• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:09

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Hierbij heb ik jullie advies nodig betreft het volgende:

Ik ben afgestudeerd als systeembeheerder jaren geleden, begonnen als servicedeskmedewerker vervolgens beland in zorg technologie waar ik veel jaar (6 jaar) met plezier heb gewerkt, als verschillende functies, project engineer, service engineer, coach voor ouderen en robotica engineer. Vervolgens naar een ander bedrijf gegaan weer terug in de ICT als systeembeheerder.

Op een gegeven moment klaar met het bedrijfsleven en wilde graag iets anders, waarbij ik +/- 2 jaar geleden de overstap gemaakt vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs. Hierbij ben ik systeembeheerder op een scholengemeenschap met alle voordelen die je maar kunt wensen.

- 13e / 14e maand
- 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)
- Opleidingsbudget (ja het is onderwijs, daar is altijd geld voor)
- Nog wat andere kleinere bonussen

Alleen nu komt de crux, tijdens mijn sollicitatiegesprek kwam het kopje "salaris" al heel snel naar voren omdat er in de vacature stond van bedrag X tot Y kun je verdienen (achteraf weet ik nu dat ze in het onderwijs met salaris schalen werken, overal waar ik heb gewerkt hadden ze dat niet en op het moment als je vond dat je loonsverhoging verdiende ging je in gesprek met je manager, er werd wat op papier gezet en binnen X tijd was het geregeld). Want wat het Y salaris was, was minder dan dat ik verdiende bij destijds mijn huidige werkgever.

Ik zou dan binnen die schaal op het hoogste trede komen. Hierbij heb ik meteen aangegeven, het kan niet zo zijn dat dit mijn eindbestemming is en ik moet wel mogelijkheid hebben op groei in mijn salaris. Hierbij heeft mijn manager aangegeven dat je wel vooruit blijft gaan. Maar nu blijkt inderdaad 2 jaar verder, heb ik meer salaris gekregen, maar dit heeft ermee te maken dat de CAO van onderwijs land elk jaar veranderd en docenten klagen waardoor er elke jaar X % loonsverhoging is.

Hierbij ben ik terug gegaan naar mijn manager en heb aangegeven dat dit niet de groei is die ik bedoel. Ik wil werken voor mijn geld en daar horen prestaties tegenover (zo zie ik het iig). Er zijn 2 manieren om meer salaris te krijgen. Of door te kijken welke functie hoort bij een salarisschaal hoger of via het Bewust Belonen systeem.

Door te kijken wat de nieuwe functie inhoud en of jij dat kunt behalen moet je 3 cyclus bespreken, je planningsgesprek dan je voortgangsgesprek en als laatste je beoordelingsgesprek. Maar nu komt het elke gesprek vindt maar 1x per jaar plaats en daar wordt niet vanaf geweken.

Anderzijds hebben we Bewust Belonen, waarbij je hebt laten zien dat je iets speciaals hebt gedaan in je werk en daarvoor kan een werkgever kiezen dat die jou 12 maanden lang elke maand een X bedrag geeft ter compensatie.

Het traject Bewust Belonen is afgeschoten, want mijn manager zegt dat zijn te veel hoepels waardoor je heen moet. Veel lagen in de organisatie die zijn plasje er over moeten doen.

Het ander traject loopt, maar dit betekend onder aan de streep dat ik 5 jaar lang geen salarisverhoging krijg in vorm van een salarisschaal omhoog, omdat ik eerst die gesprekken moet ondergaan.

Dus mijn vraag is, is er tijdens mijn sollicitatie transparant gereageerd en zou er nog een mogelijkheid zijn om toch dit te versnellen.

Als grote kanttekening, is heb het erg naar mijn zin waar ik momenteel zit, maar dit blijft wel in mijn onderbuik zweven.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als je meer wil verdienen moet je een hoger gewaardeerde functie uitoefenen. Zo werkt het in (semi-)overheidsland. Daar moet je voor solliciteren, en aangenomen worden.
Dat je baas je dit wel lijkt te hebben beloofd is niet handig, mensen aannemen op de bovenste trede van een schaal, zonder perspectief op meer is niet een aanpak waar ik fan van zou zijn.

Elk jaar bewust belonen is niet heel reëel.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Eindpunt schaal = eindpunt groei in salaristreden. uiteraard is er (vaak) wel inflatiecorrectie.

Je hebt zijn nu de volgende mogelijkheden:
  • functie in een hogere schaal gaan bekleden (=solliciteren, mits die functie bij je werkgever bestaat)
  • de schaal van je huidige functie laten herwaarderen (=lang niet altijd mogelijk, en er zijn strakke regels voor. de functie niet niet voor niets in deze schaal).
  • weggaan naar een werkgever met hoger salaris
  • tevreden worden met wat je nu hebt. Ik weet niet of je (jonge) kinderen hebt, of in de toekomst verwacht? Maar dan zijn die 55 vakantiedagen echt ge-wel-dig!

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 03-12-2025 20:50 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:53
nitrodesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:39:
Hierbij ben ik systeembeheerder op een scholengemeenschap met alle voordelen die je maar kunt wensen.

