• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12 19:13

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Hierbij heb ik jullie advies nodig betreft het volgende:

Ik ben afgestudeerd als systeembeheerder jaren geleden, begonnen als servicedeskmedewerker vervolgens beland in zorg technologie waar ik veel jaar (6 jaar) met plezier heb gewerkt, als verschillende functies, project engineer, service engineer, coach voor ouderen en robotica engineer. Vervolgens naar een ander bedrijf gegaan weer terug in de ICT als systeembeheerder.

Op een gegeven moment klaar met het bedrijfsleven en wilde graag iets anders, waarbij ik +/- 2 jaar geleden de overstap gemaakt vanuit het bedrijfsleven naar het onderwijs. Hierbij ben ik systeembeheerder op een scholengemeenschap met alle voordelen die je maar kunt wensen.

- 13e / 14e maand
- 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)
- Opleidingsbudget (ja het is onderwijs, daar is altijd geld voor)
- Nog wat andere kleinere bonussen

Alleen nu komt de crux, tijdens mijn sollicitatiegesprek kwam het kopje "salaris" al heel snel naar voren omdat er in de vacature stond van bedrag X tot Y kun je verdienen (achteraf weet ik nu dat ze in het onderwijs met salaris schalen werken, overal waar ik heb gewerkt hadden ze dat niet en op het moment als je vond dat je loonsverhoging verdiende ging je in gesprek met je manager, er werd wat op papier gezet en binnen X tijd was het geregeld). Want wat het Y salaris was, was minder dan dat ik verdiende bij destijds mijn huidige werkgever.

Ik zou dan binnen die schaal op het hoogste trede komen. Hierbij heb ik meteen aangegeven, het kan niet zo zijn dat dit mijn eindbestemming is en ik moet wel mogelijkheid hebben op groei in mijn salaris. Hierbij heeft mijn manager aangegeven dat je wel vooruit blijft gaan. Maar nu blijkt inderdaad 2 jaar verder, heb ik meer salaris gekregen, maar dit heeft ermee te maken dat de CAO van onderwijs land elk jaar veranderd en docenten klagen waardoor er elke jaar X % loonsverhoging is.

Hierbij ben ik terug gegaan naar mijn manager en heb aangegeven dat dit niet de groei is die ik bedoel. Ik wil werken voor mijn geld en daar horen prestaties tegenover (zo zie ik het iig). Er zijn 2 manieren om meer salaris te krijgen. Of door te kijken welke functie hoort bij een salarisschaal hoger of via het Bewust Belonen systeem.

Door te kijken wat de nieuwe functie inhoud en of jij dat kunt behalen moet je 3 cyclus bespreken, je planningsgesprek dan je voortgangsgesprek en als laatste je beoordelingsgesprek. Maar nu komt het elke gesprek vindt maar 1x per jaar plaats en daar wordt niet vanaf geweken.

Anderzijds hebben we Bewust Belonen, waarbij je hebt laten zien dat je iets speciaals hebt gedaan in je werk en daarvoor kan een werkgever kiezen dat die jou 12 maanden lang elke maand een X bedrag geeft ter compensatie.

Het traject Bewust Belonen is afgeschoten, want mijn manager zegt dat zijn te veel hoepels waardoor je heen moet. Veel lagen in de organisatie die zijn plasje er over moeten doen.

Het ander traject loopt, maar dit betekend onder aan de streep dat ik 5 jaar lang geen salarisverhoging krijg in vorm van een salarisschaal omhoog, omdat ik eerst die gesprekken moet ondergaan.

Dus mijn vraag is, is er tijdens mijn sollicitatie transparant gereageerd en zou er nog een mogelijkheid zijn om toch dit te versnellen.

