Vraag

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:06
Mijn vraag
Ik zoek een stevig maar licht statief, in de eerste instantie voor een reis naar lapland (winderig)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog geen statief aanwezig

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wai ik heb gevonden is de Rollei C5i Carbon, is dit een mooi en stevig statief om de aurora te fotograferen?
Ook gevonden, de KF09.093 op https://www.kentfaith.nl/...en-vanuit-meerdere-hoeken
Dit leek mij ook wel wat, iemand ervaring hiermee?

Wat ik dus zoek is een voor mij betaalbaar stevig, licht (Carbon?) en goed statief.
In de eerste instantie moet hij mee in het vliegtuig, dus ook niet te groot (opgevouwen)
Budget is tot 160 euro ongeveer.
Er moet ongeveer 2/3 kilo camera op , dat valt dus wel mee.
Kan iemand mij helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door jannus66 op 03-12-2025 11:38 . Reden: toevoeging ]

Beste antwoord (via jannus66 op 03-12-2025 23:18)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Een statief is altijd een compromis tussen gewicht, compactheid, draagkracht, stevigheid, werkhoogte/bereik, gebruiksgemak en prijs. Ergens leg je op toe - altijd. Welk compromis goed (of acceptabel) is, hangt erg af van je verwachtingen en mogelijkheden.

Het maakt nogal uit:
* Of je het statief heel veel gaat gebruiken, of incidenteel/alleen voor dit tripje (degelijkheid kop/balhoofd, mechanisme uitschuiven van poten)
* Of je het statief makkelijk mee moet kunnen nemen in (hand)baggage, of dat je het vooral in de buurt van je huis en/of auto gaat gebruiken (gewicht, formaat wanneer ingeklapt)
* Of je vooral lange (tele) lenzen gaat gebruiken of korter (groothoek) lenzen; de eerste zijn gemiddeld zwaarder en de minste beweging is al snel zichtbaar; de laatste zijn vaak wat lichter en een klein beetje trilling zie je minder snel in je foto (rigiditeit, aantal segmenten, soort kop)
Enz.

(Overigens is zo'n beetje het enige wat vrijwel niet uitmaakt, datgene wat je fotografeert; voor het statief maakt het echt geen biet uit of je de aurora fotografeert of een kathedraal. Al zijn de werkomstandigheden allicht anders.)

Voor een niet te zware camera kan een simpel statief zoals je linkt in je post best volstaan. Mits je het gebruikt in redelijk windstille condities, een echt stevige ondergrond hebt, zorgt dat mensen een beetje uit de buurt blijven (en zelf een afstandsbediening gebruikt) en je de center column bij voorkeur niet uitschuift tot de hoogste positie. Gebruik alleen de bovenste/dikste pootdelen als je de hoogte niet per se nodig hebt.

In de prijsklasse die je zoekt, zijn best veel modellen te vinden. Vaak komt het redelijk op hetzelfde neer; het is een budget-optie waarvan je een redelijke functionaliteit kunt verwachten, maar verwacht niet iets dat 'rock solid' staat of op lange termijn goed bestand is tegen vocht, vuil enz. Ook zul je in deze prijsklasse niet echt statieven vinden waarmee een camera met een gewicht groter dan pakweg 2kg echt goed gebruikt kan worden; de zaak wordt al snel behoorlijk wankel en het mechanisme in de kop zal niet lekker werken en/of snel slijten bij gebruik van hoger gewicht. Dit soort statieven zijn bedacht voor compactcameras en consumenten-SLR's/EVIL's met een compacte/lichte kitlens.

Ik gebruik zelf redelijk vaak statieven die net iets te licht, te goedkoop, te gammel enz. zijn voor het doeleinde waarvoor ik ze gebruik (variërend van kleinbeeld digitaal tot 8x10" grootformaat). Het gaat. Echt lekker werken is anders, maar ja, hoeveel heb je ervoor over? En vindt je rug het ook een goed idee om een echt solide statief te gebruiken? Zoals gezegd, het is een compromis. Als je je daarvan bewust bent en je past je verwachtingen erop aan, dan scheelt dat al een heel stuk. Zeker als de beurs niet te breed is.

