien de stooklijn verlagen als dat een optie is ?
Dat heeft geen zin nu. Wel verhogen, maar dan wordt het ook warmer ;)

Stooklijn vaststellen kan best wel even tijd kosten.
maar je zou eens kunnen beginnen met 25 graden bij 15 buiten (bijv) en 35 als het -10 buiten is.
EN vanaf daar bijstellen.

OF helemaal uitrekenen.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-01 16:09
dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:37:
@Ben(V) de pomp draait 2 uur en dan stopt hij voor een uur en gaat hij weer 2 uur draaien . Is dat pendelen? Huis is aaa+ uit 2022 isolatie is wel in orde
Hebben we het over de pomp vanaf je buffervat?
Of de warmtepomp die het geheel opwarmt?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• dendek
@betaplayer op de display van de binnen unit zie je een rondje met een driehoek erin dan is als de buiten unit warmte opwekt . En als er een soort van radiator staat dan is het de buderus pomp geloof ik en die draait de continu. Ik kan aan de nefit easy line thermostaat zien wanneer er warmte wordt opgewekt en dan zie ik dit terug op de p1 meter. Het is die warmtepomp die draait 2 uur en dan een uur niet en dan weer 2uur wel zo beetje de gehele dag

• dendek
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]

maar je zou eens kunnen beginnen met 25 graden bij 15 buiten (bijv) en 35 als het -10 buiten is.

OF helemaal uitrekenen.
Stooklijn is in te stellen vanaf 20⁰ tot -10⁰ en staat nu 21⁰ bij 20buiten tot 33⁰ bij -10⁰ . Temperatuur in huis is prima maar gaat meer over het gedrag van de pomp

• paQ
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:07:
[...]

Stooklijn is in te stellen vanaf 20⁰ tot -10⁰ en staat nu 21⁰ bij 20buiten tot 33⁰ bij -10⁰ . Temperatuur in huis is prima maar gaat meer over het gedrag van de pomp
21 bij 20 buiten heeft niet heel veel zin denk ik
Ik zou eens 25 bij 15 doen als voet.

Je zult dan ook zien dat je een minimaal afgiftevermogen tegenkomt bij die situatie.
Ik kan in mijn geval bijv wel 25 graden willen bij 15 buiten, maar ik weet dat ik dat gewoon niet haal. Ik kom met het minimala afgifte vermogen dan niet onder de Ta26.
Gevolg is dat de Ta langzaam op zal lopen, de graadminuten gaan wegen en de WP afslaat totdat de integraalmeting weer gedaald is.

Het gedrag wat je nu ziet hoort daar mijns inziens ook gewoon bij.
Als je wil dat ie blijft lopen, zul je moeten zorgen voor meer afgifte. in dit geval is dat: (nog) warmer stoken.
Maar waarom zou je?

• dendek
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]

OF helemaal uitrekenen.
Als ik het 25 zou maken met 15 buiten gaat hij verwarmen en dan grijpt de zoneregeling weer in en die sluiten de retour en kan hij zijn warmte toch niet kwijt ?

• bert pit
  • Laatst online: 22:48
dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:28:
Een beetje laat ....
Alle ramen en deuren openzetten: probleem opgelost.

Analoog komt weer helemaal terug

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:50
Een goede indicatie om stooklijn in te stellen doe je via onderstaande tabel. Enige waar je naar moet kijken is: wat je verwachte verlies is van je huis (bovenste rij)0,2 voor een goed geïsoleerde huis en 3,6 voor een doorwaai huis. Dus check aan de hand van je energie label wat het ongeveer is. Daarna kun je gaan tweaken wat werkt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgiD8PUDOpmXRd7V5e2JYc9W_4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiJJ9yHWBrBsEK1H8uZQ2YPH.png?f=fotoalbum_large

Note: je kunt hem niet 1:1 overnemen want ieder huis is anders ect. Maar het geeft een goede richting :7

• epicfailguy23
Ow nog even bij melden: als je vloerverwarming hebt ga je eigen niet boven de 0,6-0,8

