• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-12 15:07
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:05
Ben alleen programmeer hobbyist.
Code reviewen is 2 keer meer uitputtend dan reguliere code schrijven. En code aanpassen zelfs 3 keer meer uitputtend.
Je moet:
A. Bestaande situatie snappen
B. Toekomstige situatie snappen
C. Afhankelijkheden langsgaan

Zijn hier geen officiële studies over?
Maargoed, daarom ziet amazon er na 10 jaar nog hetzelfde uit of waarom veranderprojecten zo moeilijk zijn (zelfs met $500.000 per jaar engineers / €200k per jaar)

Je zorgen zijn terecht, maar komen misschien ook door die collega's attitude en de nieuwheid van de omgeving.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34
Hoe zitten je collega-developers hierin? Want als jij de enige bent die hier problemen mee heeft, dan is dit misschien niet de juiste plek voor jou. Mochten andere collega's er ook niet blij van worden, dan heb je mogelijk draagvlak om het te verbeteren.
Harm_H schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:35:

Maargoed, daarom ziet amazon er na 10 nog hetzelfde uit of waarom veranderprojecten zo moeilijk zijn (zelfs met $500.000 per jaar engineers / €200k per jaar)
Dat is zeer zeker niet waarom Amazon er al zo lang hetzelfde uitziet. Dat is zo, omdat het goed werkt voor ze.

Mensen houden niet van veranderingen, omdat ze bepaalde zaken gewend zijn, dus elke grote verandering kan veel problemen met zich mee brengen.

The devil is in the details.

• Sme4gle
Harm_H schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:35:
Ben alleen programmeer hobbyist.
Code reviewen is 2 keer meer uitputtend dan reguliere code schrijven. En code aanpassen zelfs 3 keer meer uitputtend.
Je moet:
A. Bestaande situatie snappen
B. Toekomstige situatie snappen
C. Afhankelijkheden langsgaan

Zijn hier geen officiële studies over?
Maargoed, daarom ziet amazon er na 10 jaar nog hetzelfde uit of waarom veranderprojecten zo moeilijk zijn (zelfs met $500.000 per jaar engineers / €200k per jaar)

Je zorgen zijn terecht, maar komen misschien ook door die collega's attitude en de nieuwheid van de omgeving.
Ik heb geen idee of hier studies over zijn haha maar de punten die je hier stelt kloppen.
Ik snap dat codereviewen er bij hoort hoor. Maar ik heb er niet voor getekend omdat voltijd te doen.
Hahn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:42:
Hoe zitten je collega-developers hierin? Want als jij de enige bent die hier problemen mee heeft, dan is dit misschien niet de juiste plek voor jou. Mochten andere collega's er ook niet blij van worden, dan heb je mogelijk draagvlak om het te verbeteren.
Ik heb op dit moment één directe collega developer. Deze developer is hierin helaas ook een groot deel van de oorzaak.

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-12 18:38
Prompten en over de schutting flikkeren. Als de baas dat wil kan ie het krijgen. Toch?

Met één collega developer klinkt het als een heel klein bedrijf. Hoe groot is de kans dat je als nieuweling het roer om kan gooien? Soms is het beter om op te stappen.

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-12 17:28
Tsja… dit zien we in de hele industrie. Een paar dingen:
  • Veel ontwikkelaars zijn dit vak ingegaan omdat ze het leuk vinden om complexe problemen op te lossen. Dat betekent: een vage vraag vertalen naar werkende code. GenAI is daar nog helemaal niet zo sterk in – omdat dit soort werk veel impliciete (ongeschreven) domeinkennis vereist.
  • Gemiddeld zit een developer slechts zo’n 80 minuten per dag écht in een deep-flow state. Dáár wordt de echte waarde gecreëerd. De rest van de tijd gaat op aan meetings, wachten, context-switches, debugging, requirements verhelderen, enzovoort.
  • Werkgevers roepen dat ontwikkelaars “productiever” moeten worden. Maar productiever waarbij? Binnen die 80 minuten is zeker winst te behalen — maar over de hele dag? Think twice.
  • De adoptie van GenAI-tools zoals GitHub Copilot of Cursor blijft in veel organisaties nog onder de 60%.
  • Gemiddelde time savings zit nu rond de 2–3 uur per week.
Het verhaal over GenAI in softwareontwikkeling moet veranderen. Laat AI het grunt work doen: repetitieve taken, boilerplate genereren, documentatie, standaard fixes… dáár blinkt AI in uit. Zo vergroten we die 80 minuten echte creativiteit en probleemoplossing naar 100 of zelfs 120 minuten per dag.

Dat maakt het werk leuker en verhoogt de productiviteit. Dus: anders gaan praten over GenAI.

• Sme4gle
Joost1981_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:07:
Het verhaal over GenAI in softwareontwikkeling moet veranderen. Laat AI het grunt work doen: repetitieve taken, boilerplate genereren, documentatie, standaard fixes… dáár blinkt AI in uit. Zo vergroten we die 80 minuten echte creativiteit en probleemoplossing naar 100 of zelfs 120 minuten per dag.

Dat maakt het werk leuker en verhoogt de productiviteit. Dus: anders gaan praten over GenAI.
Als het alleen voor dit soort taken gebruikt zou worden zou ik me er denk ik ook in kunnen vinden. Niemand vind het leuk om documentatie te schrijven en met AI kun je al snel bugjes vinden waar wij als mensen die issues misschien pas veel later zouden opmerken.

Deze hele beweging gebeurt hier echter niet alleen voor het fixen van deze kleine issues of alle ander door jou genoemde dingen maar dus ook voor complete nieuwe features.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-12 06:56
Jullie developers snappen volgens mij deze AI revolutie niet. Er wordt vanuit management verwacht dat je veel meer oplevert. Want dat horen ze in het nieuws, van kennissen, van het internet.

Uiteraard kun je blijven zoeken naar werkgevers waar development nog steeds als een ambacht wordt gezien, maar die zullen minder en minder worden.

• Joost1981_2
mjax schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:47:
Jullie developers snappen volgens mij deze AI revolutie niet. Er wordt vanuit management verwacht dat je veel meer oplevert. Want dat horen ze in het nieuws, van kennissen, van het internet.