- 13e / 14e maand
- 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)
- Opleidingsbudget (ja het is onderwijs, daar is altijd geld voor)
- Nog wat andere kleinere bonussen

Alleen nu komt de crux, tijdens mijn sollicitatiegesprek kwam het kopje "salaris" al heel snel naar voren omdat er in de vacature stond van bedrag X tot Y kun je verdienen (achteraf weet ik nu dat ze in het onderwijs met salaris schalen werken, overal waar ik heb gewerkt hadden ze dat niet en op het moment als je vond dat je loonsverhoging verdiende ging je in gesprek met je manager, er werd wat op papier gezet en binnen X tijd was het geregeld). Want wat het Y salaris was, was minder dan dat ik verdiende bij destijds mijn huidige werkgever.
Tsja, al die voordelen die je noemt komen met een prijs. Namelijk minder mogelijkheden v.w.b. salaris(groei). Beetje stom en slordig ook van je dat je dit niet wist / uitgezocht had, moet ik eerlijk zeggen.
Maar nu blijkt inderdaad 2 jaar verder, heb ik meer salaris gekregen, maar dit heeft ermee te maken dat de CAO van onderwijs land elk jaar veranderd en docenten klagen waardoor er elke jaar X % loonsverhoging is.
Lekker dan. De docenten ‘klagen’. Volgens mij ben jij het, meneer de ICT’er, die klaagt over zijn salaris in het onderwijs. Kies er dan niet voor of lees je goed in. Of solliciteer op een functie in een salarisschaal hoger.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Veranderd, inhoud, betekend. Onderwijs zeg je?

Ik denk verder dat @breew alle opties keurig verwoord heeft.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:02

m-vw

Dus?

Tja, salarisschalen zijn er echt niet enkel in het onderwijs en als je functie ingeschaald zit in schaal 6 t/m 8 dan is eind 8 dus wel je top.

Heel logisch. Normale gang van zaken.

Jij hebt je waarschijnlijk blindgestaard op de extra's en niet goed opgelet toen de schalen te sprake kwamen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:59
Je hebt geen duidelijke afspraken gemaakt bij je sollicitatie, daardoor heeft je manager kans gezien om niet strikt genomen te liegen maar wel iets te suggereren dat eigenlijk ook niet helemaal waar is.

Je opties zijn nu accepteren of een andere baan zoeken, en bij optie twee de volgende keer wél duidelijke afspraken te maken 🙂

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hierbij ben ik terug gegaan naar mijn manager en heb aangegeven dat dit niet de groei is die ik bedoel. Ik wil werken voor mijn geld en daar horen prestaties tegenover (zo zie ik het iig)
Dan moet je solliciteren naar een hogere functie.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wat de TS wil werkt alleen in het bedrijfsleven en dan ook nog eens bij clubs waar er niet met salarishuizen wordt gewerkt. Dan kom je al snel terecht bij kleinere bedrijven of detacheerders. Daar kun je handjeklap doen. Niet bij de overheid.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Voor de TS zit er weinig anders op dan te vertrekken of een zwaardere functie te gaan bekleden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@nitrodesign ik ben mijn carrière begonnen in het onderwijs en ik zat dus niet in de hoogste schaal, maar de starheid waar je over spreekt is heus niet alleen in het onderwijs zo. Er zijn grofweg 4 soorten bedrijven:
1. Met een CAO waar je niet van af mag wijken (zoals onderwijs);
2. Met een CAO waar je alleen in positieve zin van af mag wijken (die zijn er weinig, maar ze bestaan);
3. Bedrijven zonder CAO maar met een functiehuis;
4. Bedrijven zonder CAO en zonder functiehuis.

Als je ergens solliciteert is het altijd goed om te snappen in welke categorie een bedrijf valt, dat heb jij niet/onvoldoende gedaan en daar loop je nu tegenaan. Als dat blijft knagen en je het niet kan/wil accepteren is er maar één oplossing: vertrekken.

Reken voor de grap eens je salaris terug naar euro's per gewerkt uur. Stel je verdiend nu 6k per maand, dan is dat op jaarbasis zo'n 83.000 (i.v.m. 13e maand & oktobertoelage). Daarvoor moet je zo'n 1.640 uur werken (52*40-55*8).
Bij een bedrijf met 'normale' voorwaarden (geen functiehuis, 25 vakantiedagen en geen 13e maand) moet je zo'n 22% méér verdienen om op hetzelfde uurloon uit te komen: 7.350 per maand of 95.250 per jaar.
Nu kan je met je hogere uurloon natuurlijk geen groter huis kopen, dus het is maar net wat je wilt.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:53
Tehh schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:38:
@nitrodesign ik ben mijn carrière begonnen in het onderwijs en ik zat dus niet in de hoogste schaal, maar de starheid waar je over spreekt is heus niet alleen in het onderwijs zo. Er zijn grofweg 4 soorten bedrijven:
1. Met een CAO waar je niet van af mag wijken (zoals onderwijs);
2. Met een CAO waar je alleen in positieve zin van af mag wijken (die zijn er weinig, maar ze bestaan);
Correctie:
1. Het onderwijs kent een zogenaamde 'minimum-cao', waar je dus wel van af mag wijken maar alleen ten gunste van de werknemer
2. De meeste cao's zijn juist minimum cao's waar je ten gunste van de werknemer van mag afwijken. Het is dus eerder omgekeerd; standaard-cao's bestaan maar de meeste cao's zijn minimum-cao's

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:12

Blokker_1999

Full steam ahead

FreakNL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:12:
Wat de TS wil werkt alleen in het bedrijfsleven en dan ook nog eens bij clubs waar er niet met salarishuizen wordt gewerkt. Dan kom je al snel terecht bij kleinere bedrijven of detacheerders. Daar kun je handjeklap doen. Niet bij de overheid.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Voor de TS zit er weinig anders op dan te vertrekken of een zwaardere functie te gaan bekleden.
Heb bij grote bedrijven gewerkt waar je perfect kunt onderhandellen over je loon als je dat wenst, maar pak het wel goed aan of je gooit je eigen ruiten in want dat heb ik er ook meer dan eens zien gebeuren :F

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1