Als grote kanttekening, is heb het erg naar mijn zin waar ik momenteel zit, maar dit blijft wel in mijn onderbuik zweven.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als je meer wil verdienen moet je een hoger gewaardeerde functie uitoefenen. Zo werkt het in (semi-)overheidsland. Daar moet je voor solliciteren, en aangenomen worden.
Dat je baas je dit wel lijkt te hebben beloofd is niet handig, mensen aannemen op de bovenste trede van een schaal, zonder perspectief op meer is niet een aanpak waar ik fan van zou zijn.

Elk jaar bewust belonen is niet heel reëel.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:11
Eindpunt schaal = eindpunt groei in salaristreden. uiteraard is er (vaak) wel inflatiecorrectie.

Je hebt zijn nu de volgende mogelijkheden:
  • functie in een hogere schaal gaan bekleden (=solliciteren, mits die functie bij je werkgever bestaat)
  • de schaal van je huidige functie laten herwaarderen (=lang niet altijd mogelijk, en er zijn strakke regels voor. de functie niet niet voor niets in deze schaal).
  • weggaan naar een werkgever met hoger salaris
  • tevreden worden met wat je nu hebt. Ik weet niet of je (jonge) kinderen hebt, of in de toekomst verwacht? Maar dan zijn die 55 vakantiedagen echt ge-wel-dig!

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 03-12-2025 20:50 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:17
nitrodesign schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:39:
Hierbij ben ik systeembeheerder op een scholengemeenschap met alle voordelen die je maar kunt wensen.

- 13e / 14e maand
- 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)
- Opleidingsbudget (ja het is onderwijs, daar is altijd geld voor)
- Nog wat andere kleinere bonussen

Alleen nu komt de crux, tijdens mijn sollicitatiegesprek kwam het kopje "salaris" al heel snel naar voren omdat er in de vacature stond van bedrag X tot Y kun je verdienen (achteraf weet ik nu dat ze in het onderwijs met salaris schalen werken, overal waar ik heb gewerkt hadden ze dat niet en op het moment als je vond dat je loonsverhoging verdiende ging je in gesprek met je manager, er werd wat op papier gezet en binnen X tijd was het geregeld). Want wat het Y salaris was, was minder dan dat ik verdiende bij destijds mijn huidige werkgever.
Tsja, al die voordelen die je noemt komen met een prijs. Namelijk minder mogelijkheden v.w.b. salaris(groei). Beetje stom en slordig ook van je dat je dit niet wist / uitgezocht had, moet ik eerlijk zeggen.
Maar nu blijkt inderdaad 2 jaar verder, heb ik meer salaris gekregen, maar dit heeft ermee te maken dat de CAO van onderwijs land elk jaar veranderd en docenten klagen waardoor er elke jaar X % loonsverhoging is.
Lekker dan. De docenten ‘klagen’. Volgens mij ben jij het, meneer de ICT’er, die klaagt over zijn salaris in het onderwijs. Kies er dan niet voor of lees je goed in. Of solliciteer op een functie in een salarisschaal hoger.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

Reinier

\o/

Veranderd, inhoud, betekend. Onderwijs zeg je?

Ik denk verder dat @breew alle opties keurig verwoord heeft.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:44

m-vw

Dus?

Tja, salarisschalen zijn er echt niet enkel in het onderwijs en als je functie ingeschaald zit in schaal 6 t/m 8 dan is eind 8 dus wel je top.

Heel logisch. Normale gang van zaken.

Jij hebt je waarschijnlijk blindgestaard op de extra's en niet goed opgelet toen de schalen te sprake kwamen.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
Je hebt geen duidelijke afspraken gemaakt bij je sollicitatie, daardoor heeft je manager kans gezien om niet strikt genomen te liegen maar wel iets te suggereren dat eigenlijk ook niet helemaal waar is.

Je opties zijn nu accepteren of een andere baan zoeken, en bij optie twee de volgende keer wél duidelijke afspraken te maken 🙂

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hierbij ben ik terug gegaan naar mijn manager en heb aangegeven dat dit niet de groei is die ik bedoel. Ik wil werken voor mijn geld en daar horen prestaties tegenover (zo zie ik het iig)
Dan moet je solliciteren naar een hogere functie.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:49

FreakNL

Well do ya punk?