Uiteraard kun je blijven zoeken naar werkgevers waar development nog steeds als een ambacht wordt gezien, maar die zullen minder en minder worden.
Het gaat niet om ambacht want dan zeg je weer zwart/wit: met de hand en dus niet gebruiken. Van de zwart/wit stelling moeten we af. Het vak gaat veranderen/is veranderd. We moeten wel gaan uitleggen aan management wat het vak is. Dat kunnen we slecht. Managers snappen niet dat je maar 80 minuten echt ontwikkeld.

Code schrijven is en was nooit de bottleneck. En Goldradt heeft het mooi gezegd: Any improvement on a non-bottleneck is a waste of time and money as it won't correlate to business improvement

[ Voor 11% gewijzigd door Joost1981_2 op 03-12-2025 18:07 ]

• mjax
Dus mijn voorspelling: niemand gaat management kunnen overtuigen en over een aantal jaren zijn er nog maar 25% development rollen omdat de eisen t.a.v. productiviteit enorm zijn geworden.

Daarna barst de bubbel voor de taak van AI in development.

• Sme4gle
Als ik je bericht zo lees heb jij nog nooit een developer gezien, gesproken of heb je je clownsschoenen nog aan.

Zoals @Joost1981_2 hierboven al schetst bestaat meer dan 70% van mijn dag niet eens uit code schrijven. Het grootste gedeelte van mijn gemiddelde werkdag wordt besteed aan het "ontcijferen wat men nou eigenlijk wilt." naar mijn inziens is DAAR juist veel meer te halen dan die laatste 30 procent waar ik voor mijn gevoel WEL productief ben.

Als ik in die laatste 30 procent maar moet gaan "prompten" en daarna tientallen pogingen met aanvullende prompts sturen omdat er fouten instaan, code vaak gedupliceerd is of simpelweg onlogisch gestructureerd is waardoor het simpelweg niet meer te volgen is.. maakt dat mijn dag juist minder productief.

Als ik mensen/dieren/dingen/computers wilde verbeteren op fouten in zinsopbouw of spelling en taalfouten had ik wel docent geworden.

Ik ben er compleet voor dat je GenAI kan inzetten voor simpele repetieve taken. Maar het is op dit stadium gewoon simpelweg nog niet zo ver dat je het complete features kan laten uitwerken.

• Joost1981_2
mjax schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:27:
Dus mijn voorspelling: niemand gaat management kunnen overtuigen en over een aantal jaren zijn er nog maar 25% development rollen omdat de eisen t.a.v. productiviteit enorm zijn geworden.

Daarna barst de bubbel voor de taak van AI in development.
Jullie moeten jullie eens verdiepen in wat ICT-ers doen ipv Excel sheetjes bijhouden ;) Taylorism is zo 1995

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-12 16:12
2 developers + bedrijf dat developers aan het pushen is + ai agents = red flag voor jou toch? Laat ze gelijk hebben, laat ze ongelijk hebben, het past je niet. Ga rustig verder kijken. "Ja sorry hans, geen salarisverhoging voor je, we zijn maar een klein bedrijf (ondertussen investeren in ai agents) :+ "

Ik zie ook wel de trend dat bedrijven tevreden zijn met shit code, maar dat zie je overal. Er worden shit huizen gebouwd, shit films gemaakt. Quantity over Quality. Ik zie ook dat vervolgens de vakmensen de shit mogen gaan herstellen.

Groei mee, blijf aan je skills werken en je merkt vanzelf of er nog toekomst is of dat er steeds meer developers pivoten naar timmerman. Niemand weet het, dus pin je er niet op vast.

[ Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 03-12-2025 20:39 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Sme4gle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:35:
[...]

Als ik je bericht zo lees heb jij nog nooit een developer gezien, gesproken of heb je je clownsschoenen nog aan.

Zoals @Joost1981_2 hierboven al schetst bestaat meer dan 70% van mijn dag niet eens uit code schrijven. Het grootste gedeelte van mijn gemiddelde werkdag wordt besteed aan het "ontcijferen wat men nou eigenlijk wilt." naar mijn inziens is DAAR juist veel meer te halen dan die laatste 30 procent waar ik voor mijn gevoel WEL productief ben.

Als ik in die laatste 30 procent maar moet gaan "prompten" en daarna tientallen pogingen met aanvullende prompts sturen omdat er fouten instaan, code vaak gedupliceerd is of simpelweg onlogisch gestructureerd is waardoor het simpelweg niet meer te volgen is.. maakt dat mijn dag juist minder productief.

Als ik mensen/dieren/dingen/computers wilde verbeteren op fouten in zinsopbouw of spelling en taalfouten had ik wel docent geworden.

Ik ben er compleet voor dat je GenAI kan inzetten voor simpele repetieve taken. Maar het is op dit stadium gewoon simpelweg nog niet zo ver dat je het complete features kan laten uitwerken.
Jij snapt Mjax volgens mij niet ;)
Zijn punt is dat management daar geen boodschap aan heeft, omdat ze van allerlei kanten wat anders horen en dat dus voor waar aannemen

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-12 15:00
Ik zou het voorleggen, en als ze niet jouw kant op willen komen: wegwezen. Zat banen waar je wel lekker kan ontwikkelen zonder AI (verplichting).
AI moet lekker de domme dingen oplossen, de rest snapt het niet.
Ik haat de AI hype, want het is geen AI en elke keer dat ik AI vraag een relatief simpel klusje op te lossen komt het er op neer dat je een uur aan het prompten bent en het er niet uit komt en ik het alsnog zelf kan doen. Maar soms ook wel als ik bezig ben, verschijnt er ineens een lap code. Yes thanks. Dát is wat ik wil van AI.

Roomba E5 te koop

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Correspondent had hier laatst een mooi stukje over: https://decorrespondent.n...ec-0e16-276d-f97a09d002f0

Ik weet niet of je de moeite wilt nemen om je collega’s te overtuigen, maar dit kan in ieder geval voer voor de discussie zijn :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Croga

The Unreasonable Man

Het klinkt alsof het een bedrijf is van "breken, niet buigen"; volle vaart achter de hype aan.....

Bij ons wordt AI ook omarmd. Eerst in de vorm van Github Copilot, later in de vorm van agents. Onze ervaring is dat de agents gewoon niet werkten. Zoals TS al meldt; je dag wordt alleen maar code reviewen en daarmee ben je *veel* langzamer dan het gewoon zelf te schrijven. Copilot heeft wél enorm geholpen. Met een vrij complexe architectuur waarbij we gewoon niet alle ins en outs van alle onderdelen van het platform kunnen snappen, kunnen we Copilot vrij vlot code laten genereren aan de hand van ons denkproces (en die code is klein en goed leesbaar).