• dendek
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:31:
Ow nog even bij melden: als je vloerverwarming hebt ga je eigen niet boven de 0,6-0,8
Wat zou de instellingen dan moeten zijn bij een gewenste kamer temperatuur van 23⁰ . Kan alleen instellen voetpunt van 20⁰ en eindpunt-10⁰ hele huis vloerverwarming

• epicfailguy23
Het idee achter de tabel is dat per graad buitentemp je een andere aanvoer temp hebt. Dus als de kamer temp 23 graden wilt en het is 5graden (nu) met een isolatie waarde van 0,4 kom ik op een waarde van 26graden ish. Maar het ligt er dus aan of je deze stooklijn dynamisch kan invullen. Of dat je opwekker niet kan moduleren en sec werkt met Delta t over de aanvoer en retour. Dan zou ik op de retour regelen zodat retour op gewenste kamer temp komt (23graden) en invoer op wat werkt om 23 over te houden.

Maar alles staat en valt met hoe je kunt regelen
Heb je toevallig de type van je wp/ketel?

• dendek
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:59:
Het idee achter de tabel is dat per graad buitentemp je een andere aanvoer temp hebt. Dus als de kamer temp 23 graden wilt en het is 5graden (nu) met een isolatie waarde van 0,4 kom ik op een waarde van 26graden ish. Maar het ligt er dus aan of je deze stooklijn dynamisch kan invullen. Of dat je opwekker niet kan moduleren en sec werkt met Delta t over de aanvoer en retour. Dan zou ik op de retour regelen zodat retour op gewenste kamer temp komt (23graden) en invoer op wat werkt om 23 over te houden.

Maar alles staat en valt met hoe je kunt regelen
Heb je toevallig de type van je wp/ketel?
De binnen unit is een nefit envile en buiten een compress 7400i.

• dendek
dendek schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 05:14:
[...]

De binnen unit is een nefit envile en buiten een compress 7400i.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU9RKaO2SLksopwFRmA0ZoemJMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qz6ehBRryPDWvIsPdehSnQNp.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf even een tabel gemaakt met de waardes die ik kan instellen . Dat zou betekenen dat ik het eindpunt op 32⁰ moet zetten om een aanvoer van 26⁰ te hebben bij 5⁰ buiten temperatuur.

• epicfailguy23
Maar zo te zien kun je goed moduleren op je ketel (ik neem aan dat je dit zo invoer in de wp)

Nu geef je een offset van 5graden aan voor je gewenste temperatuur. Maar het idee is nu dat ze je wilt 20 graden in de kamer. En het is 20graden dat je dan ook maar met 20graden de vloer in gaat, als je die offset van 5pakt sta je weer te verwarmen. (Let wel op je zal dit proefondervindelijk moeten vinden)

Mocht je deze tabel zo in kunnen richten zou ik wat je nu al gedaan hebt maar dan zonder de offset, want temperatuur uit betekent hoger als dat verwarm je niet. (Bij mijn woning a+++ bij -5 heb ik een aanvoer van 27graden ish en 22 retour om 21 graden binnen te krijgen)

Mocht je merken dat het niet warm wordt in huis zet je hem een graad of 2 hoger en dan wacht je weer een paar dagen. Als je merken dat je pomp staat te pendelen omdat hij zen warmte niet kwijt kan. Dan zet je hem weer lager ect ect. Om goed te kunnen stoken (en goedkoop/efficiënt) heeft dit wat tijd nodig om in te regelen

Mocht je kunnen koelen in de zomer heb je precies hetzelfde euvel })

[ Voor 22% gewijzigd door epicfailguy23 op 05-12-2025 09:25 ]

• dendek
epicfailguy23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:
Maar zo te zien kun je goed moduleren op je ketel (ik neem aan dat je dit zo invoer in de wp)

