RJ11 inbouwdoos vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12 22:36
Beste tweakers,

Ik loop vast met het aansluiten van een RJ11 inbouwdoos. Ik heb in mijn nieuwbouwhuis een (crossover) kabel door een loze leiding getrokken. Aan de ene kant zit een ziggo modem. Aan die kant zitten de vier draden in de volgorde geel, groen, rood en zwart.
Voor de andere kant heb ik een rj11/rj45 inbouwdoos gekocht.
Nu heb ik geen idee hoe ik nu de bedrading op die inbouwdoos moet doen. Ik neem aan dat je uiteindelijk in die inbouwdoos weer een crossover kabel steekt die je dan in je basisstation stopt...
Echter de inbouwdoos heeft de kleurcodering van de 8 aderige kabel. Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozfzk9YrckA6HKOGMfeYW3wB-rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LN73roXil8kaxbKeIUarFuOL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik weet dus nu niet op welk nummer waar zwart, rood, groen en geel nu moet worden aangesloten. Ik heb de normale en cross geprobeerd op nummers 1 t/m 4, maar mijn kabeltester vind beide niet goed.

Bedankt voor jullie hulp!!!

[ Voor 4% gewijzigd door MindcrimeNL op 03-12-2025 20:54 ]

Alle reacties

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:52
Wat bedoel je eigenlijk met je basisstation?
Is dat het RSA (officieel aansluitpunt van ziggo?)? Voor zover ik weet is Ziggo coax en geen DSL?

Als ik het dan ook goed begrijp wil je je ziggo modem/router in een andere ruimte plaatsen?

Het is even verwarrend wat je precies wilt. Kan je dat even verduidelijken?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Gebruik cat5e of beter, en voor het aansluiten van apparaten een rj11 naar rj45-kabel. Kun je hem later inzetten voor internet als dat beter uitkomt.

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:14
Ik zou de kabel er weer uithalen, en vervangen door een 'standaard'utp kabel met harde kern.
Deze sluit je dan aan beide zijden netjes volgens de standaard B-kleurenschema aan; dus recht toe recht aan, pen 1 op pen1 .
vervolgens gebruik je dan aan beide kanten een Rj11 naar RJ45 conversie snoertje. Dan ben je klaar voor de toekomst.

Wil je hem aansluiten op de RJ45, dan zou je daar pen 3,4,5,6 moeten gebruiken. Dat is in het B-schema de kleurparen blauw+wit en groen+wit
Je RJ11 doos lijkt een vreemd schema te gebruiken. Normaal gesproken zijn de binnenste twee pennen voor het ene paar en de buitenste voor het twee paar. De paren zouden dus 2+3 resp 1+4 zijn.
Het handigst is om even door te meten welke pen nu precies met welk contact in de stekker correspondeert.
(zie Wikipedia: Registered jack onder het kopje Nederlands)

En tenzij je lijnbundeling in gebruikt hebt, heb je voor een DSL verbinding alleen de rood+blauwe draad nodig (tenzij die kapot zijn en je dus op geel+groen bent aangesloten)
Om te testen hoef je dus slechts één paar draden aan te sluiten. (dat beperkt het aantal te proberen opties nogal :) )

[ Voor 44% gewijzigd door OverTheTop op 03-12-2025 21:18 ]

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 18:40

JdM

Humbled

Een crossover kabel is niet bestaand als je het over losse aders hebt. Je kunt de aders van een kabel wel crossover aansluiten, maar dat is niet wat je hier nodig hebt. Je wil denk ik een LAN poort van het modem op een RJ45 inbouwdoos uit laten komen en dat via een 4 aderige kabel doen? Je max snelheid is daarmee 100Mbit en je sluit de aders aan op de RJ45 jack op pinnen 1-2-3-6 (oranje wit-oranje-groen wit-groen) en vanzelfsprekend aan de andere kant van de kabel op dezelfde manier. Aan beide kanten van je kabel prik je dan een normale RJ45 patchkabel in modem en ethernetpoort van je aan te sluiten apparaat die in de afgewerkte jacks gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 03-12-2025 21:12 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Gaat om telefoon, dit bericht is dus niet meer van toepassing :D

[ Voor 84% gewijzigd door nelizmastr op 03-12-2025 21:38 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MindcrimeNL
Asterion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:05:
Wat bedoel je eigenlijk met je basisstation?
Is dat het RSA (officieel aansluitpunt van ziggo?)? Voor zover ik weet is Ziggo coax en geen DSL?

Als ik het dan ook goed begrijp wil je je ziggo modem/router in een andere ruimte plaatsen?