Wellicht nog belangrijker; iemand maakte de opmerking over bottlenecks. In het verleden heb ik bij 3 bedrijven een idee-tot-implementatie breakdown gemaakt. De conclusie was iedere keer dat 95% van die tijd ligt níet bij IT. Proberen het team meer op te laten leveren versnelt het business-veranderprocess nauwelijks. En van die 5% die bij IT ligt gok ik dat zo'n 80% niet ligt in coding. Ofwel: Als je coding twee keer zo snel gaat is de impact op je totale idee-tot-implementatie traject grofweg 0.5%. En als door AI agents de kwaliteit van je code omlaag gaat verlies je dat honderdvoudig in onderhoudskosten.

Ieder bedrijf wat niet snapt dat zo'n keiharde overgang enorm schadelijk is, is ten dode opgeschreven.

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:48
Er zijn in mijn optiek rondom AI 2 verhalen gaande:
  • Het eerste verhaal is dat er momenteel een behoorlijke hype rondom Generatieve AI (LLM's) gaande is. Lubach heeft hier een interessant stuk over https://www.youtube.com/w...FX5Wc&pp=ygUJbHViYWNoIGFp
  • Het tweede verhaal is dat AI momenteel als systeemtechnologie gezien wordt. Dat is behoorlijk stevig neergezet door o.a. de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Zie bijvoorbeeld het rapport van de WRR https://www.wrr.nl/public...nieuwe-systeemtechnologie. Let op, dit gaat over verschillende soorten AI en dus zeker niet alleen generatieve AI.
Het probleem bij jouw (een aantal collega's) nieuwe werkgever is dat blijkbaar ChatGPT als een wondermiddel wordt gezien. Ze hobbelen dan ook vollop mee in de hype rondom LLM's. Is het mogelijk om een presentatie/kennissessie te geven voor het management en/of collega's? En ze mee te nemen in de conclusies van de WRR (en overigens ook andere instanties) dat AI dus een systeemtechnologie is, maar dat generatieve AI maar een heel klein, overhyped stukje is? Ook zou je de werking van een LLM (en dus ChatGPT) op een eenvoudige manier kunnen toelichten. In mijn beleving helpt dat in de beeldvorming.

Sterkte met de situatie, erg vervelend dat er nu zo naar gekeken wordt en dat dit zoveel impact op jouw werkzaamheden en werkplezier heeft.

• Sme4gle
Glitch schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:35:
Ik weet niet of je de moeite wilt nemen om je collega’s te overtuigen, maar dit kan in ieder geval voer voor de discussie zijn :)
Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier volgas tegenin te gaan. Ik ben zelf immers ook de "new hire" bij het bedrijf. Mijn gut feeling zegt dat het beter is om aan het eind van mijn contract mijn verlies te nemen en een andere uitdaging te zoeken.

Het doet me goed om hier te lezen dat ik hierin in ieder geval niet de enige ben die hier mee worstelt of dat het slechts een raar gedachtepatroon is.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-12 15:21
Sme4gle schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:39:
Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier volgas tegenin te gaan. Ik ben zelf immers ook de "new hire" bij het bedrijf.
Als new hire: nee. Je kunt natuurlijk wel bij collega's voorzichtig wat balletjes opgooien, maar dit is echt iets waar je je niet in wilt mengen.
Mijn gut feeling zegt dat het beter is om aan het eind van mijn contract mijn verlies te nemen en een andere uitdaging te zoeken.
Mocht dat dus niet werken voor je dan is dit de juiste stap, ook al is het wat betreft banen wat lastiger aan het worden. Wat dat betreft zet AI de boel aardig op zijn kop, al verwacht ik dat het later weer stabiel wordt. Momenteel zitten we in een transitie (al dan niet terecht) en komt er nog een hoop hype en paniek bij kijken. Het duurt ook even voordat werkgevers door hebben wat wel / niet werkt, maar daar heb jij nu niks aan. Mocht je echt bereid zijn weg te gaan, dan kun je als 'new hire' die strijd wel aan gaan. Maar als ik het zo lees heeft het management daar geen oren naar. Ik zou er niet teveel energie in zinken.
Het doet me goed om hier te lezen dat ik hierin in ieder geval niet de enige ben die hier mee worstelt of dat het slechts een raar gedachtepatroon is.
Ik heb de indruk dat steeds meer mensen hier mee worstelen. Met name beginnende ontwikkelaars, diegene die nu van baan wisselen en iedereen die geforceerd wordt iets te gebruiken wat nauwelijks werkt. Het stomme is dat jouw situatie niet eens vervelend is voor het bedrijf op dit punt. Stel jij gaat weg omdat je die nieuwe rol niet fijn vind, dan is er ongetwijfeld een junior te vinden die wat code gaat reviewen en dat prima vind om te doen. Het bedrijf bespaart daar geld mee, totdat er een keer een punt komt waarop teveel ervaren personeel weg is en er iets fout gaan in productie. En zelfs dat hoeft nog niet te gebeuren, maar ik ben er van overtuigt dat bij ieder van die bedrijven een punt gaat komen waarop ze tegen grenzen lopen. Op dit moment houdt AI geen rekening met bijvoorbeeld schaalbaarheid van je platform (nog wel meer niet..). Die AI weet niet op welke punten je caching wil / moet toepassen etc. etc. Leuk als je een werkend product hebt, maar voor velen is dat nog niet genoeg. Ik denk dat ontwikkelaars in die hoek nog werk kunnen vinden, maar dan moet je wel een bedrijf hebben die inziet dat dat belangrijk is.

• Joost1981_2
dhr.robert schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:51:
dat AI momenteel als systeemtechnologie gezien wordt.
Systeemtechnologie? Kan je dit uitleggen @dhr.robert? Wat is de relevantie met software ontwikkeling binnen het gemiddelde bedrijf?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Hmm, ik zag de bui al hangen en ben blij dat ik nu uit die wereld weg ben... Er zijn 2 soorten programmeurs: De probleemoplossers (noem die "ontwikkelaars") en de programmeurs ("codeurs").

De 2e soort die gewoon domweg een verhaal ("technisch ontwerp") naar code omzetten kun je - afhankelijk van de gedetailleerdheid van het verhaal - zonder meer vervangen door AI.