Wat de TS wil werkt alleen in het bedrijfsleven en dan ook nog eens bij clubs waar er niet met salarishuizen wordt gewerkt. Dan kom je al snel terecht bij kleinere bedrijven of detacheerders. Daar kun je handjeklap doen. Niet bij de overheid.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Voor de TS zit er weinig anders op dan te vertrekken of een zwaardere functie te gaan bekleden.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@nitrodesign ik ben mijn carrière begonnen in het onderwijs en ik zat dus niet in de hoogste schaal, maar de starheid waar je over spreekt is heus niet alleen in het onderwijs zo. Er zijn grofweg 4 soorten bedrijven:
1. Met een CAO waar je niet van af mag wijken (zoals onderwijs (edit: onderwijs dus niet));
2. Met een CAO waar je alleen in positieve zin van af mag wijken (die zijn er weinig, maar ze bestaan);
3. Bedrijven zonder CAO maar met een functiehuis;
4. Bedrijven zonder CAO en zonder functiehuis.

Als je ergens solliciteert is het altijd goed om te snappen in welke categorie een bedrijf valt, dat heb jij niet/onvoldoende gedaan en daar loop je nu tegenaan. Als dat blijft knagen en je het niet kan/wil accepteren is er maar één oplossing: vertrekken.

Reken voor de grap eens je salaris terug naar euro's per gewerkt uur. Stel je verdiend nu 6k per maand, dan is dat op jaarbasis zo'n 83.000 (i.v.m. 13e maand & oktobertoelage). Daarvoor moet je zo'n 1.640 uur werken (52*40-55*8).
Bij een bedrijf met 'normale' voorwaarden (geen functiehuis, 25 vakantiedagen en geen 13e maand) moet je zo'n 22% méér verdienen om op hetzelfde uurloon uit te komen: 7.350 per maand of 95.250 per jaar.
Nu kan je met je hogere uurloon natuurlijk geen groter huis kopen, dus het is maar net wat je wilt.

• remzor
Tehh schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:38:
@nitrodesign ik ben mijn carrière begonnen in het onderwijs en ik zat dus niet in de hoogste schaal, maar de starheid waar je over spreekt is heus niet alleen in het onderwijs zo. Er zijn grofweg 4 soorten bedrijven:
1. Met een CAO waar je niet van af mag wijken (zoals onderwijs);
2. Met een CAO waar je alleen in positieve zin van af mag wijken (die zijn er weinig, maar ze bestaan);
Correctie:
1. Het onderwijs kent een zogenaamde 'minimum-cao', waar je dus wel van af mag wijken maar alleen ten gunste van de werknemer
2. De meeste cao's zijn juist minimum cao's waar je ten gunste van de werknemer van mag afwijken. Het is dus eerder omgekeerd; standaard-cao's bestaan maar de meeste cao's zijn minimum-cao's

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:50

Blokker_1999

Full steam ahead

FreakNL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:12:
Wat de TS wil werkt alleen in het bedrijfsleven en dan ook nog eens bij clubs waar er niet met salarishuizen wordt gewerkt. Dan kom je al snel terecht bij kleinere bedrijven of detacheerders. Daar kun je handjeklap doen. Niet bij de overheid.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Voor de TS zit er weinig anders op dan te vertrekken of een zwaardere functie te gaan bekleden.
Heb bij grote bedrijven gewerkt waar je perfect kunt onderhandellen over je loon als je dat wenst, maar pak het wel goed aan of je gooit je eigen ruiten in want dat heb ik er ook meer dan eens zien gebeuren :F

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-12 19:19
Lekker offtopic maar " 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)" zie ik eerder als een nadeel, ik had vroeger een vriendin die dit had, heb je precies vrij als iedereen vrij is, overal knetterdruk en superduur. Ik werk commercieel en dan kan ik vrijnemen wanneer het mij het beste uitkomt.

