PC crasht waarna SSD niet meer gevonden wordt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:48

Saven

Administrator

Topicstarter
Ik probeer een lang verhaal kort te houden :P

Sinds een jaar een nieuwe PC in elkaar gezet. Bij aankomst was de socket protector van het moederbord af en slingerde deze rond in de verpakking van het moederbord. Ik heb gelukkig geen gebogen pins kunnen zien en alles leek prima te werken.

Op een gegeven moment kreeg ik last van crashes, voornamelijk als ik er niet was. Als ik dan 's ochtends weer terug kwam zag ik het BIOS scherm en kon de SSD niet gevonden worden. Pas als ik de PC volledig uitzette, en weer aan, werkte alles zoals vanouds.

Lange tijd genegeerd, maar het begon de laatste tijd steeds irritanter te worden; het gebeurde ook als ik aan het werk was. Ik kan geen specifieke trigger vinden, het gebeurt echt random.

Om te troubleshooten heb ik de SSD van de hoofdaansluiting (pcie5, boven de GPU) naar een andere aansluiting verplaatst (pcie4, rechts onder). Helaas bood dat geen soelaas.

Bij de crash kwam er een factie van een seconde een bsod (half zwart, half nog de desktop in beeld) gevolgd door een reboot. In de logs is niets terug te vinden; wat op zich niet gek is als de SSD niet meer gevonden wordt, dan kan er ook niks meer worden geschreven.

Zou het dan toch een SSD issue zijn? Of zou er toch iets met het socket gebeurd zijn wat dit veroorzaakt? Voordat ik nieuwe hardware koop ben ik benieuwd of iemand dit kan plaatsen :)

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:09
Ah je hebt ook een 990 pro,update dus die firmware!, er is een bekend probleem schijnbaar met windows 11 dat die dus bsod en dus niet goed herkend word, na de laatste windows update

Het staat ook bij de firmware update zelf dat ze een probleem met windows 11 hebben opgelost in die firmware :)

Zie link:

https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/

als je onder firmware kijkt zie je thet wel staan dit staat er:

*(7B2QJXD7) To address the intermittent non-recognition and blue screen issue. (Release: September 2025)

Het makkelijkst is om te updaten via Magician,zo heb ik het wel gedaan,ging bij mij perfect

[ Voor 194% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 14:01 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:03

Marc H

- - Is wakker - -

Kijk eens of je met Bluescreenview (https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html) nog meer informatie kan vinden.

En is de smart/ status in Magician van de SSD ok?

[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 03-12-2025 13:52 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:48:
Ah je hebt ook een 990 pro,update dus die firmware!, er is een bekend probleem schijnbaar met windows 11 dat die dus bsod en dus niet goed herkend word, na de laatste windows update

Het staat ook bij de firmware update zelf dat ze een probleem met windows 11 hebben opgelost in die firmware :)

Zie link:

https://semiconductor.sam...er-storage/support/tools/

als je onder firmware kijkt zie je thet wel staan dit staat er:

*(7B2QJXD7) To address the intermittent non-recognition and blue screen issue. (Release: September 2025)

Het makkelijkst is om te updaten via Magician,zo heb ik het wel gedaan,ging bij mij perfect
Ik herinner me vaag iets van een vergelijkbare update een jaar terug, maar misschien is het geheugenvervalsing. Zojuist nog even Magician gedownload. Wat wel heel gek is, dat de firmware op 0B2QJXG7 zit, en dat Magician aangeeft dat het de "latest version" is, en er dus geen update is :X
Marc H schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:50:
Kijk eens of je met Bluescreenview (https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html) nog meer informatie kan vinden.

En is de smart/ status in Magician van de SSD ok?
SMART is allemaal ok :) Geen issues gevonden. Die tool had ik idd al gebruikt, maar er worden dus geen logs opgeslagen, omdat de ssd er blijkbaar "uitknalt".

