Vloerverwarming aanvoer temperatuur schommelt bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Danielbik
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16-12-2025
Goeiemorgen,

Sinds vorig jaar april (2024) heb ik een vloerverarming. echter nu valt mij op dat hij de ruimte niet heel effectief warm maakt. tijdens het verwarmen komt het water met 40c mijn verdeler in. echter na een tijdje zakt de aanvoertemperatuur in de verdeler naar 30 graden terwijl de CV-leiding nog wel heet is. Dit lijkt regelmatig te gebeuren als hij langzaam verwarmt omdat ik via opentherm de ketel aan stuur.
het probleem is alleen dat hij er s'nachts 3 uur over doet om 0.3 graden te stijgen.
instellingen:
- ik heb een Remeha avanta 28c met een handmatig teruggeschroefd vermogen van max 1500kw
- 40m2 vloerverwarming met 4 groepen zonder radiatoren in het huis
- thermostaatkraan vloerverwarming afgesteld op 40 graden.
- bypass vlak voor de verdeler
- tado thermostaat met temperatuur continue op 19 graden.

is dit normaal gedrag of klopt er hier iets niet

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43
Mengverdeler en lage temperatuur vanaf de ketel gaat niet samen. Als je geen radiatoren hebt snap ik niet waarom je een mengverdeler gebruikt. 4 groepjes krijgt de pomp van de ketel er ook zo wel door. Misschien heeft jouw verdeler een mengventiel waarmee je de mengverhouding kunt aanpassen.

En ik weet zeker dat jouw ketel geen 1500kw doet, die is nml max 28KW. En als je 1500W bedoelt klopt dat ook niet, CV ketels hebben een veel lager minimaal vermogen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26
Je maakt heel wat aannames (aanvoer zakt naar 30° terwijl de aanvoerleiding "heet" is, daar kan je weinig mee), en er ontbreekt heel wat info.
- Hoe is de opbouw van je vloer?
- Heb je een foto van de verdeler?
- Ben je zeker dat de thermostaatkraan op 40° staat, maakt het verschil als je die wat lager zet?
- Heb je je ketel aanvoertemperatuur begrensd? Is daar een goeie reden voor, in jou situatie is dat vaak niet handig.
- Staat je bypass goed afgeregeld, gaat niet te snel open?
- Waarom geen nachtverlaging?
- Ben je zeker dat het gedrag wat je ziet een probleem is? Als er weinig moet verwarmd worden, is het normaal dat een thermostaat naar aan/uit regeling gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Danielbik
@_JGC_ klopt 1500 is het toerental excuus. daarmee zou het vermogen moeten zakken naar 7KW
tevens heb ik geen mengventiel, maar alleen een thermostaat kraan aan het begin en een verdeelunit --> https://radiatorendiscoun...a-label-grundfos-4-groeps

@naftebakje ik heb nog even gekeken naar het gedrag van de ketel. ik gebruik een TADO v2 met OpenTherm regeling. de ketel slaat aan, verwarmt het water tot 42 graden (afgelezen op CVketel), vervolgens zakt die na 3 minuten terug naar 34 terwijl de retour binnen 3 minuten ook oploopt naar die 34 graden en vervolgens de ketel weer afslaat.
Info die je vraagt:
- vloerverwarming is in zandcement ingefreesd en dicht gesmeerd met klickPVC als vloer
- Onder de vloer isolatiefolies die aan de vloer hangen 3.5 rc waarde (TONZON systeem)
- thermostaat van de verdeler staat zeker op 40graden, getest op vol vermogen (ook getest met het zachter zetten waardoor hij naar 30 zakt)
- ketel heb ik enkel de maximum vermogen verlaagd naar de 1500 toeren of wel 7KW grofweg
- nacht verlaging zou kunnen, maar door wat ik nu beschrijf duurde het ook uren voordat de vloer weer van 18.5 naar 19 ging.
- ik heb de bypass nu best ver open. waar moet deze op staan normaliter? heb ook het idee dat als hij te ver dicht staat de ketel alsnog afslaat doordat hij z'n warmte niet kwijt kan?