Einde offtopic.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@remzor
Zoals ik aangegeven heb, in mij gehele carriere heb ik dit nog nooit meegemaakt en is het gegaan zoals @FreakNL aangeeft. Handje klap (kort door de bocht) en dan was dat geregeld.
Dus ja uitzoeken, als je niet weer waar je naar moet zoeken dan wordt dat nogal lastig. Tijdens mijn gesprek is het heel even gegaan over de schalen, maar ik was van mening dat je blijft groeien in zekere zin en als je aan het eind zit ga je een gesprekje aan en je gaat naar de volgende schaal binnen je functiegroepen binnen ICT.

Maar mijn manager bedoelde met groei dat men klaagt over salaris en dan krijgt iedereen in het CAO salarisverhoging.

@Tehh en het klopt, ik heb ook doorgerekend wat dit zou zijn in het bedrijfsleven en mag ook niet klagen.

Maar hetgeen waar ik moeite mee heb is dat ik zelf wil groeien voor mezelf en niet omdat iemand klaagt en krijg ik er loon bij. Maar dan denk ik dat het probleem bij mij zelf ligt :).

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:12
remzor schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:53:
[...]

Correctie:
1. Het onderwijs kent een zogenaamde 'minimum-cao', waar je dus wel van af mag wijken maar alleen ten gunste van de werknemer
2. De meeste cao's zijn juist minimum cao's waar je ten gunste van de werknemer van mag afwijken. Het is dus eerder omgekeerd; standaard-cao's bestaan maar de meeste cao's zijn minimum-cao's
In de praktijk hanteren meeste bedrijven een minimum CAO simpelweg als CAO. Zeker binnen de publieke sector, waar het geld niet tegen de plinten klotst.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:09
@nitrodesign CAO verhogingen zijn niet omdat iemand klaagt. Probeer dat idee uit je hoofd te zetten.
CAO verhogingen zijn een gezamenlijke onderhandeling over salaris/arbeidsvoorwaarden met alle werknemers en alle werkgevers/overheid.

Het is ook voornamelijk bedoeld om te compenseren voor inflatie niet als groeipad.

De schalen/tredes zijn voor individuele groei. Als je daar bovenin zit zal je ofwel een hogere functie moeten gaan uitvoeren ofwel accepteren dat je met 10 jaar ervaring in een functie waarschijnlijk even veel waarde toevoegt als met 15 jaar ervaring en je daarom in dezelfde functie niet verder gaat groeien.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nitrodesign schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:15:
@remzor
Zoals ik aangegeven heb, in mij gehele carriere heb ik dit nog nooit meegemaakt en is het gegaan zoals @FreakNL aangeeft. Handje klap (kort door de bocht) en dan was dat geregeld.
Dus ja uitzoeken, als je niet weer waar je naar moet zoeken dan wordt dat nogal lastig. Tijdens mijn gesprek is het heel even gegaan over de schalen, maar ik was van mening dat je blijft groeien in zekere zin en als je aan het eind zit ga je een gesprekje aan en je gaat naar de volgende schaal binnen je functiegroepen binnen ICT.
Je manager had toen beter kunnen vertellen wat de schaal waar je zou komen betekende. Maar het concept CAO en dat er schalen zijn, en zelf wat uitzoeken wat dat inhoudt? Ja dat is imo toch wel iets wat je zelf had kunnen weten.
Jiangtao.L schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:01:
Lekker offtopic maar " 55 vakantie dagen (alle school vakanties vrij)" zie ik eerder als een nadeel, ik had vroeger een vriendin die dit had, heb je precies vrij als iedereen vrij is, overal knetterdruk en superduur. Ik werk commercieel en dan kan ik vrijnemen wanneer het mij het beste uitkomt.

