Nieuwe inears, 60+ en tinnitus.

Pagina: 1
Acties:

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:52
Ik wil mijn huidige standaard inears van mijn Samsung S24u gaan vervangen.

Muziek luisteren via Spotify, soms bellen.

Eventueel bijkomend probleem ben 60+, mijn gehoor in het hoog is redelijk minder en heb lichte tinnitus ,suising.

Vanbelang lijkt me dat er een goede eq regeling mogelijkheid op zit om zo het hoog op te schroeven.

Heb ooit inears met noice cancelling 2 dagen mogen proberen, had het idee dat dit het suisen in mn hoofd (tijdelijk) versterkte is dit wellicht iets herkenbaars?

Aangezien de inears niet geruild mogen worden graag jullie advies welke wel en welke niet in aanmerking komen, prijs max tot €250\€300 hoeft natuurlijk niet.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:08

Croga

The Unreasonable Man

Bij tinnitus zijn in-ears zowieso af te raden. Noise cancelling nog meer. Beiden kunnen tinnitus veroorzaken en verergeren.
Veel vormen van tinnitus hebben last van het feit dat omgevingsgeluid gedempt wordt. Er wordt een soort "fantoomgeluid" door de hersenen gemaakt om die demping op te vangen.

Persoonlijk ben ik, deels vanwege de tinnitus, een paar jaar terug over gestapt op bone-conducting. Het feit dat die níet afsluiten zorgt er voor dat ze geen invloed hebben op de tinnitus.
Begin dit jaar heb ik de OpenRun Pro 2 aan mijn collectie toegevoegd en de geluidskwaliteit is opnieuw veel beter dan zijn voorgangers, en die waren al een stuk beter dan je zou verwachten.

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 4 december 2025 @ 05:47:
Bij tinnitus zijn in-ears zowieso af te raden. Noise cancelling nog meer. Beiden kunnen tinnitus veroorzaken en verergeren.
Wacht even, hoezo dat dan? Gebruik zelf Bose QC45 over-ears, en Airpods Pro2 als in-ears. Al jaren tinnitus (hoge frequentie pieptoon - denk oude CRT televisie), maar nog nooit gehoord dat in-ears het kunnen veroorzaken of verergeren.

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:18
Hier (56m) nog een, ruim 15 jaar werkgerelateerde tinnitus, type brand alarm, 24 uur per dag in beide oren. Hier geen verergering van de tinnitus als gevolg van het dragen van noice cancelling in ear dopjes, ik luister alleen met airpods pro. Op dit moment gebruik ik de Airpods pro 2.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik ken de details niet goed genoeg maar zoek gerust de onderzoeken op.

De uitdaging is dat er meer dan 200 oorzaken van tinnitus bekend zijn. Er is dus geen "one size fits all" antwoord mogelijk maar voor veel van die 200 oorzaken speelt omgevingsgeluid een rol in het managen van de tinnitus. En hoofdtelefoons verminderen dat omgevingsgeluid terwijl noise cancelling het volledig verwijdert. Van wat ik van de samenvatting van alle onderzoek begrepen heb geldt;
Hoofdtelefoons kunnen schadelijk zijn en hoe meer ze afsluiten hoe schadelijker. Van schadelijk naar onschadelijk krijg je dan;
- In ears (meest schadelijk)
- Close over-ear
- Open over-ear
- Boneconducting (minst schadelijk omdat het helemaal geen omgevingsgeluid filtert)

Ik gebruikte jarenlang de Sony closed over-ear noise cancelling (MDR-1000X). Na overstap naar de Shokz is mijn tinnitus sterk verbeterd.

En zoals gezegd: YMMV. Tinnitus is nogsteeds behoorlijk ongrijpbaar én subjectief. Ik ga niet beweren alles hier over te weten maar het onderzoek wijst heel sterk naar bovenstaande.

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Croga schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:41:
[...]

De uitdaging is dat er meer dan 200 oorzaken van tinnitus bekend zijn. Er is dus geen "one size fits all" antwoord mogelijk maar voor veel van die 200 oorzaken speelt omgevingsgeluid een rol in het managen van de tinnitus. En hoofdtelefoons verminderen dat omgevingsgeluid terwijl noise cancelling het volledig verwijdert. Van wat ik van de samenvatting van alle onderzoek begrepen heb geldt;
Hoofdtelefoons kunnen schadelijk zijn en hoe meer ze afsluiten hoe schadelijker. Van schadelijk naar onschadelijk krijg je dan;
- In ears (meest schadelijk)
- Close over-ear
- Open over-ear
- Boneconducting (minst schadelijk omdat het helemaal geen omgevingsgeluid filtert)

Ik gebruikte jarenlang de Sony closed over-ear noise cancelling (MDR-1000X). Na overstap naar de Shokz is mijn tinnitus sterk verbeterd.

En zoals gezegd: YMMV. Tinnitus is nogsteeds behoorlijk ongrijpbaar én subjectief. Ik ga niet beweren alles hier over te weten maar het onderzoek wijst heel sterk naar bovenstaande.
Nu snap ik beter wat je bedoelde, ik dacht dat je zei dat noise cancelling schadelijk was namelijk. Dat is het niet. Tinnitus kan worden verbloemt met achtergrondgeluid, dan valt het minder op, en noise cancelling haalt het achtergrondgeluid weg waardoor je de tinnitus weer beter hoort. Het maakt het dus niet erger, het valt met noise cancelling alleen meer op. Maar goed misschien zit ik wel helemaal fout met m’n aannames natuurlijk :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:41:
[...]

Ik heb die 'onderzoeken' hier weleens gezien in een ouder topic. Die waren imo niet serieus te nemen.

Het idee was dat als je elke vorm van geluid blokkeert je hersenen meer op zoek gaan naar geluiden, en op die manier je dus tinitus kan krijgen / versterken. Als eerst lijkt mij het dan duidelijk dat die mensen nog nooit noise cancelling oordopjes hebben gebruikt, want die gaan echt niet zo goed alles dempen. En hetzelfde argument kan je dan gebruiken voor normale oordopjes. Tweede is dat TS niet noise cancelling oordopjes wil om in doodse stilte een boek te lezen. Hij wil ze om naar zijn eigen muziek te luisteren zonder last van omgevingsgeluid. En dan zit je dus niet in stilte, maar heb je alsnog gewoon je eigen geluid.
En hoofdtelefoons verminderen dat omgevingsgeluid terwijl noise cancelling het volledig verwijdert.
En dat doen ze dus gewoon simpelweg niet. Of als ze er zijn, laat me weten welke het is, dan koop ik hem direct nog :P .

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sissors schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:02:
En dat doen ze dus gewoon simpelweg niet. Of als ze er zijn, laat me weten welke het is, dan koop ik hem direct nog :P .
Voordat mijn tinnitus zich openbaarde zorgde de MDR-1000X echt voor volledig uitschakelen van omgevingsgeluid. Er zat een lichte piep in van de noise canceling zelf maar verder was het echt de enge doodse stilte van een sensory depravation chamber.....
Pagina: 1