Nu geef je een offset van 5graden aan voor je gewenste temperatuur. Maar het idee is nu dat ze je wilt 20 graden in de kamer. En het is 20graden dat je dan ook maar met 20graden de vloer in gaat, als je die offset van 5pakt sta je weer te verwarmen. (Let wel op je zal dit proefondervindelijk moeten vinden)

Mocht je deze tabel zo in kunnen richten zou ik wat je nu al gedaan hebt maar dan zonder de offset, want temperatuur uit betekent hoger als dat verwarm je niet. (Bij mijn woning a+++ bij -5 heb ik een aanvoer van 27graden ish en 22 retour om 21 graden binnen te krijgen)

Mocht je merken dat het niet warm wordt in huis zet je hem een graad of 2 hoger en dan wacht je weer een paar dagen. Als je merken dat je pomp staat te pendelen omdat hij zen warmte niet kwijt kan. Dan zet je hem weer lager ect ect. Om goed te kunnen stoken (en goedkoop/efficiënt) heeft dit wat tijd nodig om in te regelen

Oke duidelijk. Nee koelen daar begin ik niet aan .ik heb airco's laten plaatsen in de slaapkamers. Maar wat doe ik dan met de flow en de zoneregeling? Is dit soort dingen je vak of heb je alles zelf moeten ondervinden?

[ Voor 3% gewijzigd door dendek op 05-12-2025 09:33 ]

• dendek
epicfailguy23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:20:

Maar wat doet die offset eigenlijk?

• epicfailguy23
Offset is niet meer een term van: je basis aanvoer temp +x. Daarmee kun je een beetje mee spelen als je het niet red met de normale instellingen.

• epicfailguy23
dendek schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:31:
[...]

Oke duidelijk. Nee koelen daar begin ik niet aan .ik heb airco's laten plaatsen in de slaapkamers. Maar wat doe ik dan met de flow en de zoneregeling? Is dit soort dingen je vak of heb je alles zelf moeten ondervinden?
Als het goed is, is de flow overal gebalanceerd tijdens het vullen van het systeem. Dus hopelijk hoef je je daar niet druk over te maken bij de verschillende groepen. Mocht het zo zijn dat 1 ruimte slechter warmer wordt dan andere, slaapkamer vs gang bijvoorbeeld. Kun je de flow verlagen in de ruimte waar het slechter gaat om meer afgifte te hebben. (Mits je genoeg Delta t hebt op in en uitvoer).

Je zet de flow op alles open, mocht je zones dicht zetten (meestal niet handig met vloerverwarming en gewoon alles open ivm traag systeem) gaat de flow over andere systemen hoger en moet eigenlijk de aanvoer temp lager zijn (of je moet de Flow kunnen aanpassen in dat geval) want anders gaat je cv/wp steeds uit en pendelen omdat hij een te hoge retour krijgt en dus uit gaat

Tldr inregelen is een hoop werk })

• dendek
epicfailguy23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:52:
[...]

Als het goed is, is de flow overal gebalanceerd tijdens het vullen van het systeem. Dus hopelijk hoef je je daar niet druk over te maken bij de verschillende groepen. Mocht het zo zijn dat 1 ruimte slechter warmer wordt dan andere, slaapkamer vs gang bijvoorbeeld. Kun je de flow verlagen in de ruimte waar het slechter gaat om meer afgifte te hebben. (Mits je genoeg Delta t hebt op in en uitvoer).

Je zet de flow op alles open, mocht je zones dicht zetten (meestal niet handig met vloerverwarming en gewoon alles open ivm traag systeem) gaat de flow over andere systemen hoger en moet eigenlijk de aanvoer temp lager zijn (of je moet de Flow kunnen aanpassen in dat geval) want anders gaat je cv/wp steeds uit en pendelen omdat hij een te hoge retour krijgt en dus uit gaat

Tldr inregelen is een hoop werk })
Ik heb de flow ingesteld zoals de berekening van de vloerverwarmings installateur dus sommige lussen krijgen maar 1 liter en een ander weer 2 . Maar je zegt alles open en dat overal draaien tot ze allemaal dezelfde liters per minuut staan . En de zoneregeling op 30⁰ zodat deze open blijven maar dan gaat de retour toch ook omhoog of moet ik daar maar niet meer naar kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door dendek op 05-12-2025 19:38 ]