Einde offtopic.
Eens dat enkel in de schoolvakanties vrij hebben niet ideaal is. Maar alsnog 55 vakantiedagen vs ~25 in het bedrijfsleven is toch wel een pré, die 30 (!!!) dagen extra. (Plus als systeembeheerder lijkt mij zelf dat het niet onmogelijk moet zijn om ook weleens buiten de vakanties vrij te hebben).

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:05

SomerenV

It's something!

Wellicht een beetje offtopic, maar als je het ergens naar je zin hebt en de secundaire voorwaarden bevallen je, waarom dan perse altijd meer willen verdienen? Ik heb nooit die drang begrepen altijd maar hogerop te willen komen, om altijd meer te willen verdienen. Op een gegeven moment kun je goed rondkomen, genoeg leuks doen, sparen en weet ik 't. Als dat kan terwijl je met plezier naar je werk gaat dan is het ook goed toch?

@Sissors Waar ik werk kan het zijn dat je, afhankelijk van je functie, 9 weken vakantie kunt nemen op jaarbasis :+

[ Voor 12% gewijzigd door SomerenV op 04-12-2025 12:00 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-12 18:56

snmght

imho dan he

Tijd om intern of extern te solliciteren. Waarbij je bij extern weet wat je opgeeft aan secundaire voorwaarden. Als je in basis oprecht bereid bent om toch extern te gaan dan kun je dat altijd melden bij je leidinggevende, bij uitblijven van een verhoging ga je op zoek. Moet je natuurlijk niet roepen als je niet van plan bent dat waar te maken.

[ Voor 51% gewijzigd door snmght op 04-12-2025 12:06 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
om het in perspectief te zien. Wat verdien je nu dan? is dat 6,5k/maand dan fuck de salarisgroei. zit je op3,5k, tja dan valt e.e.a. te overwegen.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 10:34
Los van de CAO discussies, op een gegeven moment kom je vaak na een jaar of 10-15 op een punt dat je het maximum hebt bereikt in de combinatie salaris & functie. Dit voel heel stom terwijl je nog niet op de helft van je werkzame leven zit. Maar bekijk het van de andere kant, krijg je als werkgever echt meer uit een werknemer met 30 jaar ervaring dan uit 1 met 20 jaar ervaring in dezelfde functie?

Meer verdienen kan dan vaak alleen door van functie te veranderen, vaak naar één met meer verantwoordelijkheden of leidinggevende taken. Wil of kan je dat niet, dan blijft het bij inflatiecorrecties.

Denk dat dit wel een herkenbare situatie is voor veel 40'ers.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:51
@nitrodesign
Ik ben docent, dus weet hoe het werkt in het onderwijs.
Als je aan het einde van je schaal zit, wil je naar de volgende. Hoe je daar komt kan verschillen, maar solliciteren (naar een nieuwe baan) is het makkelijkst. Dan stel je gewoon die hogere schaal als eis. Een redelijk gesprek voeren kan ook, maar dan zal je heel duidelijk moeten aangeven dat jouw functie niet past in de schaal die je krijgt. Dat is vaak niet zo gemakkelijk, maar biedt wel kansen. Voor een school ben je een kostenpost. Stel jij geeft aan dat je dingen doet die je functieniveau overstijgen kan het antwoord dat je krijgt best zijn 'dan moet je dat niet meer doen, want daar betalen we je niet voor'.
Overigens zou ik mijn echte salaris eens berekenen. Alle extraatjes (behalve vakantiegeld) erbij op tellen en delen door 12. Dat valt behoorlijk hoger uit en moet je nog redelijk solliciteren om het beter te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel a op 04-12-2025 12:33 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:08
Sissors schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:22:
[...]