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:23
Dan via de link op de samsung pagina bij "Firmware" de specifieke update downloaden en installeren als hij niet in Magician zelf staat.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:48:

Raar dat jij wel kon updaten via Magician.... :X
KilleBladhark schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:18:
Dan via de link op de samsung pagina bij "Firmware" de specifieke update downloaden en installeren als hij niet in Magician zelf staat.
Net geprobeerd, maar ondanks dat ik echt geen noob ben lukt het niet :') eerst kon ik niet booten van de usb vanwege secure boot. Zo goed en kwaad als dat kon, secure boot uitgeschakeld. Als ik nu van de usb probeer te booten krijg ik gewoon een blank (zwart) scherm. Suggesties? :D

• freaky35
https://download.semicond...te_Utility_UserManual.pdf

Je hebt op de manier dat ze hier aaneggeven een usb boot disk gemaakt?

Deze tutorial staat ook in de lijstje bij firmware,wat verstopt in het midden ongeveer

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 15:40 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:36:
https://download.semicond...te_Utility_UserManual.pdf

Je hebt op de manier dat ze hier aaneggeven een usb boot disk gemaakt?

Deze tutorial staat ook in de lijstje bij firmware,wat verstopt in het midden ongeveer
Jep, via deze tool krijg ik geen bootable usb gek genoeg. Hij lijkt de usb verder ook niet te formateren ofzo maar simpelweg alleen bestanden erop te schrijven. Andere bestanden die erop stonden blijven dan ook gewoon staan.

Via Rufus krijg ik wel een bootable usb, wel maar dan met bovenstaande probleem.

Ik lees her en der ook dingen over CSM, maar ik heb een Intel 265K en een Asus PRIME Z890M-PLUS bord waar die instelling niet eens meer aanwezig is

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 03-12-2025 16:06 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
@Saven @freaky35 @KilleBladhark @Marc H

Er bestaan meerdere versies van de 990 pro en dus ook meerdere firmware versies.
Als de Samsung Magician zegt dat je de laatste versie hebt dan klopt dit. (been there done that)

"Samsung notes; The new 990 PRO 4TB SSD has a different firmware version 0B2QJXG7, due to the change of the NAND process (V7-> V8), but all 990 PRO V7 / V8 products support equal function and equal performance at the same capacity.New version firmware 0B2QJXG7, there is no updates available, and does not have degrading issues!

Only if you have an 990PRO with old firmware 0B2QJXD7, i urge you to install the newest firmware, 3B2QJXD7, if not your drive will die slowly..."

https://forums.overclocke...ung-990-pro-4tb.19000411/

• freaky35
goed opgemerkt in mijn geval ik heb een 4tb,dus dat kan prima kloppen :)

TS heeft de 2tb versie

[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 17:46 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:03:

Er bestaan meerdere versies van de 990 pro en dus ook meerdere firmware versies.
Als de Samsung Magician zegt dat je de laatste versie hebt dan klopt dit. (been there done that)

"Samsung notes; The new 990 PRO 4TB SSD has a different firmware version 0B2QJXG7, due to the change of the NAND process (V7-> V8), but all 990 PRO V7 / V8 products support equal function and equal performance at the same capacity.New version firmware 0B2QJXG7, there is no updates available, and does not have degrading issues!

Only if you have an 990PRO with old firmware 0B2QJXD7, i urge you to install the newest firmware, 3B2QJXD7, if not your drive will die slowly..."

https://forums.overclocke...ung-990-pro-4tb.19000411/
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:44:
goed opgemerkt in mijn geval ik heb een 4tb,dus dat kan prima kloppen :)

TS heeft de 2tb versie
Meh, dat is behoorlijk ruk. Want ook mijne lijkt dus last te hebben van het issue, alleen daar is dus geen update voor? 8)7

• freaky35
1 ding snap ik alleen niet als er verschillende versies zijn qua firmware

Waarom zetten ze dan maar 1 firmware voor de 990pro op de website en zetten ze er niet bij dat dit voor de 4tb versie is.@Hell-Slave ?