• epicfailguy23
Ik zou die flow aanhouden, dan heb je een gebalanceerd systeem. Dit is met koude dagen zeker gewenst. Tenzij je op sommige kamers bijvoorbeeld slaapkamer teveel warmte krijgt dan pas iets aanpassen. Want het kan zijn dat 1 lus 30meter is en de andere 60 vandaar de verschillende flows. Ik zou gewoon kijken dat het verschil tussen aanvoer en retour niet te hoog is. Want dan is je vloer niet in balans. Mijn huis staat alles ingeregeld alles 'open' dus geen zones. En verschil in in en uitvoer is door het jaar heen meestal rond de 2 graden en max 5 met extreme zie -10 of +30 met koelen. Vooralsnog zou ik kijken naar je ketel en de instellingen van de instelateur aanhouden (die heeft het hopelijk berekend 😅)

• dendek
epicfailguy23 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:42:
Ik zou die flow aanhouden, dan heb je een gebalanceerd systeem. Dit is met koude dagen zeker gewenst. Tenzij je op sommige kamers bijvoorbeeld slaapkamer teveel warmte krijgt dan pas iets aanpassen. Want het kan zijn dat 1 lus 30meter is en de andere 60 vandaar de verschillende flows. Ik zou gewoon kijken dat het verschil tussen aanvoer en retour niet te hoog is. Want dan is je vloer niet in balans. Mijn huis staat alles ingeregeld alles 'open' dus geen zones. En verschil in in en uitvoer is door het jaar heen meestal rond de 2 graden en max 5 met extreme zie -10 of +30 met koelen. Vooralsnog zou ik kijken naar je ketel en de instellingen van de instelateur aanhouden (die heeft het hopelijk berekend 😅)
Haha de installateur heeft 4 uurtjes een cursus gehad ivm warmtepomp bij de nefit , ik ben nu verder dan hem met jullie hulp . Ik heb de stooklijn nu 3 graden lager gezet en heb het idee dat de pomp op minder vermogen de kamers gewoon op temperatuur houdt. Ik kijk dit morgen ook nog even aan voor Ik naar de volgende stap ga . De slaapkamers willen we graag koud houden ± 19 graden dus die zoneregeling staat daar bijna altijd dicht .

• dendek
Wordt echt moe van dit .... verwarmen gaat goed duurt alleen heel lang voor hij weer aangaat waardoor de temperatuur van het water dat wordt rondgepompt af is gekoeld en dus uiteindelijk de vloer ook weer laat afkoelen..... 😔

• dendek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cOY_5w5Feqfa-HLMINx1ZYgKr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19hHbjPSy0Q2Ki6dIu35R6rN.jpg?f=fotoalbum_large

Is de pomp snelheid misschien te laag ingesteld?

• paQ
  • Nu online

paQ

Kan een hysterese instelling of integraal meting van de wp zijn.
Als je het koud hebt de drempel iets verlagen of de stooklijn iets verhogen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek Met de huidige buitentemperaturen is het sowieso onmogelijk
om een warmtepomp langere tijd te laten draaien.
Tenminste bij enigszins geïsoleerde huizen en "normale" kamertemperaturen.

Met een betere afstelling van de regeling zoals @paQ suggereert kan je proberen
de temperatuurschommelingen te dempen, helemaal voorkomen lukt waarschijnlijk niet.

Heb je nog een verdeler met een pomp?

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2025 13:21 ]

• dendek
dunklefaser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:19:
@dendek Met de huidige buitentemperaturen is het sowieso onmogelijk
om een warmtepomp langere tijd te laten draaien.
Tenminste bij enigszins geïsoleerde huizen en "normale" kamertemperaturen.

Met een betere afstelling van de regeling zoals @paQ suggereert kan je proberen
de temperatuurschommelingen te dempen, helemaal voorkomen lukt waarschijnlijk niet.