De 1e soort is een heel ander verhaal. Dat zijn degenen die werken met gebruikersspecificaties waar meestal gaten inzitten, vergeten stukken, noem maar op. Dat zijn degenen wiens werk niet zomaar door AI vervangen kunnen worden want code op basis van een half woord levert ook maar een half produkt op. Natuurlijk lossen we dat tegenwoordig op in "sprints" die vooral bestaan uit een lijst met "dat komt in een volgende release" en waar continue "net niet goed werkende" software uit komt rollen. Als de 1e soort zijn/haar werk goed doet zullen er al meteen vragen gaan komen waarvoor oplossingen onmiddellijk worden meegenomen. Helaas kost dat allemaal wel tijd waardoor de releasecycle van "elke 2 weken een nieuwe feature" niet gehaald gaat worden omdat de basis niet op orde is en niet op orde komt.

Nou ben ik een ouwe zak in die wereld. AI (of zelfs een gewone zoekmachine) kan je prima op weg helpen bij vragen MAAR AI kan nog geen gedachten lezen of bepalen wat voor de klant wel of niet relevant is en hoe dan wel.

Helaas, de grote consultancy bedrijven doen voor veel geld nog steeds wat ze al tientallen jaren doen: Management gek maken met beloften tot in de hemel. Als je niet mee doet mis je de boot en omdat "iedereen" die kant op gaat moet je mee anders loop je achter waardoor al hun klanten die bevraagd worden "de toekomst" dus hoog hebben zitten waarmee hun rapporten us een self-fullfilling prophecy worden.

Er ontstaat een steeds grotere kloof tussen "verwachtingen" en "werkelijkheid". Laat ontwikkelaars bepalen wat ze nodig hebben om kwaliteit te leveren en niet directeuren, bedrijfskundigen, beleidsadviseurs, architecten en meer van dat soort volk "met afstand tot de werkvloer".

De huidige oplossing om slechte kwaliteit te verbergen heet "microservices", alles praat met alles en als het fout gaat ligt het aan een ander... Nee, denk gewoon na over wat je wilt oplossen en bepaal dan wat je strategie en je tooling gaat worden. Niet het middel moet bepalend zijn maar het doel en daar onlosmakelijk mee gekoppeld de kwaliteit over de verwachtte levensduur.

Doelmatigheid, Kwaliteit en Onderhoudbaarheid. Niet: we waaien met de wind van dit jaar mee en zien volgend jaar opnieuw.

En tot slot voor @Sme4gle Als je niet gelukkig wordt van je werk: wegwezen.... Als je geen last hebt van autisme (zoals 90% van de ontwikkelaars): Ga het onderwijs in bijvoorbeeld in een vak waar je mensen leert om logisch na te denken. En anders wordt technicus met je handen.... Daar kun je de komende jaren al snel meer gaan verdienen dan in de ICT. Zeker met ICT kennis ziet men je graag komen verwacht ik en "handjes" hebben we bij lange na niet genoeg......

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-12 09:39
Het ontwikkel werk/vak gaat sowieso veranderen, voor zover dat niet al gebeurd is.

Het probleem is nu dat de situatie rond AI onduidelijk is. Niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen. Ontwikkelingen gaan steeds verder. Een tikkeltje chaotisch.

Ik heb laatst een stuk code vrijwel geheel laten genereren, deels als experiment. Maar ik weet niet of het per saldo veel sneller was dan zelf schrijven. Na vele prompt pogingen op bepaalde stukken, zat ik met code die ik niet volledig begreep en die nog niet deed wat ik wilde. Dat proces heeft best wat tijd gekost. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.

• DjoeC
MallePietje schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:28:
Na vele prompt pogingen op bepaalde stukken, zat ik met code die ik niet volledig begreep en die nog niet deed wat ik wilde.
Voor bedrijven/organisaties zou dit onacceptabel moeten zijn. In "onbegrijpelijke" code kun je kan de AI zomaar injecties plegen die zich pas later openbaren.....

• MallePietje
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:43:
[...]

Voor bedrijven/organisaties zou dit onacceptabel moeten zijn. In "onbegrijpelijke" code kun je kan de AI zomaar injecties plegen die zich pas later openbaren.....
Ik denk dat hier best een behoorlijk risico in zit

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:14
@Sme4gle Ik denk dat het eerder aan het soort bedrijf ligt waar je voor bent gaan werken. Als ik jouw berichten zo lees dan werkt je voor een relatief klein bedrijf waarbij:
  • Er geen echte engineering cultuur heerst.
  • Jij en jouw collega de eniege 2 developers zijn en rest allemaal mangement / sales mensen.
  • Je een direct leidinggevende hebt die geen idee heeft wat het vakgebied Software Engineering inhoudt en alleen maar roept dat het sneller en beter moet en jullie altijd te veel geld kosten.
Ik heb dit helaas in mijn carriere vaker gezien bij MKB bedrijven waar de directeuren / groot-aandeelhouders zelf nog in de dagelijkse operatie zaten. Overal bemoeien ze zich mee, ook als ze er geen verstand van hebben. Ze maken irrationele korte termijn keuzes om dat hen direct geld oplevert, niet omdat het de beste oplossing is. Als dit een beeld is wat aansluit bij jouw werkgever dan zou ik inderdaad uitkijken naar een andere baan, want een dergelijkse situatie wordt in de praktijk vaak nauwelijks beter.

HD4Life @ Full-HD

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:43:
[...]

Maar wat acceptabel of onacceptabel is wordt bepaald door het management en dat zijn nu veelal net verliefde tieners als het om AI gaat.

Ik voorzie de oplossing al voor dat probleem overigens (in de ogen van het management) en dat is gewoon nog meer AI ertegenaan gooien om die injecties op te sporen.

Het eindstation zal hoe dan ook zijn dat mensen nauwelijks meer software schrijven IMO (is het niet over 2 jaar dan wel over 20 jaar). Of de code dan nog begrijpelijk is is als argument dan net zo relevant of gebuilde code die is omgezet in machinetaal (assembly/CIL) door mensen te begrijpen is. Dat boeit ons niet omdat fatsoenlijke talen onze productiviteit verhogen en met hetzelfde argument gaat AI software schrijven en niet meer de mens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik vraag me af of het probleem dat je hier ervaart uberhaupt wel AI is, of dat AI slechts het symptoom is. Feitelijk zou je gewoon je klus (bug / feature / rewrite / whatever) moeten krijgen en opleveren, waarom wordt jij gecontroleerd of je wel / niet ChatGPT gebruikt bij het voorstellen van een plan van aanpak? Waarom moet uberhaupt het plan van aanpak besproken worden? Dit klinkt als een cultuurdingetje die er al was voor AI en nu voor jou zichtbaar wordt door de opmerking over AI.