Je manager had toen beter kunnen vertellen wat de schaal waar je zou komen betekende. Maar het concept CAO en dat er schalen zijn, en zelf wat uitzoeken wat dat inhoudt? Ja dat is imo toch wel iets wat je zelf had kunnen weten.
Als die manager als z'n hele carriere in een organisatie met zo'n CAO heeft gewerkt kan ik me ook voorstellen dat hij er niet bij stil heeft gestaan dat het voor een sollicitant wellicht onbekend terrein was. De meeste grote organisaties werken met een CAO met salarisgebouw. Er zijn maar relatief weinig mensen die het concept helemaal niet kennen.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:44
Dus je hebt in diverse functies in het bedrijfsleven gewerkt en maakt de overstap naar het onderwijs. Je heb al meerdere jaren ervaring, maar weet blijkbaar niet dat ze bij de overheid en (grotere) bedrijven met loonschalen werken. Dat is wel bijzonder.
Je solliciteert in het onderwijs en leest je niet in in onderwijs CAO (loonschalen, salarishuis m.b.t. ICT functies) Je bent akkoord gegaan met de hoogste trede in de desbetreffende loonschaal en hebt mondelinge toezegging dat het salaris in de toekomst gaat stijgen. (nogal wiedes, natuurlijk gaan salarisschalen stijgen op basis van CAO onderhandelingen etc).
Nu terugkomen op mondelingen afspraken gaat hem niet worden ben ik bang. Gewoon je verlies nemen en accepteren dat je je beter had kunnen voorbereiden. Indien niet, blijft er niets anders over dan over te stappen naar een ander bedrijf of onderwijsinstelling.

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Marcel a Ik verwacht ook wel dat het e.e.a. nog mogelijk is want als je een schaal wil groeien en dat kan niet in de ICT dan krijg je een advies schaal of IB ergens in die richting. Maar docenten verdienen een stuk meer dan OOP waar ik in zit.

Maar het verhaal is duidelijk. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn en bedankt voor alle input :).

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 16:23
Ik moet zeggen dat je manager niet echt lekker aan het meedenken is, dat dingen te veel moeite kosten, man dat is JOUW werk toch of niet?
Maar helaas heeft hij wel gelijk, het is of een andere functie in een andere schaal, of het proces doorlopen.

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Dus mijn vraag is, is er tijdens mijn sollicitatie transparant gereageerd en zou er nog een mogelijkheid zijn om toch dit te versnellen.

Als grote kanttekening, is heb het erg naar mijn zin waar ik momenteel zit, maar dit blijft wel in mijn onderbuik zweven.
Je gaat een arbeidsovereenkomst aan en je hebt natuurlijk zelf ook een verplichting om uit te zoeken wat dat voor jou betekent. De werking van CAO's, salarisschalen en indexaties zijn daarbij wel nodig om te begrijpen. Aangezien je verwachtingen had die niet worden waargemaakt, ben je naar mijn mening niet goed genoeg geïnformeerd hierover door je manager. Dit is wel zijn verantwoordelijkheid.

Maar dat er voor jou niet transparant genoeg is geacteerd, betekent niet dat er daardoor ruimte ontstaat voor individuele afspraken. Wellicht zijn er binnen de CAO nog mogelijkheden voor structurele salarisgroei.

The stuff that dreams are made of

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-12 10:11

Het ander traject loopt, maar dit betekend onder aan de streep dat ik 5 jaar lang geen salarisverhoging krijg in vorm van een salarisschaal omhoog, omdat ik eerst die gesprekken moet ondergaan.

Je krijgt hierboven wat lullige reacties (vind ik), maar ik herken dit sentiment. Ik heb het ook zo meegemaakt bij twee banen in de publieke sector. "Ja je zit in schaal X tree Y, maar we kijken wat er mogelijk is in de toekomst" --> niets van terechtgekomen.
Uiteindelijk is de enige realistische optie: verder kijken. Je kunt ook een vergelijkbare baan bij een andere instelling in de publieke sector zoeken natuurlijk. Is binnen de Rijksoverheid niet ongebruikelijk dat mensen bijv overstappen naar een ander ministerie / UO, omdat daar hetzelfde werk ineens wél in een hogere schaal kon. Of dit voor jouw werkveld ook zo is weet ik niet, maar orienteer jezelf vooral even.

