Vloerverwarming aanvoer temperatuur schommelt bij verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Danielbik
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-12 08:51
Goeiemorgen,

Sinds vorig jaar april (2024) heb ik een vloerverarming. echter nu valt mij op dat hij de ruimte niet heel effectief warm maakt. tijdens het verwarmen komt het water met 40c mijn verdeler in. echter na een tijdje zakt de aanvoertemperatuur in de verdeler naar 30 graden terwijl de CV-leiding nog wel heet is. Dit lijkt regelmatig te gebeuren als hij langzaam verwarmt omdat ik via opentherm de ketel aan stuur.
het probleem is alleen dat hij er s'nachts 3 uur over doet om 0.3 graden te stijgen.
instellingen:
- ik heb een Remeha avanta 28c met een handmatig teruggeschroefd vermogen van max 1500kw
- 40m2 vloerverwarming met 4 groepen zonder radiatoren in het huis
- thermostaatkraan vloerverwarming afgesteld op 40 graden.
- bypass vlak voor de verdeler
- tado thermostaat met temperatuur continue op 19 graden.

is dit normaal gedrag of klopt er hier iets niet

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Mengverdeler en lage temperatuur vanaf de ketel gaat niet samen. Als je geen radiatoren hebt snap ik niet waarom je een mengverdeler gebruikt. 4 groepjes krijgt de pomp van de ketel er ook zo wel door. Misschien heeft jouw verdeler een mengventiel waarmee je de mengverhouding kunt aanpassen.

En ik weet zeker dat jouw ketel geen 1500kw doet, die is nml max 28KW. En als je 1500W bedoelt klopt dat ook niet, CV ketels hebben een veel lager minimaal vermogen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12 15:01
Je maakt heel wat aannames (aanvoer zakt naar 30° terwijl de aanvoerleiding "heet" is, daar kan je weinig mee), en er ontbreekt heel wat info.
- Hoe is de opbouw van je vloer?
- Heb je een foto van de verdeler?
- Ben je zeker dat de thermostaatkraan op 40° staat, maakt het verschil als je die wat lager zet?
- Heb je je ketel aanvoertemperatuur begrensd? Is daar een goeie reden voor, in jou situatie is dat vaak niet handig.
- Staat je bypass goed afgeregeld, gaat niet te snel open?
- Waarom geen nachtverlaging?
- Ben je zeker dat het gedrag wat je ziet een probleem is? Als er weinig moet verwarmd worden, is het normaal dat een thermostaat naar aan/uit regeling gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.