Bij cultuurverschillen heb je altijd 2 opties: meebewegen of verzetten. Meebewegen is een langzame dood, verzet kan een snelle dood zijn (of je krijgt uiteindelijk wat je wilt).

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 08-12-2025 15:04 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Leesvoer:
https://illusion.baldurbjarnason.com/

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-12 14:38
Wij zijn pas net begonnen, maar ik zie het vooral als een kwaliteitsslag. Heb al meerdere keren per ongeluk een bug gevonden, vroeg of laat komen die wel aan het licht maar de vraag is wanneer. De winst zit hem dus eerder in dat je een extra codereview kan besparen om die bug te reviewen of erger dat je een spoed hotfix in productie voorkomt.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:29
Het beeld wat TS aangeeft herken ik wel. Toen ik begon met programmeren was alles nieuw, er was veel nog niet uitgevonden, je moest veel zelf doen. Nu doen frameworks al het meeste van het "zware" werk. Nu AI er bij komt, is een groot deel van het puzzelen en uitzoeken ook aan het verdwijnen.

Jaren geleden, nog voor de AI hype, merkte ik dit al wel in m'n werk. Steeds meer bezig met het organisatorische geneuzel, steeds minder met het échte technische werk. De uitdaging wordt minder, ook door ervaring natuurlijk. Daarom al jaren geleden de denkstap gezet om het werk alleen nog als inkomstenbron te zien, en niet meer zozeer als iets waar ik nog veel uitdaging uit haal. Die uitdaging zoek ik nu meer in prive projecten.

Het programmeerwerk wordt steeds toegankelijker en laagdrempeliger. Heel mooi, maar daarmee verdwijnt eigenlijk mijn interesse. Programmeren zal écht nog wel decennia blijven bestaan, maar de manier waarop veranderd wel heel rap.

Accepteren dat je omgeving veranderd. Met de verandering mee gaan en je uitdaging ergens anders zoeken. Of tegenstribbelen terwijl de wereld om je heen wel verder gaat. Dat is natuurlijk van alle tijden, maar om die als net veertiger uit te spreken in de techniek had ik niet kunnen bedenken 10 jaar geleden.

• Joost1981_2
MallePietje schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat hier best een behoorlijk risico in zit
Welnee. We investeren immers ook niet in SCA en SAST en Secret Protection </sarcasm>

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-12 14:36
[...]

Waar jij je 70% van de tijd mee bezig houdt is hetgene waar een functioneel analyst zich mee bezig moeten houden.
Nu ik ben zelf een Functioneel Analyst (onderandere) en ik moet eerlijk bekennen indien ik enkele van mijn analyses door een AI laat uitvoeren, dat ik onder de indruk ben van hoe ver de AI kan komen zonder enige andere input.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:08:
Hmm, ik zag de bui al hangen en ben blij dat ik nu uit die wereld weg ben... Er zijn 2 soorten programmeurs: De probleemoplossers (noem die "ontwikkelaars") en de programmeurs ("codeurs").

De 2e soort die gewoon domweg een verhaal ("technisch ontwerp") naar code omzetten kun je - afhankelijk van de gedetailleerdheid van het verhaal - zonder meer vervangen door AI.
En doordat degene die daadwerkelijk de code moeten schrijven zo laag worden ingeschat, krijgen we pareltjes als dat een agenda als popupje tonen 120 fucking megabytes moet kosten.

Nu kan de conclusie zijn dat je beter AI kan gebruiken, want het kan moeilijk slechter dan dat. Of de conclusie kan zijn dat we misschien de programmeurs wat serieuzer moeten nemen als beroep...

• mjax
Wat is je punt? Of moet ik eerst een boek kopen voor 35 euro (nu in de “aanbieding” voor 20 euro blijkbaar)?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-12 17:47
Functies (binnen en buiten de IT) veranderen constant. Er komen altijd nieuwe ideeën die ons werk veranderen. En altijd komt de grote boeman om de hoek dat we over een paar jaar allemaal werkeloos zijn. Kijk je echter naar de geschiedenis dan zie je duidelijk dat dit complete nonsens is. De industriële revolutie, de computer en de robots in de industrie gingen AI voor. En zeg eens eerlijk, hoe werkeloos zijn we precies met zijn allen? Het werk is verschoven en veranderd, maar niet weg. Alles behalve.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat in het ontwikkelaars vak de ontwikkelingen razendsnel gaan op dit moment. AI is een krachtig hulpmiddel om je te helpen te komen tot de beste oplossing. Maar ik denk dat de meeste bedrijven en ontwikkelaars het ook zo zien, het moet een hulpmiddel zijn. Enkel en alleen alles door AI laten doen gaat de problemen niet oplossen. Als ontwikkelaar zal je, of je dat nu wil of niet, de huidige revolutie moeten omarmen om relevant te blijven.

Als ik het echter goed lees dan ben je niet tegen AI, maar wel tegen alleen maar AI. En dat is niet zo gek. En het is eigenlijk heel simpel, als je geen gehoor krijgt bij je werkgever dan kan je niets anders doen dan vertrekken. Het heeft geen enkele zin om tegen de stroom in te gaan zwemmen, dat brengt enkel frustratie met zich mee.

Wat ik zou doen is als eerste bedenken of je elders makkelijk aan de slag kunt geraken. Als het antwoord daarop JA! is dan zou ik een gesprek met je werkgever inplannen en daar heel duidelijk op tafel leggen dat je het een leuk bedrijf vindt, maar dit niet werkbaar is omdat te ver afstaat van wat je wil doen. En daarbij uitleggen dat als dit de richting is die het bedrijf wil volgen dat je dan niet anders kan concluderen dan dat jullie geen match zijn je op zoek gaat naar iets anders. Dan speel je het zuiver, open en eerlijk.

Als het antwoord NEE! is, dan zou ik eerst op zoek gaan naar iets anders. Want anders plaats je de boel wel in een hele lastige situatie :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
MallePietje schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:28:
Het ontwikkel werk/vak gaat sowieso veranderen, voor zover dat niet al gebeurd is.

Het probleem is nu dat de situatie rond AI onduidelijk is. Niet iedereen heeft dezelfde verwachtingen. Ontwikkelingen gaan steeds verder. Een tikkeltje chaotisch.