Het is even verwarrend wat je precies wilt. Kan je dat even verduidelijken?
In de meterkast staat het ziggo modem met standaard rj11 telefoon aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvYUzZjy7xv9vrOMgjZEgzqvb_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH66FwbFMXZnarLpu7O8dxqc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7wR3kzlyUbruWiJKgeJWK1Nt5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj82iKkiOAbTUKjVmSvFv71c.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant heb ik dus deze inbouwdoos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdjq-w8NGTfhUsLOAik3A9nvpok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bPpByGwVKgF3EE3iYTis0Ywr.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MindcrimeNL op 03-12-2025 21:38 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

MindcrimeNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:36:
[...]

In de meterkast staat het ziggo modem met standaard rj11 telefoon aansluiting.
Oh je wilt een vaste telefoon gebruiken? Dat verklaart een hoop. Dat is zeldzaam :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MindcrimeNL
nelizmastr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:37:
[...]

Oh je wilt een vaste telefoon gebruiken? Dat verklaart een hoop. Dat is zeldzaam :+
Oldskool ja... Voor de rest ligt mijn huis vol met cat6 ftp kabels.... :)

• OverTheTop
In dat geval gok ik erop dat je ze op de RJ11 doos gewoon in dezelfde volgorde moet aansluiten als ze in de stekker zitten,. Dus 1 tm 4 wordt dan geel,groen,rood,zwart. Waarschijnlijk worden ook hier alleen de middelste gebruikt, dus groen en rood.
Het zou me overigens ook niet verbazen als je inbouwdoos niet geschikt is voor deze dunne soepele kabel, en dus geen goed contact maakt met de draden.

[ Voor 23% gewijzigd door OverTheTop op 03-12-2025 21:51 ]

• Asterion
MindcrimeNL schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:40:
[...]

Oldskool ja... Voor de rest ligt mijn huis vol met cat6 ftp kabels.... :)
In alle frustratie ben je even vergeten melden dat je een telefoon wou aansluiten, kan gebeuren! :+

Heb je een mogelijkheid om een wcd te plaatsen naast je ziggo modem, net zoals je de andere kant wilt doen?
Dan sluit je je draden op beide einden op dezelfde manier aan. Bvb; Geel op Blauw als ik het goe zie op foto?

En vanaf je WCD maak je gebruikt van korte "patchkabels".

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12 13:52
Idd een RJ11 opbouwdoosje in je meterkast
cat5 of cat6 met solide kern naar je telefoon WCD in de woonkamer
In veel gevallen zijn alleen de middelste twee aders van belang. Werkt het na aansluiten niet, die twee aders met elkaar verwisselen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Spiral
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je kan 'm gewoon aansluiten als RJ45 en dan de B variant. Van ziggo modem RJ11 in je patchpanel en van je wall-outlet naar je telefoon ook RJ11. Werkt hier prima.

To say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, and of what is not that it is not, is true. | Aristoteles

• Asterion
Nota: Je toont trouwens een cat3/cat5 WCD en geen RJ11 WCD. Vandaar dat ook de kleuren niet overeenkomen..

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Spiral schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:38:
Je kan 'm gewoon aansluiten als RJ45 en dan de B variant. Van ziggo modem RJ11 in je patchpanel en van je wall-outlet naar je telefoon ook RJ11. Werkt hier prima.
Heb ik dacht ik ook jaren gebruikt. Daarna alles Dect. Misschien eens voor de grap mijn printer als Fax aansluiten, zou ergens moeten werken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Telefoonkabels zijn simpel: gewoon hetzelfde aansluiten aan beide zijden. De stekkers van een standaard telefoonkabel zijn hetzelfde.

Ik zou twee volledig koperen vaste kern cat6a UTP kabels trekken en die aansluiten. Zodoende ben je voor de toekomst voorbereid. Vermijd CCA (copper clad aluminum).

Je kan met een krimptang een RJ11 stekker zetten aan de cat 6a kabel in de meterkast en die in de modem steken. Een extra contactdoos in de meterkast is meestal overbodig. Als je nog een telefoon wil aansluiten kan die op de tweede aansluiting van de modem en op dezelfde manier worden verbonden.

• MindcrimeNL
Asterion schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:10:
Nota: Je toont trouwens een cat3/cat5 WCD en geen RJ11 WCD. Vandaar dat ook de kleuren niet overeenkomen..
Oops, verkeerde WCD dus gekocht, dacht dat het een RJ11 WCD met extra RJ45 was...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:58
Onzin dat is gewoon een Rj11 met een vreemde opdruk.
Cat3 is een kabelspecificatie en geen connector type.

