Chemische geur, borrelen en lichte rook bij warm water CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roomsoes1996
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:27
Hallo allemaal,

Wij zijn de nieuwe eigenaren van ons huis, dat volledig is verbouwd voordat wij erin kwamen. Sinds we hier wonen hebben we een probleem met onze cv-ketel en we zijn benieuwd of iemand dit herkent of advies heeft. De loodgieter die dit heeft geplaatst, komt aankomende dinsdag langs. Maar ik wil een beetje kennis tot mij nemen, want ik heb er 0 verstand van. Heb wat foto's geplaatst en een filmpje via Youtube wat de ketel gaat doen na een aantal minuten warm water in de douche.

Situatie:
- Ketel werkt normaal voor de verwarming (18°C), geen problemen.
- Bij gebruik van warm water (douchen) borrelt de PVC buis naast ketel, bonkt de ketel zelf ook en je merkt dat hij het zwaar krijgt en komt er een chemisch verbrande geur uit de ketel zelf en soms een beetje rook uit het kraantje met de groene dop.
- Zodra de warme kraan dichtgaat, stopt dit direct.
- De geur hangt bij de ketel, niet in de badkamer.
- CO-melder blijft rustig.
- De rookgasafvoer loopt vlak na de ketel in een scherpe hoek van 90°.

Onze vragen:
- Kan de 90° bocht in de rookgasafvoer dit soort problemen veroorzaken?
- Wat kan de oorzaak zijn van borrelen, rook en verbrande geur bij warm water terwijl de verwarming normaal werkt?

Is dit iets wat een loodgieter kan oplossen, of moeten we een cv-/verwarmingsmonteur laten komen?

Alle tips, ervaringen of advies zijn welkom!

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPsj1t-Gcaxp1xoXn2_PTL2eeJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dKUcWTPqRYVF3z7yLlOUW7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4QqJKxWP0GOgrE5A8UmvMrgHXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT934wJ1azbwiYhCAmbBxe0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RR81NS88i7IISVNh5rAvLPJF5o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoH545XMh2iRqSGf0cX1Gtg8.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:59
Onderhoudscontract afgesloten voor de ketel die inmiddels hoe oud is? Ik denk toch dat je naar een onderhoudsmonteur toe moet met specifieke kennis voor jouw ketel.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:15
Vermoedelijk zit de afvoer naar buiten verstopt.
Kan de installateur niet eerder langskomen? Dit komt niet goed in mijn beleving.

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:52
Roomsoes1996 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:44:
- Wat kan de oorzaak zijn van borrelen, rook en verbrande geur bij warm water terwijl de verwarming normaal werkt?
Hetgeen het borrelen en de geur veroorzaakt zijn de rookgassen van je ketel. Als je de aftakking van de grijze buis volgt, komt deze hoogstwaarschijnlijk op het riool uit. Vervolgens ontsnappen deze gassen via de overstort afvoer in je ruimte.

Toestel uitschakelen en monteur bellen en vermelden dat er rookgassen in de ruimte ontsnappen en ze zo snel als het kan langskomen, niet blijven wachten.

• Roomsoes1996
pman63 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:53:
Onderhoudscontract afgesloten voor de ketel die inmiddels hoe oud is? Ik denk toch dat je naar een onderhoudsmonteur toe moet met specifieke kennis voor jouw ketel.
De ketel zelf is van 2015 (Remeha) en zou nog wel een tijdje mee moeten kunnen. Hij is nog gecheckt in 2025, maar vermoedelijk voordat de boel hier is verbouwd.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:10
Roomsoes1996 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:33:
[...]

De ketel zelf is van 2015 (Remeha) en zou nog wel een tijdje mee moeten kunnen. Hij is nog gecheckt in 2025, maar vermoedelijk voordat de boel hier is verbouwd.
Dat zal wel moeten, want de rookgasafvoer zoals hij nu is is afkeur. Twee verschillende materialen mag niet. Je mag geen pvc gebruiken. En hij zou extra gebeugeld moeten zijn.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19
Met spoed een installateur laten komen en tot die tijd de ketel uit! Je rookgas kanaal is verstopt en CO vergiftiging ligt op de loer.