Ik heb laatst een stuk code vrijwel geheel laten genereren, deels als experiment. Maar ik weet niet of het per saldo veel sneller was dan zelf schrijven. Na vele prompt pogingen op bepaalde stukken, zat ik met code die ik niet volledig begreep en die nog niet deed wat ik wilde. Dat proces heeft best wat tijd gekost. Maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Dat is zo ongeveer met elke verandering in de wereld. In het begin is het onduidelijk, vervolgens komen de early adopters die hosana! roepen, dan gaat de menigte over met gigantische verwachtingen en daarna komt de domper op de feestvreugde....Om vervolgens een plek te vinden in de maatschappij.

AI zit nu nog in de stijgende lijn van hosana! roepers, de domper gaat nog komen. Pas daarna gaat het zich uit kristalliseren en zal je zien dat het een plek gaat krijgen.

• DjoeC
Glashelder schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:03:
[...]
Of de code dan nog begrijpelijk is is als argument dan net zo relevant of gebuilde code die is omgezet in machinetaal (assembly/CIL) door mensen te begrijpen is.
Uit eigen ervaring - zonder dat ik in detail mag gaan - is die kennis soms nog wel degelijk relevant, ook als je geen ouderwetse systeemprogrammeur bent. Compilers zijn niet altijd foutloos en omgevingen zijn tegenwoordig zo complex dat edge-cases alleen ter plekke in de diepte uit te zoeken zijn.

• DjoeC
Sissors schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:43:
[...]

En doordat degene die daadwerkelijk de code moeten schrijven zo laag worden ingeschat, krijgen we pareltjes als dat een agenda als popupje tonen 120 fucking megabytes moet kosten.

Nu kan de conclusie zijn dat je beter AI kan gebruiken, want het kan moeilijk slechter dan dat. Of de conclusie kan zijn dat we misschien de programmeurs wat serieuzer moeten nemen als beroep...
De nieuwe lichting programmeurs maakt zich totaal niet druk over de technische gevolgen. Die machine staat er toch, dat framework lost het voor mij op. Boeie.

• DjoeC
@Drardollan Ik sluit me aan bij je opmerking: AI is een hulpmiddel of kan dat zijn. Niet meer, niet minder..

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:08:

[...]

Als je geen last hebt van autisme (zoals 90% van de ontwikkelaars)
Je ziet hier hoe het dehumaniseren begint. Was je drie jaar geleden nog een goedbetaalde professional met een HBO of universitaire opleiding, word je ineens neergezet als "codeur" die "last heeft van autisme" en in een hoekje vervangbaar werk doet.

Precies hetzelfde is natuurlijk gebeurd met boekhouders, technisch tekenaars, timmermannen, etc. Eerst wordt de taakstelling verkleind (timmermannen deden vroeger vaak de taken die nu door een bouwkundig ingenieur worden gedaan), vervolgens wordt de groep weggezet als simpele uitvoerders die eigenlijk geen complexiteit aankunnen. (met uitzondering van de 10% met talent die allang is doorgestroomd naar een managementfunctie vanwege hun uitmuntende inzicht)

We gaan zien of het weer hetzelfde patroon volgt. Op het moment heeft de AI-industrie vervanging van software developers als "showcase" van hun technologie gemaakt, en de AI-industrie heeft nogal wat geld te verbranden. Tot nu toe lukt het niet zo goed.

Als het wél lukt, ben ik benieuwd of de mensen die nu vinden dat we "last hebben van autisme" beseffen dat hun nek óók op het hakblok ligt.

• MallePietje
Drardollan schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:18:
[...]

Dat is zo ongeveer met elke verandering in de wereld. In het begin is het onduidelijk, vervolgens komen de early adopters die hosana! roepen, dan gaat de menigte over met gigantische verwachtingen en daarna komt de domper op de feestvreugde....Om vervolgens een plek te vinden in de maatschappij.

AI zit nu nog in de stijgende lijn van hosana! roepers, de domper gaat nog komen. Pas daarna gaat het zich uit kristalliseren en zal je zien dat het een plek gaat krijgen.
Ja, de hype cycle: Wikipedia: Gartner hype cycle

• Drardollan

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-12 21:09
Ik vind de push voor meer efficiency dmv van AI ook irritant en maak het ook mee op mijn werk.

Daarentegen: Als Solutions Architect heb ik echt baat bij vooral github copilot. Kleinere services and api's kan ik mijn technical design voeden en dan werkt het echt fantastisch. (Claude haiku plannen > Opus 4.5 bouwen > Sonnet 4.5 laatste tweaks). Dit is voor mij wel een serieuze tijdsbesparing voor de wat kleinere services (~ <3000 LOC), zeker als je dit afzet tegen technical docs -> refinement -> junior/medior/senior dev die aan de slag gaat.

Dit alles heeft als resultaat dat dom/saai/repetetief werk door Copilot kan worden gedaan en dat mijn team aan engineers kunnen focussen op de belangrijke aspecten.

Zoals met alles, ligt de waarheid ergens in het midden: Het is niet hosanna en het is ook niet waardeloos.

Uiteraard worden de prijzen vanzelf dusdanig hoog dat de value proposition zeer matig wordt, maar voor die 19$ per seat per maand is het nu zeer goede value

[ Voor 19% gewijzigd door jessy100 op 08-12-2025 20:01 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:55:
[...]

De nieuwe lichting programmeurs maakt zich totaal niet druk over de technische gevolgen. Die machine staat er toch, dat framework lost het voor mij op. Boeie.
Maar is dat vreemd als ze toch als het "voetvolk" worden gezien die het simpele gebeuren doen, en de "echte" IT'ers zijn bezig met klant eisen en architectuur beslissingen.

• dhr.robert
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:48
Joost1981_2 schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:52:
[...]

Systeemtechnologie? Kan je dit uitleggen @dhr.robert? Wat is de relevantie met software ontwikkeling binnen het gemiddelde bedrijf?
Zeker, dat kan ik het beste met dit plaatje uit het rapport van de WRR toelichten (Opgave AI. De nieuwe systeemtechnologie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D50dYqPaSeda27eNDhs75q1aOvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IN6ROF1d1Uh3QWuGpMUdyFre.png?f=fotoalbum_large

AI heeft en zal dus impact hebben op vrijwel de gehele samenleving. Dat is wat ik eerder probeerde te vertellen. Er is dus echt een nieuw tijdperk aangebroken, maar er is ook een hype rondom LLM's gaande.

