• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik heb een oude macbook met nog garantie (refurbished). Melding gemaakt dat de speakers kraken (randen verpulverd hoogstwaarschijnlijk ).
Geen probleem. Toen vroeg ik of ze toevallig ook nog een antenne-cover hebben liggen gezien die gebroken is (8,95 nieuw). Moest een foto sturen. Krijg een reactie terug dat vanwege valschade ze niet zeker weten of de speakers daardoor kapot zijn gegaan dus is de garantieclaim geweigerd.

Er is helemaal geen valschade daar, het plastic is kwetsbaar en waarschijnlijk teveel druk op geweest een keer, het frame heeft daar geen deukjes. De laptop ziet er nog geweldig uit.
Ten tweede, als de speakers gezond zijn kan je de laptop uit een vliegtuig gooien en dan zijn de speakers nog steeds intact mits de behuizing niet zwaar ingedeukt is.

Naar mijn inziens word ik hier afgewimpeld met een kul excuus. Jullie mening?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sunrise schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:57:
Naar mijn inziens word ik hier afgewimpeld met een kul excuus. Jullie mening?
Je geeft ze zelf het kul excuus. Handig is anders.

Ik vraag me sterk af of je niet goed wegkomt, als ze nu al dit soort argumenten gaan geven, dan kunnen ze het ook over waterschade gaan hebben, daarnaast kun je ook nog een discussie krijgen over dat de speakers zijn opgeblazen oid, waarbij ze kunnen aangeven dat de MacBook meer schade heeft...
Krijg je onderzoekskosten aan je broek zonder reparatie.

[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 03-12-2025 15:07 ]

• Sunrise
TheGhostInc schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:07:
[...]

Je geeft ze zelf het kul excuus. Handig is anders.

Ik vraag me sterk af of je niet goed wegkomt, als ze nu al dit soort argumenten gaan geven, dan kunnen ze het ook over waterschade gaan hebben, daarnaast kun je ook nog een discussie krijgen over dat de speakers zijn opgeblazen oid, waarbij ze kunnen aangeven dat de MacBook meer schade heeft...
Krijg je onderzoekskosten aan je broek zonder reparatie.
Hoe bedoel je dat ikzelf hun het kul excuus geef? Door te informeren naar het stukje antenne plastic? Dat hadden ze daar ook gezien, dus dat is niet onhandig mijns inziens.
In eerste instantie vroeg ik naar speakers zodat ik ze zelf kon plaatsen, meer vertrouwen in mijn eigen handigheid en bang dat ze wat kapot maken wat ik niet kan bewijzen. (Krassen op scherm of zoiets). Maar toen boden ze aan om hem zelf te maken, meer van, dat is de enigste optie.

Speakers opblazen? De speakers zijn gemaakt voor de laptop, als men ze zou kunnen opblazen met muziek op het hoogste niveau dan waren de rapen gaar op het internet. De rand verpulvert na een aantal jaar, maar niet bij alle types, hangt van de materialen af.

• Sunrise
Kleine update:
Na het sturen van foto's, dat de laptop nog nagenoeg onbeschadigd is, boden ze aan de speakers te sturen zodat ik ze zelf kan installeren. Nu is dit bij dit model een tijdrovend iets. De reden (99% zeker) waarom ze mij probeerde af te wimpelen, alles moet eruit om de speakers te plaatsen. En dan komt het ook nog weleens voor dat 1 van de vervangende speakers niet werkt, kan je weer opnieuw beginnen.

Ik zit in dubio, ik heb het gereedschap niet en garantie is garantie is mijn mening. Als ze zich werkelijk niet verantwoordelijk voelden, zouden ze geen OEM speakers sturen, die niet goedkoop zijn.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-12 15:26
Sunrise schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:20:
Kleine update:
Na het sturen van foto's, dat de laptop nog nagenoeg onbeschadigd is, boden ze aan de speakers te sturen zodat ik ze zelf kan installeren. Nu is dit bij dit model een tijdrovend iets. De reden (99% zeker) waarom ze mij probeerde af te wimpelen, alles moet eruit om de speakers te plaatsen. En dan komt het ook nog weleens voor dat 1 van de vervangende speakers niet werkt, kan je weer opnieuw beginnen.

Ik zit in dubio, ik heb het gereedschap niet en garantie is garantie is mijn mening. Als ze zich werkelijk niet verantwoordelijk voelden, zouden ze geen OEM speakers sturen, die niet goedkoop zijn.
https://nl.ifixit.com/Gui...ing+van+de+speakers/23430

Het is niet ingewikkeld maar kost wel redelijk wat tijd. Ik zou in eerste instantie proberen om erop aan te sturen dat ze zelf de reparatie doen, zeker als je geen ervaring en gereedschap hebt.

Als je een refurbished laptop koopt mag je verwachten dat de laptop nagelopen en in orde gemaakt is en geluid hoort daar gewoon bij.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Sunrise
Axewi schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:14:
[...]

https://nl.ifixit.com/Gui...ing+van+de+speakers/23430

Het is niet ingewikkeld maar kost wel redelijk wat tijd. Ik zou in eerste instantie proberen om erop aan te sturen dat ze zelf de reparatie doen, zeker als je geen ervaring en gereedschap hebt.

Als je een refurbished laptop koopt mag je verwachten dat de laptop nagelopen en in orde gemaakt is en geluid hoort daar gewoon bij.
Ik heb ooit als primair werk laptops gerepareerd maar dat is lang geleden en ik schrik hier niet echt van maar het is allemaal wat kleiner en fijner geworden. Ik heb al video's bekeken van dit model. Ik hoef alleen maar zo'n schroevendraaier & spudgerr te kopen.

Ik zal toch nog eens vragen of ze het zelf niet willen maken, of ik doe het als hun de tools geven.
Pagina: 1