Denk hier aub niet te lichtzinnig over!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
stekker eruit, gaskraan dicht!! dit is levensgevaarlijk. De rookgassen slaan terug via de sifon van de ketel en verspreiden zich via het riool.

• Roomsoes1996
tux-87 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:18:
stekker eruit, gaskraan dicht!! dit is levensgevaarlijk. De rookgassen slaan terug via de sifon van de ketel en verspreiden zich via het riool.
Want anders ontploft de boel?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
8)7

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je installatie gaat sowieso afgekeurd worden ivm gebruik 2 verschillende materialen voor de rookgasaf en luchtaanvoer en het gebrek aan voldoende beugels.

[ Voor 4% gewijzigd door Atlas op 04-12-2025 08:10 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33
Nee, er ligt een CO-vergiftiging op de loer. Geen angst voro ontploffingen, CO is niet ontvlambaar, er zal dus niks ontploffen. Maar als we niks meer van je horen, dan weten we waar het aan ligt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Ramon 73 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:16:
[...]

Nee, er ligt een CO-vergiftiging op de loer. Geen angst voro ontploffingen, CO is niet ontvlambaar, er zal dus niks ontploffen. Maar als we niks meer van je horen, dan weten we waar het aan ligt.
CO is wel brandbaar. Volgens Wikipedia is vormt het zelfs een explosief mengsel tussen de 12,5 en 74%, een veel bredere band dan bv bij aardgas (5 - 15%).

Maar goed: dat maakt niet echt uit, want bij een veel lagere concentratie ben je al dood :P

Al produceert de ketel nu geen CO, met zo'n twijfelachtige rookgasafvoer en het feit dat er sowieso al rookgas vrij komt, zou ik er bang voor zijn dat het op elk moment kan gebeuren. Zo'n CO-alarm is een goeie backup, maar daar zou ik nu ook niet op vertrouwen. Dus verder ben ik het wel eens met de rest: ik zou hem even uit laten.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bel de spoedlijn van de CV installateur maar. Je rookgas komt terug via het riool, wat je hoort is het borrelen van de sifon onder tegendruk van de rookgassen. De chemische geur is de rookgas die je ruikt.

Er lekt CO in jullie woning. Trek de ketel uit totdat deze is gecontroleerd door een monteur en zet voor nu even wat ramen open tegen elkaar.

Zie ook: https://www.brandweer.nl/onderwerpen/koolmonoxide/

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:53
Het groene kraantje is een overdrukventiel en het bonken wijst er ook op dat de ketel zijn druk niet kwijt kan of dat de druk te hoog is en waarschijnlijk wordt de ketel ook te warm.
Voorlopig de ruimte van de ketel goed ventileren en zo min mogelijk gebruiken tot een monteur is geweest.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:41
Ga even een CO melder halen bij de bouwmarkt. Deze heb je kennelijk niet.

https://www.brandweer.nl/onderwerpen/koolmonoxide/

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40
vogelmans schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:44:
Het groene kraantje is een overdrukventiel en het bonken wijst er ook op dat de ketel zijn druk niet kwijt kan of dat de druk te hoog is en waarschijnlijk wordt de ketel ook te warm.
Voorlopig de ruimte van de ketel goed ventileren en zo min mogelijk gebruiken tot een monteur is geweest.
Er stroomt geen water uit het overdrukventiel, maar er komt rook of damp uit de afvoer. Zo lijkt het in ieder geval op de video.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-12 16:04
jeroen3 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:24:

Deze is wel aanwezig, zie TS

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:57
Hebben ze nou de ontluchting van de rioolstandpijp aangesloten op de CV afvoer??

Dat is beunhazerij eerste klas.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:45
wvdveer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:40:
Hebben ze nou de ontluchting van de rioolstandpijp aangesloten op de CV afvoer??

