• dendek
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:39
Een beetje laat ....
Maar wat is wijs? Mijn retour is 2 graden lager als de aanvoer en de pomp draai ongeveer 2 uur en na een uur gaat hij weer 2 uur draaien . Temperatuur in huis is goed maar hoe krijg ik de retour op de aanbevolen-5 lager dan aanvoer ? Flow verminderen met het gevolg dat de ruimtes niet goed op temperatuur komen dan dus aanvoer verhogen . Of flow verhogen wat de retour temperatuur laat stijgen?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
Waarom wil je perse naar een delta T van 5 graden?

Als je de flow lager zet wordt het systeem trager, als je dat geen probleem vind dan zal de delta T groter worden en waarschijnlijk zal de pomp langer gaan draaien.
Je kun ook de aanvoer temperatuur verhogen dan zal de delta T ook groter worden.

Het is gewoon een afweging tussen rendement en comfort.
Hoge flow en hoge temperatuur is meer comfort, want het systeem wordt sneller.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:29

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gaat het om een warmtepomp wellicht?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek Een beetje weinig informatie . . .
Bij mij lukt het ook niet met een deltaT van 5 grd over de vloerverwarming,
maar de 2 K heeft andere redenen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dendek
De binnen unit is een nefit envile en buiten een compress 7400i. De stooklijn staat op voetpunt 20⁰ bij een buiten temperatuur van 20⁰ en eindpunt op 35⁰ bij -10.
Pomp snelheid regelt de enviline zelf zover ik het begrijp. Beneden 11 zones boven 5 met henco zoneregeling 50 liter buffervat buderus pomp die staat op snelheid 2 . 140m² de flow heb ik afgestemd op wat de berekening van de vloerverwarmings installateur staat totaal zo'n 24 liter per minuut .

• dendek
@Ben(V) lees overal dat de pomp het beste werkt met een retour die 5 graden lager is als de aanvoer . De flow verlagen zal de ruimtes niet goed op temperatuur krijgen

• dendek
@dunklefaser wat bedoel je met de 2 k ?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:53:
@Ben(V) lees overal dat de pomp het beste werkt met een retour die 5 graden lager is als de aanvoer . De flow verlagen zal de ruimtes niet goed op temperatuur krijgen
Maar dan moet die afgiftemogelijkheid er wel zijn.
Als het te zacht is buiten met dergelijke Ta, dan is er gewoon weinig afgifte, want weinig warmteverlies wat te compenseren is.

Als je de flow drastisch verlaagt krijg je vanzelf een groter dT, maar dat is ook maar tijdelijk.

M.a.w.
Als het kouder wordt en je Ta moet stijgen, dan stijgt het dT vanzelf.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• dendek
@paQ dus conclusie....niks meer aan doen dus ...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:35
@dendek
Nee de vloer wordt nog steeds warm alleen duurt het initiële opwarmen langer, want het systeem wordt trager, maar je geeft het water meer tijd om de warmte over te dragen op de vloer waardoor dus de delta T groter wordt.
Daarom slaat de pomp ook af.

Uiteraard is alles afhankelijk van hoeveel warmte je huis verliest en dat is mede afhankelijk van het weer.
Een goede installatie regelt dat zelf door de flow en de water temperatuur aan te passen aan wat nodig is.

Maar een delta T van maar 2 graden veroorzaakt pendeling van het systeem.
Dit is ook een van de grote nadelen van een zone regeling.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@dendek 2 K(elvin) - en bij een aanvoer van 25 °C is een deltaT van 5 K niet realiseerbaar
iig niet bij een kamertemperatuur van 21 °C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:06:
@paQ dus conclusie....niks meer aan doen dus ...
Met 10 graden buiten niet echt het juiste moment nee :)
Althans, er vanuit gaand dat je nu een Ta van 25~26 hebt en het in huis rond de 21 zal zijn.

• dendek
@Ben(V) de pomp draait 2 uur en dan stopt hij voor een uur en gaat hij weer 2 uur draaien . Is dat pendelen? Huis is aaa+ uit 2022 isolatie is wel in orde

• dendek
@paQ aanvoer temperatuur wat de buderus meter aangeeft is zo'n 30⁰ en de kamerthermostaat geeft aan dat het 22.8⁰ is

• paQ

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:39:
@paQ aanvoer temperatuur wat de buderus meter aangeeft is zo'n 30⁰ en de kamerthermostaat geeft aan dat het 22.8⁰ is
Bij Ta30 en Tr bijv 28, is er maar weinig ruimte tot ca 23 om warmte kwijt te raken.
Ta 30 kan het momenteel ook al zijn omdat de wp zijn warmte niet kwijtraakt en dus steeds verder oploopt, terwijl zijn setpoint nu eigenlijk bijv 26.8 zou zijn.

Runs van 2 uur is absoluut geen pendelen.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 04-12-2025 15:41 ]

• dendek
@paQ misschien de stooklijn verlagen als dat een optie is ?