Heb je nog een verdeler met een pomp?
Snap ik maar zag staan als je 7 of meer groepen hebt de pomp snelheid op 3 moeten hebben staan . Retour is 2 graden kouder zal met hoger pomp snelheid misschien ook weer hoger gaan worden?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

dendek schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:36:
[...]

Snap ik maar zag staan als je 7 of meer groepen hebt de pomp snelheid op 3 moeten hebben staan . Retour is 2 graden kouder zal met hoger pomp snelheid misschien ook weer hoger gaan worden?
Waarom probeer je het niet gewoon uit? - Trial & Error.

P.S.: Met de (niet) verstrekte informatie over de vloerverwarming is helaas geen advies op afstand mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 18-12-2025 14:57 ]

• dendek
dunklefaser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:55:
[...]

Waarom probeer je het niet gewoon uit? - Trial & Error.

P.S.: Met de (niet) verstrekte informatie over de vloerverwarming is helaas geen advies op afstand mogelijk.
Wat voor informatie heb je nodig ?

• paQ
  • Nu online

paQ

dendek schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:36:
[...]

Ja dan neemt het delta iets af, waardoor de warmtepomp weer trager kan draaien.
Alles moet in balans zien te blijven.
Als je aan de ene knop draait, dan gebeurt er op een andere plek weer iets, waar er daar weer op geanticipeerd moet worden.

beetje gechargeerd, maar ik vind het een mooie scene :+
Overigens; je wp kan ook prima op zijn eigen kracht de flow in je vvw regelen, (dus weg die pomp) want ook daar zit weer een regeling is, die weer effect heeft op... enfin... Zie hierboven :+

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

dendek schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:02:
[...]

Wat voor informatie heb je nodig ?
Als ik jouw openingspost lees met de "gewenste" deltaT en dat er nog geen foto van de verdeler is,
weet ik al genoeg.

• dendek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fbVSX05pIqO1izhv7YbFF4nsBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SA14FLi1MsWFabGIpGv4qKd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqKtGUBrx9b0bJaklRj8pIr-wlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVXUjEk24NI6cFJ2FOk611UC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-PEVQl_lYNggA4Lfo8Ch4uly2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiztFrRqjmf52KhaTvEFLsN4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbqpYA_t3JRjIjVOzoKwnDKPuUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES4hkDZxrawHhHTRA4quPJ0Q.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek Ik en vermoedelijk anderen inclusief de tweakers in deze draad vragen zich ondertussen af wat je wil bereiken c.q. wat je probleem met de wp-installatie is.
Bouwjaar 2022 - warmteverliesberekening aanwezig en je weet wat het minimum vermogen van de wp bij de huidige buitentemperaturen is. Dan weet je ook wat de wp doet. - Hopelijk.
Wat ik nu zie is een forse, nageregelde vloerverwarmingsinstallatie met een vermoedelijk parallel buffervat met secundaire pomp. Trage regeling, kan niet anders met vloerverwarming.

Als je hier terugleest en ook andere topics bekijkt - naregeling wordt vaak voor (een groot deel) uitgezet en een buffervat met secundaire pomp is dan eigenlijk overbodig - voldoende "buffer" in de vloerverwarming met totaal 16? groepen. De juiste stooklijn vinden kan wat duren en soms is nog wat met de regelstrategie van de wp mogelijk.
Meer kan ik hier niet van maken.

• dendek
Wat ik op het moment heb veranderd is dat ik nu volledig op de war aan het verwarmen ben met alle groepen buiten de slaapkamers om volledig open en dat lijkt zich goed te houden .wel nog iets aan het stoeien met de stooklijn en als deze redelijk goed is dan een beetje met de offset bij sturen . Overal de flow ingesteld zoals de berekening van de vloerverwarmings installateur alleen blijven de badkamers koud ongeacht hoge of lage flow . Zou dit komen door bv de pomp snelheid oid
Pagina: 1