Dat is beunhazerij eerste klas.
Dat is een condens opvang stuk in de rookgasafvoer en die condens moet afgevoerd worden naar het riool.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Roomsoes1996
Atlas schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:09:
Je installatie gaat sowieso afgekeurd worden ivm gebruik 2 verschillende materialen voor de rookgasaf en luchtaanvoer en het gebrek aan voldoende beugels.
Er komt vanmiddag een cv monteur langs. Mijn vriend wilde nog wachten tot de loodgiet dinsdag langskomt (die dit ook in elkaar heeft gezet), maar dit is nu al een week zo en ik vind het ondertussen maar eng worden. De cv monteur zei trouwens dat het wel hetzelfde materiaal is, alleen een andere kleur

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-12 14:26
Dit is serieus je reactie op zulke dringende en serieuze reacties?

Lijkt mij duidelijk dat je snel moet handelen; ketel uit en zo snel mogelijk een gekwalificeerd bedrijf langs laten komen!

• Roomsoes1996
jeroen3 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:24:

Die hebben we zeker wel & die staat op 0 ;)

• Roomsoes1996
-En4Cer- schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:09:
[...]

Dit is serieus je reactie op zulke dringende en serieuze reacties?

Lijkt mij duidelijk dat je snel moet handelen; ketel uit en zo snel mogelijk een gekwalificeerd bedrijf langs laten komen!
Lol nee, maar ik heb hier toch helemaal geen ervaring mee. ChatGPT gaat gelijk in paniekstand en zegt dat rookgassen in het riool voor kleine explosies kunnen zorgen 8)7

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:53
ahbart schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:32:
[...]

Er stroomt geen water uit het overdrukventiel, maar er komt rook of damp uit de afvoer. Zo lijkt het in ieder geval op de video.
Damp = stoom = kokend water.
Aangezien het (vuil) water uit de cv leiding is dat ontsnapt kan daar ook een vreemd luchtje aanzitten.

[ Voor 15% gewijzigd door vogelmans op 04-12-2025 13:18 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roomsoes1996 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:44:
Hallo allemaal,

Wij zijn de nieuwe eigenaren van ons huis, dat volledig is verbouwd voordat wij erin kwamen. Sinds we hier wonen hebben we een probleem met onze cv-ketel en we zijn benieuwd of iemand dit herkent of advies heeft.
Heb je de oude eigenaar al gevraagd wie de kosten hiervoor gaat dragen?

• Roomsoes1996
Wolly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:17:
[...]

Heb je de oude eigenaar al gevraagd wie de kosten hiervoor gaat dragen?
Ja, zij. Het is een verborgen gebrek... Maar dat gaat nog een staartje krijgen ben ik bang.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Roomsoes1996 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:18:
[...]

Ja, zij. Het is een verborgen gebrek... Maar dat gaat nog een staartje krijgen ben ik bang.
Maar je zegt eerder dit hieronder. Ik ga er vanuit dat dit jullie verbouwing was?
Roomsoes1996 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:33:
[...]

edit: Uit beginpost, whoops :)
Wij zijn de nieuwe eigenaren van ons huis, dat volledig is verbouwd voordat wij erin kwamen.

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 04-12-2025 13:22 ]

☻/
/▌
/ \

• Roomsoes1996
Kixtart schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:20:
[...]

Maar je zegt eerder dit hieronder. Ik ga er vanuit dat dit jullie verbouwing was?

[...]
Nee, het is niet onze verbouwing. Het huis komt uit de verhuur. De vorige eigenaren hebben het toen volledig verbouwd en in de verkoop gezet. Wij hebben het gekocht...

• wvdveer
ron321 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:04:
[...]

Dat is een condens opvang stuk in de rookgasafvoer en die condens moet afgevoerd worden naar het riool.
Bij iedere moderne CV gaat dat toch gewoon via de ketel?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
wvdveer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:54:
[...]

En die tovert het weg :+

• wvdveer
Nee, die voert het gewoon af naar het riool zonder dat je allerlei rare fratsen hoeft uit te halen met de rookgasafvoer.