De relevantie voor software ontwikkeling is groot. Ik heb hierbij wat stukken tekst en citaten uit een rapport van het UWV gehaald (Op weg naar AI die werkt voor iedereen):

"ICT-beroepen. Meerdere experts noemen software developers en programmeurs als kwetsbaar. Het gaat dan met name om junior ontwikkelaars, omdat zij voor een groot deel bezig zouden zijn met het ‘inkloppen van programmeertalen’. Dit is volgens de experts relatief eenvoudig over te nemen door AI."

“Anders dan soms gedacht zal AI creatief denken juist belangrijker maken in plaats van
bedreigen. De AI-assistent kan snel en efficiënt uitvoeren, maar bedenken wat er waarom moet
gebeuren blijft mensenwerk.”– Anka Gajentaan, Randstad Digital

Het rapport suggereert dat met name beroepen waarin taal, data en routine centraal staan, kwetsbaar zijn. Even terug naar de start van dit topic, Generatieve AI (LLM) wordt dus precies verkeerd ingezet. Waar @Sme4gle juist met creatieve oplossingen komt, verwacht het management en/of collega's dat LLM's dat beter kunnen (al dan niet als een soort kwaliteitscontrole). En daar wordt de plank dus misgeslagen. Dat is zonde voor het werkplezier, maar ook voor de werkgever zelf uiteindelijk.. Vandaar mijn eedere suggestie om dat beeld te veranderen, of in ieder geval te proberen.

• Joost1981_2
dhr.robert schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:57:
[...]

Generatieve AI (LLM) wordt dus precies verkeerd ingezet.
Dank voor je uitleg! Helder. Dank voor de moeite.

Helemaal mee eens dat het verkeerd ingezet wordt. We noemen het AI maar zo I is het niet. Daarmee wil ik het niet te kort doen. LLM’s zijn machtig mooi. Maar Reasoning? Really? Wat mij betreft Semantic Diffusion.

Dus eens. Stop met LLM/GPT technieken AI noemen en de wereld wordt ineens anders. Ook in de maatschappij en dan kunnen we ook mensen eerlijker laten kijken door te snappen dat het echt niet je therapeut is of in te zetten als stemwijzer

[ Voor 4% gewijzigd door Joost1981_2 op 08-12-2025 22:43 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:11
dhr.robert schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:57:
"ICT-beroepen. Meerdere experts noemen software developers en programmeurs als kwetsbaar. Het gaat dan met name om junior ontwikkelaars, omdat zij voor een groot deel bezig zouden zijn met het ‘inkloppen van programmeertalen’. Dit is volgens de experts relatief eenvoudig over te nemen door AI."
Het dédain druipt er weer vanaf. Junior programmeurs komen vers van de universiteit/HBO. Hebben hun tanden stukgebeten op scripties over onderwerpen die een stuk ingewikkelder zijn dan het gemiddelde stuk business logica waar een bedrijf mee te maken heeft.

Toch wordt er hier over ze gesproken alsof het een soort typistes (zonder neer te willen kijken op typistes) zijn. Zijn er bedrijven die stom genoeg zijn om jonge, hoogopgeleide mensen zo in te zetten? Gebeurt dat in welke andere sector dan ook? Natuurlijk niet.

Elke verstandige werkgever geeft zijn werknemers zoveel autonomie als ze aankunnen. Het "junior" gedeelte betekent tegenwoordig vooral dat men verwacht dat je daarin nog snel gaat groeien.

[ Voor 9% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 09-12-2025 07:11 ]

• Sme4gle
Davidshadow13 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:57:
@Sme4gle Ik denk dat het eerder aan het soort bedrijf ligt waar je voor bent gaan werken. Als ik jouw berichten zo lees dan werkt je voor een relatief klein bedrijf waarbij:
  • Er geen echte engineering cultuur heerst.
  • Jij en jouw collega de eniege 2 developers zijn en rest allemaal mangement / sales mensen.
  • Je een direct leidinggevende hebt die geen idee heeft wat het vakgebied Software Engineering inhoudt en alleen maar roept dat het sneller en beter moet en jullie altijd te veel geld kosten.
Je slaat met dit bericht de spijker met bijna alle punten wel op zijn kop. Naast dit ben ik afgelopen jaar op een aantal zaken gestuit binnen deze organisatie die ik ronduid vreemd vind. Maargoed, hierover gaat deze thread niet dus dat laat ik voor nu even buiten beschouwing.

Ik denk dat ik destijds bij de sollicitatieprocedure misschien hier en daar wat oogkappen op had en deze dingen op dat moment simpelweg niet op zijn gevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sme4gle op 09-12-2025 11:48 ]

• mjax
[...]

en
Joost1981_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:51:
[...]

Jullie moeten jullie eens verdiepen in wat ICT-ers doen ipv Excel sheetjes bijhouden ;) Taylorism is zo 1995
Jullie hebben mijn bericht volgens mij niet goed gelezen of begrepen, zoals @toolkist als constateerde. Ik vind deze typering best "jammer", gezien mijn staat van dienst.

Ik ontwikkel al heel mijn leven software. Dat is inmiddels al 35 jaar. Daarin heb ik vooral gezien dat er een hypecylcus is die komt en gaat. Sommige elementen blijven deels bestaan, anderen verdwijnen naar de achtergrond of in zijn geheel. Ik schrik dus niet van de zoveelste hype.

Zelf heb ik een softwarehuis opgezet en na 20 jaar succesvol kunnen verkopen. De laatste jaren ben ik manager van een afdeling developers (15 FTE). In mijn vrije tijd ontwikkel ik nog steeds software, zodat ik mijn technische skills kan bijhouden. Ik heb voldoende met de voeten in de modder gestaan om te begrijpen hoe een developer werkt en kan dus best op waarde inschatten wat er nu gebeurt met AI.

Dat neemt niet weg dat ik aan de andere kant (management, directie, bestuur) zie dat er verwachtingen zijn ontstaan die, niet gehinderd door enige vorm van kennis, niet realistisch zijn. Maar die verwachtingen zijn er wel. Ik ben gelukkig in staat om mijn team te beschermen voor deze ongein, maar hoe vaak zie je niet een manager of directeur die geen enkele technische kennis heeft.