PS: mijn schoonzusje had ruim een jaar geleden echt exact dezelfde vraag. Ze heeft toen iets vergelijkbaars gekocht met wat jij voorstelt. Ik heb er geen klachten over gehoord, en ze kwam met nette foto's thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door koraks op 03-12-2025 17:47 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Alle reacties

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 08:51
Bij statieven kan je 2 van de volgende 3 dingen kiezen: licht, goedkoop, stevig.
Met meer pootsegmenten is het minder stevig. Een goede kop kan ik wel aanraden.
Ik denk dat je met het gelinkte statief prima uit de voeten kan :)

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Even nagevraagd aan iemand die jaarlijks in Abisko is en het noorderlicht fotografeert.
Zij heeft zoiets, Leofoto Ranger LS-323C Statief + balhoofd LH-40, maar die licht aardig buiten je budget.
Wat belangrijk is, is om niet iets van metaal te pakken, want dat gaat niet lekker samen met de temperatuur.
Wat verder helpt is om bij het fotograferen het of met iets op afstand te doen, of bv met de timer aan, zodat op het moment van de foto er echt geen beweging is.

Succes en veel plezier!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 17:17
Niet direct een tripod, maar je zou ook kunnen kijken naar tripod spikes. Die zouden ook de stabiliteit van de uiteindelijk gekozen tripod kunnen verbeteren omdat die meer grip hebben in sneeuw/ijs/etc.

• jannus66
Truus01 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:22:
Even nagevraagd aan iemand die jaarlijks in Abisko is en het noorderlicht fotografeert.
Zij heeft zoiets, Leofoto Ranger LS-323C Statief + balhoofd LH-40, maar die licht aardig buiten je budget.
Wat belangrijk is, is om niet iets van metaal te pakken, want dat gaat niet lekker samen met de temperatuur.
Wat verder helpt is om bij het fotograferen het of met iets op afstand te doen, of bv met de timer aan, zodat op het moment van de foto er echt geen beweging is.

Succes en veel plezier!
Heb een afstandsbediening, dus dat komt goed. Dank je wel. En inderdaad buiten budget.... :-( ;(

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05
Je maakt de keuze wel wat beperkt door je budget. Als je een goed statief wilt zou ik er iets meer in investeren. Ik ben erg happy met een Manfrotto BeFree model (weet even niet meer precies welke). Even gezocht, en deze komt nog aardig in de buurt dankzij wat kortingen: https://www.cameranu.nl/p...wist-aluminium-tripod-kit
Mijn exemplaar kan ook omgebouwd worden naar een monopod. Maar het belangrijkste is al genoemd: zorg dat je die afstandsbediening gebruikt, dan is bijna elk statief wel prima denk ik.

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-12 18:15
Ik gebruik een Leofoto Mr. Y LY-224C. Deze heb ik voor 200 euro gekocht.
Door een tas aan de haak te hangen wordt je statief extra stevig, zonder dat het statief zelf zwaar wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door psfan op 03-12-2025 16:09 ]

• jannus66
Archer_VC10 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:10:
Je maakt de keuze wel wat beperkt door je budget. Als je een goed statief wilt zou ik er iets mee in investeren.
Jammer genoeg heb ik budget niet echt in de hand. Ik moet keuzes maken.....

Acties:
  • Beste antwoord

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

Een statief is altijd een compromis tussen gewicht, compactheid, draagkracht, stevigheid, werkhoogte/bereik, gebruiksgemak en prijs. Ergens leg je op toe - altijd. Welk compromis goed (of acceptabel) is, hangt erg af van je verwachtingen en mogelijkheden.