Ik zie bv hier ook dat iemand met zowel de 2tb als 4tb dezelfde firmware heeft:

https://forums.anandtech....ity-specific-bug.2632571/

[ Voor 59% gewijzigd door freaky35 op 03-12-2025 22:09 ]

• Hell-Slave
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:03:

Waarom zetten ze dan maar 1 firmware voor de 990pro op de website en zetten ze er niet bij dat dit voor de 4tb versie is.@Hell-Slave ?
Geen idee, maar bij mij wil de software (Magician) ook niet de nieuwste firmware installeren want ik heb al de nieuwste??
Ik heb 4 x 990 pro 4TB en hebben firmware 4B2QJXD7.
Ik wil morgen de iso een poging geven.

• freaky35
Dit is die van mij,dus met die firmware:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4X55el_atOq_pm9y6bFG_uSKwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaGur6Ofh2rXzvvSOj6JeFKP.jpg?f=fotoalbum_large

• Hell-Slave

Update:

Gebruik de ISO!!
Ik heb net alle 990 pro 4TB drives geupdate naar 7B2QJXD7, ondanks dat Magician zei dat ik al de laatste firmware had.

Ik had Ventoy gebruikt voor de iso en dan is het een paar seconden werk.

• Hell-Slave
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:34:
Dit is die van mij,dus met die firmware:

[Afbeelding]
Is bij jou ook de snelheid lager geworden met de nieuwe firmware?

• Hell-Slave
Saven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:43:
[...]

[...]

Meh, dat is behoorlijk ruk. Want ook mijne lijkt dus last te hebben van het issue, alleen daar is dus geen update voor? 8)7
Als je de 0B2QJXG7 versie hebt is dat de laatste versie. (nieuwe versie)
Heb je ook aan een bios update gedacht?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
freaky35 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:03:

Ik zie bv hier ook dat iemand met zowel de 2tb als 4tb dezelfde firmware heeft:

https://forums.anandtech....ity-specific-bug.2632571/
Super vaag inderdaad :X
Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:52:

Update:

Gebruik de ISO!!
Ik heb net alle 990 pro 4TB drives geupdate naar 7B2QJXD7, ondanks dat Magician zei dat ik al de laatste firmware had.

Ik had Ventoy gebruikt voor de iso en dan is het een paar seconden werk.
Hell-Slave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:20:
[...]

Als je de 0B2QJXG7 versie hebt is dat de laatste versie. (nieuwe versie)
Heb je ook aan een bios update gedacht?
Toevallig is er vandaag weer een update uitgebracht, December 2025 (8B2QJXD7). Die heb ik geprobeerd met Ventoys (dank voor de tip) te upgraden. Helaas ook daar loop ik tegen een blank/zwart scherm aan.

Ter impressie, hier zie je 't proces: https://i.imgur.com/LQbmkQT.mp4

Super kut |:( Snap echt niet waarom het niet werkt.

Maar om het nog idioter te maken: ik open zojuist Magician, en hij ziet nu wel de December 2025 update :') Upgraden is nu in elk geval gelukt.

Waarom het niet met de iso lukt, echt wtf. Heel m'n bios op z'n kop gezet en secure boot verneukt, nu achteraf waarschijnlijk onnodig geweest :')

Hoe dan ook, hopelijk zijn die gare crashes nu opgelost :D Wel bizar dat Samsung er blijkbaar meer dan een jaar(!) over gedaan heeft om dit issue op te lossen 8)7

Wat betreft de snelheden, ik weet niet of je er iets aan hebt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AnMJW0S.png
Note: ik heb Bitlocker aanstaan en hij zit nu nog in een ander m2 slot (vanwege het troubleshooten)

• Hell-Slave
Saven schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:17:
[...]

Super vaag inderdaad :X

[...]

[...]

Toevallig is er vandaag weer een update uitgebracht, December 2025 (8B2QJXD7). Die heb ik geprobeerd met Ventoys (dank voor de tip) te upgraden. Helaas ook daar loop ik tegen een blank/zwart scherm aan.

Ter impressie, hier zie je 't proces: https://i.imgur.com/LQbmkQT.mp4

Super kut |:( Snap echt niet waarom het niet werkt.

Maar om het nog idioter te maken: ik open zojuist Magician, en hij ziet nu wel de December 2025 update :') Upgraden is nu in elk geval gelukt.

