Verkeerd geplaatste isolatieband bij nieuwe betonvloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martijnvanbakel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:21
Goedemiddag mede-tweakers,

recentelijk is mijn nieuwe betonvloer gestort met daaronder 100mm PIR isolatie. Nu heeft de aannemer de isolatieband niet goed aangebracht tijdens het beston storten en komt deze op veel stukken naar boven. De betonvloer is 100mm dik en de isolatieband 200mm dik.

Bij sommige stukken zit de band helemaal tot op de bodem maar bij 80% van de vloer steekt deze maar maximaal 50mm diep in de vloeren komt de rest hier boven uit (150mm steekt dus uit). Een groot gedeelte van de betonvloer ligt dus direct tegen de muren aan.

De bedoeling is om straks vloerverwarming te plaatsen met een gietvloer (70mm).

Het lijkt mij zo dat de vloer bij opwarming/afkoeling gaat uitzetten en inkrimpen wat voor barsten kan zorgen.

De aannemer wil dit niet oplossen en geeft aan dat dit geen problemen gaat veroorzaken.

Kan iemand mij advies geven? :)

Ik voeg wat fotos bij voor de verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71Iq6DM-xF8djd4REJkiCVdYltY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zavOym0RzKjEpVLxN71mEvRl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ9rLNICK0sbPn7U-0lXDVNsvlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jNbykgauEfrHVqmVMop3ghz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTWkjUI-2LeUrdSgRA5Mp6pWGzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MMXeHQvtHDuen7oBgkIkYi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fadSVUkuYx8WBtkmDrGhSnwDbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIgqAaxxp1yIk24gYnhbM9wP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAJ0u-pwr_4p8DO1scRIDtiEsiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24tXMggO110yasazcwVUz5wD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3BO4YVYfEobpo4xnMynE0ka_zU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMTgYUXthNM3MNGXHYV9Svke.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door martijnvanbakel op 03-12-2025 18:03 ]

Alle reacties

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:08
Afsnijden en door ;).

En als je echt een groot deel geen band er tussen hebt kan je hem inslijpen en een nieuw bandje leggen. Vooral met het doel de vloer los te krijgen van de muur.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ziet er prima uit!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33
Prima, PIR krimpt of zet niet uit en vermoedelijk is die band in de eerste 10 cm los gekomen als ik het zo zie.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-12 12:01
Niks aan de hand!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
als di band 50mm omhoog steekt dan zit er dus nog 150 onder het beton en dat is maar 100. dus dat zal geen problemen opleveren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:32
Een snelle rekensom leert dat er nog voldoende isolatie rondom de betonvloer zit. Niet te lang over nadenken.
Netjes afsnijden en proberen te vergeten.

• martijnvanbakel
Nee de isolatie zit 50mm in het beton, de rest steekt er bovenuit, dus die 150mm.

Heeft dit evt ook invloed op kou vanuit de binnenmuur die aan de buitenmuur grenst?

Dankjewel voor alle reacties in ieder geval!🙏🏻

[ Voor 24% gewijzigd door martijnvanbakel op 03-12-2025 18:08 ]

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-12 12:01
Waarom maak je geen zwevende dekvloer waar de vloerverwarming in zit? Dan hoef je niet de hele dikke constructieve vloer te verwarmen. De randisolatie bij de dekvloer is dan meer van belang.

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:14
martijnvanbakel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:01:
Nee de isolatie zit 50mm in het beton, de rest steekt er bovenuit, dus die 150mm.

Heeft dit evt ook invloed op kou vanuit de binnenmuur die aan de buitenmuur grenst?

Dat heeft inderdaad effect op verwarmen van de muur maar dat schuimpje is niet voldoende om daar te isoleren.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet wáár de TS (Topic Starter) ergens woont maar ik zou mezelf eerder zorgen gaan maken over de scheuren in de (binnen?) muren op de eerste en vierde foto uit de OP (Opening Post) dan dat ik mezelf over dat stukje 'foam' druk zou gaan maken.

Het algehele metselwerk ziet er overigens uit alsof dat het gebouw een renovatieproject is (al dan niet monumentaal)?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-12-2025 01:21 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
martijnvanbakel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:01:

o dan is het wat anders, dan maakt je vloer bijna overal direct contact met je buitengevel? want geen spouwmuur?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-12 08:26
Ten eerste, vervelend dat je andere verwachtingen had. En ook vervelend dat je er met de aannemer niet uitkomt!

Ik denk dat het effect mee zal vallen. De krimp en uitzetting en de gevolgen hiervan zullen vrijwel nul zijn. Wat betreft de vraag omtrent isolatie irt tot kou denk ik persoonlijk dat deze nul is. Ofwel deze is verwaarloosbaar. De kozijnen zullen in huidige staat (mogelijk ga je deze ook nog vervangen) veel meer kou doorlaten.

Ik kan me vooral zeer goed inleven in het feit dat je aannemer niet meewerkt en dat dat vooral frustratie kan veroorzaaken. Succes!

• martijnvanbakel
Goed dat je het aangeeft. Scheuren in de binnenmuren zijn al geadresseerd. Het is een niet-monumentaal renovatieproject 🙂

Inderdaad Alex, het niet meewerken levert frustratie op. Kozijnen worden vervangen, evenals nieuwe spouwmuurisolatie.

[ Voor 33% gewijzigd door martijnvanbakel op 04-12-2025 08:00 ]

Pagina: 1