• paQ

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:06:
@paQ misschien de stooklijn verlagen als dat een optie is ?
Dat heeft geen zin nu. Wel verhogen, maar dan wordt het ook warmer ;)

Stooklijn vaststellen kan best wel even tijd kosten.
maar je zou eens kunnen beginnen met 25 graden bij 15 buiten (bijv) en 35 als het -10 buiten is.
EN vanaf daar bijstellen.

OF helemaal uitrekenen.

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:37:
@Ben(V) de pomp draait 2 uur en dan stopt hij voor een uur en gaat hij weer 2 uur draaien . Is dat pendelen? Huis is aaa+ uit 2022 isolatie is wel in orde
Hebben we het over de pomp vanaf je buffervat?
Of de warmtepomp die het geheel opwarmt?

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

• dendek
@betaplayer op de display van de binnen unit zie je een rondje met een driehoek erin dan is als de buiten unit warmte opwekt . En als er een soort van radiator staat dan is het de buderus pomp geloof ik en die draait de continu. Ik kan aan de nefit easy line thermostaat zien wanneer er warmte wordt opgewekt en dan zie ik dit terug op de p1 meter. Het is die warmtepomp die draait 2 uur en dan een uur niet en dan weer 2uur wel zo beetje de gehele dag

• dendek
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]

maar je zou eens kunnen beginnen met 25 graden bij 15 buiten (bijv) en 35 als het -10 buiten is.

OF helemaal uitrekenen.
Stooklijn is in te stellen vanaf 20⁰ tot -10⁰ en staat nu 21⁰ bij 20buiten tot 33⁰ bij -10⁰ . Temperatuur in huis is prima maar gaat meer over het gedrag van de pomp

• paQ

paQ

dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:07:
[...]

Stooklijn is in te stellen vanaf 20⁰ tot -10⁰ en staat nu 21⁰ bij 20buiten tot 33⁰ bij -10⁰ . Temperatuur in huis is prima maar gaat meer over het gedrag van de pomp
21 bij 20 buiten heeft niet heel veel zin denk ik
Ik zou eens 25 bij 15 doen als voet.

Je zult dan ook zien dat je een minimaal afgiftevermogen tegenkomt bij die situatie.
Ik kan in mijn geval bijv wel 25 graden willen bij 15 buiten, maar ik weet dat ik dat gewoon niet haal. Ik kom met het minimala afgifte vermogen dan niet onder de Ta26.
Gevolg is dat de Ta langzaam op zal lopen, de graadminuten gaan wegen en de WP afslaat totdat de integraalmeting weer gedaald is.

Het gedrag wat je nu ziet hoort daar mijns inziens ook gewoon bij.
Als je wil dat ie blijft lopen, zul je moeten zorgen voor meer afgifte. in dit geval is dat: (nog) warmer stoken.
Maar waarom zou je?

• dendek
paQ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:08:
[...]

OF helemaal uitrekenen.
Als ik het 25 zou maken met 15 buiten gaat hij verwarmen en dan grijpt de zoneregeling weer in en die sluiten de retour en kan hij zijn warmte toch niet kwijt ?

• bert pit
  • Laatst online: 21:03
dendek schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:28:
Een beetje laat ....
Maar wat is wijs? Mijn retour is 2 graden lager als de aanvoer en de pomp draai ongeveer 2 uur en na een uur gaat hij weer 2 uur draaien . Temperatuur in huis is goed maar hoe krijg ik de retour op de aanbevolen-5 lager dan aanvoer ? Flow verminderen met het gevolg dat de ruimtes niet goed op temperatuur komen dan dus aanvoer verhogen . Of flow verhogen wat de retour temperatuur laat stijgen?
Alle ramen en deuren openzetten: probleem opgelost.

Analoog komt weer helemaal terug

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Een goede indicatie om stooklijn in te stellen doe je via onderstaande tabel. Enige waar je naar moet kijken is: wat je verwachte verlies is van je huis (bovenste rij)0,2 voor een goed geïsoleerde huis en 3,6 voor een doorwaai huis. Dus check aan de hand van je energie label wat het ongeveer is. Daarna kun je gaan tweaken wat werkt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgiD8PUDOpmXRd7V5e2JYc9W_4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wiJJ9yHWBrBsEK1H8uZQ2YPH.png?f=fotoalbum_large

Note: je kunt hem niet 1:1 overnemen want ieder huis is anders ect. Maar het geeft een goede richting :7

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Ow nog even bij melden: als je vloerverwarming hebt ga je eigen niet boven de 0,6-0,8

• dendek
epicfailguy23 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:31:
Ow nog even bij melden: als je vloerverwarming hebt ga je eigen niet boven de 0,6-0,8
Wat zou de instellingen dan moeten zijn bij een gewenste kamer temperatuur van 23⁰ . Kan alleen instellen voetpunt van 20⁰ en eindpunt-10⁰ hele huis vloerverwarming
Pagina: 1