• naftebakje
Normaal is de retour van de vloerverwarming enkele graden boven de kamertemperatuur (als je op temperatuur bent); dus een retour van 34° is best hoog.
De bypass moet je zo afregelen dat ie net open gaat als alle radiatoren en vloerverwarmingsverdelers dicht zijn. Je kan horen als ie open gaat (eventueel zet je een schroevendraaier met metalen kant tegen de bypass, steel tegen je oor); verdeler dichtzetten en bypass net open zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Danielbik
Bypass ingesteld zoals je zei, maar helaas nog geen verschil. Op de foto zie je de temperatuur, hij heeft de hele nacht (verschillende standen door het opentherm protocol) staan branden maar nauwelijks temperatuur extra.
Dat komt dus doordat de ketel steeds afslaat.
de temperatuur van de aanvoer loopt op naar 60. De retour blijft nu rond de 30 en na paar minuten zakt de aanvoer temperatuur naar halverwege de 30 en slaat af voor een paar minuten om vervolgens weer aan te gaan

[ Voor 27% gewijzigd door Danielbik op 06-12-2025 07:59 ]

• Danielbik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VruBQJrBALi3rwbU5iIuBtkC0U0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1eaGNhjWJEo5t7Od3kiOK1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grBYhwIjWBaSDEzx-RUD7WcvhBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hE1Bkc5gmvUMVfh8AV3LQpTe.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43
Je temperatuur is gewoon te laag voor een mengverdeler. Je ketel stookt relatief snel naar die 42 graden toe en stopt dan, gaat nadraaien en 5 minuten later start het feestje opnieuw.

Je hebt een Slim verdeler, daar kan een mengventiel op aangebracht worden om de verdeler minder te laten mengen zodat je met lage aanvoer kunt stoken. Met jouw ketel moet dat zonder verdere wijzigingen mogelijk zijn.

Edit: je schrijft dat je vermogen hebt beperkt. Dat is prima, maar wat doet de pomp van je ketel? Als die gekoppeld is aan het vermogen draait die veel te langzaam. Minimaal pomptoerental omhoog zetten op de ketel.

[ Voor 21% gewijzigd door _JGC_ op 06-12-2025 08:08 ]

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:02
Ik zie op de foto niet dat de verdeler is uitgerust met automatische kleppen maar eerder ventielen om per groep d flow vast in te stellen. Wat jij ervaart is het pendelen van je ketel omdat hij ziet dat de retour snel te warm wordt.

Wij hadden waxmotoren op de verdeler zitten en kregen de boel ook niet goed verwarmd. Waxmotoren gingen gelijk aan met de ketel, en dat werkt voor geen meter. Waxmotoren hebben zeker 30-40 seconden nodig om open te gaan, en dan stond de ketel al weer in de pendelstand.Dit was bij ons de oplossing:

- bypass moet zo ingesteld zijn dat hij alleen open gaat als alle kleppen dicht zijn
- CV pomp moet starten op 80% vermogen
- CV vermogen moet minimaal zijn ingesteld bij start, en moduleren op de retour
- de pomp op de verdeler moest bij ons gelimiteerd vermogen geven, anders trok deze meer volume dan de ketel kon leveren.

in jouw geval weet ik niet wat het beste is voor de pomp op de verdeler(s).
Je kan eens experimenteren met de instellingen.

• naftebakje
reinier68 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:27:
...- de pomp op de verdeler moest bij ons gelimiteerd vermogen geven, anders trok deze meer volume dan de ketel kon leveren....
Dat is een fout in je systeem, normaal heeft de pomp van de verdeler geen impact op de flow vanuit de ketel. Enkel als je leidingen te dun zijn (door te lage aanvoertemperatuur bijvoorbeeld), kan het nuttig zijn om met het regelventiel de pomp lichtjes mee te laten zuigen aan de aanvoerleiding. Zou ook het probleem van TS kunnen zijn:

@Danielbik Is er een regelventiel aan je verdeler? Als die dichtstaat (geen menging), dan zal de maximaalthermostaat de toevoer afsluiten als de aanvoertemperatuur hoger wordt dan de instelling (40°) en word het niet meer warm.
Dat is ook erg slecht voor je pomp op je verdeler (risico op cavitatie).

• Danielbik
@naftebakje is het regelventiel je thermostaatknop? Zo niet, dan nee.
De thermostaat knop die op de aanvoer zit gaat is de regelaar van het systeem als het ware.
Cavitatie weet ik niet of ik daar risico op heb omdat er ook nog een buypass zit.
Of bedoel je niet de pomp van de CV?

Echter denk ik dat het vermogen van de cv ketel als nog gewoon veel te veel is voor enkel 40m2 vloerverwarming waardoor hij afslaat

• naftebakje
^Nee, de thermostaatknop is een maximaalthermostaat, die stel je in op de maximale temperatuur waarop water in je vloer mag komen (en zal de toevoer afknijpen als je daar boven komt).

Een regelventiel is een soort kraantje wat regelt hoeveel retourwater van de vloerverwarming weer terug wordt gepompt (de vloerverwarmingspomp maakt een lusje vloerverwarming - retourbalk - opening of regelventiel - aanvoerbalk); ik zou het bij jou verdeler rechts op de zijkant naast de pomp verwachten (een inbusboutje).

Pagina: 1