KVM Switch voor 2/3 monitoren voor laptop en desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Skeppare
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 18:08

Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een stukje hardware dat het voor mij mogelijk maakt om snel en moeiteloos te kunnen wisselen tussen mijn werk laptop en prive (gaming) desktop. Ik zou wel graag kunnen gamen, dus het zou fijn zijn als het een hogere refresh rate kan hebben in nog wel goede resolutie.
Toelichtend verhaal
Op mijn werk hebben we docking stations. Ik kom aan, sluit mijn laptop aan via USB-C en heb dan beeld op 2 schermen. Super chill natuurlijk. Lekker snel en makkelijk.
Thuis heb ik een bureau met nu nog twee schermen. Op deze schermen is mijn desktop aangesloten.

Ik werk soms thuis. Dan sluit ik via een extra kabel maar één monitor aan op de laptop. Ik wil graag 2 monitoren aansluiten. Toen dacht ik van misschien is een docking station een goed idee. Toen besefte ik me dat ik dan steeds een kabeltje moet gaan omleggen. Daarna besefte ik me dat mijn GFX geen USB-C heeft, dus dat dat helemaal niet kan. Zo kwam ik op het pad van een KVM Switch!

Ik heb nu nog 2 monitoren, maar wil altijd al uitbreiden naar 3. Het is niet de grootste noodzaak om 3 te hebben, maar het is wel lekkerder denk ik.
Mijn specs
Werk laptop
Ik gebruik een Lenovo werk laptop. Deze heeft 1 USB-C ingang, 2 USB-A, 1 HDMI en een aparte lenovo oplaad poort.
Desktop privé
Verder heb ik een game PC. Deze heeft een GFX met 2x DisplayPort en 2x HDMI. Mijn moederboard heeft ook wat HDMI ingangen en een USB-C ingang, maar ik ben bang dat de prestatie niet best is als ik het daar op aansluit.
Deze PC gebruik ik voor gaming, wat huishoudelijke en administratieve taken, studie, programmeren, etc.
Wat heb ik geprobeerd
KVM voor 3 monitoren
Ik heb best wat spullen bekeken, vooral voor 3 monitoren. Het probleem daarbij is dus dat ik dan ook 3 kabels naar mijn laptop moet trekken. Dat kan niet.
Wat ik me toen bedacht is dat ik natuurlijk één scherm minder gebruik voor werk en die klap kan opvangen met een wat kleiner laptop scherm. Het is mij echter onbekend of de switch wel werkt als er niet 3 kabels op aangesloten zijn. Dat valt natuurlijk op te lossen met een verloopstukje. Ik kan bijvoorbeeld voor de laptop een adapter kopen met Male HDMI en Female 2x HDMI. En dan bijvoorbeeld een Male USB-C en Female DisplayPort adapter oid te halen om het onderstaande product (2x HDMI 1x DP) te kunnen gebruiken als voorbeeld.
Zie dit: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A2OQWXD6176G2F&psc=1
KVM voor 2 monitoren, met USB-C voor laptop
Ik heb ook één ding gevonden die een USB-C input heeft, zoals een docking station op werk. En voor de desktop heeft hij dan 2x HDMI input. Dit is ook een prima oplossing. Desnoods, als ik een derde monitor haal, kan ik deze ook gewoon alleen aansluiten op mijn desktop met een HDMI of DP. Dan heb ik gewoon 2 monitoren die ik kan wisselen en eentje dedicated aan mijn desktop. Dat is ook nog wel prima.
Zie dit: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3NJ5IHP8T95R9&psc=1
Combinatie: Docking Station + KVM Switch
Ik heb ook kort gekeken naar docking stations voor 3 schermen om deze dan te verbinden met een KVM switch, maar het is me erg onduidelijk of er dan veel vertraging komt tussen mijn computer en het scherm.
Extra
De oplossing hoeft van mij niet een KVM switch te zijn. Als jullie een beter of even goed alternatief hebben, dan hoor ik dat heel erg graag.

Ik zat te denken dat het misschien ook kan dat ik een docking station heb waar ik de schermen op aansluit. De USB-C van de docking aansluit als input op een soort van KVM switch. En dan die KVM switch dan weer aansluit op mijn PC en laptop. Dat vind ik ook best.

Ik wil niet mijn PC anders bouwen en ik weet ook niet of ik veel geld wil uitgeven aan monitoren die een ingebouwde KVM switch hebben, aangezien dat niet het probleem oplost voor de laptop.

Wellicht is een ultra wide monitor ook een oplossing, maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Sorry dat het zo een lang verhaal geworden is. Misschien is het te veel, maar voor degene die de tijd heeft genomen om het te lezen. Bedankt!
Extra informatie op verzoek: