Detectie geen verbruik op stopcontact.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Goedendag ik heb een zoals altijd aparte wens waar ik geen kant en klare 100% betrouwbare oplossing voor heb kunnen vinden.

Ik was vorige week ribs in de sous vide aan het maken en dat ging 72 uur duren echter is ergens gedurende dag 1 of 2 dus de niet zo smart WiFi stekker uitgeslagen waardoor ik geen flauw idee had hoe lang de ribs dus al gegaard hadden. Kortom experiment mislukt want ik wou 24/48//72 uur verschil testen omdat er erg veel verschillende meningen waren online.

Anyway to the point. Is er een manier om te detecteren en alarmeren als er meer als 30 minuten of een uur geen stroom verbruik geweest is op het stropcontact?

Deze methode wil ik als mogelijk namelijk niet alleen op de keuken apparatuur toepassen maar ook op de Koi vijver die ik wil gaan bouwen. Een "verpest" ribs experiment kan ik nog wel overheen komen maar een Koi vijver waarvan de pompen niet werken kan best een een mega probleem worden.

Ik kan eigenlijk alleen oplossingen vinden die zeggen wanneer de stroom uit valt of wanneer deze weer online komt maar ik wil dus iets dat verteld als de stroom +/- een uur niet gebruikt is.
Dus als hier een kant n klaar oplossing voor is zou dat geweldig zijn.

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kant en klaar weet ik niet, maar kan je die slimme stekker niet uitlezen met iets als home assistant, of een app specifiek voor die slimme stekkers? Anders overwegen om slimme stekkers te halen waarbij dat wel kan, zodat je het verbruik kan loggen en op basis daarvan evt ook alerts kan laten afgaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21

Detmer

Professioneel prutser

Je geeft aan dat je een smart wifi stekker gebruikt? Dan heb je dus al iets van automatisering? Kan je die niet pingen om de 30 minuten en dan een melding sturen via bijvoorbeeld Home Assistant of iets?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een HomeWizard plug kan dit soort van. Je kan daar notificaties instellen als het lopende vermogen gedurende een x periode minder is dan x watt dat je dan een melding krijgt. Toegegeven weet ik niet of dit werkt als de stroom uitvalt. De kans bestaat dat er dan geen melding wordt verstuurd omdat het hele apparaat offline is.. (ik ken de exacte implementatie niet).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• computerjunky
Orion84 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:46:
Kant en klaar weet ik niet, maar kan je die slimme stekker niet uitlezen met iets als home assistant, of een app specifiek voor die slimme stekkers? Anders overwegen om slimme stekkers te halen waarbij dat wel kan, zodat je het verbruik kan loggen en op basis daarvan evt ook alerts kan laten afgaan.
Het instellen en programmeren van home assistant is iets dat boven mijn pet gaat en vandaar dat ik dit ook nog niet in huis heb. Ik zou dan ook echt niet weten hoe ik dat aan moet pakken.

• computerjunky
Detmer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:49:
Je geeft aan dat je een smart wifi stekker gebruikt? Dan heb je dus al iets van automatisering? Kan je die niet pingen om de 30 minuten en dan een melding sturen via bijvoorbeeld Home Assistant of iets?
Ja ik heb stekkers van verschillende merken maar allemaal gestuurd via google home icm met hun eigen app.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:21

Detmer

Professioneel prutser

computerjunky schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:58:
[...]

Ja ik heb stekkers van verschillende merken maar allemaal gestuurd via google home icm met hun eigen app.
Heeft Google Home of de app van de slimme stekker daar wellicht een optie voor?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• computerjunky
Glashelder schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:55:
Een HomeWizard plug kan dit soort van. Je kan daar notificaties instellen als het lopende vermogen gedurende een x periode minder is dan x watt dat je dan een melding krijgt. Toegegeven weet ik niet of dit werkt als de stroom uitvalt. De kans bestaat dat er dan geen melding wordt verstuurd omdat het hele apparaat offline is.. (ik ken de exacte implementatie niet).
Interessant waren het niet dat je dan een WiFi plug in een WiFi plug effect krijgt. 1 voor de meting en 1 voor de schakeling. Dit maakt het geheel niet echt betrouwbaarder.
Als de Homewizzard plug uit valt moet je dus ook een melding krijgen anders losty dit niets op.

• computerjunky
Detmer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:00:
[...]