• hesselbeertje
wvdveer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:54:
[...]

Als het kanaal langer is dan een bepaalde lengte schrijven sommige merken zon afvoerstuk voor.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-12 15:16
Roomsoes1996 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:21:
[...]

Nee, het is niet onze verbouwing. Het huis komt uit de verhuur. De vorige eigenaren hebben het toen volledig verbouwd en in de verkoop gezet. Wij hebben het gekocht...
Vooruitlopend op het gesprek met de oud-eigenaren: Zij hebben er zelf dus niet gewoond? Dan zou er bij de verkoop een niet-bewonersclausule opgenomen moeten zijn en sta je minder sterk wat betreft verborgen gebreken.
https://www.vtwonen.nl/al...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• Roomsoes1996
Zojuist de CV-monteur over de vloer gehad. Inderdaad rookgas wat terugkomt en lage CO waardes gemeten. De condensafvoer zat aan de rookgasafvoer vast. Deze was eigenlijk overbodig, want dat kleine beetje condens wat deze ketel maakt, moet gewoon terug te ketel in, anders heb je ook niks aan dat HR gebeuren. Staat ook nergens in de installatiehandleiding van Remeha, dus hij vond het maar gek dat het zo was gedaan.

Dus hij heeft dat stuk weggehaald en de rookgasafvoer zonder aftakking vastgezet. Beetje kneuterig uitgelegd, want ben geen expert, maar alles werkt weer naar behoren nu!

[ Voor 10% gewijzigd door Roomsoes1996 op 04-12-2025 15:44 ]

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
-edit: Te laat-

[ Voor 90% gewijzigd door ErnstvV op 04-12-2025 16:53 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
hesselbeertje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:32:
[...]

Als het kanaal langer is dan een bepaalde lengte schrijven sommige merken zon afvoerstuk voor.
maar je moet dan wel een syphon aanbrengen ...

• hesselbeertje
PetervdM schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:58:
[...]

maar je moet dan wel een syphon aanbrengen ...
Die zit er ook in dit geval (te zien op het filmpje) maar door een verstopping verderop in het rookkanaal blaast de ketel deze leeg. Tenminste, ik ga er even van uit dat dat de sifon is waar ook het condensstuk op aansloten is.

@Roomsoes1996 Goed dat het nu in orde is. Toch blijf ik het vreemd vinden dat ie door de sifon heen terug blies. Met een niet verstopte afvoer mag dat niet kunnen. Of zat er geen sifon? Dat zou veel verklaren.

[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 04-12-2025 17:06 ]

• peterpannekoek
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:37
Zo te zien zijn er 2 problemen.
Dit is namelijk een burgerhout twinsline condensaftap stuk 80mm

1.
Waarschijnlijk staat de sifon leeg (dus geen waterslot) en worden de rookgassen de riool afvoer in gedrukt.

2.
Er is een standaard riolerings sifon gebruikt welke niet gebruikt mag worden. Inclusief de pvc leidingen.
Er had namelijk een speciale burgerhout pp sifon gebruikt moeten worden welke langer is en dus meer statisch druk heeft en de rookgassen er niet door heen drukt. Aansluitleiding tot aan de sifon moet ook in PP uitgevoerd worden!

• Roomsoes1996
hesselbeertje schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:01:
[...]
@Roomsoes1996 Goed dat het nu in orde is. Toch blijf ik het vreemd vinden dat ie door de sifon heen terug blies. Met een niet verstopte afvoer mag dat niet kunnen. Of zat er geen sifon? Dat zou veel verklaren.
Er zat wel een sifon maar die was blijkbaar te hoog geplaatst. Ik weet het niet zo goed. Neem aan dat ‘ie weet wat hij doet. Ketel is ook opnieuw afgesteld en op vol vermogen nog laten draaien en hij deed het goed. Het ziet er in ieder geval nu zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fuq8cGtrgcwJaOzH_1uu9frgKGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgW4m1DJ0j1FSNFenclC26ET.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hij wordt nog extra gebeugeld
Pagina: 1