Waarom het niet met de iso lukt, echt wtf. Heel m'n bios op z'n kop gezet en secure boot verneukt, nu achteraf waarschijnlijk onnodig geweest :')

Hoe dan ook, hopelijk zijn die gare crashes nu opgelost :D Wel bizar dat Samsung er blijkbaar meer dan een jaar(!) over gedaan heeft om dit issue op te lossen 8)7

Wat betreft de snelheden, ik weet niet of je er iets aan hebt:
[Afbeelding]
Note: ik heb Bitlocker aanstaan en hij zit nu nog in een ander m2 slot (vanwege het troubleshooten)
Blij te horen dat het updaten uiteindelijk gelukt is, hopelijk is je probleem nu opgelost!

Misschien was je ISO beschadigt? (misschien proberen met memtest ISO want die werken ook met Ventoy)
(ik heb zelf Windows, Linux, memtest86, Rescuezilla, Clonezilla, Hiren’s BootCD, Gparted, AOMEI Partition Assistant en dergelijke aan ISO files erop staan)

Had je nog je bios gecheckt of het up to date is?

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Hell-Slave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:02:
[...]

Blij te horen dat het updaten uiteindelijk gelukt is, hopelijk is je probleem nu opgelost!

Misschien was je ISO beschadigt? (misschien proberen met memtest ISO want die werken ook met Ventoy)
(ik heb zelf Windows, Linux, memtest86, Rescuezilla, Clonezilla, Hiren’s BootCD, Gparted, AOMEI Partition Assistant en dergelijke aan ISO files erop staan)

Had je nog je bios gecheckt of het up to date is?
Fingers crossed! Beschadigde ISO is niet waarschijnlijk; zowel de 7B als 8B iso deden het niet. BIOS is idd up to date.

Dus zeg het maar 8)7 :P

• Hell-Slave
Saven schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:31:
[...]

Fingers crossed! Beschadigde ISO is niet waarschijnlijk; zowel de 7B als 8B iso deden het niet. BIOS is idd up to date.

Op hoop van zegen dan maar. *O*

• freaky35
Saven schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:17:

Dat zou mooi zijn :)

Heb je trouwens ook de laatste biod er op staan,voor je mdoerbord?

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2025 12:59 ]

• freaky35
Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:05:
[...]

Is bij jou ook de snelheid lager geworden met de nieuwe firmware?
Eerlijk gezegd weet uik dat niet,ik wil mijn scores wel posten hier bv van crystal diskmark

• Hell-Slave
freaky35 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:56:
[...]

Dat zou mooi zijn :)

Heb je trouwens ook de laatste biod er op staan,voor je mdoerbord?
Saven schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:31:
[...]

freaky35 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:57:
[...]

Eerlijk gezegd weet uik dat niet,ik wil mijn scores wel posten hier bv van crystal diskmark
Hoeft niet hoor, mijne zijn in ieder geval k u t maar dat ligt aan m'n laptopje.
In dat forum link van jou hadden ze het over performance loss, vandaar.

• freaky35
Hell-Slave schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:44:
[...]

[...]

[...]

Hoeft niet hoor, mijne zijn in ieder geval k u t maar dat ligt aan m'n laptopje.
In dat forum link van jou hadden ze het over performance loss, vandaar.
voor de 4tb is er trouwens ook een nieuwe firmware update uit,heb nog niet gekeken wat die nou weer oplost

@Saven Ik hoop dat dit heeft gewerkt, laat het vooral ook even weten of het nog steeds naar behoren werkt :)

• Hell-Slave
freaky35 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:20:
[...]

voor de 4tb is er trouwens ook een nieuwe firmware update uit,heb nog niet gekeken wat die nou weer oplost

@Saven Ik hoop dat dit heeft gewerkt, laat het vooral ook even weten of het nog steeds naar behoren werkt :)
ISO 8B2QJXD7 | 50MBDownload

*(8B2QJXD7) To improve read-operation stability. (Release : December 2025)

*(4B2QJXD7) To address reports of high temperatures logged on Samsung Magician. (Release: December 2024)

*990 PRO I 990 PRO with Heatsink will be manufactured using a mixed production between the V7 and V8 process starting September 2023.

https://www.reddit.com/r/...irmware_version_8b2qjxd7/
Pagina: 1