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02
nitrodesign schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:03:
@Marcel a Ik verwacht ook wel dat het e.e.a. nog mogelijk is want als je een schaal wil groeien en dat kan niet in de ICT dan krijg je een advies schaal of IB ergens in die richting. Maar docenten verdienen een stuk meer dan OOP waar ik in zit.

Maar het verhaal is duidelijk. Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn en bedankt voor alle input :).
Jij witl groeien en ontwikkelen zeg je, dat lijkt me een mooi startpunt. Je loopt er nu alleen tegenaan dat er blijkbaar volgens je werkgever een max zit aan wat jouw functie waard is qua beloning. Het lijkt me dan evident dat eventuele groei moet betekenen dat je naar een andere functie groeit die weer hoger ingeschaald is. Daar zit de groei. Je gaat zelf niks aan de inschaling van een functie fixen denk ik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon je manager voor het blok zetten. Schaal hoger, toch dat bewust belonen in zetten (en dan die hopels maar), of zelf iets anders gaan zoeken. Werk zat.
Enerzijds kies je hier zelf voor, maar als een manager te beroerd is om door wat hoepels te springen om zijn medewerkers tevreden te houden, dan lopen die uiteraard op een gegeven moment boos weg.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:38:
Gewoon je manager voor het blok zetten. Schaal hoger, toch dat bewust belonen in zetten (en dan die hopels maar), of zelf iets anders gaan zoeken. Werk zat.
Enerzijds kies je hier zelf voor, maar als een manager te beroerd is om door wat hoepels te springen om zijn medewerkers tevreden te houden, dan lopen die uiteraard op een gegeven moment boos weg.
Maar dan is wel de vraag hoe realitisch dat is. En dat weet ik dus echt niet in hoeverre TS een significant beter totaalplaatje ergens anders kan krijgen. Want je kan wel zeggen dat die manager maar door wat hoepels moet springen want werk zat, maar TS krijgt ergens buiten de publieke sector echt niet zomaar die 55 vakantiedagen bijvoorbeeld. Ik kan best een hoop dagen bijkopen, maar dat red ik niet.

Maar misschien hebben ze bij @SomerenV zijn werkgever nog een systeembeheerder nodig :P .

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Enerzijds kies je hier zelf voor, maar als een manager te beroerd is om door wat hoepels te springen om zijn medewerkers tevreden te houden
Meeste Managers zijn liever lui dan moe. Die zitten er helemaal niet op te wachten om mensen te ontwikkelen. Zeker niet in het onderwijs.

• Marcel a
@njitter Mensen in het onderwijs zijn al ontwikkeld.....

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-12 16:52
Ik werk in de zorgsector als IT'er kwam vanuit bedrijfsleven, Ik heb toen bij mijn eerste gesprek aangegeven dat ik qua salaris al in de laatste trede van de schaal zou komen of dat een probleem was, dat was zeker geen probleem toen ook aangegeven hoe nu verder, hij gaf direct aan om de functie te laten herwaarderen. De Manager gaf gelijk al aan dat hij het ook geen goed idee vond om jaren later nog altijd in dezelfde schaal te zitten.

Even concreet, als die manager jou echt niet kwijt wilt gewoon op je strepen gaan staan. Het alternatief is dat je ergens anders gaat kijken namelijk.

