96 RAM, slim om een RAM drive te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb een snelle laptop met 96GB 6400 DDR 5 Ram.

Nu leek het mij handig een ramdrive te maken van zeg 16 GB voor development werkzaamheden. ChatGPT en Gemini raden ImDisk aan, maar ik lees op de site van ImDisk dat windows 11 niet ondersteund wordt.

Ik lees ook nergens op het forum recente verhalen van tweakers die een ram drive gebruiken.

Is dit echt onzin? Ik heb 6 TB Nvme's in Raid 0. haal 17800 in chrystal disk. 4k uiteraard lager.

Ik zag een alternatief: https://www.romexsoftware...imo-ramdisk/overview.html die betaald is. Deze schijnt ook goed te zijn: https://www.softperfect.com/products/ramdisk/

Zal dit nut hebben voor Angular build output en visual studio build output?

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 03-12-2025 20:51 ]

Beste antwoord (via TweakerVincent op 03-12-2025 22:03)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
Dat zou niet nodig moeten zijn, Windows gebruikt alle ongebruikte geheugen al als soort cache.
Je kunt dit zien in rammap, er zal een heel stuk "mapped file" zijn.

Maar ik heb het even voor je geprobeerd. En het maakt bij mij geen verschil (96GB, 9950X3D, SN850X 2TB)
ng build, 21s op ssd's, en 23s op ramdisk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
Dat zou niet nodig moeten zijn, Windows gebruikt alle ongebruikte geheugen al als soort cache.

Maar ik heb het even voor je geprobeerd. En het maakt bij mij geen verschil (96GB, 9950X3D, SN850X 2TB)

• TweakerVincent
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:20:

oh thanks!

Ik heb net softperfect geinstalleerd trial en chrystal disk gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7HnFaHxW-09L-KbpQyCfdeydYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/amzSwhYtEjsVYCT0Y7q5Ugwn.png?f=fotoalbum_large

bovenste is mijn C en onderste dram drive. 16 gb.

Vreemd genoeg is read echt lager dan de nvme.

Kan ik dan helemala niks met een ramdrive en dus gewoon caching gebruiken? en worden dan alle packages van npm in het geheugen geladen?

die RND4k is wel lekker natuurlijk, maar daar ik gebruik dus eigenlijk al een soort van ramdrive (wat jij bedoeld met caching)?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 03-12-2025 21:35 ]

• jeroen3
Je kunt een stukje van je dure geheugen blokkeren zodat je meer page-faults kan maken als de boel vol zit. :P

Dat lezen trager is komt natuurlijk omdat het dan kopieren is hè.
En uiteraard zijn 4k random iops sneller. Maar dat is dus de truc, daar hoef je maar 1x op te wachten, daarna zitten al die kleine bestandjes al in het geheugen.

Het nut van een ram drive is hedendaags inderdaad beperkt.
Plus er is meer risico op corruptie, want je hebt geen ECC sticks of wel?

Wat je goed kan doen met 96 GB is meerdere virtuele machines gebruiken voor testen en simuleren van je software.

• TweakerVincent
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:38:
Je kunt een stukje van je dure geheugen blokkeren zodat je meer page-faults kan maken als de boel vol zit. :P

Dat lezen trager is komt natuurlijk omdat het dan kopieren is hè.
En uiteraard zijn 4k random iops sneller. Maar dat is dus de truc, daar hoef je maar 1x op te wachten, daarna zitten al die kleine bestandjes al in het geheugen.

Het nut van een ram drive is hedendaags inderdaad beperkt.
Plus er is meer risico op corruptie, want je hebt geen ECC sticks of wel?

Wat je goed kan doen met 96 GB is meerdere virtuele machines gebruiken voor testen en simuleren van je software.
ok dus ramdrive uninstalleren en gewoon vertrouwen op windows caching? thanks!

Vm snap ik idd, maar dacht dat een ramdrive ook nuttig was :)

• jeroen3
Vroeger, met sata disks was een ram drive relevant. Nu alleen in speciale workloads.
Pagina: 1