En dat zijn nu precies de verwachtingen waar TS mee te maken heeft. En TS staat hier niet alleen in: dit zal in vrijwel het gehele speelveld gaan gebeuren. Uiteindelijk creëer je als developer waarde, maar dat kost uiteraard geld. En kosten moeten geminimaliseerd worden. Als je daar een "simpel tooltje" voor kan inzetten, waarom dan niet? Aldus de gemiddelde manager.

Binnen mijn team worden diverse AI tools gebruikt. Op initiatief van de developers zelf overigens. Variërend van een simpele "on steroids" variant van auto-complete, tot een agent die Jira tickets krijgt toegewezen om deze autonoom op te lossen.

Conclusie tot nu toe is dat het een waardevolle aanvulling is, die zeker tijd kan besparen, maar uiteraard niet gaat leiden tot een factor 10 verhoogde productiviteit. Ik ga niemand dwingen om AI in te zetten, maar het lijkt me wel verstandig dat elke developer hier op zijn minst hands-on ervaring mee opdoet. Want dat AI onderdeel van ons werkveld blijft, staat niet ter discussie.

Je kunt het gevecht tegen de bierkaai aangaan, maar dat wordt moeilijk. Een niet technisch iemand overtuig je niet met technische argumenten.

Je kunt de hypecyclus ook uitzitten. Over een aantal jaren droogt e.e.a. op en worden de verwachtingen vanuit management realistischer. En dan is AI gewoon de zoveelste tool in je gereedschapskist.

• Joost1981_2
mjax schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:25:
Jullie hebben mijn bericht volgens mij niet goed gelezen of begrepen, zoals @toolkist als constateerde. Ik vind deze typering best "jammer", gezien mijn staat van dienst.
Sarcasme en intonatie blijft op een forum lastig. Je post lokte onze reactie ook uit.
Verder helemaal met je eens. Dus pilsje erop?

• Liegebeest
  • Laatst online: 00:29
Is het ook werkelijk een goed boek? Want de site ziet er ook uit als een staaltje hype, met X keer “buy this book now!” En eerlijk gezegd heb ik teveel “boeken” gezien die ook met AI zijn bij elkaar geharkt.

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
  • Laatst online: 00:29
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:09:
[...]
Het dédain druipt er weer vanaf. Junior programmeurs komen vers van de universiteit/HBO. Hebben hun tanden stukgebeten op scripties over onderwerpen die een stuk ingewikkelder zijn dan het gemiddelde stuk business logica waar een bedrijf mee te maken heeft.
Dit soort citaten geven mij ook telkens aan dat ben vergeet waar seniors vandaan komen.

Oh? We kunnen de hoeveelheid junioren terug schaken omdat ons handjevol seniors de AI wel controleert en corrigeert? Wie gaat dat 5-10 jaar dan doen, wanneer die seniors om wat voor reden dan ook wegzijn? Hoe maak je nieuwe seniors?

Één antwoord kan liggen in het aanpassen van de opleidingen, zodat men klaar voor AI-management uit school komt. Ik heb daar zelf wat minder vertrouwen in omdat andere kritieke onderdelen twee decennia later ook nog steeds niet verplicht in het curriculum zitten.

Liege, liege, liegebeest!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12 14:08
Joost1981_2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:51:
[...]
Schelden op Jira :Y

Hier een aantal jaar geleden de beslissing genomen dat alle repetitieve taken geautomatiseerd moeten worden. Tegenwoordig ook veel andere processen zelfs AAI sinds alles makkelijk aanelkaar geknoopt kan worden met MCP en die zelf zaken laat uitvoeren. Draait nu nog "beta" maar besloten om dit per 7 januari in productie te nemen. Het maken hiervan is ambachtelijk werk dus als je dat graag wil blijven doen zou ik die kant op kijken, tenzij je kan accepteren dat AI een hulpmiddel kan zijn om je werk makkelijker te maken.

Niet per se sneller (want je moet de output altijd dubbel checken) of beter (man wat een bagger kan eruit komen), maar dat moet je management snappen danwel accepteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 10-12-2025 11:05 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Joost1981_2
Uberprutser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:04:
[...]

Schelden op Jira :Y

Hier een aantal jaar geleden de beslissing genomen dat alle repetitieve taken geautomatiseerd moeten worden. Tegenwoordig ook veel andere processen zelfs AAI sinds alles makkelijk aanelkaar geknoopt kan worden met MCP en die zelf zaken laat uitvoeren. Draait nu nog "beta" maar besloten om dit per 7 januari in productie te nemen. Het maken hiervan is ambachtelijk werk dus als je dat graag wil blijven doen zou ik die kant op kijken, tenzij je kan accepteren dat AI een hulpmiddel kan zijn om je werk makkelijker te maken.

Niet per se sneller (want je moet de output altijd dubbel checken) of beter (man wat een bagger kan eruit komen), maar dat moet je management snappen danwel accepteren.
Kan je dit eens toelichten? "Beslissing genomen dat alle repetitieve taken geautomatiseerd moeten worden".
Ik zit met twee dingen:
- Is er gekeken of een repetitieve taak überhaupt er moet zijn? Daar gaat het vaak fout. Die Elon Musk is lijp maar dat design proces (https://modelthinkers.com...sks-5-step-design-process) is zo gek nog niet
- Als iets repetitief is, klinkt dat als deterministisch. Waarom heb je daar 'AI' voor nodig? Vaak is het YAGNI

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12 14:08
Joost1981_2 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:33:
[...]
Kan je dit eens toelichten? "Beslissing genomen dat alle repetitieve taken geautomatiseerd moeten worden".
Ik zit met twee dingen:
- Is er gekeken of een repetitieve taak überhaupt er moet zijn? Daar gaat het vaak fout. Die Elon Musk is lijp maar dat design proces (https://modelthinkers.com...sks-5-step-design-process) is zo gek nog niet
- Als iets repetitief is, klinkt dat als deterministisch. Waarom heb je daar 'AI' voor nodig? Vaak is het YAGNI
Offtopic voor OP, even high level:

Repetitief, maar wel werk waar je je kop goed bij moet houden om het resultaat eruit te halen wat voor zowel ons als klanten goed is. En daarmee ook tijdrovend. Nu wordt alle historische, huidige en (verwachte) toekomstige data gebruikt (wat je eerst dus zelf mocht uitzoeken) en daarbij meerdere opties als output, vaak in enkele seconden ipv een halve dag werk (in de wat specifiekere gevallen). Lekker cryptisch ook.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1