• Marcel a
@targaryanwolf Het gaat er niet perse om of een schoolleider je niet echt kwijt wil. Het gaat om ruimte binnen de formatie. Op die ruimte kan gesolliciteerd worden. En dan solliciteren er zomaar 20 mensen op die ene LC functie die zojuist beschikbaar kwam. Neem van mij aan dat de schoolleiding heel erg veel collega's waarvan de schoolleiding eigenlijk best vindt dat ze van LB naar LC kunnen moet teleurstellen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:37
Het hek is van de dam als ze bij iedere werknemer aan het einde van de schaal over moeten gaan op 'bewust belonen'. Dat klinkt mij meer als een route dat als iemand een jaar lang voor een specifiek project z'n benen onder de z'n kont uitgerend heeft naast z'n reguliere werkzaamheden er een eenmalige extra beloning is. Of bijv werk van een een zieke collega overnemen naast je eigen werk en voor die tijdelijkheid een extra vergoeding iedere maand krijgen.

• remzor
psychodude schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:15:
[...]

In de praktijk hanteren meeste bedrijven een minimum CAO simpelweg als CAO. Zeker binnen de publieke sector, waar het geld niet tegen de plinten klotst.
Je bedoelt ‘simpelweg als standaard-cao’, maar klopt, daar heb je ook gelijk in. Doet echter niets af aan mijn punt denk ik ;) In theorie kán en mág het wel, en komen minimum-cao’s dus meer voor dan standaard-cao’s.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
nitrodesign schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:03:

Ben je onderdeel van een scholenkoepel of -bestuur? Dan kun je altijd nog kijken naar hoger gewaardeerde functies. Schoolleiders en -directeurs vallen ook onder de OOP-schalen bijvoorbeeld. Stel je zou leidinggeven aan een groter team IT'ers, dan zou het kunnen dat je richting schaal 11-12-13 gaat (afhankelijk van de grootte van de organisatie).

Dat bewust belonen-beleid is idd een leuke papieren tijger. Ik werk al bijna 15 jaar in het VO en heb dat nog nooit gezien, ook niet in mijn bredere netwerk, zelfs niet bij docenten in tekortvakken. Sommigen halen er een paar extra verlofdagen uit buiten de schoolvakanties of slaan een trede over bij goed presteren, maar that's it. Plus, de trend en wetgeving is ook steeds meer dat men zich moet verantwoorden voor de functiemix en het salarishuis, ook bijvoorbeeld op vlak van loonkloof, kansengelijkheid, etc. Dus inderdaad best wat obstakels en men heeft er waarschijnlijk nauwelijks ervaring mee.

En anders misschien omscholen mocht daar je interesse liggen? Ik weet niet wat je schaal nu is, maar een IT'er bij ons is nu zij-instromer als docent natuurkunde en informatica :)

• ijzel.net
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-12 23:48
Ik werk ook als ICT-er in het onderwijs en ik ben daar juist zeer tevreden. Er heerst wel een cultuur binnen het onderwijs die toch anders is dan het bedrijfsleven, maar ik vind het wel prettig dat ik geen targets en urenverantwoording heb zoals bij eerdere werkgevers. Ook de vakanties vind ik juist een voordeel en als ondersteunend personeel heb je ook meer mogelijkheden om verlof op te nemen buiten de schoolvakanties. Nou werkt mijn vrouw ook in het onderwijs en we hebben 2 jonge kinderen, dus die vakanties zijn dan juist wel praktisch. Ik zit in een prima salarisschaal, maar zit ook binnenkort aan de max. Maar salaris vind ik toch minder relevant, vrije tijd, soepele werktijden en minder werkdruk vind ik belangrijker. Vooral meer tijd met je gezin is echt goud waard.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Jiangtao.L schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:01:

Einde offtopic.
Als TS kinderen heeft of ooit wil, dan is het echter wel een groot voordeel.

OT:
Ik denk dat het wel lastig wordt in huidige functie veel omhoog te gaan, als dit is vastgelegd in CAO. Landelijk krijgen je collega's in de zelfde functie ook maximaal hetzelfde bedrag.
Ik denk net als een aantal voor mij, dat (intern?) solliciteren op een functie met hoger loon de meest haalbare manier gaat worden.
Pagina: 1