Het maakt nogal uit:
* Of je het statief heel veel gaat gebruiken, of incidenteel/alleen voor dit tripje (degelijkheid kop/balhoofd, mechanisme uitschuiven van poten)
* Of je het statief makkelijk mee moet kunnen nemen in (hand)baggage, of dat je het vooral in de buurt van je huis en/of auto gaat gebruiken (gewicht, formaat wanneer ingeklapt)
* Of je vooral lange (tele) lenzen gaat gebruiken of korter (groothoek) lenzen; de eerste zijn gemiddeld zwaarder en de minste beweging is al snel zichtbaar; de laatste zijn vaak wat lichter en een klein beetje trilling zie je minder snel in je foto (rigiditeit, aantal segmenten, soort kop)
Enz.

(Overigens is zo'n beetje het enige wat vrijwel niet uitmaakt, datgene wat je fotografeert; voor het statief maakt het echt geen biet uit of je de aurora fotografeert of een kathedraal. Al zijn de werkomstandigheden allicht anders.)

Voor een niet te zware camera kan een simpel statief zoals je linkt in je post best volstaan. Mits je het gebruikt in redelijk windstille condities, een echt stevige ondergrond hebt, zorgt dat mensen een beetje uit de buurt blijven (en zelf een afstandsbediening gebruikt) en je de center column bij voorkeur niet uitschuift tot de hoogste positie. Gebruik alleen de bovenste/dikste pootdelen als je de hoogte niet per se nodig hebt.

In de prijsklasse die je zoekt, zijn best veel modellen te vinden. Vaak komt het redelijk op hetzelfde neer; het is een budget-optie waarvan je een redelijke functionaliteit kunt verwachten, maar verwacht niet iets dat 'rock solid' staat of op lange termijn goed bestand is tegen vocht, vuil enz. Ook zul je in deze prijsklasse niet echt statieven vinden waarmee een camera met een gewicht groter dan pakweg 2kg echt goed gebruikt kan worden; de zaak wordt al snel behoorlijk wankel en het mechanisme in de kop zal niet lekker werken en/of snel slijten bij gebruik van hoger gewicht. Dit soort statieven zijn bedacht voor compactcameras en consumenten-SLR's/EVIL's met een compacte/lichte kitlens.

Ik gebruik zelf redelijk vaak statieven die net iets te licht, te goedkoop, te gammel enz. zijn voor het doeleinde waarvoor ik ze gebruik (variërend van kleinbeeld digitaal tot 8x10" grootformaat). Het gaat. Echt lekker werken is anders, maar ja, hoeveel heb je ervoor over? En vindt je rug het ook een goed idee om een echt solide statief te gebruiken? Zoals gezegd, het is een compromis. Als je je daarvan bewust bent en je past je verwachtingen erop aan, dan scheelt dat al een heel stuk. Zeker als de beurs niet te breed is.

PS: mijn schoonzusje had ruim een jaar geleden echt exact dezelfde vraag. Ze heeft toen iets vergelijkbaars gekocht met wat jij voorstelt. Ik heb er geen klachten over gehoord, en ze kwam met nette foto's thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door koraks op 03-12-2025 17:47 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• jannus66
koraks schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:44:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het statief zal niet erg veel gebruikt gaan worden, en als deze trip voorbij is zal hij voornamelijk in de auto worden vervoerd. Ik maak geen/weinig gebruik van lange telelenzen.
Ik heb een systeemcamera met een groothoek en een kleine telelens.
Een zwaar en duur statief, als ik het al kan/wil betalen is gewoon niet aan mij besteed..
Als je een advies wilt geven, zal ik dan voor die Rollei gaan of voor die van Kentfaith?

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:13
Ik heb recentelijk de Rollei C5i aluminium variant gekocht.
Op dit moment is hij bij rollei zelf afgeprijsd van 129 naar 50 euro.

Fijne tripod, stevig genoeg voor wat ik ermee doe. Spikes zijn ingebouwd in de voeten en volledig uitgeklapt kan ik (185cm) zonder bukken de viewfinder van mijn camera gebruiker.

Ik kan hem van harte aanbevelen.
Pagina: 1