Je moet de kabel gewoon 1 op 1 aansluiten.
zie:
https://www.timtip.nl/artikel/rj11-aansluiten-telefoonkabel/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Asterion
Ben(V) schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:19:
Onzin dat is gewoon een Rj11 met een vreemde opdruk.
Cat3 is een kabelspecificatie en geen connector type.

Je moet de kabel gewoon 1 op 1 aansluiten.
zie:
https://www.timtip.nl/artikel/rj11-aansluiten-telefoonkabel/
Zo te zien is de linkse net wat smaller dan de rechtse, kan dus duiden op een RJ11 aansluiting.

Maar ik zou alsnog langs beide kanten een WCD gebruiken waarin je voor jezelf de juiste kleurcode aanhoudt.

• Ben(V)
Ja ook aan de andere kant een wcd nemen en dan aansluiten met kant en klare telefoonkabeltje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

lier

MikroTik nerd

Waarom kies je ervoor om hiervoor andere aansluitingen te gebruiken dan je verdere netwerk? Ik zou persoonlijk gewoon kiezen voor standaard RJ45 met (dezelfde) netwerkkabel.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ben(V)
@lier Omdat het om z'n vaste telefoon aansluiting gaat en niet om een netwerk aansluiting.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25

lier

MikroTik nerd

Ben(V) schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:09:
@lier Omdat het om z'n vaste telefoon aansluiting gaat en niet om een netwerk aansluiting.
Had ik inderdaad gelezen. Maar om nu nog te investeren in spullen die gaan verdwijnen klinkt voor mij niet logisch. Tenzij het uit kostenoverweging is...maar dan nog.
Daarnaast, bij het gebruik van netwerkkabel was er geen probleem geweest met de kleurcodering.
Daarom benieuwd wat de overweging van de TS was om hiervoor te kiezen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn schoonouders zitten met zelfde uitdaging in hun nieuwbouwwoning. Alles is daar in de verblijfsruimte met Jung AS500 spullen afgewerkt. Jung heeft geen RJ11 contactdozen meer, wel nog ISDN die met 6-ader RJ11 stekkers bruikbaar zijn - maar dat is totaal niet future-proof. Wat we gaan doen is gewoon 2x RJ45 Cat6A installeren en ook bedraden naar meterkast met Cat6A, alleen aan beide kanten een patchkabel als verloop naar RJ11 inzetten zodat we een van de aansluitingen voor POTS kunnen gebruiken.

Voor nu kan die oude meuk erop, mocht dat op gegeven moment niet meer nodig zijn, dan kan het gewoon ingezet worden voor netwerk tem 10Gbps.

Enige risico is dat je verkeerd inplugt en belspanning op je Ethernet krijgt. Om dat te voorkomen gaan we de telefoonstekkers met gekleurde duct tape vastzetten :P

Oslik blyat! Oslik!

• OverTheTop
Theoretisch moet een Netwerkpoort daartegen bestand zijn, de belspanning is iets van 80V AC

Electrical Isolation
For human safety, the IEEE specification requires a 10/100/1000BASE-T port to be able to withstand
1,500 VAC at 50 Hz to 60 Hz for 1 minute between ports or from each port to the chassis ground.

http://ww1.microchip.com/...n/AppNotes/VPPD-01740.pdf

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Gewoon 2x cat5e/cat6 inbouwdoos maken met cat5e/cat6 kabel (binnenwerk en kleurcode B aanhouden) kun je het ook voor bekabeld internet gebruiken (ooit).

Daar kan ook een RJ11 connector in.

Vroeger op het werk hielden ze nogal van intern verhuizen. Wat wij deden met de telefoonkabel (die witte platte aan je Ziggo modem en wat in je telefoon gaat) aan de inbouwdoos kant de RJ11 connector vervangen voor een RJ45 connector. Houdt 1 op 1 de kleuren aan zoals hoe jij die af knipt en plaatst in het midden van de RJ45 connector. Dus links en rechts van de RJ45 houdt je 2 aders leeg.

Waarom deden wij dit? Die RJ11 zat wat dieper in de inbouwdoos. Met loshalen (elke 6 maand verhuizen) was dit een gepriegel. RJ45 was veel makkelijker uit de inbouwdoos te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 05-12-2025 04:09 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-12 10:44
Rode en groen draad aansluiten op de blauw/wit , blauw aansluiting. Geel en zwart hoef je bij analoge telefonie niet te gebruiken.
Pagina: 1