Heeft Google Home of de app van de slimme stekker daar wellicht een optie voor?
Nee dit is eigenlijk heel basis aan/uit en timers. En dat is nou net het deel dat onbetrouwbaar is gebleken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

computerjunky schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:01:
[...]

Interessant waren het niet dat je dan een WiFi plug in een WiFi plug effect krijgt. 1 voor de meting en 1 voor de schakeling. Dit maakt het geheel niet echt betrouwbaarder.
Als de Homewizzard plug uit valt moet je dus ook een melding krijgen anders losty dit niets op.
Als die plug uit valt is waarschijnlijk je stroom gewoon uitgevallen. Als jij dan iets fancy's in elkaar flanst met bijv. Home Assistant dan werkt dat waarschijnlijk ook niet. Of je moet een UPS hebben waar ook je internet op zit..

Verder begrijp ik niet echt wat je bedoeld met 'een WiFi plug in een WiFi plug effect' bedoeld. Die plug blijft gewoon online als hij de stroom uitschakelt? Of bedoel je dat je een extra plug wilt gebruiken voor de meting? De HW plug kan beiden: die kan zowel meten als schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 03-12-2025 14:52 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• computerjunky
Glashelder schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:51:
[...]

Als die plug uit valt is waarschijnlijk je stroom gewoon uitgevallen. Als jij dan iets fancy's in elkaar flanst met bijv. Home Assistant dan werkt dat waarschijnlijk ook niet. Of je moet een UPS hebben waar ook je internet op zit..

Verder begrijp ik niet echt wat je bedoeld met 'een WiFi plug in een WiFi plug effect' bedoeld. Die plug blijft gewoon online als hij de stroom uitschakelt? Of bedoel je dat je een extra plug wilt gebruiken voor de meting? De HW plug kan beiden: die kan zowel meten als schakelen.
Het probleem is dat de plug zichzelf uitgeschakeld had. Ik kon hem gewoon via de app weer aan zetten maar om 1 of andere reden ging hij weer uit en dit is niet de eerste keer dat dat gebeurd.
De plug blijft dus wel "online" maar is toch om 1 of andere reden offline gegaan. Het schakelen is daardoor niet betrouwbaar. Als ik dus een notificatie of iets dergelijks kan krijgen kan ik zelf meteen ingrijpen.

Een andere optie is dus een analoge ouderwetse tijdschakelaar met daarachter een WiFi schakelaar die kan meten waardoor je kan zien of er een afwijkend patroon is maar dan moet je dus meerdere keren per dag zelf gaan kijken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

computerjunky schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:02:
[...]

Het probleem is dat de plug zichzelf uitgeschakeld had.
Als er een verbruiker achter hangt dan gaat het verbruik dus naar 0 en daar zal je dan een notificatie van krijgen.

Maar mijn HW plugjes gaan nooit zomaar van aan naar uit of andersom hier... En ik gebruik ze echt al geruime tijd.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:35

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind je verhaal een beetje verwarrend.

Maar misschien kun je iets met Shelly's?

Ik heb een Shelly waarmee ik mijn thuisnetwerkplek (kantoor) aanzet (monitoren, dockingstation, verlichting).. Dat doet ik gewoon met het knopje op de Shelly. Laten we deze even ShellyA noemen. Maar in ShellyA heb ik ook een automatisering dat ALS deze aanstaat hij ShellyB aanzet (deze hangt in de meterkast en voedt de POE adapter van het WiFi punt in het kantoor)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:53
Het kan zijn dat de plug te warm werd en zichzelf uitschakelde.
Dat doen shelly's ook als je er lang veel vermogen doorheen haalt.

Ik denk dat geen smart plug gebruiken hier de beste optie is.

• computerjunky
jeroen3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:28:
Het kan zijn dat de plug te warm werd en zichzelf uitschakelde.
Dat doen shelly's ook als je er lang veel vermogen doorheen haalt.

Ik denk dat geen smart plug gebruiken hier de beste optie is.
Daar lijkt het inderdaad op. Analoge schakelaar achter een losse kWh meter in een box in de schuur is dan de goedkoopste optie voor de vijver maar voor de keuken is dat geen optie. Hopen dat een gewone kWh meter het daar wel vol houd dan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:53
Je hoeft geen smart plug te gebruiken. En zijn ook meter-only devices.
https://www.shelly.com/products/shelly-em-mini-gen4
Pagina: 1